fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

רשתות חברתיות והשפעתן על בני נוער בעידן הלייק

כותב:
תוכן עניינים

הן ממכרות, התכנים בהם רחוקים ממה שהייתם רוצים שהם יחשפו אליו, הם חשופים לניצול התעללות או שיימניג ואתם מרגישים שאתם לא יכולים להגן עליהם שם.  מצד שני אם נודה באמת גם לנו קשה לפעמים להתנתק מהפיד והסטורי. טיפול בילדים שנפגעו כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות הוא חשוב ומשמעותי, בטיפול הילדים יכולים להתבטא בחופשיות לגביי מה הפעילות הרשתית שלהם משהו שאולי חשים לגביו אשמה ובושה ולכן לא משתפים בבית. בטיפול בנוסף ניתן לעזור לילדים  בשיקום הערך העצמי שייתכן ונפגע ולהחזיר אליהם את תחושת השליטה שלקחה מהם.

רשתות חברתיות הן אתגר משמעותי להורים בכל הגילאים, הדאגה הבלבול והרצון להיות שם עבורם. אז איך עושים את זה נכון? ואיזה טיפול רגשי יכול לעזור במקרים של ילדים נפגעי רשתות חברתיות?

 

גיל ההתבגרות המאתגר

לפני שנבין את התופעה צריך להבין את המקום שלהם,

גיל ההתבגרות נחשב מאז ומתמיד לשלב התפתחותי מאתגר בשל אינטנסיביות השינויים הדרסטיים המתחוללים בכמה מישורים במקביל- פיזי, חברתי, נפשי קוגניטיבי ומיני. המתבגר תובע את עצמאותו המלאה כמו כל אדם בוגר וזה עלול לבלבל כי בפועל,  המוח שלו טרם סיים להתפתח סופית ולגירויים חיצוניים ישנה השפעה מכרעת על אישיותו שעדיין מתעצבת.

בני נוער מתאמנים לראשונה על יצירת קשרים עמוקים ואינטימיות, מגבשים את העדפתם המינית, יש רגישות גבוה לביקורת ונטייה לבושה בגלל שינויים פיזיים ורגישות הורמונאלית והרבה חוסר יציבות במצבי הרוח. בגלל שינויים אלו, בני נוער מועדים לקשיים רגשיים שעלולים להוביל להפרעות נפשיות או הפרעות אכילה.

השפעה של רשתות חברתיות על הנפש

רשתות חברתיות משמשות אותנו בצורה חיובית ויעילה לקידום בזירות חיים רבות הרבה מעבר לזאת החברתית, במישורים עסקיים חברתיים ואחרים ופותחות אותנו לעולמות תוכן חדשים. שאלה חשובה שנשאלת כאן היא האם הרשת החברתית היא כלי בידנו או שמא כבר מזמן אין לנו שליטה ביד שנשלחת לטלפון ולוחצת על הסמל הכחול? ואם עלינו ההשפעה היא עוצמתית, ודאי שעבור הנוער היא פי כמה.

מחקרים שונים בתחום הפסיכולוגיה מצביעים על כך שדווקא אופן השימוש של אנשים ברשתות חברתיות הוא בעל המשקל מבחינת ההשפעה על הנפש ולא כמות הזמן של השימוש. חוקרים תיארו את התופעה ובחנו את רמת המושקעות רגשית בתקשורת ואקטואליה. הם הראו כי מי שמייחס לרשתות החברתיות ערך גבוהה מאד, מתעמק ומקפיד להתעדכן תכופות יחווה השפעות גדולות יותר על בריאותו הנפשית כתוצאה מהשימוש מאשר אדם אחר. אין ספק שיש צדדים חיוביים מאד לרשתות חברתיות, עם זאת שימוש לא מושכל בהן עלול להיות מזיק והרסני.

שאלה חשובה נוספת היא מה ההשפעה ארוכת הטווח של רשתות חברתיות על הנפש ובייחוד זו של בני נוער?.

ההשלכות: מתי צריך להתחיל לדאוג?

אלו הן כמה סימנים בולטים שיכולים להעיד על מצוקה שקשורה להתנהלות של הנער ברשת:

  • הסתרה של הטלפון הנייד כל פעם שאתם נמצאים לידו
  • קשיי תפקוד כמו חוסר תאבון או חוסר שינה
  • הופעת חרדות ופחדים
  • שימוש כפייתי במסכים וויתור על שעות שינה
  • נראה טרוד וחסר נחת לאחר זמן המסך או בזמן
  • סירוב מוחלט להשתמש בנייד או במסך אחר (במקרים שהילד הוא הקורבן)

 

לקריאה מורחבת על בריונות ברשת

 

מה ההשלכות של גלילת הפיד?

ישנם מספר היבטים שיכולים להיות קריטיים בהשפעתם על בני נוער הקשורים בשימוש ברשתות חברתיות:

 

האם הרשת היא באמת חברתית? –

השימוש ברשתות חברתיות מקנה לנער תחושה שהוא נמצא באופן תמידי באינטראקציות חברתיות כאשר הלכה למעשה, הוא יכול לחוש בודד בעולם הפיזי. נערים לומדים שעל מנת לקבל הכרה ותשומת לב חברתית עליהם להיחשף כל הזמן ולפרסם את עצמם, לכל אחד יש במה אישית שזה דבר חיובי אבל בתור בני נוער שעדיין לומדים את העולם של המבוגרים זה יכול להוביל לתפיסה חברתית מעוותת, לחוסר ביכולות לתקשורת אנושית בריאה ותפיסה שבמסגרתה צריך כל הזמן לחדש ולשווק את עצמי על מנת להתקבל חברתית.

 

סיכון לבריאות הנפשית

מחקרים רבים הוכיחו את הקשר בין פגיעה בבריאות הנפשית של בני נוער לבין שימוש אינטנסיבי בעל אופי התמכרותי ברשתות החברתיות כמו למשל ההשפעה על דימוי הגוף שטרם התגבש. [1]. מחקר אחר מציין את החשיבות של התערבות ההורים והצורך בגורם מבוגר שיתווך את הנושא לבני נוער שבהעדרו יש סיכון לפגיעה נפשית [2]. שימוש מוגזם או עיסוק בתכנים פוגעניים ולא מותאמים עלול להשפיע עמוקות על הנערים ולפגוע בהם בהיבטים נפשיים, לעורר חרדה דיכאון ועוד.

 

התעללות, אלימות ובריונות ברשת:

רשתות חברתיות נותנות במה להכל, ובהעדר פיקוח או השגחה של דמויות מבוגרות, הבריונות ברשת, התעללות, “שיימינג” והשמצות עלולים לפרוח, נושא כאוב וידוע.            ניתן למצוא את כל סוגי ההתנהגויות של בני הנוער ברשתות חברתיות, החל מחרמות כאשר מדירים ילד ממרחב דיגיטלי כמו קבוצה סגורה, דרך הפצת שקרים או חומרים שנועדו לבייש את הנער (שיימינג) הפצת שמועות ועוד. נראה שמספר הילדים שנוטים לפגיעה עצמית בגלל מקרים של התעללות ברשת חברתית עלה התופעה היא כואבת והרסנית. חשוב לציין שיש חוק נגד התופעה וזו נחשבת לעבירה פלילית שניתן להגיש תלונה בגינה למשטרה. בהרבה מקרים ההתעללות היא פיזית ונפשית מתחילה במרחבים הפיזיים ואז נמשכת גם בדיגיטליים וההורים מגלים מה הילד עובר ביום יום דרך תכתובות שמצאו אצלו. [3].

 

התמכרות:

אין ספק, הרשתות החברתיות בנויות ככה שיגרמו להתמכרות, גם כאן, בני נוער הם הראשונים “ליפול ברשת” בהעדר תמיכה והתערבות הורית. הם מסוגלים לבלות שם שעות בצורה לא מבוקרת, לוותר על פעילויות חיוניות אחרות, ובמקרי קיצון להביא לניוון יכולות שונות, פיזיות ותקשורתיות.

 

היחשפות לא מבוקרת לסכנות:

הרשתות החברתיות מכילות את כל סוגי הטיפוסים ולא תמיד בעלי אינטרסים חיוביים, בין אם מדובר בהונאות כספיות פיתויים שונים או חלילה עברייני מין. בני נוער נמצאים ממש בתפר בין ילדים לבוגרים, הם עדיין לא פיתחו מנגנוני שיקול דעת טובים מספיק בשילוב הנטייה שלהם לסקרנות. אצל ילדים שמרגישים דחויים או בעלי דימוי עצמי נמוך הסכנה יכולה להיות כפולה בגלל הצורך שלהם לקבל חיזוקים חיוביים מה שהופך אותם פגיעים יותר לניצול.

 

מה אפשר לעשות?

קשה מאד להיות במעקב אחרי הילדים ואנחנו גם לא רוצים לפגוע להם בפרטיות. קונפליקט זה יכול להפוך את ההתמודדות עם הנושא ליותר מורכבת, אבל אפשרית עם הכוונה מתאימה.

ישנם מקרים בהם נציץ בנייד של הבן, ונתקשה מאד להשאר אדישים, תכנים שמשאירים אותנו המומים וחושפים עולם שלם שלא הכרנו אצל הילד ובמקרה הרע, תכנים פוגעניים כלפיו או תכנים פוגעניים בהם הוא משתמש או יוצר.

אלו הן הנקודות החשובות שיכולות לעזור:

  • לא נעשה צעדים דרמטיים שנובעים מבהלה שלנו: כמובן שאם מדובר בתוכן מאיים פוגעני או מסכן חיים נחרים את הנייד ונעשה את מה שצריך כדי למנוע סיכונים. אבל אם מדובר במקרה ביניים חשוב לפעול מתוך חשיבה אסטרטגית ולא מתוך החרדה שלנו. יש לפעול בחכמה כאשר ניגשים לנהל תקשורת סביב הנושא עם בני הנוער מפני שהוא עלול להיות טעון עבורם, יש להיות מונחים על ידי הכוונה להוות להם משענת וגורם סמכותי שיכול לעזור ולתמוך בהם, ולוותר על הכעס ההאשמות והביקורת – זה אולי יגרום להם להצטער על המעשים אבל אנחנו יכולים לאבד את האמון שלהם ולהבא לא ישתפו אותנו כלל.

 

  • מניעה מראש: למדו את הילד מתי מדובר במצב בריא ומאוזן ומתי יש כאן חציית גבול. לצד הטמעה אצל הילד מגיל צעיר מסרים- שאתם סומכים עליו, שיש לו שיקול דעת טוב ושאתם שם ללא שיפוט, כתובת לכל דבר, ללא כעס או האשמה.

 

  • פנייה לגורמים הרלוונטיים: במקרים בהם מתרחשת פגיעה העונה על הסעיפים בחוק כמובן יש לפנות לגורמי החוק והגשת תלונה, נסו לרתום אותו לכך ולהסביר לו היכן עובר הגבול. אם מדובר במקרה הדורש התייעצות ורגישות גבוה, אנחנו ממליצים לכם לפנות להדרכת הורים בידי גורם טיפולי מוסמך לטיפול בבני נוער עם נסיון והבנה מעמיקה בתחום.

 

  • ואם כבר בגבולות עסקינן, חשוב מאד לקבוע יחד איתם היכן הם עוברים ומה יעזור להם לעמוד בהסכמים שתעשו איתם. הסכמים לגביי מינון השימוש ואופיו.

לצערנו, בהרבה מקרים בפועל, להורים אין באמת יכולת לשלוט ולפקח באמת מה קורה שם בין כתלי הרשת החברתית, לכן ההמלצה מעל הכל לבנות איתם מערכת יחסים בריאה של אמון, שידעו שאתם פשוט שם לא משנה מה! גם אם נראה שהם ממש בהתנגדות אליכם, חשוב להיות עקביים במסרים האלה, הם מחלחלים להם לתודעה.

 

לאן לפנות לעזרה?

הדרכת הורים היחסים של הרבה הורים וילדיהם בגיל ההתבגרות משתנים משמעותית ולעיתים ההורים נשארים חסרי אונים בתקשורת, מופעלים מכעס ומבולבלים.

בהדרכת הורים הפגישות נערכות רק עם ההורים, לומדים וחושבים יחד את הילד, היחסים ואת הדרכים הבריאות ביותר לתקשר, להגיע להבנות ולפתור קונפליקטים. אתם תקבלו כלים מעשיים להבנת הילד ומה גורם לו לפעול כמו שהוא פועל. תקשורת בריאה יכולה לקדם קירבה ומערכות יחסים טובות עם הילדים, תלמדו איך לאזן בין התגובות הרגשיות שלכם לבין מה שהילדים צריכים כדי למטב את המערכת היחסין ולהוות להם כתובת אמיתית.

טיפול רגשי  במקרים בהם ישנה מוכנות אצל בן הנוער, אם הוא חווה התעללות או טראומה הקשורה ברשתות חברתיות, בין אם הדימוי גוף שלה נפגע בשל החשיפה לרשת החברתית או פשוט ישנה יכולת לעבד באופן מודע מה קורה לו בעת החשיפה לרשת החברתית, אנו ממליצים לפנות לטיפול פסיכולוגי תומך. טיפולים מותאמים לנוער יכולים להיות CBT או טיפולים באמצעות אומנות.

 

ב”מכון חיבורים” מוצעים טיפולים פסיכולוגיים הניתנים על ידי מטפלים בעלי נסיון עשיר בטיפול בבני נוער במגוון גישות ובייחוד בגישות מעולם הCBT. כמו כן, ניתנות גם הדרכות וייעוץ להורים שחווים אתגרים וקשיים הקשורים לגיל ההתבגרות, ההתמודדות החששות והקונפליקטים. מוזמנים לקבל ייעוץ והכוונה על מנת להתאים עבורכם את תכנית הטיפול המתאימה.

 

 

 

 

 

 

 

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן