fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול רגשי לבני נוער: תמיכה וטיפול בתקופת ההתבגרות הסוערת

כותב:
תוכן עניינים

שנות העשרה הן תקופה משמעותית של התפתחות. מומחים טוענים כי קשיים של בריאות הנפש אינם נדירים בשנים אלו, כאשר 1:3 תלמידי תיכון מדווח על תסמינים של דיכאון כגון עצב והעדר תקווה. ממש כמו אצל מבוגרים, טיפול יכול להיות תמיכה מועילה עבור בני נוער כדי לעזור להם להתמודד עם הנפש הסוערת בגילאים הללו.

מהו טיפול רגשי?

טיפול רגשי הוא טיפול שנועד לתמוך בנפשם והתמודדתם של בני אדם, בכל הגילאים והמצבים. ישנו מגוון רחב של טיפולים רגשיים כאשר כל גישה ושיטה יש את הייחוד והמאפיינים שלה ותתאים לסוגים שונים של אוכלוסייה וקשיים. טיפולים רגשיים יכולים להיות פרטניים, אחד על אחד, זוגיים , משפחתיים או קבוצתיים. ישנם טיפולים רגשיים שנעשים בשיחה או כאלה הנעזרים באומנויות או כלים שונים כמו מדיטציה או טיפולים אלטרנטיביים שנעזרים במגע.

למה בני נוער צריכים טיפול רגשי?

מתבגרים חווים רגשות בצורה אינטנסיבית יותר מאשר מבוגרים. זה יכול להוביל לרגשות קיצוניים של אופוריה, כעס או עצב בהתאם לנסיבות. בני נוער נמצאים בסיכון לחרדה ודיכאון. למעשה, דיכאון הוא ההתמודדות הרגשית השכיחה ביותר שניצבת בפני בני נוער. בארץ ליותר מ-3 מיליון בני נוער בגילאי 12 ועד 17 יש לפחות אפיזודה אחת של דיכאון חמור.

סיבה נוספת שבגללה טיפול רגשי יכול להועיל היא הקשר עם ההורים, בגיל הזה יש נטייה לנוער להדוף את הוריהם, זה חלק מתהליך טבעי של “קריעת חבלי לידה” יציאה לעצמאות וגיבוש זהות נפרדת מההורים. היות והנער כבר לא רואה בהורים כתובת למצוקותיו בהרבה מקרים, שילוב של דמות נייטרלית יכול לחולל פלאים. כאשר יש דמות של אדם בוגר עליו הוא סומך, משתף ו”נותן לו קרדיט” הופך את חייו להרבה יותר קלים ועוזר לו להרגיש שהוא קצת פחות בודד עם הקשיים שלו. כאשר המטפל עושה שימוש מושכל באמון שבן הנוער נותן בו ניתן לעשות איתו תהליך מאד משמעותי ותומך.

מתי יש צורך בטיפול רגשי למתבגרים?

אלו הם כמה אתגרים מרכזיים בהם טיפול רגשי יכול לעזור בתקופת גיל ההתבגרות:

  • התקפי חרדהחרדות מכל מיני סוגים או פוביות נפוצים בגיל ההתבגרות, עלולים לגרום לקשיי תפקוד והתקפי חרדה חוזרים.
  • מיניות– בלבול בזהות המינית, מגדר ונטייה. מבוכה או בושה סביב מיניות או טראומות מיניות.
  • דכאוןהתמודדות עם תחושות קשות, ריקנות או אובדן חשק שמביאות לקשיי תפקוד וקשיים חברתיים. במקרי קיצון גם נטיות אובדניות.
  • לחץ או חרדה חברתיתחרדה חברתית יכולה לעורר הימנעות ולייצר מעגל סגור שמוביל להחמרה ובדידות.
  • לחץ לימודי- חרדת ביצוע או הישגיות, תחרותיות יתר ולחץ נפשי שהם מייצרים.
  • מאבקים בחיי הביתריבים אינסופיים וחוסר יכולת להשכין שלום בין ההורים לילד.
  • כישורי תקשורתבמקרים קיצוניים של ביישנות מופנמות או חרדה חברתית.
  • בריונות (בבית הספר או ברשת)
  • מעברים ושינויים (גירושים, לימודים בבית ספר חדש או מעבר למדינה חדשה)

טיפול רגשי לנוער – איך זה עובד?

פגישה ראשונה יכולה להיות עם הנער לבדו או בנוכחות ההורים -בהתאם לסיטואציה. בפגישה זו הנקראת “אינטייק” המטפל ינסה להבין לעומק את הקשיים, החוזקות והצורך של הנער/ה. לאחר פגישת ההערכה זו הטפל יבנה תכנית טיפול או ימליץ / יפנה לטיפול אחר.

הצלחת ותכנון תכנית הטיפול משתנה בהתאם לאופיו, צרכיו ומידת הפתיחות של בן הנוער. ניתן לחלק באופן גס את המטופלים בני הנוער ל-2 קבוצות:

  1. הקבוצה הראשונה של בני נוער מכירה מעט את הטיפול, אולי בגלל שבני משפחה שונים היו בטיפול; או אולי לנער יש חברים שמצאו טיפול מועיל. יש מספר הולך וגדל של בני נוער שיבקשו ישירות מהוריהם למצוא מטפל בשבילם לדבר איתו.

מוכנות ומוטיבציה לטיפול כבר עושים חצי מהדרך להטבה ולטיפול יעיל.

  1. הקבוצה השנייה, ואולי הנפוצה יותר מבין השתיים, היא בני הנוער שיש להם עניין מועט עד בכלל חסרי עניין לחלוק משהו על עצמם עם זר מוחלט. המחשבה על להיפתח מרגישה מביכה ופגיעה לכולנו,

מתבגר מקבוצה זו זוכה לעידוד ואולי אפילו אולטימטום מצד ההורים ללכת לטיפול. מרחב הטיפול יכול להיראות שונה לגמרי עם בני הנוער האלה, וחשוב לעמוד על ההבדל.

ישנן קשיים נקודתיים וקשיים כמו פוסט טראומה הדורשים התערבות טיפולית ארוכה ומעמיקה יותר, לפי סוג הקושי ואפיון הנער תיבנה תכנית טיפול בהתאמה אישית.

כמה זמן נמשך הטיפול?

משתנה בהתאם לגישת הטיפול והצרכים של המתבגר, יכול לנוע בין מספר חודשים למספר שנים. במצבים שונים קורה שמפסיקים וחוזרים בעת הצורך לטיפול. אצלנו במכון חיבורים הטיפולים בבני נוער הם בדרך כלל ממוקדים וקצרי מועד, בין 15-20 פגישות. במצבים שבהם התפקוד נפגע באופן משמעותי כמו מצבי דיכאון הכוללים המנעויות רבות, הפרעות באכילה או טראומה קשה, אנו מארגנים יחד עם ההורים תוכנית מותאמת בעלת מטרות ברורות אך גם מבינים שהטיפול יכול להיות ארוך יותר.

סוגי טיפול רגשי לנוער

ישנם סוגים רבים ושונים של טיפול שעשויים להועיל לטיפול במתבגרים. על מנת לבחור איזה סוג של טיפול מתאים לבני הנוער שלך, חשוב מאד ללמוד עוד על האפשרויות וכיצד כל אחת מהן עובדת:

טיפול CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי)

 הוא סוג של פסיכותרפיה המתמקדת ביצירת קשרים בין מחשבות, התנהגויות ורגשות. פסיכותרפיסטים המשתמשים ב-CBT עוזרים לאנשים לזהות ולשנות דפוסים לא יעילים המקשים עליהם ופוגעים באיכות חייהם.

CBT עוזר לבני נוער ללמוד כיצד לפרש את הסביבה שלהם בצורה מיטיבה. לעומת גישות טיפוליות אחרות CBT הוא בדרך כלל לטווח קצר. לפעמים, יש צורך רק בסדרה של מספר פגישות מצומצם.

סוג זה של טיפול יכול לאפשר יתרונות כמו:

  • שינוי דפוסי חשיבה שליליים
  • זיהוי תגובות ללחץ
  • שיפור את התקשורת ויחסים חברתיים
  • העלאת ההערכה העצמית
  • זיהוי ושינוי מחשבות שמובילות להתנהגויות ממכרות או אחרות להרס עצמי
  • הפחתה והקלה בהתמודדות עם פחדים ופוביות וחרדה.

טיפול באומנות

טיפול באומנות הוא טיפול שמשלב יצירה והבעה בתהליך הטיפולי של שיחה או שהטיפול כולו מתבסס על סוג מסויים של יצירה ואומנות. בעזרת טיפול באמצעות אומנות עם נוער ניתן לטפל במנעד רחב של קשיים והתמודדויות כמו קשיי הסתגלות, קושי חברתי, דיכאון חרדה OCD ועוד. סוגי האומנות בהם משתמשים בטיפולי הבעה ויצירה יכללו – אומנויות פלסטיות כמו רישום פיסול, תנועה ומחול, דרמה, מוזיקה ועוד. על מנת לעבוד במוסד מוכר הדרישה ממטפלים באומנויות לתואר שני בלבד לכן מדובר על תחום מקצועי ומוכר. טיפול באומנות מתאים במיוחד לבני נוער בגלל העובדה שנערים לעיתים קרובות ממעטים במילים או מתקשים להביע בשיחה את עצמם וכאן האומנות היא גשר לבניית הקשר הטיפולי. בעידן המסכים לעורר בנערים את החשק ליצור אינו דבר של מה בכך, התהליך היצירתי מביא איתו הרבה בריאות ומחזק את הבטחון והערכה עצמית אצל מתבגרים.

טיפול פסיכודינמי

טיפול בפסיכואנליזה שואף לברר את  המניעים, מנגנוני ההגנה והקונפליקטים שאינם מודעים, המספרים על חוויות ילדות. לפי התאוריה של זיגמונד פרויד, (אבי הפסיכואנליזה עליה מבוסס סוג טיפול זה) המתבגר נמצא בשלב הגניטלי- השלב האחרון מבחינת ההתפתחות המינית שלו, שלב זה קריטי לעיצוב תפיסותיו המיניות. לפי אריק אריקסון תאורטיקן פסיכואנליטי המוקד הרגשי של גילאי ההתבגרות הוא גיבוש זהות לעומת טשטוש הזהות, בשלב הנער מתחיל לגבש את זהותו החברתית ואת תפקידו בעולם. טיפול פסיכודינמי רואה בגיל ההתבגרות תקופה חשובה רצופת אתגרים ושינויים אינטנסיביים שמומלץ מאד להיעזר במסגרתה בייעוץ והדרכה להורים וטיפול למתבגרים.

טיפול משפחתי

טיפול משפחתי הוא דרך טיפול או גישה שהמוקד שלה הוא התמודדות עם קשייו של הנער דרך פתרון הקשיים הבין אישיים והמשפחתיים המשפיעים על רווחתם הנפשית. בני נוער המתמודדים עם מתיחות ומטענים בסביבה הביתית או קונפליקטים במשפחה, טיפול מסוג זה יכול לסייע לנער ולמשפחה כולה.

הדרכת הורים

לפעמים היא ניתנת במסגרת טיפול פרטני עבור הנער ולפעמים ללא מעורבותו כלל. הדרכת הורים במקרים רבים יכולה בפניי עצמה לסייע לנער בלי שהוא יעבור בעצמו טיפול. היא מתאימה למקרים בהם הנער מסרב בכל תוקף לטיפול, כאשר יש  קשיים בלתי נסבלים ביחסים עם ההורים וכאשר ההורים ניסו כבר את הכל והתייאשו מלעזור לנער.

טיפול רגשי לבני נוער נותן הרבה ערך לחייהם ועוזר להם להתעצב, להתגבר ולהתבגר. מכון חיבורים מובל על ידי צוות מטפלים מקצועי ועתיר נסיון וידע בנושא של טיפול בבני נוער. בצוות המכון  מטפלים מעולים עם גישה נהדרת ויכולת ליצירת שפה משותפת עם בן הנוער, הם בעלי הכשרה אקדמית ותארים מתקדמים ונסיון במסגרות פרטיות וציבוריות. מזמינים אתכם לשתף, להתייעץ ולבדוק התאמה משותפת לטיפול עבור בן הנוער שלכם.

 

 

 

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.verywellmind.com/therapy-for-teens-2610410https://www.wellnessroadpsychology.com/blog/benefits-of-therapy-for-adolescents

 

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן