כששרית סוקרת את ילדותה עולים לה זיכרונות של דיבור מהיר, קושי של אחרים להבין את ההתנהגות שלה, חוסר נחת תמידי, והשוואה של הסביבה הרגועה שלה אליה הסוערת והאימפולסיבית “זו שלא יכולה להכנס לספריה”…
שרית אובחנה לבסוף בסוף גיל 31 אם ADHD, כלומר, הפרעות קשב וריכוז בתוספת של “תבלין ההיפראקטיביות”. הייתה לשרית הקלה גדולה מצד אחד כי למה שהיא הרגישה יש שם ואפשר לתקשר לגביי זה יותר בקלות עם אחרים, והיא אפילו גילתה כמה ממכריה שמתמודדים עם זה כל חייהם.
שרית הבינה שחוסר היכולת שלה להשלים פרויקטים, לשכוח את התנור, או לאבד חפצים הם פשוט תוצאה של הטבע של מי שהיא, וזה לא אומר שהיא מוזרה או פגומה.
לצד ההקלה שיש בהגדרה של מה שיש לה לפעמים זה התחיל להיות מעיק ולא שירת אותה כשהיא שמה לב שזה מכניס אותה להגדרות עצמיות שצמצמו אותה בפניי עצמה ובפניי אחרים.
“הגעתי למצב מאוזן יותר בחיי בהתחלה ועברתי תהליך של גילוי עצמי- החל מהגדרה שנותנת הרגשת שליטה על המצב ואז שחרור מהגדרות וקבלה עצמית של מי שאני במלואי”, היא מספרת. שרית הפסיקה להרגיש לא מותאמת, יותר מדי, מבולגנת כי היא הבינה שהכל יחסי בחיים היא פשוט פיתחה דרכי התמודדות שעזרו לה ולא כדי “לתקן” או לפתור את הבעיות שלה אלא כדי להגשים את הפוטנציאל המלא שלה כאדם בעולם, להיות מאושרת ולחיות ברווחה.
היפראקטיביות היא תסמין עיקרי של ADHD. ADHD יכולה להופיע בשלבים שונים בהתפתחות הילד ולהשפיע על איך שהוא מרגיש, מתפקד ומתפתח, אפילו כמבוגר. מומחי מכון “חיבורים” מסבירים מהם הסימנים להיפראקטיביות ואיך ניתן להתמודד עמה.
הפרעת “קשב, ריכוז והיפראקטיביות”, או בקצרה: ADHD, הינה מצב שכיח שמשפיע על לפחות כ-10% מהילדים [1]. אלו המאובחנים ב-ADHD מתמודדים עם רמות בלתי מספקות של ריכוז, פעילות יתר וקושי בשליטה והתמודדות עם דחפים שונים המלווים אותם. ניתן לראות ולאבחן היפראקטיביות בשלבים שונים בחיים, כאשר כל שכבת גיל נוטה להיות מושפעת באופן שונה מהפרעת קשב וריכוז [2].
מרבית הילדים המאובחנים עם ADHD בהמשך חייהם נוטים להציג לפחות תסמין אחד בגילאי טרום בית הספר. התסמינים הללו עלולים להשפיע על היחס אליהם וגורמים להם להיתפס כילדים שובבים או להפוך למושא של כעס ותסכול מצד הצוות החינוכי [3].
ככל הנראה, היפראקטיביות היא התסמין הנפוץ ביותר להפרעת קשב וריכוז בגילאי טרום בית הספר [4].
התסמינים תלויי ובהמשך נפרט על התסמינים הייחודיים לילדים בגילאים שונים. אלו התסמינים העיקריים באופן כללי:
אבחנה של ADHD היא בעיקרה קלינית. כלומר, מתבססת על דיווח והתרשמות מסימנים ייחודיים, ואינה דורשת ביצוע בדיקות מעבדה או הדמיות כלשהן. עם זאת, ייתכן שיהיה צורך גם בביצוע מספר בדיקות רפואיות על מנת לאתר סיבות אחרות שיכולות לגרום להיפראקטיביות.
על מנת לקבוע כי ילד\ה או מבוגר הם היפראקטיביים, ייתכן ופרט לפגישה ובדיקה על ידי רופא\ה תתבקשו, הורים, גננות ומורים, למלא שאלונים בנוגע להתנהלותו. שאלונים אלה מחפשים רמזים לפעילות יתר, חוסר ריכוז ואימפולסיביות.
כדי להגיע לאבחנה, על דפוסי ההתנהגות להימשך פרק זמן ממושך, לבלוט ביותר ממסגרת אחת (לדוגמה: בבית, במסגרת החינוכית ובחוגים לאחר בית הספר או הגן) ולהוות גורם מפריע לתפקוד התקין המתאים לגיל [7].
בגילאי בית הספר היסודי ילדים רבים שסובלים מהיפראקטיביות עדיין אינם מאובחנים. לרוב, מדובר בילדים בעלי יכולות שכליות וחברתיות גבוהות מהממוצע שבזכותן הצליחו להתמודד ולהתגבר על הקשיים הנלווים ל-ADHD זמן ממושך [5].
בגילאי בית הספר היסודי ADHD יכול להופיע מעט אחרת מאשר בגילאי הגן. דוגמאות להתנהגויות כאלה הן:
על אף שבעבר התייחסו ל-ADHD כאל הפרעה השייכת לעולם הילדים, מחקרים רבים הוכיחו כי בכמחצית מהמקרים התסמינים יכולים להימשך אל תוך גילאי הבגרות, ואף להופיע בהם בצורה ברורה יותר. הקשיים המאפיינים את המבוגרים שונים מאלו המלווים ילדים היפראקטיביים ואף ההתנהגויות הנובעות מכל קושי כזה משתנות יחד עם הבדלי הגילאים [6]. כיום ידוע שבהחלט ניתן לאבחן הפרעת קשב וריכוז בגיל מבוגר בלי אבחון מוקדם בגיל הילדות.
מעבר לחשיבות של התערבות טיפולית על ידי מטפל המתמחה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז, ישנם כמה כלים יישומיים שדרכם אפשר לעזור לילדים המתמודדים עם היפראקטיביות:
ל-ADHD עלולות להיות השלכות רבות, כמו פגיעה ביצירה ובשמירה של קשרים בין-אישיים, הגברת הסיכוי להתנהגויות מסוכנות בעתיד, פיטורין מעבודות שונות וקשיים בהצלחה בבית הספר.
אבחון וטיפול ב-ADHD בגילאים צעירים ככל האפשר יכול להפחית את הפגיעה בהתפתחות הילד ולשפר משמעותית את הרגשתו, תפקודו והישגיו.
בין הפתרונות המוצעים להיפראקטיביות ישנם טיפולים תרופתיים ושאינם תרופתיים. לעיתים קרובות, כל אחת משיטות הטיפול יכולה לסייע, אך שילוב ביניהן יכול להיות יעיל אף יותר.
קיימות תרופות רבות המשמשות לטיפול בADHD. הנפוצות והידועות שבהן אלו התרופות המעוררות, שלמרות שמן, דווקא עוזרות להתמודד עם היפר-אקטיביות. על אף שתרופות רבות ממשפחה זו פועלות במנגנון דומה, חלקן יהיו יעילות יותר מאחרות לילדים מסוימים, ויש להתאים אותן במיוחד לכל ילד.
פתרונות שאינם תרופתיים כוללים הדרכה למשפחות וטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים (CBT).
טיפולי ה-CBT הם משפחה של טיפולים פסיכולוגיים בגישה טיפולית מוכחת מחקרית, והם בנויים כטיפולים קצרי טווח בעלי יעילות גבוהה בהשגת מטרות קצרות וארוכות טווח גם יחד [8].
חשוב לציין שטיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים הוכחו מחקרית כבעלי השפעה חיובית ממושכת יותר מזו של הטיפול התרופתי וככלי יעיל לשם הפחתת את ההשלכות השליליות של ההפרעה [9]. ניתן לקרוא יותר על שיטת ה-CBT בעמוד הייעודי שלנו.
מכון “חיבורים” מהווה בית למטפלים מוסמכים רבים מתחומי הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה. ביחד, יש לנו נסיון טיפולי רב בילדים ובמבוגרים המתמודדים עם היפראקטיביות. נשמח לעזור לכם להתמודד עם ADHD בשיטות טיפוליות מתקדמות ומוכחות מחקרית, ובראשן שיטת ה-CBT. תוכלו להיפגש עם המטפלים של מכון חיבורים בסניפים בתל-אביב, ראשון לציון, רעננה וחולון.
בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.
מאפיין אישיותי שגורם לנטייה לפעילות יתר. מצב זה מופיע לרוב כחלק מהאבחנה של ADHD לצד קשיי ריכוז. כיום המצב הזה אובחן בתור הפרעה אך למעשה פשוט מדובר בילדים ואנשים שחושבים אחרת והצרכים שלהם שונים. מאפיינים שונים של היפראקטיביות יכולים לכלול אי שקט מוטורי וקוגניטיבי, אימפולסיביות תנועה ותזוזות מרובות, חוסר סבלנות וקושי להמתין.
בעיות קשב וריכוז יכולות להופיע ללא היפראקטיביות (ADD) או לצד היפראקטיביות (ADHD). כאשר היפראקטיביות מופיע יחד עם קשיי קשב וריכוז יש קושי להשתלב במערכת החינוך הרגילה, קשה לשבת לפרק זמן ממושך ולהתרכז בדבר אחד בלבד. רבים ממי שמאופיין בADHD מדווח שיותר קל לו לבצע שני דברים בעת ובעונה אחת וזה משפר את הביצוע שלו בשניהם.
זה נושא מורכב ותלוי מקרה. אצל הרבה ילדים כבר בגיל צעיר ניתן לראות שקיים מזג סוער ותזזיתי יותר. עם זאת, ההמלצה היא לא למהר לאבחן ובייחוד לא להזדרז במתן טיפול תרופתי בגלל שעד גיל 6-8 המח לא סיים להתפתח- המלצתם של אנשי רפואה היא לאבחן בכיתה ב’ ולא לפני כן. עם זאת ישנם ילדים בגילאים צעירים יותר שמאובחנים הם הפרעות קשב וריכוז ונוטלים טיפול תרופתי.
רוצים לדבר איתנו?
רח׳ ויסוצקי 4
•
רח׳ דיסנצ'יק 5
•
•
רח׳ אחוזה 142
•
רח' לישנסקי 27
•
•
דרך הפארק 57א
רח׳ סוקולוב 92
•
ורדינון אליעזר 3
ימי א-ה : 8:00-22:00
•
ימי ו : 8:00-16:00
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
מכון מומחים לטיפול רגשי הקיים כבר 14 שנים ומציע מגוון טיפולים פסיכולוגיים עם התמחות בטיפול בטראומה, חרדות, OCD, משברים ועוד בשיטות מתקדמות ומוכחות מחקרית. את המכון מוביל צוות של מעל 60 מטפלים בפריסה ארצית, בעלי תואר שני טיפולי ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה, עבודה סוציאלית ופסיכותרפיה – לכולם אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. עקבו אחרינו גם ברשתות החברתיות
© 2022 מכון חיבורים, כל הזכויות שמורות | ריגו-מרקטינג קידום אתרים אורגני
אנחנו כאן בשבילכם
אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים