בתקופה האחרונה לעידן בן ה-4 שוב “מפספס” כשהוא בגן, אמו הגיעה לטיפול כשהיא מודאגת מהתופעה ומהתנהגויות אחרות שאינן תואמות לגילו. במהלך הטיפול ותוך התבוננות ולמידה מהציורים המשפחתיים של עידן, התגלה כי עידן מתקשה להתמודד עם הדינאמיקה המשתנה בביתו בעקבות גירושי הוריו והצטרפות בן זוג חדש.
הציורים והשרבוטים של הילדים שלנו הם לא רק עוד משהו להציג על המקרר, הם עשויים להוות צוהר משמעותי להבנת עולמם הפנימי.
הציור הוא שפה שמעבר למילים, עשירה ובלתי מוגבלת, שפה המאפשרת לילדים לבטא את הרגשות והתפיסות שלהם, כמו גם לעבור תהליכים עמוקים של ריפוי.
אילו דברים ילדים מבטאים באמצעות ציור? האם כל ציור מבטא תוכן חשוב? אילו ציורים מסמלים מצוקה? כל התשובות במאמר.
ילדים מתחילים את תהליך הציור שלהם מהרגע שהם גדולים מספיק כדי להחזיק צבע או עפרון ולמשוך אותם על הנייר.
עבור ילדים קטנים ציור מייצג פעילות טבעית וחשובה להתפתחותם המתקיימת בדרך כלל בהנאה תוך חקירה וסקרנות.
לפי מחקרים Gardner, H. (1980), עולה כי מלבד ביטוי של הנאה, מהווה הציור ערוץ תקשורת, ייצוג וביטוי מרכזי של מחשבותיו ורגשותיו של הילד בגיל הרך.
ילדים מוגבלים ביכולת שלהם להביע רגשות במילים, ופעמים רבות הם מביעים את עולמם הפנימי באמצעות ציור.
באמצעות שפה גרפית הם מבטאים את הפחדים, השמחות, החלומות, התקוות והסיוטים שלהם, וגם את מערכת היחסים שלהם עם כל אובייקט במציאות.
למסרים שילדים מעבירים דרך ציור יש ערך רב כיוון שהם מגיעים בצורה ישירה ובלתי מתווכת אל הדף, כיוון שהם אינם מודעים לכך שהם מתקשרים בזמן הציור, הם לא נזהרים או משנים את המסר האמיתי שלהם.
ציורי ילדים יכולים ללמד אותנו פרטים שונים על כל ילד, כישרונות ויכולות, תכונות אופי, רמת אינטליגנציה, גישה חינוכית מתאימה, מידת הגבולות הנכונה לו, המצבים בהם הוא מתקשה ולמה הוא זקוק בעת כעס או משבר.
הציור הוא כלי נפלא להורים ואף בתהליכים טיפוליים, אשר מנגיש אינפורמציה נוספת ומאפשר לראות האם ישנם מקומות שצריך לחזק, לעודד או לטפל.
כשהילד מקבל מרחב חופשי להתבטא ללא השפעה של דעות המבוגרים על הציור שלו, יש לפעולת הציור פוטנציאל טבעי של ריפוי עצמי של נפשו. פעולת הציור משחררת מתח, מסייעת בתהליכי עיבוד רגשות ומחשבות ואף מאזנת את הפעילות המוחית.
אמנם ציור מהווה צורת תקשורת ברורה, אך לפעמים ציורים הם רק ציורים ולא יותר משעת משחק מהנה המציגה את עצמה על הדף.
ציורים יבטאו תהליכי למידה טבעיים יום יומיים של ילדים, כחלק חקירת אובייקטים בעולם החיצוני והפנימי.
בכל אופן, ניתן לבחון משמעויות של ציורי ילדים רק לאורך זמן וביחס להתנהגויות בפועל.
ציורי ילדים מעבירים מסרים שערכם רב, אך חשוב לזכור כי לפענוח הציורים אין ספר הוראות או מילון פשטני.
על מנת לקבל מסרים מדויקים יותר יש לבחון את הציורים לאורך זמן ובהקשר של הילד הספציפי וההתרחשויות בחייו.
חשוב לנהוג במשנה זהירות וענווה ולא להגיע לציור ילדים מתוך תפיסה “מבוגרת” המניחה כי סמלים שאנו מכירים מבטאים את אותם המסרים, למשל, אין להניח שסורגים על חלון מעידים על תחושת כלא או שציור איברי מין מעיד על התעללות מינית. לעתים הסמלים המצוירים, גם אם הם נראים לנו חריגים, יעידו על תהליכי למידה נורמטיביים שחווה הילד ביום יום.
לעומת זאת, ישנם מקרים בהם סמלים מצוירים יראו נורמטיביים (כמו פרפרים ופרחים) אך האופן בו הם מונחים על הדף יהדהדו סימני מצוקה.
כשניגשים לנתח ציורי ילדים חשוב לבחון “איך” צייר הילד ופחות את ה”מה” ואת התוכן והתוצר הסופי.
עוצמת הלחץ, סוג התנועות (ספיראליות לעומת קווים זוויתיים), היאחזות בצבע מסוים או הימנעות מאחרים, התפרשות על הדף, כל אלו יעידו הרבה יותר על מסריו של הילד מאשר הפריטים שצייר.
דוגמאות לפענוח ה”דיבור” הגראפי של ילדים:
באופן טבעי, אחד הציורים המוכרים והנפוצים של ילדים הוא ציור המשפחה.
התא המשפחתי הוא המקום בו הילד לומד על יחסים, על תקשורת ועל העולם בכלל, וציור המשפחה הוא דרך ללמוד על חוויית החיים הבסיסית של הילד:
.*חשוב להדגיש שפרשנויות אלה אינן גורפות וחד משמעיות וחשוב לבחון כל מקרה לגופו בעזרת גורם מוסמך.
בדרך כלל, סמלים ואובייקטים בציורי ילדים שנראים לנו חשודים אינם מהווים סיבה לדאגה, הם בעיקר דרך לביטוי אומנותי של עולמם הפנימי תוך הצגה של מגוון רגשות, ייצוגים ונושאים.
עם זאת, ישנם מספר כללי אצבע שניתן להיות ערים אליהם למשך תקופה בהצלבה עם מצבים והתנהגויות של הילד, וזאת על מנת לזהות מצוקה שיש לבחון אצל בעל מקצוע:
בעולם הטיפולי על גווניו ובטיפול באמנות בילדים בפרט נהוג לקיים תקשורת עם ילדים באמצעות ציורים ככלי נוסף לשיחה והתבוננות בילד.
לעתים ילדים מוגבלים ביכולת לתאר את החוויה שלהם במילים, ועולם הציור פותח חלון לביטוי רחב ועמוק יותר שלא מצמצם אותם לאוצר המילים הקיים או למודעות הקיימת.
קריאה נכונה של ציור הילד מסייעת למטפל להבין את עולמו הפנימי של הילד בצורה עמוקה יותר, לייצר בהירות במצבים שבהם המסרים עמומים ולעבוד עם תקיעות בתהליך הטיפולי.
בנוסף, ילדים רבים אינם ששים לשתף את עולמם הפנימי וניתן לעודד אותם באמצעות בקשה לצייר ציור פשוט.
הציור, ככלי השלכתי, מהווה בסיס טוב לשיחה: איך קוראים לילד שציירת? מה הוא אוהב לעשות?
לרוב, באמצעות הציור ידבר הילד על עצמו בצורה עקיפה ומבלי להרגיש חשוף, דרך הילד שצייר. ניתן גם לעזור לילד להבין את החוויה שלו דרך אותן שאלות ולהרחיב את עולמו.
הבעת העולם הרגשי באמצעות ציור מאפשרת לא רק ביטוי של תכנים פנימיים, אלא גם מסגרת לתהליכי עיבוד וריפוי.
ילדים מציירים כחלק ממפעילות המסבה להם ביטוי והנאה, אך מלבד קישוט יפה לתלייה, מהווה הציור גם פתח לעולם הפנימי של הילדים.
על מנת ללמוד על עולמם התפיסתי והרגשי של הילדים, חשוב להתבונן בציוריהם לאורך תקופה ובהצלבה עם סימני התנהגות תואמים.
לרוב הציורים אינם מעידים בהכרח על צורך בטיפול, אך במידה ובאופן עקבי לאורך תקופה מופיעים סימנים המביעים סימני מצוקה, חשוב לפנות לאנשי מקצוע על מנת לבחון את הקושי של הילד וללמוד כיצד לסייע לו.
אם אתם חושדים שילדכם חווה קושי רגשי, אתם מוזמנים לפנות לצוות מכון “חיבורים”, במכון קיימים מטפלים בעלי הכשרה אקדמית ונסיון עשיר בעבודה עם ילדים שילוו אתכם ואת ילדכם באמצעות טיפול באמנות, CBT והדרכת הורים.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
ציורים מהווים כלי לתקשורת בלתי ישירה ובלתי מילולית, הם “גשר” בין החוויה הפנימית לבין הביטוי שלה.
האופן בו הילד מצייר, החל מהלחץ המופעל ועד למיקום הציור, עשוי לרמז על תכונותיו, כישרונותיו ועל החוויות בעולמו הפנימי.
ניתן לבחון לאורך זמן סממנים בציורים שעשויים לעורר חשד למצוקה של הילד, זאת בהצלבה עם התרחשויות והתנהגויות, למשל: רגרסיה ברמת הציור וציורים נוקשים עם לחץ חזק על הדף.
אמנם לחלק מהציורים עשויה להיות משמעות פסיכולוגית עמוקה, אך לעתים קרובות ציורי הילדים הם ביטוי פשוט של הנאה, יצירתיות ותהליכי למידה יום יומיים.
רוצים לדבר איתנו?
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
דרך הפארק 57א
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים