fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

Mood swings: חוסר יציבות רגשית ומצב רוח תנודתי

כותב:
תוכן עניינים

“קשה לי מאד לצפות את ההתנהגות והתגובות שלו למצבים, לפעמים כל הבית צריך להתנהל לפי מצב הרוח והרגשות שלו בגלל שהוא מאד רגיש לכל דבר, הוא כבר עבר את גיל ההתבגרות אז למה זה קורה לו? האם אפשר לעזור לו? התקפי הזעם והכעסים הם קשים לכולנו – וברור לנו שהוא הסובל הראשי”. (אמא לבחור שסובל מחוסר יציבות רגשי חמור).

תגובה רגשית לאירועים שונים שאנחנו עוברים יכולה להיות חזקה אם מה שחווינו הוא עוצמתי כמו למשל בשורה מפתיעה במיוחד. הרגשות שלנו הם מצפן ויכולים לתת לנו מידע חשוב מאד על עצמנו, לעזור לנו להתחבר פנימה, לגרום עונג ולתת לנו טעם לחיים.

עם זאת, יש אנשים שהתגובות הרגשיות שלהם עוצמתיות בצורה מופרזת ואפילו להם עצמם קשה לצפות אותן מרוב שהן חזקות. אנשים אלו חווים את הרגשות בעוצמה חזקה אותה קשה להם ולסביבה שלהם להכיל. מצבי הרוח שלהם יכולים להשתנות כהרף עין מכל גירוי שלאחרים עלול להראות שולי. מהי חוסר יציבות רגשית ואיך מזהים אותה? מתי המצב הזה הופך להפרעה ואיך נוכל לעזור לעצמנו או לאחרים שסובלים מהמצב הזה?

מהי חוסר יציבות רגשית?

כולנו יכולים לסבול מתקופות או ימים בהם אנו חשים חוסר יציבות רגשית, מצבי רוח קיצוניים וזקוקים ליותר איזון. חוסר איזון רגשי יכול לנבוע אצל נשים ממצב רגשי הקשור בשינויים הורמונליים, משימוש בחומרים שונים משני תודעה או כתוצאה מאירוע מטלטל, כמו אובדן או פרידה. עם זאת, אצל אחוז מסויים מהאוכלוסייה קיים חוסר יציבות רגשי כרוני בחייהם שמתבטא בשינויים חדים, לעתים קרובות מוגזמים במצב הרוח, בהם מתרחשים רגשות עוצמתיים (צחוק או בכי בלתי נשלטים, או עצבנות או מזג מוגבר). רגשות חזקים מאוד אלו מתבטאים לעיתים באופן שאינו קשור למצבו הרגשי הכללי של האדם.[1]

חוסר יציבות רגשית זה הפרעה?

במצבים מסוימים חוסר יציבות רגשית קיצוני מאובחן בתור הפרעת אישיות. הפרעת אישיות של חוסר יציבות רגשית היא אחת מעשר הפרעות אישיות אשר הוגדרו רפואית במערכת האבחנות ICD-10. הפרעת האישיות של חוסר יציבות רגשי מאופיינת בחוסר יציבות מתמשכת שבאה לידי ביטוי בדימוי העצמי ביחסים בין אישיים, מצבי רוח הקיצוניים והתנהגויות אימפולסיביות. הפרעת חוסר יציבות רגשית יכולה גם להופיע כחלק מהפרעת אישיות אחרת כמו הפרעת אישיות גבולית, או הפרעת אישיות היסטריונית. במקרים אחרים הקושי נובע ממצבים נפשיים אחרים כמו דיכאון חרדה וטראומה או הפרעת התמכרות לחומרים [2].

 

הגורמים לחוסר יציבות רגשית

ההתמודדות עם חוסר יציבות רגשי היא לא נדירה באוכלוסייה וקיימים מספר גורמים שיכולים לגרום לאדם לפתח את המצב הזה:

  • גנטיקה
  • שימוש בתרופות פסיכיאטריות עלול לגרום לשינויים במצבי הרוח ותנודות רגשיות בעיקר סביב הפחתה הפסקה או העלאות מינונים.
  • שימוש והתמכרות לחומרים כמו אלכוהול וסמים נחשבת הפרעה בפניי עצמה שיכולה להשפיע בצורה חדה על מצבי הרוח רגשות ופרשנויות של האדם לחוויות שלו. תהליך הגמילה מהחומרים גם הוא רצוף תנודות רגשיות ומטלטל.
  • מקרים של התעללות. יכולים להשפיע עמוקות על גיבוש האישיות ולהשאיר באדם טראומות והתמודדויות שגורמות לחוסר יציבות רגשית ומצוקה בעיקר סביב יחסים.
  • מצבים הקשורים לבריאות הנפש היום ובעבר, כמו הפרעה דו קוטבית, ציקלותמיה, דיכאון קליני, דיסתימיה הפרעת אישיות גבולית הפרעת דחק פוסט טראומתית כתוצאה מאירוע טראומתי ועוד.
  • מצבים של יציאה מאיזון הורמונאלי משפיעים מאד על הרגשות באופן ישיר. הם עשויים להיות זמניים או כרוניים למשל, סביב הריון, וסת, גיל המעבר (גם אצל גברים) או התערבות הורמונאלית חיצונית.
  • תקופה של אבל על אדם קרוב שנפטר עלולה לגרום ליציאה מאיזון רגשי. כאן הזמן משחק תפקיד משמעותי.

הרבה מהגורמים האלה מלווים בהרבה כאב ויציאה מאיזון פנימי עם זאת לא בהכרח שהם יגרמו לאדם לפתח מצב של חוסר יציבות רגשי וכל אחד מגיב אחרת אליהם.

איך ניתן לזהות חוסר איזון רגשי?

אם אנחנו חושדים שאדם קרוב או אנחנו עצמנו מתמודדים עם מצב של חוסר יציבות רגשי כדאי שנשאל את עצמנו את השאלות הבאות:

  • האם קיימת נטייה לחוות “רכבת הרים” של רגשות?
  • האם התגובות הן חדות ואימפולסיביות ונראה שיש קושי להשתלט על הרגש שמציף?
  • האם יש קושי להתמודד עם רגשות מכאיבים?
  • האם מופיעות תגובות רגשיות לעיתים קרובות למצבים בצורה שנראית “לא במקום”?
  • האם אחרים מביעים דאגה למצבך או המצב של אותו אדם שנראה שמתמודד עם חוסר היציבות? [3]

אם אתם מרגישים שאדם קרוב אליכם נמצא במצוקה רגשית או נפשית, עזרו לו לברר מה הוא צריך כרגע והאם היה רוצה לעבור אבחנה מסודרת של פסיכיאטר, לקבל טיפול אבל לפני הכל, פשוט לשמוע אותו ולהניח לו יד על הכתף.

משך הגלים של מצבי הרוח

נושא זה הוא מאד אישי ויש הגדרה רחבה של מצבים רגשיים והמשך שלהם. טווח זמנים אפשרי של גל רגשי יכול לנוע בין מספר שעות ועד מספר ימים. קיים גבול דק בין אבחנה נפשית אחת לאחרת לכן אם מדובר במצב של גל רגשי קיצוני או תדירות גבוהה של גלים כאלה כדאי רצוי ומעבר לכך לפנות לעזרה מקצועית כדי ראשית להבין במה מדובר על מנת לתת מענה שייתן הקלה ויתמוך.

 

איך אפשר לעזור?  טיפול פסיכולוגי בחוסר יציבות רגשית

גם כשנראה שהמצב יוצא לגמרי משליטה, שאיבדנו יכולת לווסת את הרגש שלנו או שאדם יקר לנו חווה רגשות בעוצמות שפוגעות ביכולת שלו לתפקד,

חשוב לנו לומר שאפשר להגיע לשינויים בעזרת טיפול פסיכולוגי תומך. טיפול פסיכולוגי עוזר לנו להתמודד עם המקור של הקשיים, אבל גם נותן כלים להתמודד עם הרגש שעולה בזמן אמת. תלוי בגישה ובטכניקת הטיפול, ולא פחות חשוב הוא החיבור עם המטפל המתאים.

טיפול בגישת CBT הוכח כיעיל לטיפול עבור מצבים נפשיים שונים כמו טיפול בהפרעה דו קוטבית, ודכאון. [4]  כמו גם במקרים של חרדה. מחקר אחר מוכיח את היעילות של הטיפול בהתמודדות עם הפרעות אישיות שונות, והראה שהטיפול הביא איתו הקלה בתסמינים, ושיפור ביכולת לתפקד.[5]

CBT היא גישת טיפול שכוללת בתוכה זרמים שונים של גישות חלקן יותר מסורתיות וחלק מתקדמות יותר. הגישות המתקדמות מאמינות שקבלה של הרגש כפי שהוא מקלה על האדם ומספקת כבר חצי מהפתרון לקושי שלו. למשל גישת ACT , MBSR או טיפול מבוסס חמלה.

לסיכום

על מנת להתאזן רגשית, בין אם חוסר האיזן נובע מגורם חיצוני, או מנסיבות שקשורות בבריאות הנפש, לפעמים קשה לעשות את זה לבד. ליווי מקצועי על ידי טיפול מוסמך יוכל לתת לנו את הכלים להתמודד עם המצב.

חשוב לציין שבמקרים בהם תנודות מצב הרוח וגלי הרגש הם קיצוניים נראים לא מותאמים, חשיבות הפנייה לעזרת פסיכיאטר היא חיונית, על אחת כמה וכמה כאשר מזהים סיכון לפגיעה עצמית או בסביבה.

במכון חיבורים אפשר למצוא מענה מקיף ועזרה בכל מצבי המשבר הרגשיים. אם אתם במצב של משבר רגשי, או בעיצומה של פרידה כואבת, גם אם הובחנתם עם הפרעת אישיות של חוסר יציבות רגשית או שאתם מודאגים לגביי יקירכם.

מכון חיבורים מעניק טיפולים פסיכולוגיים בגישות CBT מתקדמות מעל 13 שנים, מטפלי המכון נבחרים בקפידה, הם בעלי תארים מתקדמים, הכשרה מקיפה נסיון עשיר אבל בעיקר לב רחב. אנחנו מזמינים אתכם להתייעץ איתנו תמיד בכל שאלה.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן