fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אישה חושבת מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר

מה ההבדל בין פסיכולוג ופסיכיאטר? התשובה המלאה

רבים מאתנו מתבלבלים בין בעלי המקצוע השונים בתחום בריאות הנפש. מתי פונים לפסיכולוג ומתי לפסיכיאטר, מה ההבדל בהכשרה ומה ההבדל בשיטות הטיפול? במאמר הבא ריכזנו עבורכם את ההבדלים.

פסיכיאטריה ופסיכולוגיה הם שני מקצועות מוגדרים היטב וההבדל ביניהם הוא חד משמעי וברור. למרות ששני התחומים עוסקים בבריאות הנפש וקיימת ביניהם חפיפה משמעותית, אופיין וטיבן של הבעיות בהם נדרשת מעורבות של פסיכולוג שונה מאלו שדורשות פסיכיאטר. הבלבול בין המקצועות מובן ונפוץ. השימוש בשני המונחים לצורך תיאור של מטפלת או מטפל מתחום בריאות הנפש נעשה לעתים בצורה שגויה, למרות שחשוב לעמוד על ההבדלים בין המקצועות.

מה ההבדל בין פסיכולוג לפסיכיאטר?

פסיכולוגיה היא חקר האנשים: כיצד הם חושבים, מתנהגים ומגיבים זה לזה. הפסיכולוגיה נוגעת בכל תחומי ההתנהגות והחשיבה, התחושות והרגשות של בני אדם והמוטיבציה המניעה אותם לפעולה.

 

פסיכולוגיה עוסקת, אולי לפני הכל, בחקר הנפש והתודעה שנחשבות נורמליות וחוקרת תחומים כמו למידה, זיכרון והתפתחות. בעשורים האחרונים זהו אחד התחומים בעלי הצמיחה המהירה ביותר בעולם האקדמי והמחקרי. לא כל הפסיכולוגים עוסקים בטיפול ולמעשה רק חלקם יגיעו לפסיכולוגיה קלינית או לעיסוק בפסיכותרפיה.

 

פסיכיאטריה היא ענף בתוך רפואה וחקר הבריאות שעוסק בהפרעות ומחלות שבאות לידי ביטוי בבריאות הנפשית של מטופלים. פסיכיאטריה עוסקת במניעה, אבחנה וניהול של הפרעות נפשיות, כחלק מקידום בריאות האדם בכלל. פסיכיאטרים גם מסוגלים לאתר מצבים רפואיים שונים שיכולים להשפיע על המצב הנפשי באמצעות בדיקות מעבדה, הדמיה ובדיקות אחרות.

מה ההבדל בהכשרה בין המקצועות?

פסיכיאטרים הם קודם כל רופאים ורופאות שסיימו את לימודי הרפואה הכלליים שנמשכים שבע שנים ואחר כך השלימו התמחות בפסיכיאטריה שנמשכת ארבע שנים וחצי. ההתמחות בפסיכיאטריה יכולה לכלול טיפול בילדים או במבוגרים, כשחלק מהפסיכיאטרים מבצעים התמחות כפולה שמשכה ארוך יותר. התואר האקדמי של הפסיכיאטר הוא לכל הפחות- MD- Medical Doctor.

 

לעומת זאת- על מנת לעסוק בפסיכולוגיה קלינית יש לסיים לימודי תואר ראשון ושני בפסיכולוגיה, שנמשכים כחמש שנים, ולהשלים התמחות בת ארבע שנים בפסיכולוגיה קלינית במסגרות טיפול ציבוריות אחריהן מתקבל תואר המומחה ורישיון לבצע טיפולים פסיכולוגיים. התואר האקדמי של פסיכולוג קליני הוא לכל הפחות M.A.

 

בישראל פועלים כשמונה מאות פסיכיאטרים, והם יכולים לתת טיפול תרופתי למטופלים ורשאים גם לבצע טיפול באמצעות שיחות. לעומת זאת, בפנקס הפסיכולוגים של משרד הבריאות רשומים למעלה מחמישה עשר אלף פסיכולוגים, מתוכם כחמשת אלפים בעלי התמחות בפסיכולוגיה קלינית.

 

המטפלים השונים, בין אם הם פסיכולוגים או פסיכיאטרים, מכירים את דרכי הטיפול הקיימות בבריאות הנפש ולמי הן מתאימות. רוב המטפלים ידעו להעריך מה היא דרך הטיפול המומלצת עבור המטופל או המטופלת שמולם ובמידת הצורך להפנות לטיפול ממקצוע אחר שמתאים יותר.

באילו מצבים מטפלים בכל אחד מהמקצועות?

פסיכיאטרים מקבלים הכשרה בדרכי טיפול שונות, אך באופן טבעי הם מעורבים יותר במקרים בהם הצורך הטיפולי בהם כולל גם טיפול תרופתי, כמו הפרעות חרדה שמחייבות ויסות רגשי מהיר, הפרעות קשב וריכוז (ADHD), הפרעות בי-פולאריות ודיכאון מאג׳ורי, הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), סכיזופרניה ומצבים פסיכוטיים אחרים.

 

פסיכולוגים מבססים את פעילותם על טיפול פסיכולוגי, שהוא תחום גדול המכיל מספר רב של אפשרויות טיפוליות למגוון רב של הפרעות. הטיפול הפסיכולוגי לרוב מתאים למטופלים עם תובנה גבוהה יותר של מצבם הנפשי, תסמיניהם ודרכי הניהול שלהם. בניגוד לפסיכיאטריה, הטיפול הפסיכולוגי דורש לרוב מעורבות ושותפות גבוהה יותר מצד המטופל ואינו בהכרח מתאים למטופלים שאינם מודעים למצבם.

מהו ההבדל באופן הטיפול בין פסיכולוגים לפסיכיאטרים?

למרות שההבדל בין המקצועות הוא ברור, פסיכיאטרים ופסיכולוגים נמצאים שניהם בתפקידי מפתח בהתמודדות עם מחלות נפש שונות. לעתים רבות הטיפול נעשה תוך שיתוף פעולה בין דרכי טיפול שונות ובין המקצועות על מנת לאפשר את הטיפול הטוב ביותר עבור המטופל/ת.

 

במקרים רבים מטופלים יכול למצוא את עצמם פוגשים גם פסיכיאטרים וגם פסיכולוגים בשלבים שונים של הטיפול, בהתאם לצרכים הטיפוליים שעשויים להשתנות.

 

בעוד שפסיכיאטרים עוסקים באבחון, יעוץ וטיפול הן בהקשר הפסיכולוגי והן בהקשר הפיזיולוגי, הפסיכולוגים עוסקים בטיפול באמצעות שיחה. עבור הפסיכולוגים קיים מגוון של אפשרויות טיפול בשיחה – כמו טיפול פסיכודינמי, טיפולי CBT, הדרכות, אבחון פסיכולוגי ועוד. הגישה הנכונה לטיפול תלויה בגורמים רבים, כמו חומרת התסמינים, צורכי ורצונות המטופל/ת.

 

במקרים רבים אפילו המטופלים חלוקים בנוגע להעדפות הטיפול שלהם – אם לעבור פסיכותרפיה בלבד או לשלבה עם תרופות – ואלו יכולות להכריע בנוגע לבחירת המטפל/ת.

איך יודעים אם לפנות לפסיכיאטר או לפסיכולוג?

הבחירה בין שני המקצועות הללו אינה פשוטה ובהרבה מקרים ניתן לפנות לשניהם, או לפנות לטיפול תחת מקצוע מסוים ואחר כך לעבור לטיפול מסוג אחר. אין טיפול אחד שמתאים לכל המטופלים וחשוב לבנות את הטיפול בהתאם לצרכים ולרצונות של כל אדם. לעיתים קרובות, הטיפול הפסיכולוגי מתבצע במקביל לטיפול הפסיכיאטרי והם מעצימים זה את זה.

 

במידה וקיימים תסמינים נפשיים מורכבים שעשויים להצריך טיפול תרופתי או שלילה של מצב רפואי שיכול להסביר את התסמינים, הפניה לפסיכיאטר היא כנראה עדיפה. בין מצבים אלו כלולים דיכאון חמור, הפרעה בי-פולארית (מאניה-דיפרסיה) מוכרת או סכיזופרניה.

 

מצד שני, אם את/ה חווה תקופה מורכבת ורוצה להבין טוב יותר את המחשבות, התחושות והבחירות שלך, סביר להניח שעדיף להתחיל בפניה לטיפול פסיכולוגי.

 

כשמדובר בטיפול בילדים, ההעדפה בין טיפול פסיכולוגי או לפסיכיאטרי תעשה גם היא בהתאם למורכבות התסמינים ולפי סוג הטיפול הצפוי. לעתים גם ראוי ומומלץ להתייעץ עם מטפלים משני התחומים ואף לעבור טיפול פסיכולוגי במקביל לטיפול תרופתי.

 

ניתן לפגוש הן מטפלים ומטפלות פסיכיאטרים ופסיכולוגים במסגרת המערכת הציבורית דרך קופות החולים והן דרך קליניקות ומרכזים פרטיים. לעיתים קרובות, משכי ההמתנה לתורים במערכת הפרטית, כמו במכון חיבורים, קצרים מזמני ההמתנה בקופות החולים. הפיקוח על המטפלים והמטפלות במכון חיבורים הדוק ורק המטפלים/ות בעלי ההצלחות הטיפוליות הטובות ביותר נשארים במסגרת המכון.

העיקר הוא לפנות לטיפול

בין אם מדובר בטיפול תרופתי ובין אם בטיפול בשיחה, הפניה לטיפול היא הרבה פעמים אחד הצעדים הקשים והחשובים ביותר בהתמודדות עם קשיים והפרעות בנפש. הבלבול בין פסיכיאטריה לפסיכולוגיה יכול להוסיף עוד קשיים למצב ולכן כדאי וחשוב להתייעץ עוד לפני תחילת הטיפול.

 

מכון חיבורים עובד הן עם פסיכולוגים והן עם פסיכיאטרים מומחים שעובדים ביחד, כך שבמידה ויש לכם התלבטות כלשהי נשמח לעמוד לשירותכם. אתם מוזמנים לפנות אלינו ויחד נבנה את הטיפול המתאים ביותר עבורכם:

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן