fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אישה עם דיכאון קליני

דיכאון קליני: תסמינים וטיפול בדיכאון מג’ורי

דיכאון קליני, בשונה מדיכאון רגיל, מכיל סימפטומים חמורים ועלול להיות מסוכן במידה שאינו מטופל בזמן.

מה זה דכאון קליני?

רובנו חווים מצבים של עצב וירידה במצב הרוח כתוצאה מאירועים שונים בחיינו, בין אם מדובר בפרידה קשה, מותו של אדם אהוב או טראומה כזאת או אחרת. אולם חשוב ביותר להבחין בין עצב חולף לבין דיכאון קליני שאינו מרפה, מעמיק ומקשה באופן כרוני על התנהלות תקינה בחיי היום יום.

דיכאון קליני המכונה גם דיכאון מג’ורי, הוא הפרעה נפשית אקוטית הפוגעת בתפקוד היום יומי של האדם ומתאפיינת במצב רוח ירוד במיוחד לצד תסמינים נפשיים קוגניטיביים ופיזיים שונים כמו- ייאוש, חוסר עניין כללי, הפרעות שינה, חוסר ריכוז, עלייה או ירידה במשקל ותחושת ריקנות קשה. במקרים קשים במיוחד, הפרעה זו עלולה להוביל למחשבות אובדניות. דכאון קליני נפרס לרוב על פני תקופה מוגבלת של זמן, כאשר התסמינים הנ”ל נמשכים בין שבועיים ל-20 שבועות בממוצע. כמו כן, אבחנה זו ניתנת רק במקרים שחלה פגיעה משמעותית בתפקודו של האדם ברמה היום יומית.

דכאון קליני עשוי להתפרץ בכל גיל, עם זאת, לרוב הפרעה זו שכיחה יותר בקרב צעירים מעל גיל 20 מאשר בקרב מבוגרים מעל גיל 60. כמו כן, הביטוי של המחלה משתנה מאדם לאדם בהתאם לגילו ולמאפייניו השונים. ההערכה היא כי כיום בין 15%-20% מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון ברמה כלשהי. מעבר לכך, נתונים מראים כי הפרעה זו שכיחה יותר בקרב נשים מאשר אצל גברים. עם זאת, נשים בניגוד לגברים, נוטות לשתף יותר פעולה ולפנות לטיפול בעת הופעת התסמינים בעוד שגברים רבים נוטים להתכחש למצבם ומדחיקים את ההפרעה, דבר אשר עלול להוביל להחרפה אקוטית במצב עד חוסר תפקוד טוטאלי ובמקרים מסוימים אף להתאבדות.

לכן, חשוב מאוד להיות ערים למצב ולפנות לטיפול מתאים. אמנם דיכאון מג’ורי עשוי לחזור בשנית בשלב מסוים ואף להתפתח למצב של דיכאון כרוני, עם זאת כיום קיימים אמצעי טיפול רבים ומגוונים העשויים להקל על התסמינים השונים ולסייע למטופל לשוב לשגרת חיים רגילה, ככל הניתן.

מה ההבדל בין דיכאון רגיל לדיכאון קליני?

המונח דיכאון מתייחס לסוגים שונים של הפרעות נפשיות בדרגות חומרה שונות. בחלק מהמקרים מדובר בתת סוגים של דכאון קליני, כמו- דכאון אחרי לידה, דיכאון פסיכוטי או דיכאון עונתי ואילו במקרים אחרים מדובר בדיכאון קל כרוני. בעוד שדיכאון קליני לרוב נמשך לאורך זמן קצוב ומלווה בתסמינים קשים יותר, דכאון קל מתאפיין בתסמינים קלים יותר בדרגת חומרה קלה עד בינונית. עם זאת, לרוב הוא עלול להימשך לאורך זמן ולפגוע בשגרת חייהם של אלו סובלים מכך. כאשר מדברים על דכאון קל לרוב הכוונה היא לדכאון דיסתימי. דיכאון דיסתימי עשוי להימשך שנתיים ואף יותר באופן רציף ויום יומי ומתאפיין לרוב במצב רוח ירוד לצד תסמינים נוספים כמו- תשישות, יכולת ריכוז נמוכה והפרעות שינה. אמנם מדובר בדרגת חומרה פחותה מזו האופיינית למצב של דיכאון קליני עמוק, אך מאחר שמדובר בדיכאון מתמשך, מצב זה עלול לעורר תסכול רב בקרב אנשים שלוקים בדיכאון ובכך להוביל להחמרת התסמינים השונים.

מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות  מראים כי מלבד השוני בחומרת וכמות הסימפטומים, ניתן להבחין כי כל אחד מסוגי הדיכאון מכיל תסמינים בעלי אופן ביטוי שונה. בעוד שדיכאון דיסתימי לרוב בא לידי ביטוי בתסמינים קוגניטיביים בולטים יותר כמו- בעיות ריכוז, יאוש או בררנות יתר, הרי שדיכאון קליני מתבטא לרוב בעיקר באמצעות תסמינים פיזיים כמו הפרעות שינה ועלייה או ירידה במשקל.

למרות שמדובר בשתי אבחנות נפרדות, פעמים רבות דיסתימיה עלולה להתפתח לכדי דכאון קליני ואילו דיכאון מג’ורי עלול להפוך לכרוני, זאת כאשר האדם לוקה בתסמינים של דיכאון דיסתימי לפרק זמן ממושך. מדובר במצב די שכיח, שכן מטופלים רבים ממשיכים לסבול מסימפטומים מסוימים גם בתום הטיפול. מעבר לכך, לעתים אנשים חווים מצב של דיכאון כפול. מצב זה מתאפיין בקיומם של שני סוגי הדיכאונות בפרקי זמן שונים, כאשר קודם לכן מופיעה דיסתימיה ובשלב מאוחר יותר המטופל מאובחן כלוקה בדיכאון קליני.

אדם עם דיכאון

דיכאון קליני - מתי זה מסוכן ומחייב טיפול מקצועי

אנשים רבים הסובלים מדיכאון קליני מתכחשים למצבם ונמנעים מקבלת טיפול הולם, בין אם מתוך בושה או בשל הסטיגמה השלילית שדבקה בדיכאון בקרב הציבור הרחב. מצב זה עלול להוביל להחמרה של הסימפטומים השונים ולסיבוכים רבים, בין אם מדובר בבעיות התנהגותיות קשות, התמכרות לאלכוהול ולחומרים מסוימים, חרדות, קשיים חברתיים או בעיות כלכליות הנובעות מחוסר היכולת לעבוד באופן רציף.

ככל שהסימפטומים השונים נמשכים יותר זמן, כך מצבו של האדם עלול להחמיר עד כדי נכות או מחשבות אובדניות. כמו כן, התקף דיכאון קליני שלא מטופל בזמן עלול להימשך זמן רב יותר ולהתפתח לכדי דכאון כרוני. לכן, כאשר אדם מפגין תסמינים פיזיים קשים המונעים ממנו לתפקד ולבצע פעולות בסיסיות, כמו גם תסמינים נפשיים וקוגניטיביים שונים הפוגעים בשגרת יומו, חשוב לפנות לאבחון  מקצועי במהרה על מנת להתאים עבורו את הטיפול הנכון ביותר, בהתאם למצבו. כמו כן, כאשר אנשים מפגינים תסמינים פסיכוטיים קשים כמו- הלוצינציות ופרנויות קשות, לעתים אין ברירה אלא לשקול אשפוז פסיכיאטרי. עם זאת, מצבים אלו אופייניים בעיקר לאנשים הסובלים מדיכאון פסיכוטי המסווג כתת סוג של דיכאון קליני.

דיכאון קליני תסמינים

כאמור, ישנם תתי סוגים של דיכאון קליני, כאשר כל אחד מהם מתאפיין בתסמינים מעט שונים. עם זאת, ישנם סימפטומים מסוימים המופיעים בקרב אנשים רבים ומהווים בסיס לאבחון ההפרעה. הבנת הסימפטומים השונים והגורמים להיווצרותם חשובים מאוד לצורך אבחון מדויק של המטופל, במטרה למצוא עבורו את הטיפול המתאים. סימפטומים אלו מופיעים באופן תדיר לאורך תקופה מינימלית של שבועיים ומתחלקים לשלוש קבוצות עיקריות:

 

תסמינים נפשיים רגשיים

 

  אנשים רבים הלוקים בדיכאון קליני עמוק חווים ירידה חדה במצב הרוח המלווה במספר מאפיינים רגשיים נפשיים כמו- תחושות קשות של פסימיות וחוסר תקווה, גישה שלילית כלפי כל נושא ואדם, התפרצויות כעס ועצב פתאומיות, חוסר עניין בפעילות אהובה או תחביבים מוכרים (אנהדוניה) והתבודדות יתר.

 

סימפטומים פיזיים

 

 מטופלים רבים מדווחים על פגיעה בתיאבון ובהרגלי האכילה, ומנגד אכילת יתר ועליה במשקל. כמו כן, רבים חשים כאב פיזי הבא לידי ביטוי בכאבי ראש פתאומיים ולא מוסברים, או במיחושים בבטן. מטופלים רבים מתלוננים בנוסף על הפרעות שינה קשות, כאשר לעתים הדבר מתבטא בנדודי שינה ובקושי להירדם ואילו במקרים אחרים ישנם מטופלים הלוקים בשינת יתר.

 

תסמינים קוגניטיביים בולטים

 

מעבר לסממנים הפיזיים והנפשיים, אנשים רבים הסובלים מדיכאון קליני מתאפיינים בתסמינים קוגניטיביים שונים כמו – פגיעה ביכולת הריכוז ובזיכרון, ביקורת עצמית מופרזת, תחושת אשמה תמידית ודימוי עצמי נמוך, בררנות יתר, תחושת כשלון אישית והערכה עצמית מוטעית.

איך מאבחנים דיכאון מג'ורי

תהליך האבחון של דיכאון מג’ורי מורכב מכמה שלבים. לעתים האבחון הראשוני מתבצע על ידי רופא משפחה ואילו במקרים אחרים המטופל פונה ישירות לרופא מומחה. בתחילה הרופא מבצע הערכה ראשונית העשויה להעיד על תסמינים של דיכאון. במידה שיש חשד להופעת דיכאון המטופל נדרש לבצע מספר בדיקות מרכזיות כמו- בדיקה פיזית בסיסית, בדיקת דם ובדיקה פסיכולוגית. בדיקות אלו נועדו על מנת לבדוק אם התסמינים של המטופל אכן נובעים מקיומו של דיכאון קליני או שמדובר במחלה או הפרעה אחרת המתאפיינות בתסמינים דומים. כמו כן, לעתים טיפול תרופתי מסוים עשוי לעורר תופעות לוואי ספציפיות המובילות להופעה של תסמינים דומים.

כאמור, על מנת לאבחן אם אדם לוקה בדיכאון קליני, יש לוודא כי הוא נושא לפחות חמישה מהסימפטומים שתוארו מעלה, לרבות מצב רוח ירוד וחוסר עניין בפעולות יום יומיות וכי חלה פגיעה משמעותית בתפקודו היום יומי. כמו כן, סימפטומים אלו אמורים להימשך לכל הפחות 14 ימים. במהלך התשאול, חשוב לבצע סריקה מקיפה של ההיסטוריה הקלינית של האדם על מנת לאתר מחלות רפואיות נלוות או משברים ואירועים טראומתיים בחייו שעלולים להוביל לנוכחות של דיכאון. מעבר לכך, לעתים הדיכאון הוא תוצר של מצב קליני אחר כמו מחלות כרוניות דוגמת קרוהן או פיברומיאלגיה.

הליך האבחון חשוב במיוחד, שכן לעתים גם אם יש חשד שמדובר בדיכאון, יש לבצע אבחנה בין תסמינים האופייניים לדיכאון קשה למחלות אחרות המתאפיינות בתסמינים דומים כמו דיסתימיה או הפרעת הסתגלות. שכן, דיכאון קליני מתאפיין בתסמינים בדרגת חומרה גבוהה יותר ונמשך לרוב לאורך זמן קצוב.

כיצד דיכאון קליני משפיע על תחומי החיים?

התסמינים השונים הנלווים להפרעה עלולים לפגוע באופן משמעותי בתפקודם של אנשים הסובלים מדכאון ולהשליך על אספקטים שונים בחייהם, בין אם מדובר בפן החברתי, המשפחתי או התעסוקתי. פעמים רבות ניתן  לשמוע על אנשים הממשיכים לתפקד כרגיל כלפי חוץ, עד אשר הם מתמוטטים כליל בבת אחת. מצב זה, כאשר אנשים שוכבים במיטתם לאורך חודשים, עלול להוביל להזנחה פיזית קשה וממושכת ולהימנעות מפעילויות יום יומיות בסיסיות כמו- צחצוח שיניים ושטיפת פנים.

אנשים רבים הלוקים בדיכאון קליני עמוק מתקשים לתפקד במקום העבודה ולספק תפוקה גבוהה. התסמינים הנפשיים והקוגניטיביים הנלווים להפרעה עלולים לפגוע עוד יותר בערך העצמי של האדם ולגרום לו לתחושת כשלון ואי מסוגלות. כמו כן, הסטיגמות השליליות המזוהות עם דיכאון עשויות לגרום לו להתכחש למצבו, פן הדבר ייוודע לעובדים אחרים. מצב אשר עלול להחריף עוד יותר את התסמינים השונים מהם הוא סובל ולפגוע באופן משמעותי ביכולת העבודה שלו.

אנשים הסובלים מדיכאון חווים קשיים רבים גם בפן החברתי, שכן התסמינים הנפשיים והרגשיים השונים הנלווים לדיכאון מובילים למצב של הסתגרות ובדידות חברתית, כך שרבים מהם נמנעים לחלוטין ממפגשים חברתיים או מניהול מערכת יחסים זוגית יציבה. מצב זה עלול להוביל לנתק חברתי ממושך ולפגיעה ביכולת התקשורתית של אותם אנשים. במצבי דיכאון אקוטיים ישנה חשיבות גדולה לתמיכה מצד המשפחה והחברים, כך שתחושת הריחוק בקרב אללו הסובלים מכך עלולה למנוע שיפור במצב ולו בטווח הקרוב.

דיכאון מג’ורי עמוק עלול להשפיע גם על היחסים בין בני המשפחה, בעיקר כאשר מדובר בהורים הלוקים בהפרעה. מצב זה עשוי להחריף את התסמינים הרגשיים והנפשיים הנלווים להפרעה ולבסס בקרב ההורה תחושה בלתי נשלטת של בושה ואשמה, בשל חוסר היכולת הסובייקטיבית שלו לתפקד כהורה. 

הגורמים לדיכאון קליני

שיעור התחלואה בדיכאון קליני נמצא בעלייה מתמדת. אמנם עדיין לא ברור מהן הסיבות המדויקות לכך, אולם ניתן להצביע על מספר גורמים פוטנציאליים שעשויים לעורר את ההפרעה:

 

גנטיקה

 

אמנם טרם נמצאו הגנים הספציפיים שעשויים לגרום להתפרצות של דכאון, אולם נתונים מראים כי פעמים רבות מדובר בנטייה גנטית שעוברת מדור לדור. נתונים אלו מסתמכים בעיקר על מקרים בהם יש היסטוריה משפחתית של דיכאונות ומקרי אובדנות.

 

גורמים ביולוגיים

 

 בשנים האחרונות מתבצעים יותר ויותר מחקרים המנסים להצביע על תהליכים ביוכימיים מסוימים המתרחשים במוחם של אנשים הלוקים בדיכאון. ההשערה היא כי מדובר בפעילות של חומרים מסוימים הקשורים בגרימת דיכאון. כמו כן ידוע כי שינויים הורמונליים בגוף כמו חוסר איזון בבלוטת התריס או מחזור חודשי עלולים לגרום לתסמינים המעידים על דכאון.

 

גורמים סביבתיים ואירועים של מוות או אובדן

 

 פעמים רבות דיכאון קליני עלול להתפתח כתוצאה מחוויות או אירועים שחווינו לאורך השנים, בין אם מדובר במוות של אנשים הקרובים לנו, פרידה קשה מבן זוג, מקרים קשים של התעללות ( מינית או נפשית), מצב כלכלי קשה, פיטורין מהעבודה או משבר משפחתי. עם זאת, לעתים תסמיני דיכאון עלולים להתפתח גם כתוצאה מאירועים בעלי משמעות חיובית לכאורה, כמו מעבר דירה, או לידה.

 

מעבר לכך, ישנם גורמים נוספים שעשויים לעורר תסמיני דיכאון שונים, כמו- שימוש קבוע בתרופות מסוימות, מחלות קשות כמו סוכרת או סרטן וכן מחלות כרוניות כמו- פיברומיאלגיה או קרוהן המלוות לרוב בתסמינים קשים המשפיעים בנוסף על מצבו הנפשי של החולה.

טיפול בדיכאון קליני

כיום קיימות אפשרויות טיפול שונות לסובלים מדיכאון קליני. כאשר לרוב רצוי לשלב בין טיפול תרופתי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי. כמו כן, חשוב לבסס את תכנית הטיפול על סמך חומרת הדיכאון והתסמינים של המטופל.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי באמצעות CBT

 

הטיפול המומלץ ביותר היום הינו הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (טיפול בשיטת CBT), שנחשב לקצר טווח וממוקד יותר ביחס למקבילו- הטיפול הפסיכולוגי המסורתי. מחקרים מראים כי גישה זו הינה בעלת אחוזי הצלחה גבוהים. כאמור, אנשים רבים הלוקים בדיכאון קליני מתאפיינים בדפוסי חשיבה שליליים המובילים לתחושות אשם קשים ולראייה עצמית מעוותת. מטרת הטיפול היא לייצר תפיסה אופטימית וחיובית יותר בקרב המטופלים לגבי סיטואציות מסוימות ולסייע להם לראות את המצב באור אחר. במקרים בהם עוצמת הדיכאון גבוהה ומקשה על הטיפול, ייתכן כי יומלץ לשלב בין טיפול תרופתי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי, בהתייעצות ובליווי מטפל מקצועי מוסמך.

 

טיפול תרופתי

 

כיום קיימות תרופות רבות המיועדות לצורך טיפול בדיכאון קליני, כאשר לרוב נעשה שימוש בתרופות המשתייכות לשתי קבוצות עיקריות מהדור החדש- SSRI ו- SNRI. תרופות מקבוצת SSRI כמו סרקוסט או ציפרלקס מעלות את רמת הסרוטונין ואילו תרופות המשתייכות לקבוצת ה-SNRI  כמו איקסל ואפקסור תורמות בנוסף גם להעלאת רמת הנוראדרנלין. שכן, ככל הידוע כיום, רמות הסרוטונין והנוראדרנלין קשורות להופעת התסמינים המזוהים עם דיכאון. תרופות נגד דיכאון עשויות לסייע במידה מסוימות, עם זאת לרוב נלוות להן תופעות לוואי מסוימות, הגורמות בין השאר לקשיים בתפקוד המיני ולמיחושים קלים בבטן, כאשר רמת החומרה של התסמינים השונים משתנה ממטופל למטופל. במקרים מסוימים תופעות אלו מחמירות עד שלעתים אין ברירה אלא להפסיק את הטיפול. כמו כן, במקרים רבים הוכח כי הטיפול התרופתי לבדו אינו מסייע להפחית את התסמינים, כך שברוב המקרים רצוי לשלב זאת יחד עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי.

 

טיפולים אופציונליים נוספים

 

טיפול משולב של תרופות וטיפול קוגניטיבי התנהגותי מסייע במקרים רבים, עם זאת, לעתים, כאשר מדובר בהפרעה מורכבת יותר, ניתן להיעזר בנוסף בגישות טיפוליות שונות כמו-  טיפול פסיכודינמי, גירוי מוחי או טיפול באמצעות שינויים בתזונה ונטילת ויטמינים רלוונטיים שעשויים לסייע בהפחתת התסמינים. כמו כן, לאחרונה נעשה שימוש בשיטות טיפול אלטרנטיביות שונות כמו- דמיון מודרך, יוגה  ומדיטציה. במצבים מסוימים, כאשר מדובר בדיכאון קליני אקוטי המצריך אשפוז, ניתן לבצע טיפול בנזעי חשמל המתבצע באמצעות שוק חשמלי.

לסיכום

דיכאון קליני, בשונה ממצבים כרוניים של דיכאון קל, מתאפיין בתסמינים חזקים בדרגת חומרה גבוהה הבאים לידי ביטוי בכמה מישורים. הפרעה זו עשויה לנבוע כתוצאה מגורמים שונים כמו- גנטיקה, גורמים ביוכימיים או אירועים שונים שאנו חווים לאורך החיים. עם זאת, כיום קיימות אפשרויות טיפול רבות ומגוונות אשר עשויות להקל על המטופלים ולהפחית באופן ניכר את התסמינים הנלווים לכך. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוכח כדרך יעילה במיוחד לטפל בדיכאון קליני, זאת באמצעות יצירת תפיסה מציאותית חלופית ואופטימית יותר בקרב המטופלים. תהליך אשר עשוי למגר בהדרגה את התסמינים הנפשיים והקוגניטיביים הנלווים למחלה. אם אתם חשים בתסמינים מסוימים העשויים להעיד על מצב של דכאון קליני, רצוי לפנות לאבחון בהקדם על מנת לקבל את הטיפול המקצועי הרלוונטי עבורכם.

 

צוות המטפלים והמטפלות במכון חיבורים מתמחה במגוון רחב של שיטות טיפול פסיכולוגיות קוגניטיביות מתקדמות בהתאמה אישית. כחלק מפעילות המכון אנו מקיימים ישיבות צוות וסדנאות רבות, במטרה להעניק למטפלים שלנו את מלוא הכלים והתמיכה הנחוצים לצורך טיפול קשוב ומעמיק עבור המטופלים. מטפלים רבים במכון מתמחים בין השאר בשיטת ACT הנחשבת לאחת משיטות הטיפול הפופולריות במסגרת הגל השלישי של משפחת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי (CBT). שיטה זו הוכחה כגישה יעילה במיוחד לצורך טיפול בקשיים נפשיים פסיכולוגיים לאורך זמן. המטפלים והמטפלות במכון מעניקים טיפול מעמיק ומיומן בהתאם לעקרונות השיטה ולצרכים הספציפיים של כל מטופל ומטופל.  

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן