fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הפרעת שליטה בדחפים

כותב:
תוכן עניינים

הפרעת שליטה בדחף impulse control disorder היא חלק מקבוצת הפרעות פסיכיאטריות המתאפיינת באי עמידה בפני דחפים ופיתויים. האדם הסובל מהפרעת שליטה בדחפים איננו מסוגל לעצור עצמו אל מול הדחף לסיפוק מיידי וזאת גם כהוא מבין בטווח הארוך שפעולותיו פוגעות בו או באחרים. מכון חיבורים מציע מגוון של שיטות טיפול ומקנה כלים להתמודדות עם הקושי יחד עם צוות מנוסה ומקצועי שיתאים את שיטת הטיפול לך באופן אישי.

סימפטומים ומאפיינים נפוצים

הפרעת שליטה בדחף מסווגת מבחינה פסיכיטארית כסוג של הפרעה אובססיבית – קומפולסיבית (ocd). הסימפטומים מתבטאים באי עמידה בפני דחפים ופיתויים, תסמינים אלה מופיעים בצורה של התנהגות חריגה חוזרת ונשנית של קלפטומניה, פירומניה, טריכולמניה, התמכרות להימורים או חומרים מסוכנים ועוד.

הפרעה זו שייכת גם להפרעות פסיכיאטריות המתאפיינות בהתמכרויות שונות כמו התמכרות להימורים ועוד מספר התנהגויות כפייתיות המסבות נזק לגוף האדם עצמו או לסביבתו.

להתמודד עם אובססיה לניקיון – אפשר ורצוי

 

נשמע מוכר? חייג/י אלינו לייעוץ מקצועי ללא התחייבות: 077-494-4014

המאפיין הייחודי של הפרעה זו הוא חוסר היכולת של האדם לעצור את עצמו, “לכבוש את יצרו” גם כאשר ברור לו כי למעשיו יש השלכות שליליות. הסובל מהפרעת שליטה בדחף אינו מצליח לעמוד בפיתוי – לגנוב, להצית דברים, לכסוס ציפורניים או לתלוש את שערות ראשו גם כאשר הוא מודע היטב לכך שפעולות אלו הן שליליות ומובילות לאחר הסיפוק המיידי לנזק לעצמו ולאחרים.

מקורותיה של הפרעת השליטה בדחפים אינם ברורים, וגישות שונות בפסיכולוגיה מייחסות אותה להפרעת ביולוגיות, התפתחותיות או אישיותיות. על פי רוב ניתן לטפל הפרעת שליטה בדחף דרך שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול פסיכולוגי.

 

אם התחושות מוכרות לכם, אינכם חייבים להשלים עם החרדה. במכון חיבורים אנו מנוסים בטיפול בפוביה במגוון שיטות ממוקדות וקצרות מועד, המותאמות באופן אישי לכל מטופל ומטופל. במכון חיבורים תמצאו צוות מקצועי רב-תחומי המומחה בהתאמת טיפול לכל סוגי החרדות לכל הגילאים.

מעוניינים להתייעץ עמנו ולדעת יותר טיפולים אפשריים בהתקפי חרדה? כתבו לנו או צרו עמנו קשר עוד היום.

 

גורמים להפרעת שליטה בדחפים

עולם הפסיכולוגיה והפסיכיאטריה חלוק בדעתו לגבי מקורותיה של הפרעת השליטה בדחף. הנוירופסיכולוגיה השיגה מספר התקדמויות בעשורים האחרונים בזיהוי אזורים עצביים במוח המשפיעים על אי היכולת לעמוד בפני דחפים ופיתויים.

חלק מהגישות הפסיכולוגיות ופסיכואנליטיות טוענות כי הפרעת שליטה בדחף נובעת ממבנה אישיות חלש של האדם ובייחוד חולשתם של המנגנונים האמונים על דחיית סיפוקים. ישנם פסיכיאטרים הטוענים כי התופעה נובעת מניסיון של האדם לפצות על תכנים נפשיים כאובים או מאוויים מיניים בלתי מסופקים.

אחרים טוענים כי מדובר בניסיון לפצות על חסכים רגשיים ונפשיים של האדם שמקורם בילדותו. כמו כן, נמצאה מידה מסוימת של קשר בין הפרעת שליטה בדחף לבין רקע של התעללות הורית.

 

אז איך מטפלים?

ראשית חשוב לציין שללא טיפול, הפרעה זו עלולה לשבש באופן דרמטי את חייו של הסובל ממנה ולהוביל לא רק לפגיעה פיזית בו ובאחרים אלא גם להסתבכות פלילית הנובעת מנטייה אובססיבית לגנוב או להצית דברים.

ישנן מספר שיטות טיפול להפרעת השליטה בדחפים שעל פי רוב כוללת שילוב של טיפול תרופתי עם טיפול פסיכולוגי. לטיפולים התנהגותיים ישנה מידה של הצלחה אך על פי רוב הגישה הקוגניטיבית הוא המועדפת לטיפול בסינדרום. אל תהסס/י לפנות לקבלת סיוע מקצועי. הפרעה זו ניתנת לטיפול ובשילוב עזרה מקצועית ניתן להקל משמעותית על הסובל ממנה.

 

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן