טיפול קוגניטיבי התנהגותי – מטפל CBT

טיפול קוגנטיבי התנהגותי (טיפול CBT) הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד (3-6 חודשים). הוא מורכב מהבנה ושינוי של מחשבותינו השליליות ומדרכי התנהגותנו הבלתי יעילות הגורמות לקשיים רגשיים שונים. טיפול CBT עוזר לפתח דפוסים בריאים דרך תרגול של מטלות טיפוליות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי – מטפל CBT

רובנו מתמודדים עם תקופות הדורשות התמודדות עם מצבים המעלים בנו תחושה של אי ודאות, חשש ותסכול. מצבים רגשיים אלו מלווים בדפוסי חשיבה שלילים או בלתי אדפטיביים. במרבית המקרים קיים קול פנימי שאומר לנו: “אני לא מאמין שאני מסוגל להתמודד” ”אני לא מספיק טוב” “אני חסר ביטחון” וכדומה.

כאשר חשיבה זו מתעצמת ונוכחת במשפטים רבים המרכיבים את הדיאלוג הפנימי שלנו, הם מחזקים ומגבירים את תחושות החרדה וחוסר האמונה בעצמנו ומסוגלותנו להתמודד באופן רגשי ומעשי עם המצב. כמו כן מחשבות אלו מגבירות את ביטויי החרדה הכוללות תחושות פיזיות ודחף לברוח ולהימנע.

מהו טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול סי בי טי)?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד (3-6 חודשים). הטיפול מורכב מהבנה ושינוי של מחשבותינו השליליות ומדרכי התנהגותנו הבלתי יעילות הגורמות לקשיים רגשיים שונים. CBT עוזר לפתח דפוסים בריאים דרך תרגול של מטלות טיפוליות ומתבסס על ההנחה שהחוויה האנושית מורכבת ממספר גורמים: מחשבות, זיכרונות, תפיסות ופרשנויות סובייקטיביות (זהו החלק הקוגניטיבי- החשיבתי), וכן מההתנהגויות הכוללות תגובות כגון המנעות או תוקפנות (החלק ההתנהגותי). מכאן, שעל מנת לשנות את חווייתו של הפרט ובעיקר כאשר קיימת פגיעה בתיפקוד, יש לשנות את דפוסי החשיבה שלו, ואת דפוסי ההתנהגות.

החלק הקוגניטיבי

מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה שלילים, דיכוטומיים, כוללניים וקטסטרופאליים ומספק כלים לעיצוב מחדש של דפוסים יעילים המחזקים את ההתמודדות שלנו במצבי אמת ויוצרים תגובה שונה ונכונה יותר עבורנו.

כאשר חוויות חיים קשות משפיעות באופן שלילי על האופן שבו אנו תופסים את עצמנו ומבינים את העולם או את עתידנו, נוצר קושי לשנות את תגובתנו במצבי חיים שונים. במקרים רבים גם אם אנו מבינים שתגובה זו אינה יעילה לנו אין לנו כלים ברורים שבהם נוכל להיעזר ברגע האמת. טיפול קוגניטיבי התנהגותי עם פסיכולוג/ית  מורכב מלמידה של כלים שונים אשר עוזרים לנו לזהות, לתרגל ולשנות באופן ממוקד את החשיבה והאמונה הבלתי יעילה.

הגישה ההתנהגותית

במקביל הגישה ההתנהגותית טוענת שכל התנהגות היא נלמדת, וניתן ללמד התנהגויות חדשות ולהכחיד התנהגויות ישנות ולא יעילות. טיפול קוגניטיבי התנהגותי עם פסיכולוג שואף לזהות את ההתנהגויות שאינן משרתות את הפרט, ומלמד התנהגויות אלטרנטיביות. הטיפול מתמקד בזיהוי ושינוי דפוסי התנהגות המפתחים ותומכים בחרדה וערך עצמי נמוך.

מטרת התרגילים היא להגביר את הביטחון עצמי, להפחית את הצורך בשליטה ופרפקציוניזם, להפחית מחשבות בלתי יעילות ומטרידות, ולהחזיר את תדירות ועוצמת הרגשות הלא נעימים לרמה הרצויה. בטיפול ניתנים כלים מתאימים להתמודדות נכונה בזמן אמת ומתרגלים יחד עם המטפל/ת.

טיפול התנהגותי קוגנטיבי הוא מעשי ולעיתים קרובות יוצא מחדר הטיפול בכדי לחשוף את המטופל לחששותיו בליווי של המטפל/ת ובכך מאפשר התמודדות הדרגתית עם הקשיים באופן שמסגל התנהלות שונה מול הגורם המאיים.

אופן העבודה בטיפול התנהגותי קוגניטיבי - טיפול CBT

טיפול ב CBT נעשה במתכונת של טיפול – למידה, הוא ממוקד ולעיתים קרובות קצר מועד. לכל מטפל CBT יש את הנגיעה האישית שלו כמובן, אך התיאור שלהלן יציג את העקרונות הבסיסיים של הטיפול.

בשלב הראשון, על המטפל CBT לשמוע מן המטופל על הסימפטומים, ההתמודדויות והקשיים השונים. לעיתים ניתנים שאלונים המאפשרים אבחון מדויק ביותר של הבעיה. ביחד מגדירים המטפל והמטופל את המטרות של הטיפול. לאחר מכן, נכנסים לפרטים החשיבתיים וההתנהגותיים של הסימפטומים שתוארו- מהן המחשבות המלוות, מהן התפיסות שיש למטופל לגבי סוגיות שונות הקשורות לכך, מהן ההתנהגויות שנובעות ממחשבותיו וכד’.

בשלב הבא, יעברו המטפל והמטופל על המחשבות השונות, ויבדקו אותן באופן רציונאלי. מסתבר, שרבות מהמחשבות והתפיסות המכוונות את התנהגותנו אינן רציונאליות, וניתן להחליפן בתפיסות אלטרנטיביות. יילמדו כלים לזיהוי ושינוי החשיבה. כאשר קיימת גם התנהגות בלתי אדפטיבית, בוחנים אפשרויות אחרות של התנהגות, ומבצעים חשיפות הדרגתיות בחדר או בשטח המסגלות התמודדות חדשה ויעילה יותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח יעיל בטיפול בחרדות, דיכאון, כמו גם קשיים הקשורים בערך עצמי נמוך, חוסר ביטחון, הפרעות אכילה, קשיי שינה, בעיות קשב וריכוז, התפרצויות זעם, כאבים כרונים וגם פוסט טראומה.

ראו גם: CBT לילדים | התקף חרדה | טיפול בחרדת נטישה

לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print