תלישת שיער כפייתית בילדים – מהן הסיבות ואיך נוכל לפתור את הבעיה?

שמתם לב להתעסקות מוגזמת של הילד בשיער? הילדה תולשת שיערות, מכניסה אותן לפה ונושכת אותן? תלישת שיער כפייתית, טריכוטילומניה, הינה הפרעת שליטה בדחפים המאופיינת בחוסר היכולת לשלוט בדחפים, והיא עשויה להתפתח ולבוא לביטוי באיבוד ניכר ומאסיבי של שיערות, בקשיים רגשיים, בליקויים חברתיים או תפקודיים, ובמקרים מסוימים אף להגיע למצב בו נמנעת צמיחה מחודשת של השיער.

תלישת שיער כפייתית בילדים

טריכוטילומניה היא הפרעה טורדנית כרונית הנפוצה במיוחד בקרב ילדים בגילאי 7-14. מנתונים סטטיסטיים ניתן ללמוד כי התופעה שכיחה פי שבעה בילדים, בהשוואה למבוגרים.

טריכוטילומניה בילדים עלולה להיגרם פעמים רבות כתוצאה מביטחון עצמי נמוך, חרדה או מחשבות טורדניות. לעיתים, תלישת השיער היא דרכו של הילד להביע קושי רגשי אשר אין באפשרותו להביע בדרך אחרת, ולעיתים זוהי דרכו לווסת את עוצמת הקושי.

במקרים רבים, חשים הסובלים מטריכוטילומניה דחף להתעסקות קבועה נוספת, מעין “טקסים התנהגותיים”, לפני ולאחרי תלישת השער. הם עשויים למשל לחפש בידיהם אחר שיערות המרגישות בולטות או שונות, לנשוך את שורש השער לאחר פעולת התלישה, או לחכך את השער על שפתותיהם או בפניהם.

מהם הגורמים להתפתחות טריכוטילומניה בילדים

קשיים בביטוי רגשי

תלישת שיערות רפטטיבית ואובססיבית בקרב ילדים מצביעה במקרים רבים על מצוקה רגשית, חרדה וכן על קושי בביטוי רגשות, מחשבות וצרכים בדרך מילולית.

כיוון שלילדים קשה יותר להשתמש באוצר מילים כדי לבטא את מהות הרגשות או את עומק הכאב והפחד שהם חשים, הם עלולים לפתח דפוסי התנהגות חליפיים – לקויים ומזיקים.

פרשנות קטסטרופאלית ושגויה לאירועים בחיי היום יום

טריכוטילומניה עשויה לנבוע גם  מתחושת חרדה המתעוררת כתוצאה מפרשנות קיצונית של סיטואציות ואירועים בחיי היום יום, הנתפסים בעיני הילדים כ”מאיימים” (התמודדות עם אתגרים חברתיים, לימודיים, משפחתיים ועוד). חוסר האונים מול עוצמת הלחץ הגבוהה מוביל לצורך בתלישת השערות הכפייתית.

קושי במציאת פתרונות פרודוקטיביים להתמודדות עם לחצים 

בדרך כלל, לבני נוער ולילדים אין את הכלים לניתוב, הכלה והבעה של מתחים ולחצים נפשיים. כמו כן, קשה להם למצוא בגפם דרך אופרטיבית ופרודוקטיבית להתמודדות עם לחץ (במקום תלישת השיער הכפייתית).

קושי של הילד להציב גבולות לסביבה שלו ולהימנע מריצוי

טריכוטילומניה אצל ילדים מתפתחת, במקרים רבים, כתוצאה מדימוי עצמי ומביטחון עצמי נמוך ומצורך מתמיד לרצות את הסביבה (התעסקות מתמדת בתהיות כמו ”מה חושבים עלי”, “מה יגידו עלי” וכו’). כך שהילד נותר עם חסך רב אשר מוצא ביטוי בפורקן דרך תלישת השער.

מהן דרכי הטיפול בטריכוטילומניה בילדים?

טיפול בהפרעות טורדניות וכפייתיות בכלל ובטריכוטילומניה בפרט, מבעוד מועד, הינו הכרחי וחיוני להתמודדות יעילה ולשיפור איכות החיים והתפקוד התקין בכל התחומים החשובים (לימודים, חברה, זוגיות, משפחה וכו’).
לעיתים קרובות ילדים מביעים את עולמם הפנימי ומבטאים תקשורת עם הסובבים אותם באמצעות משחק, לכן, פעמים רבות הטיפול הנפשי יתבטא גם בטיפול במשחק, הבעה ויצירה.

ראוי לציין כי תכנית הטיפול נבנית בהתאמה לצרכיו הייחודיים והאינדיבידואליים של כל ילד וילד.
מטרת הטיפול היא להקנות לילד כלים אשר יאפשרו לו לשנות דרכי תגובה ללחץ, להיות עצמאי, לחזק את הביטחון העצמי, ולהיות בעל יכולת להציב גבולות נכונים וראויים לו ולסביבתו הקרובה. נוסף לכך, לומד המטופל, בהדרגה להחליף את הרגלי תלישת השיער האובססיביים והטורדניים בדפוסי התנהגות חיוביים ויעילים יותר, כתגובה לסיטואציות מלחיצות בחייו.

היפוך הרגלים עבור טריכוטילומניה בילדים

ישנן כמה גישות לטיפול בבעיה, כשאחת הגישות המובילות כיום לטיפול בטריכוטילומניה, היא טיפול לשינוי הרגלים(HRT – Habit Reversal Training) . טיפולHRT  הוא פסיכותרפי באופיו, בעל יעילות מוכחת, והוא מורכב מארבעה שלבים עיקריים:

1. אימון למודעות.

2. פיתוח תגובה מתחרה למשיכת ותלישת השיער.

3. הקניית מוטיבציה מתאימה להיענות לטיפול.

4.שיטות להרפיה עצמית, להפגת הצורך בתלישת השיער ובתגובה המתחרה.

 

אימון למודעות

על מנת להתחיל ולטפל בהפרעה, עלינו בראש ובראשונה לדעת לזהות את הגורמים המביאים לתלישת השיער ובכך לאפשר שליטה עצמית גבוהה יותר. המטרה בשלב האימון למודעות היא זיהוי ואיתור הרקע לכל אירוע של תלישת שיער, באיזו סיטואציות או מצבים רגשיים עולה הדחף? מהן התחושות הפיזיות המתעוררת לפני פעולת התלישה?

פיתוח תגובה מתחרה

זהו לב הטיפול לשינוי הרגלים. המטפל והמטופל יבחרו יחד תגובה מתחרה למשיכת השיער, פעולה או הרגל אלטרנטיבי אותו יבצע הילד בכל פעם בה יעלה בו הצורך בתלישת שיער. בשלב זה, ילמד המטפל ויקנה את הכלים ליישום נכון של התגובה המתחרה בעת הצורך. בליווי המטפל, יתרגלו הילד/ה שימוש בתגובה המתחרה בעת שיוצגו לו סממנים מקדימים לאירוע תלישת שיער.

מוטיבציה להיענות לטיפול

משפחה ומעגל חברתי תומך יכולים להוות נכס חשוב בטיפול, לכן נוכחות של הורה או בן משפחה נוסף בטיפול עשויה לעזור ולייעל את תוצאותיו. המטפל ידריך את המלווה אודות טריכוטילומניה ויאמן אותו לעזור לילד/ה ביישום תכנית הטיפול. המלווה ילמד לציין ולשבח את ילד/ה בכל יישום מוצלח של תגובה מתחרה ובכך יקדם את השימוש בתגובה המתחרה ויעניק את המוטיבציה הנדרשת להצלחת הטיפול.

שיטות להרפיה עצמית

במהלך הטיפול ירכוש הילד כלים ושיטות להרפיית מתחים ולחצים ולפיתוח שליטה עצמית גבוהה יותר, כך שידע לווסת עצמו טוב יותר מול מצבים נפשיים שליליים המעוררים את הדחף לתלישת השיער או לשימוש בתגובה המתחרה.

CBT

שיטה זו לשינוי הרגלים משולבת בדרך כלל במהלך טיפול CBT  – טיפול קוגניטיבי התנהגותי. המטפלים במכון חיבורים בונים תוכנית טיפולית המשלבת מספר גישות ולוקחים מכל גישה את הכלים טיפוליים המתאימים המאפשרים את השינויים הבאים:

  • שינוי בהרגלי התלישה.
  • שינוי מחשבתי בהתמודדות עם לחץ ודחף.
  • שינוי באופן שבו מביעים רגשות ו”מדברים” על הקשיים הרגשיים הקיימים מול המשפחה והחברים.
  • שינוי בערך העצמי.
לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print