fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

התמודדות עם מוות של אדם קרוב: איך אצא מהתהום בחזרה לחיים?

כותב:
תוכן עניינים

במהלך החיים אנו חווים סוגים שונים של פרידות. לעתים מדובר בתהליך צפוי מראש כמו סיום הלימודים או עזיבה מרצון של מקום העבודה. אך במקרים אחרים, האובדן אינו צפוי ומלווה בתחושת אבל כבדה ומתמשכת. מצב זה נפוץ בעיקר עקב מוות של אדם קרוב אלינו, אך לעתים תהליך האבל נלווה גם לאירועים קשים אחרים, בין אם מדובר בפיטורין ממקום העבודה, או בפרידה קשה מבן זוג. תהליך האבל מציף את האדם ברגשות עזים של כאב ועצב ומכיל לרוב מספר שלבי התמודדות שונים, כאשר בסופו האדם משלים עם האובדן ומסתגל אט אט לחייו החדשים.

תהליך האבל כתגובה לשכול ואובדן

תהליך האבל מבטא צער עמוק כתוצאה מפרידה כואבת או אובדן פתאומי ולא צפוי. מדובר בתהליך לגיטימי הפוקד רבים מאתנו לאורך החיים. אמנם אבל יכול לבוא לידי ביטוי כתוצאה מסוגים שונים של אובדן, אולם לרוב הוא מתבטא באופן משמעותי יותר כשמדובר בהתמודדות עם מוות של אדם קרוב.

תהליך האבל הוא אינו חד משמעי וכולל ביטויים שונים המשתנים מאדם לאדם. מצבים אלו מושפעים מגורמים וממרכיבים שונים, בין אם מדובר בסיבת המוות, רמת הקרבה לנפטר, או בגילו של המנוח. כמו כן, ישנם סוגים שונים של אבל. ברוב המקרים מדובר בתהליך מובנה המוביל להתאוששות הדרגתית וחזרה לשגרת החיים לצד הכאב. אך במקרים מסוימים, כאשר האדם המתאבל מביע קושי להסתגל למצב החדש, נוצר מצב של אבל פתולוגי מתמשך המלווה במספר מאפיינים המזוהים לעתים עם מצבי דכאון שונים כמו- בדידות, קשיי שינה ואובדן עניין בהנאות החיים.

המאפיינים של האבל וכיצד הוא בא לידי ביטוי

כאמור, תהליך האבל עשוי להתבטא באופן שונה מאדם לאדם ולהכיל מאפייני התנהגות שונים. כמו כן, אופי ועוצמת המאפיינים מושפעים לרוב מסיבת המוות. שכן, לעתים, כאשר מדובר במקרים טראומתיים במיוחד, תהליך האבל עשוי להיות מורכב ומתמשך ולהתאפיין בתחושות פיזיות קשות כמו- כאבי בטן, כאבי ראש פתאומיים, כאבי שרירים וחולשה קשה. מעבר לכך, התמודדות עם אבל ואובדן מלווה לרוב במאפיינים רגשיים והתנהגותיים שונים.

במישור הרגשי, אנשים רבים החווים התמודדות עם אבל ואובדן חווים תחושה מתמשכת של עצב וכאב וריקנות מתמשכת, בייחוד כאשר מדובר במוות של אדם קרוב. רבים אף חשים כעס רב הבא לרוב לידי ביטוי בתחילת התהליך ומתמתן בהדרגה כחלק מהליך ההסתגלות הנלווה לאבל. כמו כן, רבים נוטים לחוש אשמה ותחושת החמצה חזקה על כך שלא בילו מספיק זמן עם המנוח לפני מותו. מעבר לכך, כאשר מדובר במקרי מוות פתאומיים וקשים, אנשים רבים חשים בלבול והלם לנוכח ההודעה הפתאומית.

מאפיינים של אבל עשויים להזכיר במידה מסוימת מצב של דיכאון, אולם יש להפריד בין שתי התופעות. שכן, תהליך האבל לרוב תחום בזמן מסוים ואילו דיכאון מתאפיין בתסמינים קשים יותר ועלול להימשך תקופה ארוכה יותר.

איש המתמודד עם אבל ואובדן

שלבי אבל ואובדן- מה צפוי לאורך התהליך

תהליך האבל מכיל לרוב מספר שלבים, כאשר התקופה ההתחלתית מלווה ברגשות עוצמתיים ועזים. עם זאת,  משלב לשלב, ככל שמתחזקת תחושת ההשלמה עם המצב החדש, כך הכעס מתמתן בהדרגה והאדם שב לנהל חיי שגרה, לצד הכאב והזיכרונות.

להלן מספר שלבים אופייניים:

שלב ההלם

שלב זה הוא השלב הראשוני ביותר בתהליך האבל ובא לידי ביטוי במאפיינים שונים המשתנים מאדם לאדם. שכן, אנשים מסוימים עשויים להגיב למציאות באופן מכני, ללא שום רגש. ואילו אחרים עשויים ללקות בהלם במובן המילולי על ידי קוצר נשימה או התעלפות. מצבים קיצוניים אלו נובעים לרוב כתוצאה מהבלבול הרב הפוקד את האדם בעקבות האובדן המשמעותי שהוא חווה.

שלב ההפנמה

לרוב שלב ההלם מפנה את מקומו לאחר זמן קצר לשלב ההפנמה. בשלב זה האדם מתחיל להגיב רגשית לאובדן בדרכים שונות, כאשר לרוב מדובר בשלב קשה ומסועף המכיל רגשות קשים, כמו כאב, חוסר אונים, געגוע, ייאוש או בדידות. שלב זה מהווה למעשה סוג של פורקן ‘המפצה’ במידת מה על שלב ההדחקה הראשוני.

שלב ההשלמה

לאחר תהליך ההפנמה והפורקן הרגשי הנלווה לו, מגיע שלב ההשלמה. שלב זה מסמל לרוב הסתגלות למצב החדש וחזרה לחיי השגרה. שלב זה לעומת שלב ההפנמה מתאפיין ברגשות ותחושות מאוזנים יותר. עם זאת, על אף ההשלמה עם המצב החדש, הכאב והזיכרון ימשיכו ללוות אותנו לאורך זמן. אך לצד הכאב והעצב, לעתים מדובר בתהליך מעצב המוביל להשקפת עולם שונה ולשינוי ערכי משמעותי בחייו של האדם.

דרכי התמודדות עם אבל ואובדן

לרוב, תהליך האבל קצוב בזמן וחולף מעצמו, ברגע שהאדם משלים באופן גלוי עם האובדן ומסתגל למצב החדש. עם זאת, על מנת להקל על התהליך ולהתמודד טוב יותר עם המצב, חשוב לקבל כמה שיותר תמיכה ועידוד מצד חברים ובני משפחה.

כמו כן, תהליך הפורקן הנלווה לשלב ההפנמה עשוי לסייע לרבים להתמודד עם הקושי והכאב טוב יותר. מעבר לכך, אנשים רבים פונים ליצירה ולאמנות כאמצעי לפורקן רגשי, בין אם מדובר במוסיקה, ציור או כל תחום אמנותי אחר המשלב פורקן והחלה רגשית. עיסוקים אלו מסייעים לאנשים רבים המתמודדים עם אובדן ואבל לנתב את התחושות והרגשות העזים המלווים אותם באופן יותר יצירתי ומפרה.

האם אפשר להתמודד עם זה לבד?

אנשים רבים מתמודדים עם תהליך האבל ללא עזרה או סיוע מצד גורם טיפולי כזה או אחר. אך במקרים בהם האדם מתקשה להגיע לשלב ההשלמה ולחזור לשגרת חיים תקינה וסובל מסימפטומים קשים העשויים להעיד על קיומו של דיכאון קליני או הפרעה פוסט טראומתית, יש לערב איש מקצוע ולפנות לטיפול . בין אם מדובר בטיפול פסיכולוגי שיחתי, טיפול דינמי המשלב תרפיה באומנויות שונות או באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול זה עשוי לסייע למטופלים המתקשים להתמודד עם תהליך האבל באמצעות הקניית דפוסי חשיבה חיוביים יותר.

לסיכום

תהליך האבל מבטא סוגים שונים של אובדן, בין אם מדובר בפיטורין, בפרידה מבן זוג או במוות של אדם קרוב. האבל מכיל לרוב שלבים שונים המובילים למצב של השלמה והסתגלות, אולם כל אחד מאתנו חווה זאת באופן אחר. בעוד שאנשים מסוימים מתקשים לעכל את האובדן ומצויים במצב מתמשך של הכחשה, הרי שאחרים מביעים השלמה עם המצב ומתמודדים עם הכאב, העצב והזיכרון באופן מאוזן יותר.

אנו במכון חיבורים נשמח לסייע לכם באמצעות צוות של פסיכולוגים מנוסים המתמחים בשיטות טיפול שונות שיוכלו לסייע לכם להתמודד עם תהליך האבל באופן מאוזן ולהוביל אתכם בבטחה לעבר שלב ההשלמה.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן