fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

בעיות רגשיות בגיל ההתבגרות: הדרכים להתמודדות

כותב:
תוכן עניינים

הורות למתבגרים יכולה להיות מתגמלת ומספקת – אבל גם מאוד מייאשת. רגע אחד הילד שלכם חיוני ותקשורתי, ואז פתאום דלתות נטרקות ואתם מקבלים “כתף קרה”. דברים שאנו מחשיבים כ”לא ביג דיל” אצל נערים הם יכולים להתפרש בצורה דרמטית יותר. איך נצליח לדבר בשפה שלהם ואיך נוכל להשכין שלום ביחסים איתם?

מדי שבוע מגיעים אלינו למכון הורים של מתבגרים עמוסים בבלבול ושאלות הנוגעות לקשיים רגשיים חדשים ש”צצו” אצל ילדיהם ומעולם לא היו שם קודם, למשל כמו חרדה או חוסר חשק לקום בבוקר. במכון אנחנו נותנים מענה טיפולי מקיף לבני נוער שמתמודדים עם רגשות קשים ובמצבים נפשיים שונים על ידי טיפוח קבלה עצמית והזמנה שלהם למרחב בו מותר להם להרגיש.

תהליך ההתפתחות הרגשית בגיל ההתבגרות

עם גיל ההתבגרות מתחיל תהליך בו הנער דורש את האוטונומיה שלו. הוא מעדיף להקדיש יותר זמן לבילוי עם בני גילו ופחות עם המשפחה. מתבגרים הופכים להיות פחות תלויים רגשית בהוריהם, אבל עצמאות רגשית זו מופיעה לרוב לאחר תקופה של מאבקים פנימיים וחוויות אינטנסיביות של רגשות שליליים. מתבגרים נוטים לחוות רגשות באופן קיצוני יותר, שליליים וחיוביים, מהוריהם אפילו בתגובה לאותו אירוע.

באופן כללי גיל ההתבגרות רצוף סערות ולחצים כתוצאה מהשינויים המתמידים שהם עוברים. יש הרבה התפרצויות של רגש, שיאים רגשיים של התלהבות וגילוי של דברים חדשים כמו חוויות רומנטיות לצד שפל רגשי כשהדברים לא מסתדרים. בני נוער לא תמיד ידעו להסביר את הפשר של מצב הרוח שהם חווים וזה בכלל חוויות רגשיות שעדיין אין להם מילים או פרשנות, לצד זאת מתפתחת יכולת לחשיבה מופשטת ומורכבת יותר ועם הגיל היכולת להבין ולפרש רגשות תעלה מה שמקל עליהם.

התמודדויות רגשיות אצל בני נוער

בגיל ההתבגרות ישנם התמודדויות רגשיות שעלולות להתדרדר למצבים נפשיים שונים. קשיים חברתיים, ושינויים פיזיים או הורמונליים יכולים להביא איתם קשיים משמעותיים לחלק מהמתבגרים. עם זאת, בהרבה מקרים הרקע לקושי היה שם עוד לפני אבל האינטנסיביות של הגיל רק גרמה לו לפרוץ. דוגמאות להתמודדויות נפשיות שמאפיינות את הגיל:

חרדה חברתית

יכולה להתפתח מתוך טראומה חברתית שהנער חווה או מתוך ביישנות ודימוי עצמי נמוך קיצוניים.

הפרעות אכילה

מתפתחות לרוב כאשר ברקע דימוי עצמי מאד נמוך טראומה או מתוך בעיות רגשיות שקשורות בהתפתחות והקשר עם ההורים.

הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה נפוצה בקרב בני נוער. לרב מדובר בגורמים מולדים אך לא בהכרח, לפעמים גם העניין הרגשי משפיע מאד על יכולות הריכוז והלמידה של בן הנוער.

, דימוי עצמי נמוך

הדימוי העצמי מתחיל להתפתח בילדות המוקדמת ומגיע לצומת דרכים בגיל ההתבגרות. בני נוער לא פעם סובלים מדימוי עצמי נמוך בגלל השינויים הפיזיולוגים והמיניים שהם חווים, הם עלולים לחוות בושה ורצון להסתיר את המיניות המתפתחת ולהרגיש דחייה מגופם. דימוי עצמי נמוך הוא בעל השפעה כבדה על מנעד הרגשות והחיוניות שלהם, על הפן החברתי והלימודי.

טיפים להורים למתבגרים עם בעיות רגשיות

חשוב לציין שאם אתם מגיעים למצבים קיצוניים עם הנער, כמו הסתגרות, שינויים דרסטיים במשקל והרגלי האכילה שינה למידה או חברה חשוב מאד להתייעץ עם איש מקצוע מבריאות הנפש ולהגיע להדרכת הורים בעת הצורך.

הנה כמה טיפים כלליים שתוכלו ליישם כבר עכשיו:

הישארו רגועים

כאשר ניתן, שדרו יציבות, במידת האפשר, הימנע מתקשורת עם המתבגר שלך כאשר אתה מרגיש כועס, מותש או חסר סבלנות

לימדו את שפתם, היו סקרנים לגביי איך הראש שלהם עובד

למרות שלפעמים בני נוער עשויים להיראות כמו מבוגרים מבחינה פיזית, מחקרים מראים שהמוח שלהם לא סיים להתפתח לרמה של המוח הבוגר. החלק במוח שמווסת רגשות, אחראי על הגיון וקבלת החלטות, ממשיך להתפתח עד אמצע שנות ה-20. כל אלה משפיעים על הבחירות שלהם של ניהול ריבים וקונפליקטים, קחו את זה בחשבון.

הישארו זמינים

גם אם נראה שהמתבגר רוב הזמן לא מעוניין לשוחח או לחלוק איתכם, אל תוותרו אל הקשר איתו כל כך מהר, העבירו לו את המסר שאתם עדיין בסביבה זמינים להם.

כבדו את זווית ההסתכלות שלהם

תארו לכם שבמהלך ויכוח בן או בת הזוג יאמרו לכם- “שטויות מה אתה עושה עניין גדול?” כמה שזה מקטין, בני נוער גם לא רוצים שיזלזלו בחוויה שלהם. בשלב זה של חייהם, לעתים קרובות הם עשויים להרגיש חרדה מהחיים והמודעות העצמית שלהם הופכת להיות מוגברת יותר ויותר – לגבי הגוף והרגשות המשתנים שלהם. זה יכול לגרום לבלבול ועולות שאלות חדשות על עצמם ועל פשר החיים, כבדו את זה ותנו להם מקום אם הם רוצים לשתף.

טיפול בבעיות רגשיות אצל בני נוער

טיפול CBT–  עוזר לילד להבין את עצמו טוב יותר, את המחשבות שלו ומה מנהל אותו. כאשר נערים מצליחים להבין אתה רגשות שלהם בצורה טובה יותר זה מרגיע אותם. בטיפול CBT ניתנים לנערים כלים להתמודדות עם מצבים רגשיים חברתיים ומלחיצים בצורה יעילה וטובה יותר, הם לומדים לווסת את עצמם, וכל אלו מחזקים את הדימוי העצמי שלהם.

טיפול רגשי– עבור בני נוער יכול להיעזר במגוון שיטות כמו למשל טיפול באמצעות אומנות או דרמה. טיפול רגשי הוא מרחב שבו הנער יכול להיות מי שהוא ואיך שהוא ללא שיפוט. כאשר הנער לומד לסמוך על המטפלת יכולים לקרות דברים נפלאים, הנער מתקרב לעצמו, לומד את עולמנו הפנימי ומבטא את עצמו בחופשיות בדיבור או אמצעים שונים.

במכון חיבורים תחום המתבגרים נמצא בהובלתן של ליאת פרוכטמן, פסיכולוגית חינוכית מדריכה וד”ר קרין שטרן, בעלת תואר שני בפסיכולוגיה מחקרית יישומית ומנתחת התנהגות.

אנו שמים במקום הראשון את החיבור לנער ולהורים, ומבקשים לבחון קודם כל את המטרות המשותפות ויצירת מרחב של שיתוף פעולה בין כולם וכי להתמקד בטיפול יעיל ויצירתי למכון נסיון עשיר בטיפול בנוער ואנחנו מטפלים מתוך אנרגיה וגישה המתאימה לקשר המבוסס על האמון הנדרש על מנת לקדם את הטיפול ולעזור לנער להתמסר לתהליך.

אנחנו עובדים בגישת טיפול הנקראת קבלה ומחויבות ומלאי גאווה על ההתקדמות ועל ההצלחות של מטופלינו הצעירים וההורים.

נשמח לעזור, לשמוע אתכם, ולקבוע פגישה עם אחד.ת מאנשי הצוות המעולים שלנו.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.uhhospitals.org/Healthy-at-UH/articles/2020/07/recognizing-emotional-problems-in-teens-and-when-to-seek-helphttps://www.connectionsacademy.com/support/resources/article/9-tips-for-dealing-with-teen-emotions

 

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן