fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

ציורי ילדים

כותב:
תוכן עניינים

בתקופה האחרונה לעידן בן ה-4 שוב “מפספס” כשהוא בגן, אמו הגיעה לטיפול כשהיא מודאגת מהתופעה ומהתנהגויות אחרות שאינן תואמות לגילו. במהלך הטיפול ותוך התבוננות ולמידה מהציורים המשפחתיים של עידן, התגלה כי עידן מתקשה להתמודד עם הדינאמיקה המשתנה בביתו בעקבות גירושי הוריו והצטרפות בן זוג חדש.

הציורים והשרבוטים של הילדים שלנו הם לא רק עוד משהו להציג על המקרר, הם עשויים להוות צוהר משמעותי להבנת עולמם הפנימי.
הציור הוא שפה שמעבר למילים, עשירה ובלתי מוגבלת, שפה המאפשרת לילדים לבטא את הרגשות והתפיסות שלהם, כמו גם לעבור תהליכים עמוקים של ריפוי.

אילו דברים ילדים מבטאים באמצעות ציור? האם כל ציור מבטא תוכן חשוב? אילו ציורים מסמלים מצוקה? כל התשובות במאמר.

הפסיכולוגיה המסתתרת מאחורי ציורי ילדים

ילדים מתחילים את תהליך הציור שלהם מהרגע שהם גדולים מספיק כדי להחזיק צבע או עפרון ולמשוך אותם על הנייר.
עבור ילדים קטנים ציור מייצג פעילות טבעית וחשובה להתפתחותם המתקיימת בדרך כלל בהנאה תוך חקירה וסקרנות.

לפי מחקרים Gardner, H. (1980), עולה כי מלבד ביטוי של הנאה, מהווה הציור ערוץ תקשורת, ייצוג וביטוי מרכזי של מחשבותיו ורגשותיו של הילד בגיל הרך.

ילדים מוגבלים ביכולת שלהם להביע רגשות במילים, ופעמים רבות הם מביעים את עולמם הפנימי באמצעות ציור.

באמצעות שפה גרפית הם מבטאים את הפחדים, השמחות, החלומות, התקוות והסיוטים שלהם, וגם את מערכת היחסים שלהם עם כל אובייקט במציאות.

למסרים שילדים מעבירים דרך ציור יש ערך רב כיוון שהם מגיעים בצורה ישירה ובלתי מתווכת אל הדף, כיוון שהם אינם מודעים לכך שהם מתקשרים בזמן הציור, הם לא נזהרים או משנים את המסר האמיתי שלהם.

ציורי ילדים יכולים ללמד אותנו פרטים שונים על כל ילד, כישרונות ויכולות, תכונות אופי, רמת אינטליגנציה, גישה חינוכית מתאימה, מידת הגבולות הנכונה לו, המצבים בהם הוא מתקשה ולמה הוא זקוק בעת כעס או משבר.

הציור הוא כלי נפלא להורים ואף בתהליכים טיפוליים, אשר מנגיש אינפורמציה נוספת ומאפשר לראות האם ישנם מקומות שצריך לחזק, לעודד או לטפל.

כשהילד מקבל מרחב חופשי להתבטא ללא השפעה של דעות המבוגרים על הציור שלו, יש לפעולת הציור פוטנציאל טבעי של ריפוי עצמי של נפשו. פעולת הציור משחררת מתח, מסייעת בתהליכי עיבוד רגשות ומחשבות ואף מאזנת את הפעילות המוחית.

לציורי ילדים תמיד יש משמעות?

אמנם ציור מהווה צורת תקשורת ברורה, אך לפעמים ציורים הם רק ציורים ולא יותר משעת משחק מהנה המציגה את עצמה על הדף.

ציורים יבטאו תהליכי למידה טבעיים יום יומיים של ילדים, כחלק חקירת אובייקטים בעולם החיצוני והפנימי.

בכל אופן, ניתן לבחון משמעויות של ציורי ילדים רק לאורך זמן וביחס להתנהגויות בפועל.

התבוננות וניתוח ציורים של ילדים

ציורי ילדים מעבירים מסרים שערכם רב, אך חשוב לזכור כי לפענוח הציורים אין ספר הוראות או מילון פשטני.
על מנת לקבל מסרים מדויקים יותר יש לבחון את הציורים לאורך זמן ובהקשר של הילד הספציפי וההתרחשויות בחייו.

חשוב לנהוג במשנה זהירות וענווה ולא להגיע לציור ילדים מתוך תפיסה “מבוגרת” המניחה כי סמלים שאנו מכירים מבטאים את אותם המסרים, למשל, אין להניח שסורגים על חלון מעידים על תחושת כלא או שציור איברי מין מעיד על התעללות מינית. לעתים הסמלים המצוירים, גם אם הם נראים לנו חריגים, יעידו על תהליכי למידה נורמטיביים שחווה הילד ביום יום.
לעומת זאת, ישנם מקרים בהם סמלים מצוירים יראו נורמטיביים (כמו פרפרים ופרחים) אך האופן בו הם מונחים על הדף יהדהדו סימני מצוקה.

כשניגשים לנתח ציורי ילדים חשוב לבחון “איך” צייר הילד ופחות את ה”מה” ואת התוכן והתוצר הסופי.

עוצמת הלחץ, סוג התנועות (ספיראליות לעומת קווים זוויתיים), היאחזות בצבע מסוים או הימנעות מאחרים, התפרשות על הדף, כל אלו יעידו הרבה יותר על מסריו של הילד מאשר הפריטים שצייר.

דוגמאות לפענוח ה”דיבור” הגראפי של ילדים:

הפורטרט המשפחתי

באופן טבעי, אחד הציורים המוכרים והנפוצים של ילדים הוא ציור המשפחה.
התא המשפחתי הוא המקום בו הילד לומד על יחסים, על תקשורת ועל העולם בכלל, וציור המשפחה הוא דרך ללמוד על חוויית החיים הבסיסית של הילד:

  • האם הילד מצייר את עצמו – ילד שמשמיט את עצמו מהציור המשפחתי עשוי להצביע על דימוי עצמי נמוך.
  • איך הילד מצייר את הילדים לעומת ההורים – לרוב יש הפרדה ברורה בסגנון הציורי בין אישיות צעירה לאישיות בוגרת, במידה וההורים מצוירים בגודל של הילדים או קטנים מהם לרוב זהו סימן לילד שחווה נוכחות הורית דלה בחייו.
  • איזו דמות צוירה ראשונה – לרוב הדמות שצוירה ראשונה היא דומיננטית מבחינה רגשית עבור הילד, בין אם הוא חווה רגשות קשים או נעימים כלפיה.
  • מה גודל הדמות – דמויות חשובות יותר או דומיננטיות יותר מצוירות בגדול.
  • מהי הקרבה בין הדמויות – דמויות רחוקות מאד אחת מהשנייה לרוב מעידות על חוויה של מרחק רגשי במשפחה.

.*חשוב להדגיש שפרשנויות אלה אינן גורפות וחד משמעיות וחשוב לבחון כל מקרה לגופו בעזרת גורם מוסמך.

ציורי ילדים במצוקה

בדרך כלל, סמלים ואובייקטים בציורי ילדים שנראים לנו חשודים אינם מהווים סיבה לדאגה, הם בעיקר דרך לביטוי אומנותי של עולמם הפנימי תוך הצגה של מגוון  רגשות, ייצוגים ונושאים.

עם זאת, ישנם מספר כללי אצבע שניתן להיות ערים אליהם למשך תקופה בהצלבה עם מצבים והתנהגויות של הילד, וזאת על מנת לזהות מצוקה שיש לבחון אצל בעל מקצוע:

  • רגרסיה פתאומית בשלבי הציור – ילד שחוזר לצייר ברמה התואמת גיל צעיר יותר עשוי להציג שימוש במנגנון הגנה בעקבות מצוקה, חזרה לשלב נוח ומוכר שנחווה כבטוח עבורו.
  • סיטואציות אלימות – ציורים חוזרים של סיטואציות אלימות, מפלצות, שיניים חשופות ועוד עשויים להצביע על חשיפה מוגברת לאלימות ועל מצוקה רגשית.
  • דמויות אנושיות חריגות – ילדים במצוקה עלולים לצייר דמויות אנושיות ללא עיניים או בעלות עיניים ללא אישונים (הפחד לראות), ודמויות ללא פה (הפחד לספר את הסוד הנורא). הם יחזרו במספר ציורים על דמות מעוותת ומפחידה או יצלילו רק אצל דמות המתעלל איבר מסוים. דמויות אנושיות שמצוירות בחלקים מפורקים עשויות להעיד על הצפה או פיצול.
  • מיקום אלמנטים בצידי הדףילדים רבים החווים קושי בהשתלבות חברתית, חרדה חברתית, או חשים שנוכחותם אינה משמעותית לסובבים אותם, ימקמו בית/פרח/ דמויות בצידי הדף, כאשר רווח גדול ומשמעותי יתקיים במרכז הדף.
  • ציורים נוקשים או רופפים – כאשר הציור אינו תולדה של התבטאות חופשית, יש לבחון אפשרות שהילד חווה מצוקה. כאשר הילד מקפיד יתר על המידה ש’לא לצאת מהקווים’, מקפיד מאוד על המסגרת של הציור, צובע בלחץ חזק כל כך עד שנוצר חור בדף, ובעיקר יוצא מכליו כאשר אינו מצליח במשימה זו, יש לבחון אפשרות של קושי בהתמודדות עם מצבים לא צפויים, מצבי חרדה ובעיקר פחד מביצוע לא מושלם. ציור רופף ומקוטע עשוי להעיד מחסור בדמויות בטוחות או על ביטחון עצמי נמוך.

ציורי ילדים בעולם הטיפולי

בעולם הטיפולי על גווניו ובטיפול באמנות בילדים בפרט נהוג לקיים תקשורת עם ילדים באמצעות ציורים ככלי נוסף לשיחה והתבוננות בילד.

לעתים ילדים מוגבלים ביכולת לתאר את החוויה שלהם במילים, ועולם הציור פותח חלון לביטוי רחב ועמוק יותר שלא מצמצם אותם לאוצר המילים הקיים או למודעות הקיימת.

קריאה נכונה של ציור הילד מסייעת למטפל להבין את עולמו הפנימי של הילד בצורה עמוקה יותר, לייצר בהירות במצבים שבהם המסרים עמומים ולעבוד עם תקיעות בתהליך הטיפולי.

בנוסף, ילדים רבים אינם ששים לשתף את עולמם הפנימי וניתן לעודד אותם באמצעות בקשה לצייר ציור פשוט.
הציור, ככלי השלכתי, מהווה  בסיס  טוב לשיחה:  איך קוראים לילד שציירת? מה הוא אוהב לעשות?
לרוב, באמצעות הציור ידבר הילד על עצמו בצורה עקיפה ומבלי להרגיש חשוף, דרך הילד שצייר. ניתן גם לעזור לילד להבין את החוויה שלו דרך אותן שאלות ולהרחיב את עולמו.

הבעת העולם הרגשי באמצעות ציור מאפשרת לא רק ביטוי של תכנים פנימיים, אלא גם מסגרת לתהליכי עיבוד וריפוי.

 לסיכום

ילדים מציירים כחלק ממפעילות המסבה להם ביטוי והנאה, אך מלבד קישוט יפה לתלייה, מהווה הציור גם פתח לעולם הפנימי של הילדים.
על מנת ללמוד על עולמם התפיסתי והרגשי של הילדים, חשוב להתבונן בציוריהם לאורך תקופה ובהצלבה עם סימני התנהגות תואמים.

לרוב הציורים אינם מעידים בהכרח על צורך בטיפול, אך במידה ובאופן עקבי לאורך תקופה מופיעים סימנים המביעים סימני מצוקה, חשוב לפנות לאנשי מקצוע על מנת לבחון את הקושי של הילד וללמוד כיצד לסייע לו.

אם אתם חושדים שילדכם חווה קושי רגשי, אתם מוזמנים לפנות לצוות מכון “חיבורים”,  במכון קיימים מטפלים בעלי הכשרה אקדמית ונסיון עשיר בעבודה עם ילדים שילוו אתכם ואת ילדכם באמצעות טיפול באמנות, CBT והדרכת הורים.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן