fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

כותב:
תוכן עניינים

זוגיות היא אולי המרחב הכי פגיע וחשוף רגשית שאדם יכול להמצא בו בחייו, וכפועל יוצא מכך גם מרחב של למידה עצמית עמוקה ופגישה עם רגשות עמוקים. יש סוגי זוגיות יציבים בהם הטלטלות והריבים הם מינוריים וכאלה שנראים יציבים כלפי חוץ אך מתחת לפני השטח אחד או שני בני הזוג מסתירים סודות אחד מהשני ואז נוצר משבר בזוגיות. כיצד נבנית ונחרבת מערכת אמון זוגית ואיך ניתן להתמודד עם שקרים ובגידות בתוך זוגיות?

מהו משבר אמון ביחסים?

אמון באופן כללי, הוא יסוד שעומד בבסיסן של מערכות יחסים משמעותיות באשר הן, גם בין חברים משפחה ואפילו עם חיית המחמד. מאחורי הערך אמון עומדת ברית בין שני הצדדים שאיננה מדוברת, שמתקיימת באופן הדדי במסגרתה כל אחד מהצדדים מקיים את חלקו, בכוונה להיטיב עם הצד השני. בין בני זוג ליבה של ברית האמון היא שמירת אמונים מינית ורומנטית, לנהוג אחד בשנייה בכבוד, לדאוג לצרכיי האחר ולדעת שהאחד יהיה שם למען האחר בעת הצורך. בני אדם עוברים מסע, בו יש התפתחות שינויים מעברים תובנות, מחליפים קריירה מכירים את עצמם טוב יותר מחליפים ערכים ומחפשים משמעות, אין סטטיות בחיים, גם אם יש אשליה שלה. משבר אמון בתוך יחסים מתרחש כאשר אחד הצדדים מפר את ברית האמון באופן כלשהו וגורם לצד האחר לחוש נבגד ומרומה, הצד הפגוע חש כי איננו יכול לתת אמון יותר באדם האחר ואיכות הקשר נפגעת לפעמים גם עד כדי רצון להיפרד ולהתנתק.

איזה סוגים של משברי אמון יש בזוגיות?

סוג משבר האמון הנפוץ ביותר בתוך זוגיות עוסק בהיבט רומנטי ומיני כאשר בן הזוג בוגד מינית או מתאהב במישהו אחר. חווייתו של בן הזוג הנבגד עלולה להיות של התערערות של כל מה שידע והכיר ועלול להוביל למשבר נפשי ובתוך היחסים של השניים. עצם ההסתרה של הסוד והשקר לאורך זמן היא זו שמגבירה את המשבר באמון ויכולה ומעבר לטלטלה בתוך היחסים יכולה ליצור טראומה אצל הצד הנבגד שתקשה עליו לסמוך בהמשך על פרטנרים אחרים אם ייפרדו השניים.
סוגים אחרים של משברי אמון בתוך זוגיות פחות שכיחים ומדוברים אך יכולים לעסוק בכך שהאחד הפר הבטחה כלפי האחר, או ביצע מעשה שלא מקובל על השני והסתיר זאת מהאחר, בהקשר של גידול הילדים, הבית או התנהלות כלכלית.

מה מניע בן זוג לבגידה והסתרה?

בכל זוגיות מתעוררים קונפליקטים פנימיים אצל בני הזוג, כמו למשל הקונפליקט בין הצורך לביטחון לבין תחושת חופש, בין התמסרות לאדם אחד והפקדת “הלב” שלנו אצלו לבין הפחד מחוסר האונים וחוסר השליטה למקרה שהוא יעזוב. קונפליקטים אלו גורמים לבני הזוג כתלות במבנה האישיות ורמת המוסר שלהם לבחור את בחירתם, לפעמים קשה לבחור בין שני ערכים מנוגדים והתוצאה יכולה להיות הסתרה, למשל רצון לשמור על שלום בית וקשר זוגי יציב ובטוח לצד הצורך לחוות ריגושים והרפתקאות מיניות או להתאהב באדם חדש. בן הזוג הבוגד רוצה לשמור על בן הזוג השני ומפחד לשתף אותו במאוויו פן הוא יכעס, יתפרק, ירצה לעזוב אז הוא מעדיף להסתיר את צרכיו ולאחר מכן את מימוש צרכים ומעשיו.

איך להתמודד עם משבר אמון זוגיות?

כאשר האמון נפגע, בין אתם הצד הבוגד או הנבגד, יש כאב, צער, ואבל על איכות שכבר איננה הכוללת אמון ביטחון וקירבה, בין אם הם היו מזוייפים, זו עדיין מכה קשה ואובדן. לפעמים הצד הפוגע חש חרטה עזה ועוגמת נפש בעצמו על מה שקרה ורוצה לתקן אך לא תמיד ניתן לשקם את האמון ולפעמים האדם הנבגד משאיר פתח דרכו כן ניתן לשוב ולעבוד על היחסים ולשקם. בשני המקרים, ההתמודדות היא מורכבת ומעוררת הרבה מטענים מהעבר, אשמה וביקורת, זעם עצב, חרדה ועוד. במקרים רבים ובעיקר כאשר יש ילדים, זוגות שוקלים בכובד ראש את הפרידה ונוטים לבחור בתיקון ושיקום הקשר.

טיפול ושיקום לצמיחה מתוך משבר אמון זוגי

כאשר אתם עומדים בפניי משבר אמון בזוגיות, בין אם הוא תהומי וקשה ובין אם הוא נחווה כבר תיקון עומדות בפניכם שני אופציות עיקריות, לבחור לשקם ולהמשיך את הקשר או להיפרד. כמובן שיש אלטרנטיביות ביניים נוספות שניתן לחשוב עליהן, כמו הפסקה או המשך הקשר במתכונת שונה אך על מנת להגיע אליהן יש לבחון את המוטיבציה והיכולת של הצדדים להישאר בקשר. אם הבחירה לאור הנסיבות היא להמשיך את הקשר עומדת בפניכם בחירה נוספת והיא סוג הטיפול, מטפל וגישה טיפולית.

טיפול זוגי הוא בחירה חכמה כאשר זה נוגע למשבר אמון בזוגיות, עם זאת, קחו בחשבון שטיפול אישי הוא חשוב לא פחות. כאשר נפגע האמון של אדם בבחיר ליבו גם האמון שלו בעצמו מתערער, האדם פוגש בבת אחת ללא הכנה את האמת שיכולה להיות כואבת ולעורר אותו למציאות חדשה שמזמינה אותו לתהליך אישי עם עצמו. בטיפול הזוגי אמנם ניתן לעבוד על הקשר באופן מעמיק, לאחות את השבר ולתת מקום לכל אחד מבני הזוג להביע את כאבו, מה חשוב לו ואיך הוא רואה את המשך היחסים.

מכון חיבורים מציע טיפולים זוגיים ופרטניים בגישות מתקדמות מעולמות הטיפול הפסיכולוגי וגישת CBT הנחקרת והיעילה. שיקום הזוגיות זו מלאכת מחשבת שדורשת איש טיפול מוסמך שילווה וייתן את נקודת המבט המקצועית שלו. מכון חיבורים מונה אנשי טיפול פסיכולוגים ופסיכותרפיסטים בעלי תארים אקדמאיים וניסיון עשיר בטיפול באנשים הנמצאים בצמתים משמעותיים בחייהם, מוזמנים להתייעץ ולשאול שאלות.

hiburim

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן