fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

דיכאון חורף

כותב:
תוכן עניינים

החשכה ברוב שעות היממה, האפלה בשעות היום, הרוח הכבדה, הקור והסערות שמאלצים אותנו להסתגר בבית גורמים לרבים מאתנו דכדוך קל ולמיעוטנו אף גורמים לדיכאון חורף קשה. דיכאון חורף קשור לדיכאון קליני בכך שהם חולקים רבים מאותם תסמינים וקריטריונים אבחנתיים. ההבדל העיקרי הוא שדיכאון חורף מתרחש באופן עונתי, בעוד שדיכאון קליני יכול להופיע בכל עת של השנה.
מדוע זה קורה? והאם יש טיפול לתופעה?

מהו דיכאון חורף?

ממצאים מחקריים מעידים כי בחורף שיעור הסובלים בדיכאון חורף. תופעה זו נחשבת לתופעה רגשית עונתית., שתסמיניה דומים לדיכאון בצורתו הקלינית: עייפות, כבדות, קשיי ריכוז, שינה מרובה, בעיות תיאבון ועוד.

תופעה זו נפוצה בעיקר בארצות הקרות, שם שעות החשכה מתארכות בחורף בצורה משמעותית (בארצות הסקנדינביות שיעורו מגיע אל כמעט 30% מהאוכלוסייה), אך גם בישראל מאה אלף ישראלים השנה יסבלו מדיכאון חורף.

הסיבות לדיכאון חורף

האחראים לדיכאון חורף הם :

הורמונלי: בראש ובראשונה ההורמונים כמובן, ובראשם את המלטונין.

המלטונין אחראי על מנגנון השינה והעירות וכאשר ישנן פחות שעות אור יש האטה ברמת המלטונין המופרש למוח. המלוטנין קשור להורמון סרוטנין, הסרוטנין מקושר לתופעת הדיכאון. תרופות נוגדות תופעה זו מעלות את רמת הסרוטנין בגוף.

מחסור בוויטמין D: חשיפה מופחתת לאור השמש עלולה להוביל גם למחסור בויטמין D, החשוב לשמירה על בריאות העצם וויסות מצב הרוח.

בידוד חברתי: הקיץ והשמש מזמינים את האנשים להיפגש לצאת ולהיות יחד, וכאשר החורף מגיע יש יותר הסתגרות באופן טבעי. מי שחש גם ככה בדידות זה עלול להעצים אותה או ליצור בדידות אצל מי שלא מוקף בסביבתו הביתית בחברה.

התסמינים לדיכאון חורף

ישנם תסמינים של דיכאון חורף הדומים לדכאון קליני, האבחון של דיכאון חורף נעשה ע”י זיהוי התסמינים:

  • תיאבון מוגבר
  • השתוקקות למתוק ועלייה במשקל (בניגוד לדיכאון רגיל המתאפיין לרוב בחוסר תיאבון ובירידה במשקל)
  • עייפות
  • שינה מרובה
  • קשיי ריכוז
  • עצבנות
  • התבודדות
  • תחושת ריקנות ועצבות

 

ההבדל בין דכדוך חורף לדכאון חורף

דיכאון חורף, קיבל אבחנה רשמית וידוע  גם בשם הפרעה רגשית עונתית (SAD), הוא למעשה סוג של דכאון מאובחן שהטריגר שלו הוא עונת החורף. דכדוך חורף, לעומת זאת, היא צורה מתונה יותר של מצב רוח הקשור לחורף שאינו נחשבת להפרעה קלינית. דכדוך חורף עשוי להביא איתו הרגשה אנרגיה ירודה, בעיות שינה, צורך בהתכנסות, ירידה ברמת החברתיות או הרגשה כללית של חולשה במהלך חודשי החורף. בעוד שגם דיכאון חורף וגם דכדוך חורף יכולים להיגרם מאותם גורמים, כגון חוסר אור שמש ומזג אוויר קר יותר, דיכאון חורף הוא בדרך כלל חמור ומתמשך יותר ועשוי לדרוש טיפול מקצועי.

כל הדרכים לטיפול יעיל נגד דיכאון חורף

טיפול קוגניטיביהתנהגותי

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) היא גישת טיפול פסיכותרפיה שצברה פופולריות בטיפול בדיכאון חורף.  טיפול CBT מסורתי מתמקד בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים כדי לשפר את מצב הרוח ולהפחית תסמינים של דיכאון.

גישות CBT מתקדמות (מהגל השלישי), כמו טיפול קוגניטיבי מבוסס מיינדפולנס (MBCT), זכו גם הן להתעניינות רבה בשנים האחרונות בשל הדגש שלהן על קבלה ומודעות. מחקרים הראו כי CBT ו-MBCT יכולים להיות טיפולים יעילים עבור דכאון חורף, סקירת מחקרים מצאה שהטיפול היה יעיל בהפחתת תסמיני דיכאון, שיפור איכות החיים ומניעה של חזרת הדיכאון.

טיפולים שנעזרים במיינדפולנס, קבלה ומחוייבות (ACT) או ממוקדי רגש עוזרים לאדם להרחיב את היכולת שלו לשהות עם הרגש כפי שהוא תוך טיפוח גישה חומלת ומקבלת כלפיי עצמו וכלפיי הסבל שלו באותן הנסיבות.

פעילות ספורטיבית – לפעילות גופנית יש השפעה עצומה על שיפור המצב רוח והחזרת האיזון הכימי למוח. הפעילות הגופנית מגבירה את שחרורם של כימיקלים בשם אנדורפינים, הגורמים לתחושת רוגע ומצב רוח טוב. אחד המרכזיים שבהם הוא הסרוטונין, שרמתו כאמור צונחת בתקופת החורף.

יציאה מהבית לנצל כל רגע של שמש – אל תתנו לכמה עננים וממטרים קלים לסגור אתכם בבית. תמשיכו לעשות את מה שאהבתן לעשות כשהשמש חממה לכם את הצוואר: טיילו בים, התאמנו בחדר כושר, בלו (והרבה) עם חברים. ברגעי חסד של שמש אל תפספסו את ההזדמנות להנות ממנה, היא יכולה לשפר בהחלט את המצב הרוח וההרגשה לטובה ובריאה מאד בכל המובנים לגוף ולנפש.

תרופות נוגדות דיכאון חורף – במקרים מסוימים מומלץ (אך ורק בהוראה והנחיית פסיכיאטר) לפנות לטיפול באמצעות נטילת תרופות המחזירות בעזרת התערבות חיצונית את האיזון הכימי למוח.

לסיכום

הכל נמצא בשינוי כל הזמן, עונות השנה ומזג האויר, גם זה הפנימי בתוכנו. עלינו לזכור את הכוחות שלנו גם בימים קודרים וכאשר זה נהיה בלתי נסבל לדעת מתי לפנות לעזרה ולהגיד שקשה לנו.

לא חייבים לסבול, אפשר לפנות לטיפול תומך ויעיל. במכון חיבורים אנחנו מציעים טיפולים רגשיים בעלי תמיכה מחקרית מעולמות ה- CBT בכלים מתקדמים, המטפלים שלנו בעלי הכשרות מתקדמות תארים שניים ומעלה אבל בעיקר לב רחב וכוונה אמיתית לעזור ולהקל.

 

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן