מ א’ עד ת’ – תהליך האבחון

ישנם ילדים רבים המתקשים ללמוד. לחלקם קשה להתרכז ולהקשיב לדברי המורים, חלקם מתקשים לקרוא או לכתוב, להבין את החומר או לזכור אותו ועוד. תסמינים אלו גורמים להורים לתהות האם ילדם הינו בעל לקויות למידה.

אבחון וטיפול בלקויות למידה

בעבר, התייחסו ללקויי הלמידה כאל ילדים שאינם רוצים ללמוד או כאלה ש”לא ממשים את הפוטנציאל שלהם”. היום, ידוע שלקויות למידה הן מאפיין מולד, שיש לאבחן אותו בצורה מדויקת, כך שניתן יהיה לעזור לילד להגשים את עצמו ולהתפתח בתחומים לימודיים שונים.

חשוב לדעת! המכון מציע שירות ייחודי של פגישה במסגרת החינוכית עם הצוות המקצועי במטרה לייצג את התלמיד ולהעביר את ממצאי הדו”ח באופן הברור ביותר.

הצעד הראשון בעזרה לילד הוא עריכת אבחון. ישנם מספר אבחונים, העונים על צרכים שונים.

אבחונים

אבחון הינו תהליך המציף את היכולות של אדם לצד חשיפת הקשיים שלו. מטרת האבחון הינה לאפשר בניית תכנית עבודה אשר תקדם את הנבחן בהתבסס על היכולות שלו. כמו כן, האבחון ממליץ על דרכי היבחנות ייחודיות שיאפשרו הצלחה מרבית בלימודים לתלמידים בעלי לקויות למידה.

במכון נערכים אבחונים מסוגים שונים- אבחון פסיכודידטי, אבחון דידקטי שפתי, אבחון דידקטי שפתי וחשבוני, אבחון פסיכולוגי, אבחון בשלות לכיתה א’.  כל אבחון מותאם לילד על פי צרכיו, גילו והקשיים אשר מציג.

האבחון כולל פגישות לצורך העברת רקע ועריכת האבחון עצמו ופגישת סיכום ומשוב. האבחונים מותאמים לילדים מגיל גן (מוכנות לכיתה א’) ועד כיתות יב’, סטודנטים- לצורך בחינה פסיכומטרית (בצבא ובאוניברסיטה) ובוגרים. 

אבחון דידקטי – מטרתו בדיקה מעמיקה של מיומנויות קריאה והבנת הנקרא, כתיבה, כישורי חשבון, תפיסה, תפקודים מוטוריים וגרפיים, זיכרון, אוצר מילים וניסוח. האבחון הדידקטי בודק את הפן הלימודי בלבד: כישורי למידה, שימוש באסטרטגיות למידה ואת כישורי הקשב והריכוז.

האבחון הפסיכודידקטי – כולל למעשה שני תחומים – התחום הדידקטי (לימודי), והתחום הרגשי – פסיכולוגי. החלק הפסיכולוגי של האבחון כולל מבחן אינטליגנציה מלא (אשר מאפשר, בין השאר, להבחין בין הפוטנציאל הקוגניטיבי של הנבחן לבין היכולות וההישגים שלו בפועל), וכן סדרה של מבחנים רגשיים והשלכתיים שמטרתם לתאר את עולמו הפנימי של הנבדק. המטרה באבחון פסיכודידקטי היא לקבל תמונה רחבה יותר על תפקודו של הילד, אשר מושפע כמובן גם ממצבו הרגשי, תפיסתו העצמית, וכוחותיו להתמודדות.

אבחון פסיכולוגי – האבחון כולל שני חלקים: מבחן אינטליגנציה מלא (אשר מאפשר, בין השאר, להבחין בין הפוטנציאל הקוגניטיבי של הנבחן לבין היכולות וההישגים שלו בפועל), וכן סדרה של מבחנים רגשיים והשלכתיים שמטרתם לתאר את עולמו הפנימי של הנבדק. בדרך כלל אבחון פסיכולוגי נערך כהשלמה לאבחון דידקטי קיים, ניתן לערוך השלמה של אבחון פסיכולוגי גם מקרה והאבחון הדידקטי נערך במקום אחר.

טיפול בלקויות למידה וקשיי למידה

הצעד השני בתהליך הוא טיפול בקשיים אשר עלו באבחון. במקרים בהם  התברר כי הילד  צבר פערים לימודיים מסיבות שונות או שנמצאה לקות למידה, מומלץ על צמצום הפער בעזרת הוראה מתקנת. ההוראה המתקנת ניתנת באופן פרטני כך שלכל תלמיד נבנית תכנית עבודה בהתאם ליכולותיו וקשייו. תכנית זו מכילה מטרות אליהן נרצה להוביל את התלמיד וכן את דרכי העבודה עימו. 

במקרים בהם עלה קושי של הילד בהתמודדות עם ריבוי מטלות, דרישות והיקפי החומר הלימודי מומלץ על קורס אסטרטגיות למידה. הקורס מקנה מיומנויות באסטרטגיות לארגון מידע, זיכרון, תכנון וארגון זמן וכתיבה, אשר פעמים רבות חסרות לילדים אשר מאובחנים עם לקות למידה או הפרעת קשב וריכוז.

בנוסף, המכון מציע שירות ייחודי של פגישה במסגרת החינוכית עם הצוות המקצועי במטרה לייצג את התלמיד ולהעביר את ממצאי הדו”ח באופן הברור ביותר. 

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print