fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

גמישות פסיכולוגית והשפעתה על חיינו

כותב:
תוכן עניינים

“הדרך היחידה להתמודד עם שינוי היא לצלול לתוכו, לנוע איתו, ולהצטרף לריקוד” (אלן ווטס)

כמו שאנחנו מעוניינים להגמיש את השרירים שלנו באמצעות מתיחות או יוגה כך אנחנו רוצים גם להיות גמישים מנטלית. מה זה מאפשר לנו ולמה גמישות בכל המובנים היא סימן לבריאות? איך מפתחים את גמישות פסיכולוגית?

“כשאני נמצא בחרדה, לא מצליח לחשוב על כלום, הגוף שלי נוקשה ואני מרגיש שאני צריך לאחוז משהו כדי לא ליפול, השרירים מתכווצים ואני מנסה רק לא לחשוב על מה שעורר בי חרדה והמלחמה הזאת מתישה אותי” כאשר אנחנו בחרדה, או חווים רגש אחר לא נעים התגובה האוטומטית שלנו היא כיווץ, רצון להיאבק ברגש הלא נעים כדי שילך, הגוף מכין עצמו לקרב ונהיה נוקשה וככה גם המחשבות. גמישות פסיכולוגית היא ההפך מאותה נוקשות ומאפשרת לנו להתמודד טוב יותר עם מצבים כאלה.

מהי גמישות פסיכולוגית?

“גמישות פסיכולוגית היא היכולת לפגוש את העולם הפנימי, כפי שהוא, ללא הגנתיות מיותרת, להשתחרר במידה מסוימת מהדומיננטיות של המיינד שלי על הפעולות והכיוון שבו אני בוחר לנוע ובמקום זה להקשיב למה שיקר ללב שלי ולאפשר לזה להיות בסיס המוטיבציה שממנו אני נע”. (ד”ר רן אלמוג מנהל מקצועי של המכון). גמישות פסיכולוגית מאפשרת לנו להרגיש רווחה גדולה יותר והיא סימן לבריאות נפשית, היא מאפשרת לנו להתמודד טוב יותר ולמצוא פתרונות ביעילות לקונפליקטים שאנו נתקלים בהם בחיינו. למשל- התמודדות עם לחצים נפשיים בעבודה או בזוגיות.

נמצא קשר מחקרי בין התמודדויות נפשיות כמו דיכאון וחרדה לבין נוקשות פסיכולוגית שהיא ההפך מאותה איכות של גמישות פסיכולוגית[1] . המסקנה היא שחשוב מאד לפתח את סוג הגמישות הזו על מנת לדאוג לבריאות הנפשית שלנו.

גמישות פסיכולוגית בטיפול ACT

“ברגע שהחרדה הפכה למשהו שלא הייתי אמור להרגיש, התחלתי לחרוד בנוגע לחרדה. ונכנסתי למעגל של מחשבה, התעצמות ותגובה וחוזר חלילה. רק כשמצאתי דרך לחזור לעבר החרדה – בסקרנות ומתוך חמלה עצמית – היה לי סיכוי להבין מה יכולים רגשותיי ללמד אותי.” (סטיבן הייז, ממייסדי גישת טיפול ACT)

ACT היא גישה טיפולית המשתייכת לזרם הטיפול של הגל השלישי. במהלך שני העשורים האחרונים, פסיכותרפיות הגל השלישי צברה פופולריות בפסיכולוגיה הקלינית. “הגישה שמה לעצמה יעד, לפתח איכות שנקראת גמישות פסיכולוגית אצל האדם שמגיע לטיפול” (ד”ר רן אלמוג). אם עד היום התרגלתם להגיע לטיפול פסיכולוגי או כל טיפול אחר רגשי וקיבלתם אבחנות שונות למצבכם לפיהם נבנתה תכנית טיפולית הרי שבטיפול ACT ההבחנה (דיאגנוזה) היא לא מרכז הטיפול והדרך שבה הטיפול מתנהל לא מובלת על ידיה. במילים פשוטות- טיפול ACT רואה מולו בני אדם עם קשיים ואתגרים ולא “בעיות”.

לטיפול ACT יש שתי זרועות- קבלה ומחוייבות. מטרת הטיפול היא לעזור לאדם לקבל את עצמו בצורה עמוקה על כל הקשיים והרגשות הקשים שאיתם הוא מתמודד. בעזרת פיתוח גמישות פסיכולוגית טובה יותר האדם יכול להרחיב את היכולת שלו להיות עם רגשות בלי להילחם בהם. רווחה נפשית מושגת על ידי אותה גמישות פסיכולוגית שטיפול עוזר לפתח אבל גם על ידי יצירת מחויבות. בטיפול המטפל מזמין את המטופל להיות סקרן ולחקור יחד- מה חשוב לו באמת? מי החברה שהוא רוצה בחייו? איך הוא היה רוצה שיזכרו אותו? מה המקום של מערכות היחסים בחייו והפער בין הרצוי למצוי, מה הערכים שלו והאם הוא פועל על פיהם באמת? ועוד. פיתוח מחויבות לעצמי מחזק אותנו מבפנים והופך את חיינו למשמעותיים יותר.

כיצד נמדדת גמישות פסיכולוגית?

ישנם כלי מדידה כמו שאלונים מדעיים שפותחו על בסיס מחקרים שונים.[1] [2] שנועדו להעריך גמישות פסיכולוגית. גמישות פסיכולוגית היא אחד הפרמטרים שנוהגים לבדוק בהערכות פסיכולוגיות שונות של בריאות הנפש או מבחנים של השמה ותעסוקה בשוק העבודה.

איך נזהה גמישות פסיכולוגית?

נניח ולאדם יש חרדה מטיסה אבל הוא חייב לטוס במסגרת העבודה שלו, הוא מתיישב מטוס ומתחיל להזיע, הוא קיבל מושב ליד החלון וזה קצת מקל עליו את התחושות קשות. הלב דופק, והוא יודע שעליו להעביר כך לפחות 4 שעות טיסה שנראות כעת כמו נצח. אם אותו אדם ניחן בגמישות פסיכולוגית הוא יוכל לבחור לעשות מקום לרגש הקשה ולבחון מה הוא מעורר בו, אבל גם מצד שני ימצא דרכים להקל על עצמו כמו נשימות או שימוש במשהו אחר שמרגיע אותו. היכולת לתמרן מנטלית בין “doing” (עשייה) לבין “being” (שהיה עם החוויה) מראה על גמישות פסיכולוגית טובה.

חוסר גמישות פסיכולוגית

כאשר יש חרדה לרוב יש נוקשות, היאחזות במוכר וקושי אל מול תחושת חוסר השליטה אם מעט מרככים את הנוקשות על ידי תרגול ואימון פסיכולוגי ניתן לראות תוצאות טובות בהקלה על מצבי החרדה.

ההשפעה של גמישות פסיכולוגית על חיינו

נמצא קשר מחקרי בין  יכולת טובה של התמודדויות נפשית עם מצבי חיים מאתגרים חוסן נפשי [3] בין גמישות פסיכולוגית. המחקר שנערך על הקשר בין חוסן נפשי חרדה והתמודדות עם כאב כרוני התוצאות תנכו בממצאים המצביעים על חשיבותה של גמישות פסיכולוגית כגורם חוסן בקרב אנשים עם אותן התמודדויות.

גמישות פסיכולוגית בחיים הזוגיים-

במערכת יחסים זוגית קיים מעין “ריקוד” משותף וצמוד, הוא יכול להיות הרמוני, מזין ונעים והוא יכול להיות צורם, תקוע עם אמוציות שליליות וקשיים. מרכיב חשוב שעשוי להקל על בני הזוג לבוא אחד לקראת השנייה הוא האיכות של גמישות פסיכולוגית, ואם שניהם התברכו בה, זו עשויה להיות נקודת פתיחה מצוינת לזוגיות מוצלחת.

גמישות פסיכולוגית בחיי המשפחה-

בתור הורים גם כאן, חשוב לדעת לתמרן בין פתרונות לקונפליקטים לעוגה בתנור וניהול הרגשות האישיים שלנו, במהלך יום אחד אנחנו נעים בין מנעד כל כך רחב של רגשות שלנו, של הילדים ושל בני הזוג. גמישות פסיכולוגית מקלה עלינו לנהל חיי משפחה טובים.

פיתוח גמישות פסיכולוגית

על מנת לפתח גמישות פסיכולוגית חשוב ראשית להיות במודעות ולפתח קשיבות. קשיבות היא היכולת להיות ער לתחושות הגוף, ולחוויות שלי באופן מתבונן ולא שיפוטי. כאשר אנחנו מודעים לחוויה שלנו אל מול העולם, בייחוד מול מה שמאתגר אותנו ומפעיל רגשית יש לנו יותר מרחב של בחירה ואחנו יכולים לתמרן רגשית יותר בקלות במקום שהכל יראה לנו כאוטי וחסר פשר. כאשר אנחנו מפתחים קשיבות אנחנו נוכחים בהווה שהוא למעשה, והדבר מאפשר לתת מקום אמיתי למי שאנחנו כעת, למחשבות לרגשות ולהביט בעצמנו בעיניים טובות, כמו שהיינו רוצים שאחרים יביטו בנו. כאשר אנחנו מצליחים לראות את עצמנו במבט חומל, סקרן ומיטיב, יש מרחב שלם שנפתח ונותן לנו גמישות מחשבתית.

“הגמישות הפסיכולוגית היא היכולת להיות במגע פתוח עם מכלול החוויה שלנו, להרפות מהדומיננטיות של רעיונות ואומנות על הבחירות וההתנהגות שלנו ולנוע בהתאם למה שחשוב לנו באופן עמוק ובהתאם לסיטואציה. הגמישות הפסיכולוגית במובן זה היא מעין דרך חיים או אופן התנהלות בסיסי אשר טיפוחו וביסוסו מיטיב עם החיים בכלל. מכאן שהגמישות הפסיכולוגית אינה רק איכות שאנו מבקשים לטפח במהלך המפגש הטיפולי אלא איכות שאנו מבקשים לטפח באופן שבו אנו חיים את החיים בכלל.” (ד”ר רן אלמוג הוא המנהל מקצועי של “מכון חיבורים”)

לסיכום

חשוב יהיה לציין שפיתוח של גמישות פסיכולוגית בטיפול מצריך פתיחות מחשבתית ונכונות לפגוש את עצמנו על כל הפחדים הכי עמוקים והצדדים שנתפסים בעינינו “מכוערים”. על כן, פיתוח גמישות פסיכולוגית פחות מתאים למי שנמצא בעיצומו של משבר בגלל חוסר פניות, מצד שני אצל חלקם משבר יכול להאיץ תהליכי התפתחות אז נשאיר את זה לשיקול דעתכם.

במכון חיבורים מאמינים בבני אדם וביכולת שלהם להיות טובים יותר כלפי עצמם. במכון אנחנו עובדים עם גישת טיפול ACT כמו גם גישות אחרות שמקדמות גמישות פסיכולוגית רווחה וחוסן נפשי,

אנחנו זמינים לכם לשיחה, ייעוץ והכוונה בכל נושא.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן