fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

פסיכותרפיה בין אישית: מהו טיפול IPT?

כותב:
תוכן עניינים

פסיכותרפיה בין אישית (IPT)

פסיכותרפיה בין אישית, היא טיפול פסיכולוגי מוכח מחקרית, מוגבל בזמן וממוקד אבחנה שאומץ באופן נרחב לשם טיפול במגוון אתגרים רגשיים ונפשיים. שיטה זו מתבססת על העובדה שיש קשר הדוק בין האתגרים הרגשיים והנפשיים שלנו לבין אירועים שאנחנו חווים ביום-יום, בעיקר בהקשר החברתי.
במסגרת הטיפול, מטפל/ת מוסמך/ת עם רישיון משרד הבריאות יעזור להגדיר את אירועי החיים שמשפיעים על מצב הרוח, לנתח אותם ולשפר את ההשפעה השלילית על המצב הרגשי והנפשי.

מטרת טיפול IPT

במרבית המקרים, טיפולי ITP מתמקדים בשיפור הפרעות במצב הרוח. המטרה המדויקת של כל טיפול עשויה להשתנות בין כל מטופל ומטופלת, והיא נקבעת בשיתוף עם המטפל/ת. במקרים בהם יש מספר בעיות אותן אנחנו רוצים לפתור, נתחיל בדרך כלל בזו שיוצרת את המצוקה הגדולה ביותר. דרך פסיכותרפיה בין אישית, אנחנו יכולים לטפל במספר מצבים נפשיים:

דיכאון

הפסיכותרפיה הבין אישית נחקרה בעיקר עבור טיפול במצבי דיכאון והפרעות מצב רוח. פעמים רבות, דיכאון מתעורר בנו לאחר חוויה של אירועים קשים שמשפיעים על החיים החברתיים שלנו: מות הורה, אבדן בן זוג, פרידה, שינוי קריירה ומקום מגורים, למשל.  

מכאן, הגיעו למסקנה, ששיפור היכולות החברתיות, דפוסי התקשורת והיחס כלפי החברה, עשויים בעצמם להביא לשיפור ניכר בתסמיני הדיכאון. IPT נחשבת שיטה מוכחת אמפירית (מחקרית) לטיפול בדיכאון, כאשר היא מתבצעת במסגרת מקצועית. 

דיסתימיה

זהו מצב המדמה דיכאון ברמה “קלה” יותר אך מאוד ממושכת. בדיסתימיה נרגיש שהיינו לא-שמחים לאורך תקופות ארוכות מחיינו. על ידי הבנת התסמינים הדכאוניים הבולטים בדיסתימיה, ניתן ללמוד כיצד להתמודד בסיטואציות בין אישיות שונות בצורה חיובית, לשפר את תחושת השליטה ולהקל על מצב הרוח.

הפרעה דו-קוטבית

הפרעה בי-פולארית (או דו-קוטבית), מאופיינת על ידי תקופות של דיכאון ומאניה (פעלתנות גבוהה) לסירוגין. השינויים החדים הללו במצב הרוח, עלולים להזיק למערכות היחסים שלנו. לצד הטיפול בדכאון, הטיפול הבין אישי עשוי לסייע בשליטה ותחזוקה של הקשרים החברתיים שלנו במהלך תקופות המאניה. 

הפרעות אכילה

הפרעות אכילה שונות עשויות ליצור פגיעה חברתית משמעותית- גם בגלל הביקורת העצמית שמרחיקה את המתמודד או המתמודדת מהחברה, וגם בגלל ההימנעות מאכילה משותפת. ההרחקה החברתית, בעצמה, עלולה לפגוע בערך העצמי של המתמודדות והתמודדים, וכך להחריף את הפרעת האכילה.  פסיכותרפיה בין אישית יכולה להיות יעילה גם לשיפור ההתמודדות עם הפרעות אכילה.

לצד מצבים אלו, הטיפולים הבין אישיים נבדקו גם עבור מצבי חרדה, טראומה ומצבים פוסט-טראומתיים, הפרעת אישיות גבולית ועבור שימוש בחומרים ממכרים ומזיקים.

עקרונות הטיפול

פסיכותרפיה בין אישית היא טיפול נפשי שמתבצע על ידי מטפל/ת מוסמכים עם רישיון משרד הבריאות. הטיפול מושתת על מספר עקרונות:

  1. דכאון לא מתרחש באשמת המטופל או המטופלת, וזהו מצב שיכול להשפיע על כל אחד מאיתנו. 
  2. זהו מצב רפואי שניתן לטפל בו.
  3. ישנו קשר דו צדדי בין תסמיני הדיכאון לבין אירועי החיים –התייחסות לאירועי החיים והשפעה עליהם ישפיע גם על תסמיני הדיכאון.

טיפולי ה-IPT מזהים ארבעה טריגרים עיקריים שעשויים להפוך למוקד הטיפול, והם אבל (או אבדן של קרוב), ויכוחים בין אישיים, שינויים הרי גורל (כמו התבגרות, מעברי עבודה או דירה) ובדידות.

שלבי הטיפול בפסיכותרפיה בין אישית

הטיפול בפסיכותרפיה בין אישית מורכב בדרך כלל משלושה שלבים מובנים וקבועים:

השלב ההתחלתי

המטרה של שלב זה, היא ליצור קשר בין המטפל/ת והמטופל/ת, להעריך את התסמינים ולבסס את האבחנה שלאורה הטיפול יתבצע. כמו כן, בשלב זה יש להעריך את גבולות זמן הטיפול, האם יש צורך בטיפול תרופתי בנוסף לטיפול ה-ITP, לקיים שיחה על הקשרים החברתיים ולקבוע יחד את מטרות הטיפול.

השלב השני

בשלב השני, או האמצעי של הטיפול, המפגשים יתמקדו בהתייחסות ממוקדת לבעיה שהוצגה בשלב הראשוני, תוך שימוש בטכניקות הטיפול עליהן דיברנו ומציאת פתרון עבור הבעיות איתם אנו מתמודדים.

השלב האחרון

המפגשים האחרונים בטיפולים הבין-אישי עוסקים בהכנה לסיום הטיפול וחיזוק ארגז הכלים העצמאי שלנו, שימשיך ללוות אותנו גם אחריו. 

טיפול IPT במכון חיבורים

הטיפולים הבין אישיים נמצאו יעילים עבור מגוון מצבים נפשיים. דרך טיפול ממוקד בעיה, בזמן קצר, תוכלו ללמוד כיצד להשיב את הביטחון העצמי, להפחית את תחושת האשמה ולהתמודד עם המצוקות המלוות אתכם. 

את/ה לא לבד! אנחנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר דרך האתר או הטלפון. יחד, נשוחח, נתייעץ ונתאים עבורכם את הטיפול המיטבי.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7001362/

 file:///C:/Users/noabi/Downloads/WHO-MSD-MER-16.4-eng%20(1).pdf

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן