fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

שני אחים רבים על בובה

קנאה בין אחים: שיר נוי לוין, פסיכותרפיסטית, מסבירה

קנאה בין אחים היא תופעה טבעית המוכרת למרבית ההורים, אך לעיתים היא גם דורשת ייעוץ מקצועי. מה הסיבות המובילות לקנאה בין אחים? מה גורם לה להתפרץ? איך אפשר להרגיע את הרוחות בבית? שיר נוי לוין, פסיכותרפיסטית ומנהלת מכון חיבורים, בהדרכה על קנאת אחים.

 

הקנאה היא רגש חברתי מורכב המתייחס לתחושת חוסר ביטחון, פחד ודאגה, בין השאר לאור אפשרות אבדן של דבר חשוב [1]. קנאה בין אחים היא אינה נדירה כלל והיאמוכרת לנו כבר מימי התנ”ך בסיפורים הרבים על קין והבל, יעקב ועשיו ועל יוסף ואחיו. כיצד נדע לזהות התעוררות של קנאת אחים? מהן הסיבות לקנאה כזו? איך ומתי היא מתעוררת?

שיר נוי לוין, מנהלת המכון ופסיכותרפיסטית (M.Sc.) בעלת נסיון רב בטיפול במצבי חרדה ודיכאון בקרב ילדים ומבוגרים באמצעות שיטות טיפול ממוקדות ובמרכזן CBT- מסבירה.

 

הניסיון של שיר נוי לוין עם קנאה בין אחים

מתוך הניסיון שלנו במכון בטיפול בילדים ומבוגרים עם קשיים רגשיים שונים, עולה נושא הקנאה בין אחים באופן כזה או אחר כבר במפגשים הראשונים, מכוון שקשר משפחתי הוא הרבה פעמים מטרה בפני עצמה ללא קשר לסיבת הפניה. כאשר עולה נושא הקנאה באופן ספציפי אנו משתדלים להתמקד בשאלות שמגדירות את התפיסה הערכית ואת אפשרות הבחירה בפעולה שונה ומאתגרת עבורכם. לדוגמא: להבין כיצד היית רוצה שיראה הקשר, מה את/ה עושים כדי לקבל את ההערכה של הדמות שבה אתם מקנאים?, כיצד את/ה חושבים ומבינים הצלחה וההקשר לתחושת הקנאה וכו’. גם בעבודה עם ילדים ונוער, פעמים רבות העבודה היא דרך הבנה של איזה אח/ות היתי רוצה להיות ומה עלי לעשות עבור זה.

 

תמיד קיימת מורכבות בתוך קשרים משפחתיים אבל ההנחה הבסיסית שלנו היא שכולנו מעוניינים להרגיש קרובים ומשמעותיים. כשזה הדבר שמוביל אותנו, קל הרבה יותר להציב מטרות שמשרתות את הערכים והרצונות העמוקים שבנו ולמצוא דרכים להכיר בדמיון ובשוני בין אחים מבלי תחושת האיום והתסכול שלעיתים נובעת מכך.

יחסים בין אחים

מערכת היחסים בין אחים הינה מורכבת ומתפתחת בהדרגה, לאורך שנות הילדות וההתבגרות. הקשר בין ילד\ה לאחיו או אחיותיה הינו בין הקשרים הארוכים והחשובים ביותר בחייהם, כאשר האינטרקציות והמצבים איתם יתמודדו האחים בתקופת הילדות תשפיעה רבות על תפיסת קשר זה בעתיד.

ישנם סוגים שונים של מערכות יחסים בין אחים. מצד אחד, מערכות יחסים רבות מבוססות על חברות קרובה, כמעט ללא ריבים או יריבות. מנגד, ישנם קשרים המבוססים כמעט בלעדית על תחרות וקנאה מתמדת המלווה את האחים בכל שנות התבגרותם [2].

מהי קנאה בין אחים?

קנאה בין אחים נובעת במרבית המקרים מתפיסת אי שוויון, אמיתית או מדומה, ביחסם של ההורים אל כל אחד מהאחים או האחיות. קנאה כזו הינה שכיחה במרבית הקשרים בין האחים ולרוב תתחיל בגילאים צעירים.
למעשה, חלק מהמחקרים מדווחים על כך שכ-98% מבני הנוער חוו קנאת אחים [3].

לרוב, הקנאה תתבטא כאוסף של תגובות והתנהגויות, ולאו דווקא כביטוי רגשי או התהנהגות יחידה [4]. לדוגמה, היא יכולה להתבטא בתחושות של עצבות, חרדה ובדידות. ללא טיפול, קנאה בין אחים עלולה להתדרדר לכדי קשיים רגשיים קבועים ואף להתפרצויות אלימות של הילד\ה.

ניתן לקרוא עוד על קנאה גם בעמוד הבא

מה מעורר קנאה בין אחים?

ישנם גורמים רבים המעוררים קנאת אחים [5]. ביניהם – 

 

  • תחרותיות– כאשר הילד\ה מרגישים כי אחיהם הקטנים מהווים מעין “יריבים” בתחרות על תשומת הלב מההורים, יכולה להתפתח קנאת אחים.
  • חוסר תקשורתיות- אחים אשר ביניהם תקשורת טובה יותר, מפתחים אמון רב יותר זה בזה וכך גם סיפוק גדול יותר ממערכת היחסים. על כן, מומלץ שלא להפריע ליצירת תקשורת זו, כפי שמתרחש פעמים רבות בעת תיווך ריבים או העברת מסרים בין אחים בעת סכסוך [6].
  • השוואתיות- התעסקות בהשוואה בין ה”עצמי” לבין אחרים הינה חלק מרכזי בהתבגרות ובניית הערך העצמי. על כן, פעמים רבות ילדים ובני נוער ינסו להשוות בין היחס שהם עצמם מקבלים לבין זה שמקבלים אחיהם, מה שלעיתים מעורר רגשות נחיתות וקנאה.
  • מיקום במשפחה– פעמים רבות, לידת אח\ות קטנים יכולה להוות אירוע מלחיץ עבור ילדים. למעשה, אמהות רבות מתארות שינוי התנהגותי אצל הילד\ה מספר שבועות לאחר לידת האח\ות הצעירים, המתבטא כשובבות יתר, מתן דרישות ופקודות וחוסר היענות להורים.

הטיפים של שיר נוי לוין להתמודדות עם קנאת אחים

על מנת להתמודד ואף למנוע היווצרות קנאת אחים, ישנם מספר עקרונות שמומלץ להקפיד עליהם.
ראשית, חשוב מאוד לנסות ולחזק את הקשר בין האחים והאחיות. מספר מחקרים הוכיחו כי כאשר ישנה חברות איתנה המלווה בתקשורת טובה בין האחים והבעת חיבה זה לזו, הסבירות לקנאה בין האחרים פוחתת וכך גם היריבות ביניהם.
כמו כן, מומלץ להפחית את ההתעסקות בהשוואה בין האחים. כאשר לא מנסים להשוות את המשאבים או היחס בין האחים מראש, אלא מספקים לכל ילד על פי צרכיו – הילד\ה ייטו פחות לחפש את השוויון, אם לא הובטח להם כזה.

נדבך נוסף של אותה נקודה הוא ההימנעות מחינוך אחד האחים על פי דרך התנהגותו של אח אחר. גישה חינוכית זו עלולה להעלות את תחושת ההשוואתיות בין האחים וכך להצית רגשות קנאה חזקים יותר.

בכל מקרה בו קנאת אחים גורמת לסכסוך או ריב בין האחים, מומלץ להקפיד להתייחס אליו ולפתור אותו בהקדם. כך האחים ילמדו להתגבר על ההבדלים הטבעיים ביניהם בהקדם וירכשו כלים לשם התמודדות עם מצבים דומים בעתיד [7]. 

טיפול קוגניטיבי - התנהגותי: קצר, ממוקד ויעיל

בין השיטות השונות לטיפול בקנאת אחים, בולטת שיטת ה-CBT– טיפול התנהגותי-קוגניטיבי.
סי בי טי הינה שיטה טיפולית המתבססת על זיהוי ושינוי דפוסי חשיבה והתנהגות בעייתיים שעלולים לגרום לבעיות רגשיות מגוונות. טיפולי CBT הינם טיפולים ממוקדים ועל כן הם קצרים במשכם- לרוב אינם מתארכים מעבר ל- 3-6 חודשים.

חשוב לציין, כי שיטת ה-CBT הוכחה מדעית במחקרים רבים והפכה בשנים האחרונות לאחת משיטות הטיפול הנפוצות והיעילות ביותר עבור מצבים רגשיים מגוונים.

לקריאה נוספת על שיטת ה-CBT הכנסו לעמוד היעודי.

 

מכון חיבורים מובל על ידי פסיכולוגים בולטים ומובילים בתחומם, אשר התמקצעו בארץ ובחו”ל. צוות המכון על כל מטפליו, מתמקד בשיטת ה-CBT ומאחוריו נסיון טיפולי של שנים רבות עם מאות מטופלים שהשיגו בהצלחה את מטרותיהם. נשמח להיפגש עמכם בקליניקות שלנו בתל-אביב, ראשון לציון, רעננה וחולון, להקשיב ולהעניק טיפול המותאם לכם באופן אישי.

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

5/5 (1)

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן