fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי

כותב:
תוכן עניינים

“הטיפול שיפר את איכות חיי פלאים. היום יש בי הרבה יותר אופטימיות, יש לי אמון בעצמי ובדרך, מוכנה להתנסות בדברים שאני לא מכירה ויותר קל לי מול שינויים- מתוך אמונה שאוכל להתמודד עם כל מה שיבוא. פעם לא הייתי שמה לב שהמחשבות והאמונות שלי הן אוטומטיות כיום אני לא מתייחסת לדברים כאל עובדות אלא בוחנת אותם והאם הם מיטיבים איתי. בעזרת טיפול CBT אני מצליחה לשים לב איזה דפוסי חשיבה או התנהגויות שלי מקדמות ויעילות לי ואיזה תוקעות אותי במקום”

(מטופלת מתל אביב).

מהו טיפול ה-CBT שעליו כולם מדברים? למי הוא מתאים ומתי? מומחי חיבורים עונים על כל השאלות.

מהו טיפול CBT?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT -Cognitive Behavioral Therapy) הוא טיפול קצר מועד (3-6 חודשים). CBT מורכב מהבנה ושינוי של מחשבותינו השליליות ומדרכי התנהגותנו הבלתי יעילות הגורמות לקשיים רגשיים שונים. טיפול זה עוזר לפתח דפוסים בריאים דרך תרגול של מטלות טיפוליות.

לא מעט אנשים מתמודדים עם מצבים רגשיים שונים כמו חששות ותסכול, כשלרוב מדובר בתחושות המלוות בדפוסי חשיבה שליליים. מצב שכזה עשוי להגביר את תחושת החרדה באופן ניכר, וכפועל יוצא גם את היכולת להתמודד עם המצב. טיפול CBT, הוא טיפול פסיכולוגי קצר מועד, במהלכו המטופלים עוברים תהליך של שינוי חשיבתי, כשבסופו של הטיפול הם מפתחים דפוסי חשיבה בריאים יותר. חשוב לציין שמדובר בטיפול שאינו כרוך בטיפול תרופתי, אלא נעזר באמצעות מטלות טיפוליות שונות, שתורמות לשינוי דפוסי החשיבה.

טכניקות הטיפול יעילות לטיפול בחרדה, טיפול בהפרעה טורדנית כפייתית (OCD) ואף לירידה במשקל. השינוי התפיסתי הוא מפתח לאורח חיים בריא יותר, בכל המובנים.

התפתחות הגישה

האם הבחנתם בקשר שיש בין המחשבות והרגשות שלכם לאופן שבו תגיבו ותתנהגו? ובכן, עוד בשנות ה-60, פסיכולוג בשם ד”ר אהרון ט. בק הבחין בקשר הזה והחליט לעשות משהו בנידון. הוא המציא גישה מהפכנית בשם טיפול קוגניטיבי התנהגותי או CBT. במקום להתמקד רק ברגשות שורשיים או בחוויות ילדות כמו בטיפול מסורתי, CBT שמה דגש על מה שקורה כאן ועכשיו. מטרתו של בק הייתה לשנות את הדרך בה אנו חושבים ומתנהגים על ידי קריאת תיגר על המחשבות והאמונות המגבילות והשליליות שלנו. עם הזמן, CBT התפתח והפך ליעיל אף יותר בטיפול בהתמודדויות נפשיות שונות כמו חרדה, דיכאון ו-PTSD. הדבר הטוב ביותר ב-CBT הוא שזה לא רק אסופה של תיאוריות אלא תהליך מעשי ושיתופי שבו מטפלים ומטופלים עובדים יחד כדי לזהות מחשבות לא מועילות ולפתח דפוסי חשיבה בריאים יותר. CBT היא גישה העוסקת בהעצמת אנשים ותומכת בהם לקחת אחריות על המחשבות, הרגשות והפעולות שלהם כדי לחיות חיים טובים יותר ומספקים יותר.

באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי אנשים לומדים כי התפיסות שלהם משפיעות באופן ישיר על תגובותיהם למצבים מסוימים. במילים אחרות, תהליך החשיבה של האדם קובע את התנהגותו ופעולותיו. לכן, אם נזהה את המחשבות, נבין איזה רגש הן מייצרות, נבין איך אנחנו פועלים באופן התנהגותי כתוצאה מהרגשות שלנו (הן ביחסים עם הזולת והן בחוויות הפנימיות והיומיומיות), נוכל גם ללמוד כיצד לשנות את כל אחד מהמרכיבים הללו. לכן טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוסק בזיהוי ושינוי חשיבה, זיהוי והבנה של הרגשות וחשיפה להתנהגות יעילה יותר, ומכאן – שיפור הרגשתך הכללית של המטופל ומניעת התדרדרות חוזרת ונשנית במצב הרגשי.

אז איך טיפול CBT עובד?

הטיפול הוא ממוקד ולעיתים קרובות גם קצר מועד, כשלכל מטפל/ת בתחום יש את הנגיעה האישית שלו/ה. במפגש הטיפולי, נקודת הפתיחה תהיה התבוננות חדשה. נבקש לסייע למטופל לבחון את החוויה שלו במבט שונה, מעז וסקרן יותר ממה שהיה רגיל עד עכשיו, ומכאן, לייצר תזוזה ושינוי.

בשונה מהגישה הפסיכו-דינאמית, המוקד בטיפול זה לא יהיה סביב התעמקות בעברו של המטופל ולא סביב מציאת פרשנויות המציעות גורמים לא מודעים לקשיים. לעומת זאת השאיפה היא לבחון התניות ודפוסים מכשילים ומכאיבים המתרחשים ב”כאן ועכשיו”, ולהבין כיצד נוכל לחולל שינוי שיביא לשיפור באיכות החיים. יתרה מזאת, כדאי לדעת שהטיפול מכיל בתוכו מספר כיוונים ודרכי טיפול הנשענים על העקרונות שאנו מתארים. החל  מטיפול בחשיפה ועד לטיפול קבלה ומחויבות (ACT).. אם אתם מתלבטים ולא בטוחים איזה סוג טיפול CBT יוכל להתאים למה שאתם צריכים מוזמנים לקרוא עוד במאמר איך בוחרים מטפל קוגניטיבי התנהגותי מומלץ?.

יתרונותיו של טיפול cbt

בין היתרונות הרבים של הטיפול, ראוי לציין כי מדובר בטיפול ממוקד, ומוגדר במטרות טיפוליות ברורות וישימות. כמו כן, ההשקעה בטיפול תהיה יחסית קצרה והעומס הכלכלי גם הוא כמובן כפועל יוצא. ובהרחבה:

טיפול קצר מועד

בעוד טיפולים פסיכולוגים, כדוגמת טיפול פסיכואנליטי “מסורתי” אורכים זמן רב ולעיתים קרובות אף מספר שנים, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר מועד הנמשך בממוצע כשלושה עד שישה חודשים.

טיפול ממוקד ומכוון מטרה

מוקד הטיפול הוא בכאן ועכשיו – מה ניתן לעשות ברמה הקונקרטית על מנת להקל על המצוקה. כחלק מהתהליך, מקבל המטופל כלים פרקטיים ליישום מיידי בשטח, המסייעים להתגבר על מצבים מאתגרים. הכלים האלו יהיו עמו תמיד, גם הרבה אחרי שהטיפול יסתיים. המטפל/ת בודקים לאורך הטיפול האם המטרה הושגה וישנם שאלונים הניתנים במהלך הטיפול על מנת לבדוק את יעילות הטיפול ביחס למטרת הטיפול הראשונית.

טיפול בשורש הבעיה

למרות שמדובר בטיפול קצר טווח, הטיפול מסייע בהבנת הגורמים לבעיה והסימפטומים הנלווים. גישת ה CBT מאמינה שניתן לשנות את ” הגורמים לבעיה” באמצעות זיהוי דפוסי המחשבה הבלתי יעילים והחלפתם בדפוסי מחשבה יעילים וחיוביים, חשיפה התנהגותית ולמידה של יכולתנו להכיל רגשות שונים מבלי לפעול באופן אימפולסיבי או אוטומטי. שינוי דפוסי החשיבה וההתנהגות בסופו של דבר, תורמים להגברת הביטחון העצמי, גורמים להפחתה בצורך בשליטה וצורך לפרפקציוניזם ומחזירים את תדירות המחשבות והרגשות השליליים לרמת הנורמה.

אקטיביות המטופל

הטיפול לא מסתיים במסגרת המפגש, ולו כי המטופל מקבל “שיעורי בית” בדמות מטלות שונות לביצוע. עבודה טיפולית זו מסייעת לתרגל ולהפנים את שנלמד במסגרת המפגשים וכמובן מאפשרת לבדוק את הצלחת הטכניקות הטיפוליות בזמן הטיפול.

תוצאות ארוכות טווח

ההתמקדות בשורש הבעיה ורכישת הכלים היישומיים והתרגול בבית מאפשרים למטופל להתמודד בהצלחה עם סיטואציות או בעיות דומות עתידיות.

שיטת טיפול מובנית

כחלק מהיותו טיפול ממוקד, טיפול קוגניטיבי התנהגותי מבוסס על שלבים ברורים וקביעת יעדים ברורים, לאורך זמן מוגדר יחסית.

ניתן למדידה ולכימות

יתרון בולט נוסף של טיפול זה בהשוואה לטיפולים פסיכולוגים אחרים הוא העובדה שניתן למדוד ולכמת את תוצאותיו. לדוגמה, בטיפול בחרדה ממעלית, אפשר למנות את מספר הפעמים בהן המטופל התמודד בפועל עם החרדה.

הוכחות מדעיות ל CBT

יש לא מעט הוכחות מדעיות לטיפול, ולו כי זה מאפשר הקלה משמעותית של בעיות נפשיות רבות, במקרים רבים הסימפטומים אשר העיקו והתישו הופכים להיות זניחים בחייו של המטופל. בדומה לכל סוג של טיפול, היתרונות הטיפוליים ניכרים במידה הרבה ביותר כאשר המטופל מחויב לחלוטין לתהליך הטיפול.

מהם שלבי הטיפול?

זיהוי הקושי הבסיסי

זו עשויה להיות בעיה רפואית, קושי נפשי או הפרעה רגשית. היא נמצאת בתחתית מגדל הקלפים שהמטופל בנה בראשו, ועל מנת לטפל בה, יש להכיר בה. לכן, בשלב הראשון, על המטפל לשמוע על הסימפטומים, ההתמודדויות והקשיים השונים איתם את/ה חיים. לעיתים ניתנים שאלונים המאפשרים אבחון מדויק ביותר של הבעיה. ביחד אנחנו מגדירים יחד את המטרות של הטיפול. אתם כמובן שותפים מלאים להחלטות לגבי מטרות הטיפול והן בנויות באופן מדורג כמטרות לטווח קצר, בינוני וארוך.

העלאת המודעות למחשבות, לתפיסות, לאמונות ולרגשות השליליים

כלומר בשלב זה, נכנסים לפרטים החשיבתיים וההתנהגותיים של הסימפטומים שתוארו, כמו מהן המחשבות המלוות, מהן התפיסות שיש למטופל לגבי סוגיות שונות הקשורות לכך, מהן ההתנהגויות שנובעות ממחשבותיו וכד’.

הפרדה בין תפיסות מציאותיות לחשיבה השלילית והמזיקה

מטפל קוגניטיבי התנהגותי מוצלח יבקש מהמטופל להקדיש תשומת לב רבה לתגובותיו – בין אם הגופניות, הרגשיות או ההתנהגויות – לכל מצב מאיים.

ניתוח התגובות והסקת מסקנות

בהמשך לזיהוי המחשבות השליליות, המטופל, יחד עם המטפל, ינתחו את אותן תגובות שליליות באופן רציונלי, ויסיקו מסקנות בנוגע להגיון או להטיה הקוגניטיבית שעליהם מבוססות מחשבות אלו. מסתבר, שרבות מהמחשבות והתפיסות המכוונות את התנהגותנו אינן רציונאליות, וניתן להחליפן בתפיסות אלטרנטיביות.

החלפת אותן מחשבות שליליות ומופרכות במחשבות מציאותיות יותר:

במהלך הטיפול יילמדו כלים לזיהוי ושינוי החשיבה. כאשר קיימת גם התנהגות בלתי אדפטיבית, בוחנים אפשרויות אחרות של התנהגות, ומבצעים חשיפות הדרגתיות בחדר או בשטח המסגלות התמודדות חדשה ויעילה יותר. המטרה הסופית היא לייצר מחשבות מציאותיות יותר, שישפרו, כתוצאה מכך, גם את המצב הרגשי ואת התנהגותו של המטופל ויובילו לחשיבה חיובית ומיטיבה.

מה הופך את טיפול CBT למוצלח כל כך?

פה נעצור לציין כי במסגרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי, המטפל/ת והמטופל/ת לא רק יושבים ומדברים. הגישה המובנית הזו מבטיחה התמקדות ביעדים של כל פגישה, כך שהזמן המוקדש לטיפול ינוצל בצורה יעילה. המטופל מרוויח מיחסים שיתופיים שבמסגרתם הוא מסוגל לחשוף בעיות אישיות מבלי לחשוש משיפוט, והמטפל מסייע לו להבין את הבעיות המדוברות מבלי לומר לו אילו בחירות עליו לקבל.

נוסף לכך, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול פסיכולוגי לכל דבר – אך חשוב לוודא שהמטפל העומד מולכם מוכשר לטפל בשיטה זו, ועל כן, יש לבחור מטפל CBT מומחה ומומלץ. אנו יודעים כי על שיטת הטיפול להתאים באופן פרטני לבעיותיו של כל מטופל, ולכן מכשירים מטפלים קשובים ומיומנים שידעו כיצד לזהות את שורש הבעיה ולטפל בה באופן המתאים ביותר. המטפלים שלנו מאבחנים את הקושי, יוצרים קשר קרוב עם המטופלים שלהם, ומשתמשים בשיטות העדכניות ביותר על מנת להגיע לתוצאות הטובות ביותר.

רוב האנשים משתתפים בטיפול קוגניטיבי התנהגותי למשך כ-16 פגישות בממוצע, כאשר כל אחת מהן אורכת 50 דקות.

מה סוד ההצלחה של טיפול CBT?

סוד הצלחתו של טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) טמון בגישה המבוססת על ראיות וביכולתו להעצים אנשים לקחת אחריות על מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגויותיהם. CBT מדגיש את הקשר בין מחשבות, רגשות ופעולות, ומטרתו לזהות ולעודד שינוי של דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים או לא מועילים על ידי קריאת תיגר על אמונות לא רציונליות והחלפתן באמונות מציאותיות ומסתגלות יותר, CBT מצייד אנשים עם כלים יקרי ערך שעוזרים להם לנווט בתוך אתגרים בחייהם בין אם המוקד שלהם הוא פנימי או חיצוני. בנוסף, CBT משלב טכניקות מעשיות ומובנות, כגון הגדרת יעדים, פתרון בעיות וניסויים התנהגותיים, המספקים למטופלים אסטרטגיות מוחשיות ליישום בחיי היומיום שלהם. מערכת היחסים התומכת בין המטפל ללקוח תורמת גם היא לאפקטיביות של CBT, שכן היא מטפחת אמון ומקלה על חקירה ופתרון של קשיים בסייסים יותר. ההצלחה של CBT טמונה ביכולתו להעצים אנשים עם מיומנויות מעשיות, תובנות ושינוי תפיסתיים, המובילים לשינוי חיובי לאורך זמן.

טכניקות נפוצות המשתלבות בטיפול CBT

טכניקות ה-CBT מציעות כלים טיפוליים רבים ושונים, המסייעים למטופלים להעריך את המצבים והדפוסים הרגשיים שלהם. המטפלים עשויים להציע שימוש בטכניקות נפוצות כגון:

כתיבת יומן.

חשיפה התנהגותית, הקהיה שיטתית.

הצבת אתגר בפני אמונותיו של המטופל (איתגור חשיבה).

מודעות קשובה (מיינדפולנס).

רגיעה.

תרגילים חברתיים, תרגילים גופניים ותרגילי חשיבה שמפנים את תשומת לבו של האדם לדפוסים ההתנהגותיים והרגשיים שלו.

על מנת להעצים את הטיפול, המטופל מתבקש להשלים שיעורי בית (כגון תרגילים מעשיים, קריאה או כתיבת משימות), בזמן שמעבר לזמן המוקדש לטיפול. שיעורי הבית הם היבט חשוב מאוד בתוכנית הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, והם מאתגרים את המטופל להמשיך לעבוד באופן עצמאי, גם לאחר סיום הטיפול.

למי הטיפול יכול להתאים?

טיפול מסוג זה יתאים לאנשים שסובלים ממצבים רגשיים שונים. למעשה, אנשים הסובלים מחששות רגשיים והתנהגותיים מוגדרים בבירור, אנשים החווים בעיות מסוימות המשפיעות על איכות חייהם, ולאנשים המעוניינים לבצע טיפול קצר מועד ללא טיפול תרופתי. בתנאים אלו, המטפל והמטופל יודעים בדיוק לאילו בעיות עליהם להתייחס, ולכן הגישה מכוונת-היעדים ופותרת-הבעיות של הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתאימה להם מאוד. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי משמש לטיפול במגוון רחב של בעיות, כגון:

דיכאון.

התקף חרדה.

תנודות חריגות במצב הרוח.

דחק פוסט– טראומתי.

התנהגות אובססיבית וכפייתית.

תסמונת התשישות הכרונית.

תסמונת המעי הרגיז.

התמכרות לסמים.

פוביות.

בעיות אכילה.

כאב מתמשך.

דפוסי שינה שאינם סדירים.

בעיות מיניות ופגיעות מיניות.

בעיות בשליטה בכעסים.

השלב הראשון הוא – הכרת הבעיה, שהרי לא בכדי נאמר כי עצם העובדה שאדם מודע לבעיה מסוימת הוא פתר כבר חצי ממנה. לאחר הכרה בתופעה, כל שנותר לכם למצוא טיפול יעיל שיסייע לכם או ליקיריכם להיפטר ממנה אחת ולתמיד. חשוב לציין כי הלוקים בקשיים רגשיים אלו פעמים רבות אינם מודעים לעניין, כך שעל בני משפחתם להיות ערניים ולהפציר בהם בצורה עדינה לגשת לטיפול מתאים. למעשה, טיפול CBT מתאים לאנשים המעוניינים לבצע טיפול קצר מועד ללא טיפול תרופתי.

טיפול CBT לילדים

טיפול CBT לילדים  יכול להיות מועיל במיוחד לטיפול במגוון בעיות בריאות הנפש, כולל חרדה, דיכאון וקשיי התנהגות. במהלך מפגשי CBT לילדים, מטפלים משתמשים בטכניקות ובפעילויות המתאימות לגיל כדי לעזור לילדים להבין ולאתגר את המחשבות וההתנהגויות שלהם. זה יכול לכלול לימוד מיומנויות התמודדות, אסטרטגיות לפתרון בעיות וטכניקות הרפיה. בסופו של דבר, המטרה של CBT לילדים היא להעצים אותם עם הכלים הדרושים להם כדי לנהל את הרגשות וההתנהגויות שלהם, לבנות חוסן ולשפר את רווחתם הכללית.

הוכחות מחקריות

CBT נחשב כיום לבחירה המועדפת בטיפול בבעיות חרדה בארץ ובעולם והוא מומלץ על ידי ארגונים מכובדים ברחבי העולם כמו למשל: הארגון הפסיכיאטרי הקנדי- NlCE ,  המכון הלאומי הבריטי לבריאות טובה, פרוטוקול בריאות הנפש האמריקאי, איגוד האמריקאי לדיכאון וחרדה ADAA.

CBT  הוכח כשיטה שמפחיתה את תסמיני החרדה למינימום אצל ילדים נוער ומבוגרים. השיטה הקוגניטיבית התנהגותית נמצאה גם אפקטיבית יותר בהשוואה לשיטות טיפול אחרות ועם אחוזי התדרדרות חוזרת נמוכים. הממצאים מבוססים על מחקרים שנערכו ונסקרו על ידי מספר גדול של קבוצות מחקר ( Meta analysis ) .

במקורות המצורפים להלן ניתן לראות דוגמאות נוספות למחקרים אשר הראו יעילות הטיפול מול הפרעות נוספות ומגוונות, כגון חרדה חברתית, הפרעת פאניקה, OCD, פוסט – טראומה ודיכאון.

האם טיפול אונליין יעיל כמו טיפול רגיל?

באפשרותכם לעבור טיפול CBT באונליין, בעזרת שיחת וידאו בפלטפורמות השונות. חלקי הטיפול השונים מועברים בדרך זו מהקליניקה של המטפל אל ביתו של המטופל (או אל המקום בו בוחר לשהות). לימוד החלק ה”פסיכו – חינוכי” יותר של הטיפול, וכן העבודה על הבנת מנגנוני המחשבות, והחיבור לתחושות והתנהגות נעשה באופן משותף בשיח והתבוננות של המטופל יחד עם המטפל על אורחות חייו והקשיים המאפיינים אותו. כמו כן החלקים הפעילים יותר, בהם השאיפה לבצע חשיפה הדרגתית למקורות מעוררי פחד או קושי, נעשים מתוך חשיבה משותפת ודיווח בדיעבד, או אף באופן משותף כאשר המטפל נמצא “מעברו השני של המסך”.

לעבודה מקוונת שכזו זו יתרונות מגוונים. ראשית היא מאפשרת גם לאלו המתמודדים עם חרדה המקשה עליהם לעזוב את ביתם או את סביבתם לקבל טיפול מלא ויסודי. כמו כן בתקופות  בהם היציאה מהבית באופן כללי היא מורכבת יותר – כמו למשל בעת ההתמודדות עם וירוס הקורונה – מאפשר הטיפול און ליין להתחיל או להמשיך בטיפול, ולקבל את העזרה המקצועית והממוקדת ביותר. לעיתים מאפשר הטיפול המרוחק למטפל לפגוש את סביבתו הביתית של המטופל, לבחון יחד עימו את הקשיים הייחודים לסביבתו, ולהיות שותף להתמודדותו עם המחסומים והמכשולים אשר מעקבים אותו בסביבה זו בדיוק, ולא בחדר הטיפול שלעיתים הוא “סטרילי” יותר ולא מייצג את מצבי החיים של המטופל.

כמה זמן נמשך הטיפול?

משך הטיפול בטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) יכול להשתנות בהתאם למטופל ולהתמודדויות הספציפיות בהן מטפלים. בממוצע, הטיפול נמשך בדרך כלל כ-12 עד 20 מפגשים, אך הוא יכול להיות קצר או ארוך יותר בהתאם למורכבות הנושא. במפגש CBT טיפוסי, המטפל והמטופל עובדים בשיתוף פעולה כדי לזהות ולאתגר דפוסי חשיבה לא יעילים, חוקרים את הקשר בין מחשבות, רגשות והתנהגויות על מנת לפתח אסטרטגיות התמודדות מיטיבות יותר. הפגישות נמשכות בדרך כלל כ-50 דקות, ותדירות המפגשים יכולה לנוע בין פעם בשבוע לפעם בשבועיים.

טיפול CBT במכון חיבורים

בקליניקות של מכון חיבורים ניתן לקבל טיפול איכותי ומקצועי באווירה מרגיעה ונעימה בסביבה מזמינה. צוות מכון חיבורים מורכב מאנשי מקצוע מהשורה הראשונה: פסיכולוגים ועובדים סוציאליים קליניים המתמחים במתודות טיפוליות המתקדמות ביותר בעולם הפסיכולוגיה ובעיקר בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי וטיפולי ACT.

בשביל להבין עוד, אתם מוזמנים להגיע לקליניקה לפגישה ראשונה לאבחון. מטרת פגישת האבחון הינה לבדוק ביחד במה מדובר – מהו הטיפול הנדרש, מיהו המטפל/ת המתאים, מהי תכנית הטיפול המתאימים ביותר עבורך? פגישת האבחון הראשונה אינה מחייבת ותוכל לסייע לכם להבין יותר טוב ממה אתם סובלים וכיצד ניתן להתמודד עם הנושא באופן המיטבי.

לסיכום, המטרה של הטיפול היא לאפשר למטפל להכיר את המטופל ואת הגורם העיקרי לתופעה. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הינו מתבסס ברובו על עבודה משותפת בין המטופל למטפל, כך שיש משמעות רבה לכימיה ולפתיחות בניהם. כל עוד המטופל ישתף פעולה, ישנו סיכוי גבוה כי הטיפול יהיה מוצלח.

לכן, ישנה חשיבות רבה לגישה ושל לקיחת האחריות מצד המטופל ועל התקדמות הטיפול. ניתן להשוות את הטיפול הקוגניטיבי לטיפול פיזיותרפיה, שהרי ככל שהמטופל ישקיע בטיפול ויבצע תרגילים לשיפור השרירים, כך הטיפול יהיה יעיל יותר ויביא לתוצאות גבוהות.

לא בכדי, ניתן לומר כי טיפול זה הוא הפופולרי בשוק, אך על המטופל ומשפחתו לעמול קשה להצלחתו וכמובן לבחור במטפל מיומן בתחום.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

Abramowitz J, Franklin M, & Foa E., (2002). Empirical status of cognitive-behavioral therapy for obsessive-compulsive disorder: a meta-analytic review. Rom J Cogn Behav Psychother; 2: 89–104  .

Andersson, G., Carlbring, P., Furmark, T., & SOFIE Research Group. (2012). Therapist experience and knowledge acquisition in internet-delivered CBT for social anxiety disorder: a randomized controlled trial. PloS one7(5), e37411.‏

 

Arch, J. J., Eifert, G. H., Davies, C., Vilardaga, J. C. P., Rose, R. D., & Craske, M. G. (2012). Randomized clinical trial of cognitive behavioral therapy (CBT) versus acceptance and commitment therapy (ACT) for mixed anxiety disorders. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 80(5), 750-765

Barlow, D. H. (Ed.). (2008). Clinical handbook of psychological disorders (4rd ed.). New York: Guilford Press

 Foa E.B., ( 2015) The Efficacy of Exposure Therapy for Anxiety-Related Disorders and Its Underlying Mechanisms: The Case of OCD and PTSD. Annual Review of Clinical Psychology 12(1).

 Heimberg R.G., (2002), Cognitive-behavioral therapy for social anxiety disorder: current status and future directions, Biological Psychiatry 51, 101–108.

Otte C. (2011) Cognitive behavioral therapy in anxiety disorders: Current state of the evidence. Dialogues Clin. Neurosci. ;13:413.

Reif, W., Trenkamp, S., Auer, C., & Fichter, M. M. (2000). Cognitive behavioral therapy in panic disorder and comorbid major depression. Psychotherapy and Psychosomatics, 69, 70–78.

Seligman, L. D., & Ollendick, T. H. (2011). Cognitive-behavioral therapy for anxiety disorders in youth. Child and adolescent psychiatric clinics of North America20(2), 217–238. https://doi.org/10.1016/j.chc.2011.01.003

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן