הוכחות מדעיות ליעילות של טיפול CBT בבעיות קשב וריכוז

מטרתו של טיפול CBT בשיפור ההתמודדות על ידי תוכנית לפתרון בעיות והעלאת הערך העצמי ויכולת התפקוד הכללית. הטיפול נמצא יעיל למגוון מצוקות פסיכולוגיות הכוללות בעיות נוירולוגיות בניהן גם ADHD והתברך בתשומת לב מדעית רבה, הודות להשפעתו היעילה במגוון תחומים בעולם הפסיכולוגיה העכשווית.במאמר זה נתאר בקצרה מהם המסקנות של מחקרים בתחום ואיך עובד טיפול CBT הלכה למעשה בבעיות של קשב וריכוז.

מחקרים והוכחות מדעיות:

מאז 1991 נערכו מחקרים רבים במטרה לבחון את השפעת טיפול CBT על תסמינים של בעיות קשב וריכוז במבוגרים בודדים וכן בקבוצות. רב המחקרים שפורסמו ב 10 השנים האחרונות מעידים כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי אכן יכול לתת מענה יעיל לסובלים מהפרעה זו.

  • עשרות מחקרים נוירולוגיים מראים שהשפעת טיפול CBT עבור בעיות אילו, נעשית בדיוק על אותם אזורים במוח המושפעים מטיפול תרופתי באותה בעיה.
  • חוקרים מבית החולים הכללי במסצ’וסטס ובית הספר לרפואה בהרווארד, מציינים שהממצאים התאורטיים והאמפיריים, אכן מעידים על יעילות הטיפול ב CBT עבור הפרעת קשב וריכוז.
  • חשוב להדגיש כי תוכניות ההתערבות נבדקות באופן ניסויי בידי מספר קבוצות מחקר שונות.

מחקר מ 2012 חילק שתי קבוצות של אנשים שסובלים מהפרעות בקשב וריכוז עם היפראקטיביות. קבוצה אחת נבדקה לאחר נטילת אמפטמין. טיפול תרופתי זה מסייע לתסמינים של הפרעת קשב ע”י הגברת פעילות הנוירוטרנסמיטרים נוראפינפרין ודופמין במוח. קבוצה שניה נבדקה לאחר טיפול CBT שהתמקד בין השאר בפסיכואדיוקציה ( הסבר פסיכו – חינוכי לגבי ADHD ) וטיפול ממוקד בפיתרון בעיות. חלק משמעותי בטיפול בבעיות קשב וריכוז בגישה הקוגניטיבית מתמקד בהבנת אפשרויות לתמודדות שונה עם בעיות ומציאת פיתרונות מעשיים ויעילים לבעיות הנוצרות בעקבות קושי באירגון, ניהול וסדר.

המחקר הוכיח שהטיפול הקוגניטבי התנהגותי נמצע יעיל מאד ובהשוואה בין הקבוצות הוא הוכיח שטיפול תרופתי אינו יעיל יותר אלא יעיל באותה המידה. עם זאת היעילות של טיפול CBT לתווח הארוך הוכחה כגדולה יותר.

ישנם מאות מחקרים מדעיים התומכים ביעילות טיפול CBT בADHD, חלקם הגדול של המחקרים עסקו בהשוואה של שתי שיטות טיפול שונות. מחקר זה בבית חולים בבוסטון בחן והשווה טיפול קוגניטיבי התנהגותי לטיפול בהרפייה ופסיכואדיוקציה ( תכניקות טיפוליות שיודעות שגם לכהן יש השפעה גבוהה על בעיות בקשב וריכוז ). הטיפול נמשך 12 פגישות אחת לשבוע. מהלך הפגישות בגישת CBT היתה מחולקת ל 3 מודלים או שלבים של התערבות טיפולית. מודל או התערבות ראשונה היתה למשך 4 מפגשים במהלכם התמקדו בפסיכואדיוקציה לגבי ADHD, אימון בסדר ואירגון הכולל פיתרון בעיות. התערבות שנייה כללה 2 מפגשים הממוקדים למידה של כישורים להורדת הסחת דעת וריכוז. ההתערבות השלישית ערכה כ 3 מפגשים שהתמקדו בהבנייה קוגניטיבית.

להשוואה השתמשו בטיפול בהרפייה שארך כ 12 פגישות אחת לשבוע. במהלך הטיפול לימדו תכניקות של הרפיית שרירים ובנוסף מספר תכניקות אחרות, פסיכואדיוקציה בשילוב של פסיכותרפיה שנועדה לתת מסגרת של תמיכה. התוצאות הראו באופן מובהק שטיפול הCBT היה יעיל בהרבה והשפעתו נמשכה זמן רב לאחר סיום המחקר ( בדיקה של השפעת הטיפול חזרה על עצמה לאחר 6 חודשים ולאחר שנה).

איך עובד טיפול CBT לבעיות קשב וריכוז?

טיפול CBT מסייע לנהל את אתגרי היומיום, הוא מתערב בהתנהלות היומית במטרה להפחית בקשיים שבחיי השגרה, הנובעים מדחייה, השתהות והתמהמהות מיותרים שמאפיינים ניהול זמן לקוי. טיפול CBT לא נועד לטפל בהיפראקטיביות ואימפולסיביות. התמקדות הטיפול היא:

  • בזיהוי מצבים בהם תכנון לקוי, חוסר ארגון ועמידה לא יעילה בלוחות זמנים – מאתגרים את חיי היומיום.
  • הטיפול יכול לסייע בעמידה בהתחייבויות כמו תשלומי חשבונות והשלמת משימות במסגרת הזמן הנתון להן ובדחיינות הקשורה לפעולות יומיומיות כמו לימודים במסגרת האוניברסיטה, משימות בעבודה או אירגון הבית.
  • הבנה של האופן בו מגיבים לקשיים הנוצרים בעקבות אימפולסיביות והיפראקטיביות והסבר על המעגל שיוצר תפקוד נמוך מהרצוי, מתן פתרונות התנהגותיים.
  • טיפול קוגניטיבי שמטרתו הבנייה קוגניטיבית ושינוי דפוסי החשיבה המשמרים בעיות הקשורות באופן ישיר ועקיף לתפקוד וביטחון עצמי.  
  • בו זמנית טיפול CBT גם מעודד התנהגות המשפרת את איכות החיים כגון שינה מספקת, שמירה על כושר גופני והתעסקות בתחביבים.
  • מעבר לטיפול העוסק בארגון וסדר, קיים מיקוד נוסף הקשור בערך העצמי. במשך שנים רבות לא הבינו ולא ידעו כיצד לטפל בהפרעות בקשב וריכוז וההשלכות על אלו שהתמודדו עם קשיים אלו היו במקרים רבים חמורות מאד, כאשר הפגיעה העיקרית היא בביטחון העצמי והדימוי העצמי.

עצם ההבנה שבעיות קשב אינם פגם אופי – היא שלב בסיסי בטיפול, ממנו אפשר להמשיך לשלבים הבאים:

  • התמקדות ואימוץ אסטרטגיות לצורכי התמודדות עם חיי השגרה בעבודה ובחברה.
  • לימוד טכניקות לניהול הציפיות השליליות והתחושות הרעות.
  • תיקון דפוסי ההתנהגות המועדים לשבש את המיומנויות שנרכשו.
  • שינוי דפוסי חשיבה אופיינים ל ADHD ( מאמר זה מציג עיוותי חשיבה שניתן לשנות בטיפול)

אנחנו מטפלים במבוגרים וילדים רבים הסובלים מהשלכות של ADHD ויודעים כיצד לבנות טיפול CBT ממוקד ויעיל. המטפלים והמטפלות שלנו במכון חיבורים בעלי ניסיון רב עם רקורד הצלחות טיפוליות גדול. לכל מטופל/ת ניתן להתאים את המטפל /ת המתאימים ביותר לאופיו ולסימפטומים שמקשים עליהם ביותר. המטפלים מתרכזים במקרים ובאתגרים העומדים בפני המטופלים בין פגישה לפגישה. אתם יוצאים מחדר הפגישות מצוידים בטכניקות שתפקידן לשפר את יכולת ההתמודדות עם אתגרי היומיום וההוכחה הטובה ביותר להצלחת הטיפול מצויה ברמת השיפור באיכות החיים.

ניתן לפנות למכון חיבורים בכל אחד מסניפיו במרכז הארץ:

טיפול CBT בחולון

טיפול CBT ברעננה

טיפול CBT בת”א

מקורות:

  1. Current Status of Cognitive Behavioral Therapy for Adult Attention-Deficit Hyperactivity Disorder Laura E. Knouse, Steven A. Safren, Psychiatric Clinics of North America Volume 33, Issue 3, September 2010, Pages 497-509

2. A randomized controlled trial of CBT therapy for adults with ADHD with and without medication. Weiss M, Murray C, Wasdell M, Greenfield B, Giles L, Hechtman L. BMC Psychiatry. 2012 Apr 5;12:30. doi: 10.1186/1471-244X-12-30.

  1. Cognitive Behavioral Therapy vs Relaxation With Educational Support for Medication-Treated Adults With ADHD and Persistent SymptomsA Randomized Controlled Trial. StevenASafren, PhD, ABPP; Susan Sprich, PhD; Matthew J. Mimiaga, ScD, MPH; Craig Surman, MD; Laura Knouse, PhD; Meghan Groves; Michael W. Otto, PhD JAMA. 2010;304(8):875-880. doi:10.1001/jama.2010.1192

https://www.additudemag.com/cognitive-behavioral-therapy-for-adhd/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22480189

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/186469

 

 

לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print