fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

בעיות משמעת – האם ניתן למנוע אותן מראש?

בעיות משמעת בקרב ילדים הופכות להיות שכיחות יותר ויותר בעידן המודרני. הורים רבים נתקלים בבעיות משמעת אצל ילדיהם, העלולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות – היעדר קבלת סמכות, אי שמירה על כללי התנהגות נאותים בבית ובמסגרת החינוכית, גילויי מרדנות, תגובות תוקפניות ואלימות (הן בהיבט המילולי והן בהיבט הפיזי) כלפי הסביבה ועוד. מיותר לציין כי התופעה של בעיית התנהגות בקרב הילדים פוגעת בתפקודם התקין (בלימודים, במסגרת החברתיות וכו’) ובאיכות החיים של כל המשפחה.

מה הם הגורמים לבעיות משמעת בקרב ילדים?

  • בעיות משמעת עלולות לעיתים להוות סימפטום לבעיה אחרת של הילד – תחושת חוסר שייכות, היעדר ביטחון עצמי או דימוי עצמי נמוך.
  • התקפי זעם עלולים להיות תולדה של הפרעת היפראקטיביות וקשב וריכוז – ADHD.
  • נמצא קשר בין אורח החיים המודרני שמאופיין במתירנות ואינו דוגל בדחיית סיפוקים לבין התפתחות בעיות משמעת.
  • למערכת היחסים בין ההורים לילדים יש גם כן השפעה על התנהגות הילד. קושי של ההורים בהצבת גבולות ו/או היעדר תיאום בין שני ההורים בחינוך הילד, עלול ליצור אצל הילד בלבול וצורך “לשבור את הכלים” ולמתוח את הגבולות.

כיצד מטפלים בבעיות התנהגות ומשמעת בקרב ילדים?

בעיות התנהגות פוגעות באורח החיים ובשגרת היום יום התקינה של בני המשפחה, אך הבשורה הטובה היא שניתן לטפל בהן ולעיתים, אף למנוע מראש את היווצרותן.

טיפול פסיכולוגי – בדרך כלל, ההמלצה היא (לאחר התייעצות עם גורמי סמכות) לפנות לטיפול פסיכולוגי מקצועי.

  • בטיפול פסיכולוגי משתמשים במגוון כלים (טיפול CBT, טיפול במשחק, טיפול בהבעה ויצירה, טיפול ביבליותרפי, טיפול באומנות וכו’), כדי להבין את עולמו הפנימי של הילד ועל מנת להכיל את רגשותיו וקשייו.
    טכניקות הטיפול הללו מאפשרות למטפל לזהות את הקונפליקטים שהובילו לבעיות משמעת, לחזק את ביטחונו העצמי של הילד ולסייע לו, באמצעות שיתוף פעולה פרודוקטיבי.
  • הדרכה הורית –חשוב לשלב הדרכה הורית בטיפול בילדים עם בעיות משמעת. הדרכה הורית מסייעת בבניית תקשורת תקינה בין ההורים והילדים ובשיפור יחסיהם ומעניקה טכניקות להצבת גבולות ברורים, בהתאם לגיל הילד ולשלב ההתפתחותי שלו. במילים אחרות, היא מאפשרת להורים ללמוד לספק את צרכי הילד, להקשיב לו ולכבד את פרטיותו ובבד בבד, לפתח הורות יציבה ומנהיגות הורית, לקביעת מטרות וכללי התנהגות ראויים. ההנחה בשיטת התערבות הורים היא שהתאמת סגנון ההורות להתנהגות הילד תשפר את יכולת ההתמודדות שלו עם קונפליקטים ואתגרים, תקטין את שכיחותה של התנהגותו המרדנית וכן, תתרום לרווחתו הנפשית. ראוי לציין כי הדרכה הורית נעשית על ידי התערבות בחיי השגרה ובעזרת חשיבה משותפת וייעוץ לגבי פרקטיקות הוריות אפקטיביות, יצירתיות ומקדמות.

חינוך ילדים בעידן המודרני טומן בחובו אתגרים וקשיים. הפער בין השאיפה להיות הורים המתחשבים בצרכים האישיים של הילד לבין הרצון להציב להם גבולות ולהקנות להם ערכים יוצר, לא פעם, בלבול.
טיפול מקצועי המשלב הדרכה הורית יסייע בגישור הפער, במיגור בעיות משמעת ובבניית מערכת יחסים חיובית ואפקטיבית אל מול הילדים.

ראו גם: טיפול בחרדות


לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן