fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

בני זוג מתווכחים ביניהם

קנאה בין בני זוג – מה סימנים ואיך מתמודדים?

בעוד שקנאה היא רגש נפוץ ואף מטיב במערכת היחסים, היא גם עלולה להחליש את הקשר הזוגי. לעיתים, קנאה בין בני זוג עלולה להתפתח ולהיות בסיס להתנהגויות מסוכנות. לכן, חשוב לדעת: מה הם הסימנים לקנאה זוגית, איך ניתן להתמודד איתה ומתי היא עלולה להפוך למסוכנת?

קנאה היא רגש שמתפתח על בסיס תחושת חוסר ביטחון, פחד ודאגה לאור הצלחה של אחרים או לאור אבדן אפשרי של דבר חשוב. ביסודה, הקנאה מהווה חלק מההתפתחות הטבעית של נפש האדם והיא חלק הכרחי בהגנה ושימור של קשרים אנושיים.[1]

על כן, זהו רגש נפוץ שאנו נתקלים בו ומתמודדים עמו כמעט בכל תחום חיים: המשפחתי, המקצועי ובמיוחד בתחום הזוגי. קנאה המתעוררת בין בני זוג הינה תופעה שכיחה ומוכרת. למעשה, על פי סקרים, קנאה זוגית תתקיים בחלק גדול ממערכות היחסים בשלב מסוים, ואף ברובן.

עם זאת, קנאה זוגית עלולה להתבטא גם בצורות מופרזות. החדשות הטובות: באמצעות זיהוי של קנאה בזוגיות, הגדרה של רגשות נורמליים ולא נורמליים, ואיתור השורשים לרגש ניתן לקבל כלים שיסייעו להתמודד איתה ביעילות. [2]

קנאה בזוגיות- ממה היא נובעת?

קנאה בזוגיות הינה מורכבת ונובעת לרוב מהמחשבה או ההרגשה שישנו איום פוטנציאלי על איכות מערכת היחסים, בין אם האיום קיים במציאות ובין אם לא. כלומר, מדובר בהרגשה של חוסר בטחון או אמון בקשר. קנאה שכזו יכולה להביא לכדי תחושות עצב או כעס ועד לדפוסי התנהגות חריגים כגון מעקב או חדירה לפרטיות בן\ת הזוג. [3]

סיבות רבות יכולות להביא לקנאה בין בני זוג: הצלחה מקצועית או חברתית של בן\ת הזוג עלולה לעורר קנאה. לעומת זאת,  קנאה רומנטית נובעת מהחשש לנאמנותו של בן\ת הזוג. בהחלט אפשרי שיהיו מקורות שונים שיעצימו את הקנאה.

איך קנאה בין בני זוג באה לידי ביטוי ביחסים?

בן\ת הזוג לא בהכרח יבטאו את הקנאה שהם מרגישים, אך היא יכולה לגרום למתחים משמעותיים ולירידה משמעותית באיכות מערכת היחסים.

 

כמו כן, ייתכן הבדל בין תחושות הקנאה בין המינים: בעוד גברים יהיו מוטרדים יותר מחוסר נאמנות בתחום המיני, נשים יהיו מוטרדות יותר מהתחום הרגשי- אם כי כל מגדר יכול לחוש קנאה בזוגיות על כל רקע.

האם קנאה במערכת יחסים היא דבר בריא?

על אף שיכולות להיות לה השלכות שליליות, הקנאה הזוגית כשלעצמה היא אינה כשלון או בעיה. בבסיסה, לקנאה מטרה ברורה של שימור מערכות היחסים ועל כן היא בעצם תוצאה נורמטיבית ואף מתבקשת בעת זוגיות העומדת בפני איום. רבים מאמינים שהקנאה הינה דרך להרעיף ולהראות אהבה ואכפתיות כלפי בן\ת הזוג, ועל כן היא אלמנט חשוב המחזק את הזוגיות ואף יכול להעצים אותה.

כפי שהזכרנו, הקנאה מייצגת פחד מפני אבדן של חלק משמעותי בחיינו. לכן, במערכות יחסים המתוארות כמאושרות ומספקות עבור בני הזוג, יכולה להתפתח קנאה “תגובתית”. קנאה מסוג זה נחשבת “טובה” והיא נובעת מפחד מוצדק ממצבי חוסר נאמנות של בן\ת הזוג. מחקרים רבים גילו שככל שמערכת היחסים הינה קרובה יותר בין בני הזוג – כך הסיכוי לפתח רגשות קנאה הינו גבוה יותר. [4]

מתי קנאה במערכת יחסים הופכת למסוכנת?

קנאה זוגית מסוכנת כאשר את או אתה מרגישים שהיא מסוכנת או כאשר היא הופכת אובססיבית וכך עלולה לגרום להשלכות חמורות. קנאה שכזו הינה “קנאה חשדנית” או אובססיבית, והיא מתאפיינת בהחזקת ספקות משמעותיים לגבי נאמנותו של בן\ת הזוג, אך ללא כל הוכחה לבגידה שהתרחשה. זהו הסוג ה”רע” של הקנאה.

קנאה כזו נובעת בין היתר מפגיעה בבטחון העצמי או מרמת חרדה גבוהה ובסופו של דבר עלולה להביא לערעור והרס מערכת היחסים עצמה – זאת מבחינת תחושת הסיפוק מהקשר, המחויבות בין בני הזוג ואיכותו.

בהתגלמותה הקיצונית ביותר של הקנאה, היא יכולה להוביל לרכושנות כלפי בני הזוג, הגבלתו וכבילתו הרגשית והפיזית ואף להביא לאגרסיביות ואלימות. יש לשים לב לנורות אדומות בקנאה כזו, שיכולות לרמז על אלימות שעלולה להופיע בהמשך מצד בני הזוג הקנאים. [5]

הנורות האדומות לקנאה מסוכנת

הנורות האדומות משתנות בין בני זוגות שונים, ותלויות רבות באופיו של בני הזוג והקשר. עם זאת, ניתן לקבוע מספר סימני אזהרה בבן\ת הזוג  שהופעתם יכולה להעיד על קנאה שעלולה להיות הרסנית.

  • השקעת זמן מרובה בדאגות הנובעות מהקנאה
  • קושי בהימנעות ממחשבות לגבי הדאגות
  • פגיעה באיכות מערכת היחסים
  • הגבלת החופש של בן\ת הזוג
  • בדיקה מתמדת ואף מעקב אחרי התנהגות בן\ת הזוג. [6]

איך מתמודדים עם קנאה בזוגיות?

קנאה זוגית יכולה להשפיע רבות על מערכת היחסים ועל כן מומלץ להתייחס אליה ולנסות לטפל בה. למעשה, נמצא שקנאה בין בני זוג הינה סיבה מובילה לפנייה לייעוץ זוגי.

פעמים רבות, הקנאה בין בני הזוג הספיקה לפגוע במערכת היחסים וליצור בעיות תקשורת המחמירות עוד יותר את בעית הקנאה, מה שיוצר ‘מעגל שמזין את עצמו’. על כן, בתחילת הטיפול יש צורך לפעול לשם עצירת ההתדרדרות ובניית מערכת היחסים “מחדש”.

שיטות טיפוליות שונות יכולות לסייע להתמודד עם קנאה זוגית ובהן סדנאות שליטה על כעסים, תרגולי אסרטיביות ותקשורת, למידה כיצד ניתן למנוע תגובה לאירועים המעוררים קנאה וכיצד לעצור חשיבה אובססיבית.

שיטה מרכזית להתמודדות עם קנאה היא שיטת ה-CBT, טיפול-קוגניטיבי-התנהגותי. CBT היא שיטת טיפול פסיכולוגית ידועה ומוכחת מחקרית למצבים שליליים רבים מתחום הנפש, לרבות חרדות.

טיפולי CBT הם לרוב קצרי מועד (3-6 חודשים), מובנים באופן מסודר ומשלבים מטלות טיפוליות לצורך ארגון מחודש של דפוסי החשיבה והפחתת הקנאה שאינה משרתת את האדם או הזוגיות. לקריאה נוספת על שיטת הCBT הכנסו לעמוד הייעודי באתר שלנו. [7]

מטפלי ה-CBT של מכון חיבורים הם כולם מטפלים ומטפלות עם רישיון של משרד הבריאות והשכלה גבוהה בתחום הנפש. ביחד, אנחנו מחזיקים בניסיון של עשרות שנים בטיפול וביעוץ זוגי ונפשי בשיטות מתקדמות ומוכחות. נשמח להיפגש עמכם בקליניקות שלנו בתל-אביב, ראשון לציון, רעננה וחולון, להקשיב ולעזור לכם להתמודד עם קנאה בזוגיות.

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן