טיפול CBT [טיפול קוגניטיבי התנהגותי]

טיפול קוגנטיבי התנהגותי (טיפול CBT) הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד (3-6 חודשים). הוא מורכב מהבנה ושינוי של מחשבותינו השליליות ומדרכי התנהגותנו הבלתי יעילות הגורמות לקשיים רגשיים שונים. טיפול CBT עוזר לפתח דפוסים בריאים דרך תרגול של מטלות טיפוליות.

לא מעט אנשים מתמודדים עם מצבים רגשיים שונים כמו חששות ותסכול, כשלרוב מדובר בתחושות המלוות בדפוסי חשיבה שליליים. מצב שכזה עשוי להגביר את תחושת החרדה באופן ניכר, וכפועל יוצא גם את היכולת להתמודד עם המצב. טיפול CBT, הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד, במהלכו המטופלים עוברים תהליך של שינוי חשיבתי, כשבסופו של הטיפול הם מפתחים דפוסי חשיבה בריאים יותר. חשוב לציין שמדובר בטיפול שאינו כרוך בטיפול תרופתי, אלא נעזר באמצעות מטלות טיפוליות שונות, שתורמות לשינוי דפוסי החשיבה.

טכניקות הטיפול יעילות לטיפול בחרדה, טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ואף לירידה במשקל. השינוי התפיסתי הוא מפתח לאורח חיים בריא יותר, בכל המובנים.

מה זה טיפול CBT?

באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי אנשים לומדים כי התפיסות שלהם משפיעות באופן ישיר על תגובותיהם למצבים מסוימים. במילים אחרות, תהליך החשיבה של האדם קובע את התנהגותו ופעולותיו. לכן, אם נזהה את המחשבות, נבין איזה רגש הן מייצרות, נבין איך אנחנו פועלים באופן התנהגותי כתוצאה מהרגשות שלנו (הן ביחסים עם הזולת והן בחוויות הפנימיות והיומיומיות), נוכל גם ללמוד כיצד לשנות את כל אחד מהמרכיבים הללו. לכן טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוסק בזיהוי ושינוי חשיבה, זיהוי והבנה של הרגשות וחשיפה להתנהגות יעילה יותר, ומכאן – שיפור הרגשתך הכללית של המטופל ומניעת התדרדרות חוזרת ונשנית במצבך הרגשי.

מה עושים בטיפול CBT - קוגניטיבי התנהגותי?

טיפול ב CBT נעשה במתכונת של טיפול – למידה, הוא ממוקד ולעיתים קרובות קצר מועד, כשלכל מטפל/ת בתחום יש את הנגיעה האישית שלו/ה. במפגש הטיפולי, נקודת הפתיחה תהיה התבוננות חדשה. נבקש לסייע למטופל לבחון את החוויה שלו במבט שונה, מעז וסקרן יותר ממה שהיה רגיל עד עכשיו, ומכאן, לייצר תזוזה ושינוי.

בשונה מהגישה הפסיכו-דינאמית, המוקד בטיפול CBT לא יהיה סביב התעמקות בעברו של המטופל ולא סביב מציאת פרשנויות המציעות גורמים לא מודעים לקשיים. לעומת זאת השאיפה היא לבחון התניות ודפוסים מכשילים ומכאיבים המתרחשים ב”כאן ועכשיו”, ולהבין כיצד נוכל לחולל שינוי שיביא לשיפור באיכות החיים. יתרה מזאת, כדאי לדעת ש- CBT  מכיל בתוכו מספר כיוונים ודרכי טיפול הנשענים על העקרונות שאנו מתארים. החל מטיפול בחשיפה ועד לטיפול קבלה ומחויבות (ACT).

לתהליך הטיפול יש חמישה שלבים:

זיהוי הבעיה הבסיסית – זו עשויה להיות בעיה רפואית, קושי נפשי או הפרעה רגשית. היא נמצאת בתחתית מגדל הקלפים שהמטופל בנה בראשו, ועל מנת לטפל בה, יש להכיר בה. לכן, בשלב הראשון, על המטפל בCBT לשמוע על הסימפטומים, ההתמודדויות והקשיים השונים איתם את/ה חיים. לעיתים ניתנים שאלונים המאפשרים אבחון מדויק ביותר של הבעיה. ביחד אנחנו מגדירים יחד את המטרות של הטיפול. אתם כמובן שותפים מלאים להחלטות לגבי מטרות הטיפול והן בנויות באופן מדורג כמטרות לטווח קצר, בינוני וארוך.

העלאת המודעות למחשבות, לתפיסות, לאמונות ולרגשות השליליים – כלומר בשלב זה, נכנסים לפרטים החשיבתיים וההתנהגותיים של הסימפטומים שתוארו, כמו מהן המחשבות המלוות, מהן התפיסות שיש למטופל לגבי סוגיות שונות הקשורות לכך, מהן ההתנהגויות שנובעות ממחשבותיו וכד’.

הפרדה בין תפיסות מציאותיות לחשיבה השלילית והמזיקה –  מטפל קוגניטיבי התנהגותי מוצלח יבקש מהמטופל להקדיש תשומת לב רבה לתגובותיו – בין אם הגופניות, הרגשיות או ההתנהגויות – לכל מצב מאיים.

ניתוח התגובות והסקת מסקנות – בהמשך לזיהוי המחשבות השליליות, המטופל, יחד עם המטפל, ינתחו את אותן תגובות שליליות באופן רציונלי, ויסיקו מסקנות בנוגע להגיון או להטיה הקוגניטיבית שעליהם מבוססות מחשבות אלו. מסתבר, שרבות מהמחשבות והתפיסות המכוונות את התנהגותנו אינן רציונאליות, וניתן להחליפן בתפיסות אלטרנטיביות.

החלפת אותן מחשבות שליליות ומופרכות במחשבות מציאותיות יותר – במהלך הטיפול יילמדו כלים לזיהוי ושינוי החשיבה. כאשר קיימת גם התנהגות בלתי אדפטיבית, בוחנים אפשרויות אחרות של התנהגות, ומבצעים חשיפות הדרגתיות בחדר או בשטח המסגלות התמודדות חדשה ויעילה יותר. המטרה הסופית היא לייצר מחשבות מציאותיות יותר, שישפרו, כתוצאה מכך, גם את המצב הרגשי ואת התנהגותו של המטופל.

פה נעצור לציין כי במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המטפל/ת והמטופל/ת לא רק יושבים ומדברים. הגישה המובנית הזו מבטיחה התמקדות ביעדים של כל פגישה, כך שהזמן המוקדש לטיפול ינוצל בצורה יעילה. המטופל מרוויח מיחסים שיתופיים שבמסגרתם הוא מסוגל לחשוף בעיות אישיות מבלי לחשוש משיפוט, והמטפל מסייע לו להבין את הבעיות המדוברות מבלי לומר לו אילו בחירות עליו לקבל.

נוסף לכך, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול פסיכולוגי לכל דבר – אך חשוב לוודא שהמטפל העומד מולכם מוכשר לטפל בשיטה זו, ועל כן, יש לבחור מטפל CBT מומחה ומומלץ. אנו יודעים כי על שיטת הטיפול להתאים באופן פרטני לבעיותיו של כל מטופל, ולכן מכשירים מטפלים קשובים ומיומנים שידעו כיצד לזהות את שורש הבעיה ולטפל בה באופן המתאים ביותר. המטפלים שלנו מאבחנים את הקושי, יוצרים קשר קרוב עם המטופלים שלהם, ומשתמשים בשיטות העדכניות ביותר על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

רוב האנשים משתתפים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי למשך כ-16 פגישות בממוצע, כאשר כל אחת מהן אורכת כשעה. 

טכניקות נפוצות בטיפול CBT

טכניקות ה-CBT מציעות כלים טיפוליים רבים ושונים, המסייעים למטופלים להעריך את המצבים והדפוסים הרגשיים שלהם. מטפלי CBT עשויים להשתמש בטכניקות נפוצות כגון:

  • כתיבת יומן.
  • חשיפה התנהגותית, הקהיה שיטתית.
  • הצבת אתגר בפני אמונותיו של המטופל (איתגור חשיבה).
  • מודעות קשובה (מיינדפולנס).
  • רגיעה.
  • תרגילים חברתיים, תרגילים גופניים ותרגילי חשיבה שמפנים את תשומת לבו של האדם לדפוסים ההתנהגותיים והרגשיים שלו.

על מנת להעצים את הטיפול, המטופל מתבקש להשלים שיעורי בית (כגון תרגילים מעשיים, קריאה או כתיבת משימות), בזמן שמעבר לזמן המוקדש לטיפול. שיעורי הבית הם היבט חשוב מאוד בתוכנית הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, והם מאתגרים את המטופל להמשיך לעבוד באופן עצמאי, גם לאחר סיום הטיפול.

למי טיפול CBT מתאים?

טיפול מסוג זה יתאים לאנשים שסובלים ממצבים רגשיים שונים. למעשה, אנשים הסובלים מחששות רגשיים והתנהגותיים מוגדרים בבירור, אנשים החווים בעיות מסוימות המשפיעות על איכות חייהם, ולאנשים המעוניינים לבצע טיפול קצר מועד ללא טיפול תרופתי. בתנאים אלו, המטפל והמטופל יודעים בדיוק לאילו בעיות עליהם להתייחס, ולכן הגישה מכוונת-היעדים ופותרת-הבעיות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתאימה להם מאוד. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות, כגון:

  • דיכאון.
  • התקף חרדה.
  • תנודות חריגות במצב הרוח.
  • דחק פוסט– טראומתי.
  • התנהגות אובססיבית וכפייתית.
  • תסמונת התשישות הכרונית.
  • תסמונת המעי הרגיז.
  • התמכרות לסמים.
  • פוביות.
  • בעיות אכילה.
  • כאב מתמשך.
  • דפוסי שינה שאינם סדירים.
  • בעיות מיניות ופגיעות מיניות.
  • בעיות בשליטה בכעסים.

השלב הראשון הוא – הכרת הבעיה, שהרי לא בכדי נאמר כי עצם העובדה שאדם מודע לבעיה מסוימת הוא פתר כבר חצי ממנה. לאחר הכרה בתופעה, כל שנותר לכם למצוא טיפול יעיל שיסייע לכם או ליקיריכם להיפטר ממנה אחת ולתמיד. חשוב לציין כי הלוקים בקשיים רגשיים אלו פעמים רבות אינם מודעים לעניין, כך שעל בני משפחתם להיות ערניים ולהפציר בהם בצורה עדינה לגשת לטיפול מתאים. למעשה, טיפול CBT  מתאים לאנשים המעוניינים לבצע טיפול קצר מועד ללא טיפול תרופתי.

מהם יתרונותיו של טיפול CBT?

בין היתרונות הרבים של הטיפול, ראוי לציין כי מדובר בטיפול ממוקד, ומוגדר במטרות טיפוליות ברורות וישימות. כמו כן, ההשקעה בטיפול תהיה יחסית קצרה והעומס הכלכלי גם הוא כמובן כפועל יוצא. ובהרחבה:

  • טיפול קצר מועד – בעוד טיפולים פסיכולוגים, כדוגמת טיפול פסיכואנליטי “מסורתי” אורכים זמן רב ולעיתים קרובות אף מספר שנים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר מועד הנמשך בממוצע כשלושה עד שישה חודשים.
  • טיפול ממוקד ומכוון מטרה – מוקד הטיפול הוא בכאן ועכשיו – מה ניתן לעשות ברמה הקונקרטית על מנת להקל על המצוקה. כחלק מהתהליך, מקבל המטופל כלים פרקטיים ליישום מיידי בשטח, המסייעים להתגבר על מצבים מאתגרים. הכלים האלו יהיו עמו תמיד, גם הרבה אחרי שהטיפול יסתיים. המטפל/ת בודקים לאורך הטיפול האם המטרה הושגה וישנם שאלונים הניתנים במהלך הטיפול על מנת לבדוק את יעילות הטיפול ביחס למטרת הטיפול הראשונית.
  • טיפול בשורש הבעיה – למרות שמדובר בטיפול קצר טווח, הטיפול מסייע בהבנת הגורמים לבעיה והסימפטומים הנלווים. גישת ה CBT מאמינה שניתן לשנות את ” הגורמים לבעיה” באמצעות זיהוי דפוסי המחשבה הבלתי יעילים והחלפתם בדפוסי מחשבה יעילים וחיוביים, חשיפה התנהגותית ולמידה של יכולתנו להכיל רגשות שונים מבלי לפעול באופן אימפולסיבי או אוטומטי. שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות בסופו של דבר, תורמים להגברת הביטחון העצמי, גורמים להפחתה בצורך בשליטה וצורך לפרפקציוניזם ומחזירים את תדירות המחשבות והרגשות השליליים לרמת הנורמה.
  • אקטיביות המטופל – הטיפול לא מסתיים במסגרת המפגש, ולו כי המטופל מקבל “שיעורי בית” בדמות מטלות שונות לביצוע. עבודה טיפולית זו מסייעת לתרגל ולהפנים את שנלמד במסגרת המפגשים וכמובן מאפשרת לבדוק את הצלחת הטכניקות הטיפוליות בזמן הטיפול.
  • תוצאות ארוכות טווח – ההתמקדות בשורש הבעיה ורכישת הכלים היישומיים והתרגול בבית מאפשרים למטופל להתמודד בהצלחה עם סיטואציות או בעיות דומות עתידיות.
  • שיטת טיפול מובנית – כחלק מהיותו טיפול ממוקד, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על שלבים ברורים וקביעת יעדים ברורים, לאורך זמן מוגדר יחסית.
  • ניתן למדידה ולכימות – יתרון בולט נוסף של טיפול זה בהשוואה לטיפולים פסיכולוגים אחרים הוא העובדה שניתן למדוד ולכמת את תוצאותיו. לדוגמה, בטיפול בחרדה ממעלית, אפשר למנות את מספר הפעמים בהן המטופל התמודד בפועל עם החרדה.

יש לא מעט הוכחות מדעיות לטיפול CBT, ולו כי הטיפול מאפשר הקלה משמעותית של בעיות נפשיות רבות, במקרים רבים הסימפטומים אשר העיקו והתישו הופכים להיות זניחים בחייו של המטופל. בדומה לכל סוג של טיפול, היתרונות הטיפוליים ניכרים במידה הרבה ביותר כאשר המטופל מחויב לחלוטין לתהליך הטיפול.

 

פה נעצור לציין כי בקליניקות של מכון חיבורים ניתן לקבל טיפול CBT איכותי ומקצועי באווירה מרגיעה ונעימה בסביבה מזמינה. צוות המכון מורכב מאנשי מקצוע מהשורה הראשונה: פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים המתמחים במתודות טיפוליות המתקדמות ביותר בעולם הפסיכולוגיה ובעיקר בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפולי ACT.

בשביל להבין עוד, אתם מוזמנים להגיע לקליניקה לפגישה ראשונה לאבחון. מטרת פגישת האבחון הינה לבדוק ביחד במה מדובר – מהו הטיפול הנדרש, מיהו המטפל/ת המתאים, מהי תכנית הטיפול המתאימים ביותר עבורך? פגישת האבחון הראשונה אינה מחייבת ותוכל לסייע לכם להבין יותר טוב ממה אתם סובלים וכיצד ניתן להתמודד עם הנושא באופן המיטבי.

 

לסיכום, המטרה של טיפול CBT היא לאפשר למטפל להכיר את המטופל ואת הגורם העיקרי לתופעה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו מתבסס ברובו על עבודה משותפת בין המטופל למטפל, כך שיש משמעות רבה לכימיה ולפתיחות בניהם. כל עוד המטופל ישתף פעולה, ישנו סיכוי גבוה כי הטיפול יהיה מוצלח.  לכן, ישנה חשיבות רבה לגישה ושל לקיחת האחריות מצד המטופל ועל התקדמות הטיפול. ניתן להשוות את הטיפול הקוגניטיבי לטיפול פיזיותרפיה, שהרי ככל שהמטופל ישקיע בטיפול ויבצע תרגילים לשיפור השרירים, כך הטיפול יהיה יעיל יותר ויביא לתוצאות גבוהות.

לא בכדי, ניתן לומר כי טיפול CBT הוא הפופולרי בשוק, אך על המטופל ומשפחתו לעמול קשה להצלחתו וכמובן לבחור במטפל מיומן בתחום.

 

Evaluating the Effectiveness of ACT for Anxiety Disorders in a Self-Help Context: Outcomes From a Randomized Wait-List Controlled Trial Behavior Therapy Volume 47, Issue 4, July 2016, Pages 444-459

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%9F_%D7%91%D7%A7

 The Efficacy of Cognitive Behavioral Therapy: A Review of Meta-analyses. Cognitive Therapy and Research October 2012, Volume 36, Issue 5, pp 427–440| Cite as

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print