fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אמטופוביה (פחד מהקאות): כך תוציאו את החרדה הזו מגופכם

כותב:
תוכן עניינים

אם רק המחשבה על בחילה או הקאה מעוררת פחד וחרדה ייתכן שגם לך יש אמטופוביה- פחד מהקאות. למרות הקושי, אנחנו ממליצים לכם לקרוא את המאמר הבא. ייתכן וזהו הצעד הראשון לפתרון!

מהי אמטופוביה?

אמטופוביה (emetophobia), היא מצב שמתאר פחד לא-סביר מהקאה (שלך או של אחרים). התופעה הזו היא די נדירה, וניתן להעריך שהיא מופיעה בכ-0.1% מהאוכלוסיה, כלומר 1 מ- 1000. חשוב לדעת שקיימת צורה קלה יותר של אמטופוביה, שהיא די שכיחה ועשוייה להגיע עד ל-8% מהאנשים.

תסמינים של פחד מהקאות (אמטובופיה)

אם אתם או ילדיכם מציגים סימנים של פחד מהקאות, אתם יודעים בעצמכם שזה לא נגמר שם. לצד הפחד עצמו, אתם עשויים לראות השפעה על ממש על החיים החברתיים, הלימודיים והמשפחתיים. הנה כמה דוגמאות.

הימנעות ממקומות שעלולים לעורר הקאה

אלו החיים עם אמטופוביה נוטים להימנע ממצבים וממקומות שייתכן ויעוררו בהם בחילה, כמו סירות, מטוסים ובתי חולים. במידה דומה, מי שמפחד או מפחדת מהקאות יכולים להימנע ממפגש עם אנשים חולים. 

הימנעות ממקומות הומי אדם

לצד הפחד מהבחילה ומההקאה עצמה, יכול להתעורר פחד שלא תספיקו לברוח הצידה כדי להקיא במקרה הצורך. כך, תוכלו למצוא את עצמכם או את ילדיכם נמנעים לחלוטין ממקומות הומי אדם, חנויות, קונצרטים ותחבורה ציבורית.

הימנעות ממאכלים ומחוויות חדשות

הפחד מהקאה יכול להיות כל-כך משמעותי שנימנע מכל חוויה חדשה שיכולה לגרום לבחילה, גם בסבירות הקטנה ביותר. כך למשל, יכול להיות שמי שמתמודד עם אמטופוביה לא ינסה מאכלים חדשים, תרופות חדשות או חוויות חדשות (כמו טיולים)– מה שיכול להוביל לפגיעה בבריאות, לירידה במשקל או לפגיעה בחיים החברתיים.

אף אחד לא אוהב להקיא, מתי מדובר בחרדה הדורשת טיפול מקצועי?

הצורך בטיפול מקצועי תלוי בעיקר בהשפעה על איכות החיים שלכם, ובמצוקה שהפחד גורם לך. אם אתם מוצאים את עצמכם נמנעים מדברים שעשויים לשמח אתכם רק בגלל הפחד מהקאה, זורקים אוכל טרי לפני שהגיע לתאריך התפוגה, נמנעים מאכילה מחוץ לבית,  ובודקים את עצמכם שוב ושוב לסימני מחלה – טיפול עשוי לעשות לכם טוב.

איך מאבחנים פחד מהקאות?

אם אתם חוששים שאתם או ילדיכם סובלים מפחד מהקאות, ייתכן וכדאי לכם לפנות לרופא המשפחה או לרופא הילדים. בעזרת שיחה, בדיקה גופנית ובדיקות שונות נוספות, יהיה ניתן לשלול מצבים רפואיים שונים שיכולים לגרום לבחילות ולהקאות.

חשוב לדעת שקיימים מצבים נפשיים רבים שיכולים להידמות לאמטופוביה, כמו הפרעת חרדה או אגורפוביה (פחד ממקומות פתוחים או צפופים). על מנת לאבחן ולטפל נכונה בבעיה, ולהבדילה ממצבים אחרים, אנו ממליצים לכם לפנות למטפל או מטפלת עם מומחיות בתחום הנפש.

דרכי הטיפול באמטופוביה

ללא טיפול, סביר שהפחד מהקאות ימשיך להתקיים. טיפולים יעילים ביותר עבור פחד מהקאות, הם הטיפולים הקוגניטיביים-התנהגותיים וטיפולי החשיפה.

טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים: CBT

טיפולי ה-CBT הם טיפולים מוכחים היטב, יעילים וממוקדים שמטרתם לסייע בהתמודדות עם שלל בעיות נפשיות. טיפולי CBT הם קצרים בזמן ומתמקדים בזיהוי דפוסי התנהגות מעכבים וניטרולם באמצעות כלים מעשיים ותרגול עצמי. הטיפולים מתבצעים על ידי מטפל או מטפלת מוסמכים עם רישיון משרד הבריאות.

טיפולי חשיפה ותגובה: ERP

המטרה העיקרית של טיפולי החשיפה השונים היא לפתח בנו את החוסן להתמודד עם הפחד בסביבה בטוחה ומוגנת. טיפולי החשיפה מתבצעים בצורה הדרגתית ביותר, כאשר בשלבים הראשונים גם שיחה על הפחד יכולה להיות חשיפה טובה.

הדרכת הורים

אם ילדיכם מתמודדים עם אמטופוביה, אל תתמודדו עם זה לבד! בזכות הדרכת הורים, תוכלו ללמוד כיצד אתם יכולים לעזור להם בעצמכם, מה כדאי לעשות וממה עדיף להימנע, בדרך להתמודדות חזקה, עצמאית ובריאה יותר עם הפחד.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

מקורות

https://adaa.org/understanding-anxiety/specific-phobias/fear-of-vomiting

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4253364/

 

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן