הבדלים בין טיפול קוגנטיבי לטיפול רגשי (REBT)

תוכן עניינים

REBT הינה שיטת טיפול שפותחה בשנות החמישים של המאה הקודמת על ידי פסיכולוג אמריקאי בשם אלברט אליס. כיום נעשה שימוש נרחב בשיטה זו בעולם הפסיכולוגיה, וניתן לומר כי שיטת הטיפול קוגניטיבית התנהגותית הCBT, צמחה ממנה. במאמר זה נציג את שיטת טיפול ותיקה זו, את המודל והתאוריה שעומדות מאחוריה, אופן הטיפול באמצעותה ותרומתה לעולם הטיפול הפסיכולוגי.

מהו טיפול REBT?

טיפול רציונאלי אמוטיבי התנהגותי. זוהי למעשה, צורת הטיפול הראשונית של טיפול CBT  , טיפול קוגניטיבי התנהגותי וממנה הוא התפתח. מי שפיתח את הREBT היה פסיכולוג אמריקאי בשם אלברט אליס שבמקורו השתייך לזרם הפסיכואנליטי. אליס פיתח את השיטה בשנות ה-50 של המאה ה-20 על בסיס ניסוי וטעיה שערך. אליס חשש לגשת לדבר עם נשים, הוא החליט לעשות ניסוי ולגשת לדבר עם כ-100 נשים בפארק וראה כי האמונות שלו לגביי עצמו ולגביי נשים השתנו מתוך הניסיון הזה. שיטה זו עברה פיתוחים רבים במהלך השנים, כיום נעשה בה שימוש טיפולי וכן בעולם החינוך. שיטת הטיפול מתבססת על איתור, זיהוי והחלפה של אמונות ומחשבות שאינן רציונאליות בראציונליות.

מה התאוריה מאחורי שיטת REBT?

מאחורי שיטת הטיפול שפיתח אליס, עומדת תאוריה המבוססת על מודל הABC. מדובר במודל שחלקו נבדק מחקרית וחלקו שונה ופותח עם השנים. מודל זה הוא שם כללי לקבוצת הטיפולים המבוססים על שלושת המרכיבים של רגש, מחשבה והתנהגות. ייצוג האותיות במודל הוא A= אירוע מכונן, B=  קוגניציה, פרשנות של האירוע, מחשבות, אמונות, C= רגשות, תגובות, התנהגויות. A ו- C מתווכים על ידי B וחוזר חלילה. במילים פשוטות, המחשבות שלנו מתווכות את הקשר בין האירוע שאנו חווים לרגש והתגובה ההתנהגותית שלנו למולו. כלומר, על מנת להקל על סבל של הרגש ולמתן התנהגות קיצונית ולא מיטיבה עלינו לשנות את מחשבותינו והפרשנות שלנו לאירוע.

עבור אילו קשיים שיטת REBT יעילה?

לפי מה שעולה ממחקרים רבים שיטת הREBT יעילה עבור מנעד רחב של קשיים והתמודדויות. שיטה זו נחקרה מדעית עבור קשיים אישיותיים ונפשיים רבים, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד, זאת בשל העובדה כי השיטה מתבססת על הנחות בסיסיות שמשותפות לכל בני האדם, אצל כולם קיימים יחסי גומלין בין אמונות מחשבות רגש התנהגות ואירועים חיצוניים.

על איזה מודל מושתת טיפול REBT?

אליס פיתח מודל אמ”ת: ABCDE. שהוא שכלול  ופיתוח של מודל ABC.

A – activating event

B– beliefs

C – consequence

D – disputation

E – new effect

אמ”ת – אירוע, מחשבה, תוצאה.

מודל זה מתמקד במחשבות רציונליות לעומת מחשבות לא רציונליות. אליס הגדיר מספר סוגים של מחשבות שאינן רציונאליות: מחשבות של הכללה, הגזמה, מסקנות והנחות חסרות בסיס ודעות קדומות. אופן חשיבה רציונאלי לעומת זאת מבוסס רצון ומטרות כך שגם אם יופיעו במהלכו רגשות שליליים וקושי ניתן יהיה לראות אותם בפרופורציה נכונה.

הבדלים בין טיפול קוגנטיבי לטיפול רגשי (REBT)

  • אלברט אליס, טוען כי יחסי המטפל עם המטופל אינם צריכים להיות אישיים. לעומתו, אהרון בק  (CBT) שם דגש על מערכת היחסים הטיפולית שבין המטפל למטופל.
  •  REBT  הינה שיטה אסרטיבית וישירה לעימות עם אמונות; בעוד שהטיפול הקוגניטיבי שמציע בק מתבסס יותר על זיהוי עצמי של אמונות שליליות על ידי המטופל.
  • בשיטת REBT, משתמשים בטכניקות שונות בתלות באישיותו של המטופל; בעוד שבשיטה הקוגנטיבית CBT – , שיטת הטיפול מותאמת אל ההפרעה המסוימת ממנה סובל המטופל.
  • בשיטת REBT בדומה לCBT עובדים עם מה שקורה כיום, בהווה. עם זאת, בשונה מCBT בREBT קיימת התייחסות ושיח טיפולי על אירועים מן העבר.

טיפול בשיטת REBT

מאפייני טיפול REBT  כוללים:

  1. זיהוי של דפוסי המחשבה והאמונות הלא רציונאליים. ניתן לאתר אותם על ידי שימת לב לשיח פנימי של היגדים כמו- “אני מוכרח”, “אינני יכול” ואופיים הוא נחרץ לרוב עם הרבה סימני קריאה!!
  2. להציב אתגר לאותם מחשבות או אמונות. מטפל ה-REBT מערער על אותם אמונות ומחשבות באופן פעולה ישיר. אליס סבר כי על המטפל להיות ישיר חריף הגיוני ובוטה ולא תומך מכיל וחם.
  3. הגעה לתובנה והיכרות טובה עם דפוסי המחשבה הלא רציונליים
  4. בנייה ואימוץ דפוסים ומערכי חשיבה רציונאליים ובריאים.

מטרת הטיפול הינה להגיע לחשיבה רציונאלית, לפחות רוב הזמן, חשיבה בריאה שתומכת באורח חיי המטופל ומקלה עליו. תנאי הכרחי לטיפול הוא עבודתם המשותפת של מטפל ומטופל.

יעילותו הפסיכותרפית של טיפול ה- REBT הוכחה מחקרית כגבוהה. כמו כן, ממצאים מחקריים הראו כי יעילותו תקפה לסוגים שונים של פסיכופתולוגיות, גילאים וסוגי אוכלוסין.

השנים הטובות בחייך הן אלה בהן אתה מחליט שהבעיות שלך הן שלך. אתה לא מאשים אותם באמא שלך באקולוגיה או בנשיא. אתה מבין שאתה שולט בגורל שלך(אלברט אליס).

REBT  היא שיטה בעלת בסיס מחקרי רחב של עשרות של מחקרים. היא מבקשת ללמד את מטופליה לקחת את האחריות של המחשבות והאמונות שלהם ומתוך כך גם על רגשותיהם.  שיטה זו מעניקה ארגון וסדר במחשבות ומאפשרת לנפות את המיותר ולחזק את המחשבות התומכות והמצמיחות.

ב”מכון חיבורים” פסיכולוגים המומחים לטיפול בשיטת REBT שידעו לתת את המענה המותאם ביותר עבורך. קיימת אצלנו חשיבות עליונה למקצועיות, ייעוץ והכוונה מותאמים אישית תוך קשב רב לצרכים והרצונות של הפונה. נשמח לייעץ ופשוט להיות כאן עבורכם. מוזמנים להתייעץ בכל עניין ויחד נמצא מענה מותאם עבורכם.

רוצים לדבר איתנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן