ריפוי בעיסוק

תוכן עניינים

“העבודה היא המועדפת על הבטלה, גם כאשר המוצר הסופי באיכות ירודה או חסר תועלת”- ויליאם ראש דנטון הבן, ממייסדי הריפוי בעיסוק.

ריפוי בעיסוק- מה זה?

יש היום טיפולי ריפוי בעיסוק בכמה ערוצים. ריפוי בעיסוק לגיל הרך, למבוגרים ואף לבני הגיל השלישי. זהו תחום המציע מענה למצבים בהם אדם מתקשה לבצע פעולות פיזיות יומיומיות פשוטות אחרי מחלה, תאונה, פציעה או בעיה מולדת. לעתים הקושי הוא לא רק פיזי אלא מגיע ממקור נפשי.

המטרה של ריפוי בעיסוק היא להביא את המטופל למצב, קרוב יותר לתפקוד גבוה שלו טרם האירוע כדי שיוכל להתנהל באופן עצמאי בחייו. כאשר מדובר בילדים מדובר גם על קידום ההתפתחות שלהם.

ריפוי בעיסוק לילדים ניתן במצבים בו הם מפגינים חוסר יכולת או קושיי בביצוע פעולות התואמות את שלבי ההתפתחות שלהם בתחום המוטוריקה הגסה והעדינה ועוד.

קשיים אצל ילדים בגילאי הגן הדורשים אבחון!

אצל ילדים בגיל הגן, עלולים להתגלות קשיים מוטוריים כמו חוסר יכולת לאחוז בעיפרון או מכחול, סרבול או קושי לגזור או לצייר. קשיים של שמירת סדר יום וארגון.

אבחון בעיות אצל ילדים נעשה כבר בגיל הרך. כל ילד נדרש בשלבי ההתפתחות להפגין יכולות והישגים מסוימים בהתאם לגילו. מעקב התפתחות בטיפת חלב, אצל רופא ילדים וגם תצפיות במסגרות החינוכיות, עלולים להציף עיכובים או קשיים שונים. לעתים בשנים הראשונות הם יכולים לנבוע מקשיי הסתגלות, קשיי פרידה, הפרעות קשב ועוד.

לקשיים הללו עלולה להיות השפעה שלילית על גילאי בית הספר ולכן חשוב לבצע אבחון מוקדם כדי  לזהות את הבעיות כבר בשלבים הראשונים של ההתפתחות. אלה יכולים להיות  בעיות נפשיות או פיזיות. כאמור יש לבחון מהו מקורן וככל שהאיתור יעשה בשלב מוקדם יותר, כך ייחסך מהילד התסכול והדימוי העצמי הנמוך אותו הוא עלול לפתח על רקע קשיים מוטוריים או אחרים. הטיפול יקדם אותו מבחינה מוטורית, קוגניטיבית, נפשית וחברתית וגם יעניק לו את הביטחון והתמיכה שיעזרו לו להתמסר לשינוי.

כאשר ילד מפגין קושי תפקודי מסוים בבית, בגן או בבית הספר ואלה אינם קשיים טבעיים כחלק  מתהליך הגדילה, חשוב לבחון אם הם לא ניתנים לשיפור באמצעות ריפוי

האם הילד שלכם סובל מקשיים הדורשים ריפוי בעיסוק?

כבר מגיל הינקות ניתן לאתר קשיים הדורשים אבחון וטיפול של ריפוי בעיסוק. אם אתם שמים לב כי ילדכם נמנע או מתקשה בביצוע משימות הדורשות מיומנות של מוטוריקה עדינה או גסה או שליטה בשרירים ייתכן ויש לו קשיים.

ילדים אמורים לפתח כישורים מוטוריים כדי לזחול, ללכת, לעלות ולרדת במדרגות. לשמור על שיווי

משקל, לקפוץ, לשחק במתקני שעשועים בביטחון ולהתמצא במרחב. הם אמורים לשחק במשחקי כדור, להשתתף בפעולות יצירה, גזירה, ציור, לשחק בצעצועים ועוד.

בין הגילאים 7-8 בכיתות א’ עד ג’, הילדים נמצאים בתהליך אינטנסיבי של לימוד כתיבה. מסתבר שזו מיומנות מורכבת הדורשת שנים של למידה. כבר בכיתה ד’ מטלות הכתיבה הן מורכבות וארוכות וכל פעולת למידה במסגרת החינוכית דורשת מיומנויות כתיבה גבוהות. ילדים המתקשים בכך, עלולים “להיתקע” עם בעיה ולפגר אחר שאר התלמידים בביצוע שיעורי ועבודות הבית וזה עלול לפגוע בציונים שלהם ובהמשך גם בדימוי העצמי שלהם.

כ-15% מהילדים הלומדים בארץ בחינוך הרגיל מתמודדים עם קשיי כתיבה. כאשר ילדים אלה לא עברו  אבחון הם מודעים לקשיים שלהם ונוטים לפתח אסטרטגיות כדי להימנע, לאכוף או לחמוק ממשימות הכתיבה הדרושות כמו לכתוב תשובות קצרות במקום ארוכות, או לא לכתוב כלל.

המחיר שהילדים הללו משלמים הוא גם נפשי. הם תופסים את עצמם כנחותים ליד האחרים המצליחים וזה עלול לפגוע גם בביקורים הסדירים שלהם בבית הספר, ליצור להם קשיים ביצירת קשרים חברתיים ולהשפיע לרעה על המוטיבציה שלהם.

ליקויי למידה או קשיים מוטוריים?

קושי בכתיבה עלול לנבוע מקשיים מוטוריים או מלקות למידה ולכן חשוב לקחת את הילד לאבחון פסיכודידקטי כדי לאבחן את בעיה ולהפנותו לטיפול המתאים. אבחון זה בוחן את מקור הקשיים של הילד בתחום הלמידה וכן את מצבו הפסיכולוגי-הקוגניטיבי שכן לעתים יש קשר ביניהם.

גם ילדים אשר מגלים עיכוב התפתחותי בשלבים כמו ישיבה, זחילה או הליכה. קשיים חברתיים, קשיים במשחק או קשיי למידה דורשים אבחון וטיפול של ריפוי בעיסוק בהתאם למצבם.

ילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי או ילדים עם אספרגר, פיגור שכלי, שיתוק מוחין, לקויות שמיעה וראייה, קשיי אכילה והפרעות התפתחויות נוספות אף הם סובלים מלקויות שניתן לשפרם באמצעות ריפוי בעיסוק.

בעיות בויסות חושי- מה זה ?

כאשר ילדים חווים קשיים כמו רגישות לאור, צלילים, תנועה, מגע וכל גירוי בסביבתם מסיח את דעתם, או לחלופין לא מגיב כלל לתחושות מסוימות למשל לחום או לכאב העלולים לפגוע בו, לא ער לרמת ההיגיינה שלו, או לא מגיב למתרחש סביבו ואין לו בעיית שמיעה- ייתכן והוא סובל מקושי בוויסות חושי אשר ריפוי בעיסוק יכול לשפר.

לבעיה זו מצטרפת גם בעיה של עיבוד חושי אשר באה לידי ביטוי בכך שלילד יש קושי להתמצא במרחב, קושי להבחין בין גדלים שונים, בין מספרים או אותיות. הוא מתקשה ליצור קשר עין, באיתור חפץ מסוים בין כמה חפצים. לועס אוכל בצורה לא תקינה או מתקשה לשתות מקש, ולאחר גיל שנתיים מכניס דברים לפיו יש מקום להבין מהו המקור של הבעיות הללו ולגשת לאבחון אצל מטפלת העוסקת וויסות חושי ובמידת הצורך לפנות לטיפול ממוקד כמו ריפוי בעיסוק.

ילדכם סובל מהפרעת קשב וריכוז- ריפוי בעיסוק עשוי לעזור

קשיי קשב וריכוז ניתנים לאבחון כבר בגיל הינקות. הקשיים עלולים להופיע לאורך כל החיים.

ילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז עלולים להיתקל בקשיים בביצוע משימות ואינטראקציות יום יומיות, וניתן לסייע להם באמצעות טיפול של ריפוי בעיסוק. תחילה הם יצטרכו לעבור הערכה ומבדקים ואם אכן יתברר כי הם סובלים מכך, הם יקבלו את הטיפול ההולם את היכולות שלהם בסביבה תומכת.

אלה ילדים העלולים לסבול מהיפראקטיביות, חולמנות, תזזיות, אימפולסיביות, קשיי התמודדות, קשיי ארגון , קושי עם שינויי שגרה וקשיים חברתיים.

טיפול בילדים הסובלים מהפרעת קשב וריכוז, דורש את מעורבות ההורים בכל מה שקשור לקידום הילד. הם יקבלו את הכלים והכלים המקצועיים אשר באמצעותם יוכלו לסייע לילדיהם, וגם הסביבה החינוכית תתגייס כדי לסייע ולתמוך בילד.

בסיס הטיפול הוא לימוד הילד טכניקות בסיסיות המתפתחות בהדרגה למשימות יותר מורכבות הנוגעות בתחומים של ניהול זמן, שיפור מיומנויות חברתיות, קשיים בוויסות רגשי ועוד.

טיפול CBT – קוגניטיבי התנהגותי מחזק ותומך בילדים

הדבר הראשון שחייבים לבדוק לפני שפונים לריפוי בעיסוק הוא אם הבעיה נובעת מקושי רגשי או פיזיולוגי וזה נכון גם לגבי ילדים וגם לגבי מבוגרים. משום כך מומלץ ראשית להתייעץ עם פסיכולוג התפתחותי או קליני כדי להחליט מהו הטיפול המתאים עבורו.

במצב של קשיים מוטוריים או רגשים בשל בעיית קשב וריכוז (ADD) ניתן לפנות למכון לפסיכולוגיה המעניק טיפולי CBT או ACT קוגניטיביים –התנהגותיים. הסיבה לכך היא שלעיתים קרובות אלו הסובלים מקשיי קשב וריכוז מרגישים בלתי מובנים, עם יכולות גבוהות שאינם ממומשות, תסכול שנוצר בעקבות הפער בין הידיעה הפנימית של מסוגלות ומוטיבציה ובין מה שחושבים עליהם או אומרים עליהם בסביבתם. מצבי פער אלו מיצרים מעגל של כעס וחרדה והתחושה היא שפערים נפערים עוד יותר. בטיפולים ממוקדים ניתן להבנות את הטיפול בהתאם לצורך, להבין את הקשיים ההתנהגותיים והרגשיים שנוצרו בעקבות התמודדות עם ADD ולפתח הבנה ותפיסה אחרת של ערך וביטחון עצמי. הטיפול הוא פעיל ומאד פרקטי וומתנהל לא מעט אמצעות אימון ותרגול של דפוסי חשיבה והתנהגות מיטיבים יותר. הפרעות קשב וריכוז מובילות לקשיים נוספים כמו יצירת קשרים, רכישת השכלה מציאת עבודה הולמת ועוד ומשליכים גם על הדימוי העצמי והמצב הנפשי של הסובלים מהם, לכן ישנה גם חשיבות גדולה לטיפול במבוגרים ששנים רבות סוחבים את התחושות והמועקות שנוצרו בעקבות חוסר הבנה של הסביבה וקושי להתאים את התנאים שדרושים עבורם להתפתחות.

באמצעות הטיפול הקוגניטיבי ילמד המטופל גם לא מעט תכניקות יצירתיות שיאפשרו לו לעקוף את קשיי הקשב והריכוז כדי לעמוד במשימות שלו, להגיע להישגים ולא לחוש מוגבל או חסר יכולת.

במכון חיבורים ניתנים טיפולים רגשיים שבדרך כלל תומכים בטיפול בריפוי ועיסוק. ההשפעות הרגשיות שזורות בתוך הקשיים שנוצרים מפער התפתחותי במיומנויות הפיזיות או ויסות חושי, לכן הטיפולים הרגשיים והטיפולים המספקים תרגול מיומנות מיצרים מעטפת לילד.ה.

במידה וילדכם או ילדתכן מפגינים מצוקה סביב התנהלות יומיומית, אנו ממליצים לפנות לאבחון אצל מטפלת או מטפל בעלי הבנה הוליסטית המאפשרת הבנת התמונה המלאה. לאחר מכן, לפנות במידת הצורך לטיפול רגשי וריפוי בעיסוק. הטיפול הוא בדרך כלל מאד ממוקד ולעיתים קרובות גם קצר מועד.

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן