fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

ג’רמופוביה – חרדה מחיידקים

כותב:
תוכן עניינים

חיידקים ווירוסים נמצאים בכל מקום, חלק מהאנשים פחות מתרגשים מכך, חלקם רגישים יותר לנושא היגיינה אבל יש פלח אוכלוסייה שנמצא בחרדה טורדנית תמידית סביב נושא הנגיפים מחלות וזיהומים- הג’רמופובים או בעלי החרדה מפני חיידקים, מאיפה מגיעה החרדה? האם ניתן להשתחרר ממנה? האם תקופת הקורונה גרמה ליותר אנשים להיות ג’רמופובים? לפני שאתם שולפים את ה”אלכו-ג’ל”, אולי כדאי לקרוא.

מה זה ג’רמופוביה?

פירוש המילה, מאנגלית- ג’רם (germ) הוא חיידק ופוביה, חרדה.

ניתן לכנות אותה גם מיזופוביה, ג’רמופוביה היא סוג של פוביה מתמשכת. פוביות מטבען, איננן בהכרח מידתיות והגיוניות אך יש להן שורשים הישרדותיים, במקרה הזה הנטייה להימנע מלכלוך או ולהרתע ממנו כאשר הוא קיצוני, שומרת עלינו אך כאשר אנחנו עסוקים באופן עקבי בלהימנע ממה שיכול לגרום לנו לחולי הדבר הופך לכפייתי ופוגע באיכות החיים.

הקשר בין OCD  לחרדה מחיידקים

ג’רמופוביה מוגדרת כסוג של OCD  בגלל האופי הכפייתי והאובססיבי לדחף לסטריליות מוחלטת,. מה שמבדיל OCD מג’רמופוביה הוא העובדה שטקסי הפוביה מחיידקים של שטיפת הידיים או הטהרות והימנעות ממגע עם משטחים  מכוונים אך ורק להישמרות מחיידקים וב-OCD מקיימים טקסים המשמשים לעוד פונקציות נפשיות הנובעות מחרדה או מדחף.

איך נראים החיים של ג’רמופובים?

ג’רמופובים נמצאים במודעות יתר תמידית לסביבה שלהם, המחשבות והערנות לסטריליות מוגברת פי כמה מאשר אצל אדם רגיל, המקלדת, העכבר, הידיות והאסלה- תמיד חייבים להיות מחוטאים או שלא ייווצר מגע ישיר שלהם עם המשטחים, הם נוטים להשתמש בהרבה ניירות, מגבונים, אלכוהול, סבון וחומרי חיטוי אחרים. כל אדם באשר נושא בגופו אינספור חיידקים, אנשים נוגעים בדברים בידיים חשופות ולא נקיות, אוכלים ושמים ידיים בפה מתעטשים ברכבת או משתעלים בקרבתם- כל אלו יכולים להוציא אותם מכליהם ולרצות לברוח. חברת אנשים אחרים, בייחוד כאלה שאינם בעלי אותה רגישות כמו שיש להם לנושא יכולה להיות מורכבת והמפגש איתם יכול לעורר אי נעימות עד לחרדה ורצון להימנע ממפגשים חברתיים. כמה שג’רמופוביים ינסו לייצר לעצמם סביבה סטרילית – לפעמים המציאות פשוט בלתי צפויה, החיים הם לא סטריליים לכן מדובר כאן במאבק יום יומי עבור מי שמתמודד עם הפוביה.

מה הגורמים לג’רמופוביה?

פחד מחולי ומוות מניע את כולנו ברמות שונות ומסתתר מאחורי פוביות וחרדות שונות, כמו למשל חרדה מטיסות או מגבהים. פוביה מפני מחלות זיהומים, מגיעה מתוך החרדה הקיומית-  מפני סבל, חולי ומוות. הידיעה שהחיידקים נמצאים בכל מקום, הופכת את החרדה הזאת לבלתי נסבלת כי להבדיל מפחד גבהים או טיסות- ניתן להימנע מהן ולחיות באופן סביר גם בלעדיהן, במקרה הזה הימנעות תיצור התבודדות ביתית תמידית – מצב שרק יגרום לחרדה להיות מועצמת.  חרדה זו מתקשרת גם לצורך התמידי בחוויה של שליטה, עצם העובדה שלא ניתן לצפות מה יעוללו החיידקים, מה יקרה לי בעקבות מגע איתם – הפחד מפני הבלתי נודע, מניע את סוג החרדה הזה.

איך מתמודדים עם ג’רמופוביה?

תמיד תוכלו להתחמש בעוד בקבוק אלכוג’ל אם זה גורם לחוש בטוחים יותר, לנגב כל משטח במגבון לפני שתיגעו בו וכדומה. כדאי לקחת בחשבון ששימוש בעזרים אלו איננו פותר את הבעיה ורק משמש כ”פלסטר” שעוזר לכם לתחזק את החרדה, את זה אתם לוודאי יודעים כבר.

בדומה לפוביות אחרות- אם הפוביה פוגעת משמעותית בתפקוד, בבחירות שלכם, אתם מזהים שהפחד מחיידקים מנהל אתכם וגורם לכם לוותר על פעילויות שונות- ההמלצה היא לפנות לטיפול רגשי. כאשר פוביה איננה מטופלת ונגררת שנים נוצרים דפוסים שלמים של מחשבות והתנהגויות שמנציחים אותה וגורמים לה להחמיר עם הגיל.

טיפול CBT בג’רמופוביה

CBT ובעיקר ACT (שיטת טיפול חדשנית בזרם הCBT) היא דרך טיפול מאד יעילה בפוביות בגלל האופי הממוקד של הטיפול. תהליך הטיפול מורכב משלבים, בהם המטופל לומד לזהות את דפוסי המחשבה בזמן אמת- “תופס את עצמו על חם” בהמשך הטיפול יש למידה ודגש על ההפרדה והמרווח בין תחושה- מחשבה- רגש ותגובה שמתעוררים בעקבות הגירוי מעורר הרתיעה או החרדה. בדיוק שם במרווחים בין העוררות הפנימית לתגובה- נמצא הפוטנציאל לשחרור מפני החרדה, כאשר יש דחף לעשות פעולה הימנעותית ואנו בוחרים לעצור רגע, לא בהכרח לא לעשות את הפעולה אבל פשוט לנשום רגע בין לבין, הדבר מלמד את המוח משהו אחר. למשל, כאשר אנחנו לוחצים יד של מישהו אחר ולאחר מכן עולה בנו תחושה לא נעימה שמצווה עלינו לחטא ידיים מיד, נעצור רגע נפנה את הקשב לתחושה -מחשבה-רגש ורק לאחר כן נפעל. אט אט היכולת לשהות שם גדלה, וכך גם היכולת להכיל ולקבל את עצמנו יחד עם הקושי. בהמשך הטיפול המטופל ילמד לקחת אחריות על הרגשות והמחשבות שלו וייצור מעין התחייבות פנימית לעצמו ולתהליך הריפוי שלו.

 מכון חיבורים מעניק טיפולי CBT ממוקדים וקצרי מועד על פי צורך המטופל, מותאמים אישית ובעלי יעילות גבוה לטיפול בחרדות פחדים או פוביות ממוקדות. צוות המטפלים המסור שלנו מונה אנשי טיפול אקדמאיים פסיכותרפיסטים בעלי רגישות, קשיבות ומכוונות לריפוי והחלמה של כל מטופל.

hiburim

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן