טיפול DBT: טיפול דיאלקטי-התנהגותי להתמודדות עם רגשות קיצוניים

כבני אדם, לעולם לא נוכל לשלוט לגמרי על הרגשות שלנו, אבל בהחלט נוכל להשתפר בהתמודדות איתם. טיפול דיאליקטי-התנהגותי (DBT) הוא אחד מהטיפולים המובילים בעולם בעשורים האחרונים לסובלים מרגשות קיצוניים. כיצד נראה הטיפול? כמה מהר רואים תוצאות והאם הוא מועיל גם עבור הפרעת אישיות גבולית?

תמצית

  • חוסר ויסות רגשי (רגשות קיצוניים) יכול לגרום לסבל נפשי רב ולפגוע במערכות יחסים ובהישגים מקצועיים.
  • DBT היא שיטת טיפול פסיכולוגית שפרצה דרך בטיפול ברגשות קיצוניים בעשורים האחרונים. 
  • טיפולי DBT הם טיפולים פרקטיים שבהם לומדים טכניקות ואסטרטגיות מעשיות לקבלת רגשות שליליים ולהתמודדות עימם.

כשה-DBT, הטיפול הדיאלקטי- התנהגותי, פרץ לעולם הפסיכולוגיה בשנות ה-80′ של המאה ה-20 הוא קצר שבחים על האופן שבו הצליח לעזור לסובלים מהפרעת אישיות גבולית (Borderline Personality Disorder (BPD)) ואובדנות להתמודד עם הרגשות הקיצוניים שמאפיינים את ההפרעות. 

 

עם השנים פסיכולוגים צברו ניסיון מוצלח בטיפול DBT לרגשות קיצוניים גם באנשים ללא הפרעת אישיות גבולית. כך, החל ה-DBT לשמש ככלי יעיל ונפוץ גם להפרעות אכילה, זעם ודיכאון בטווח רחב של גילאים. הבסיס לטיפול- טכניקות קבלה והתמודדות עם רגשות שליליים שכולנו נחווה, גם בחיים המאושרים ביותר.

האם אני סובל מרגשות קיצוניים?

כאמור, טיפולי DBT יכולים לעזור גם לאנשים שסובלים מהפרעת אישיות גבולית (בורדר ליין) וגם לאנשים ללא הפרעת אישיות גבולית הסובלים ממצבי רוח קיצוניים.

חוסר ויסות רגשי מתאפיין בסבל רב, באי-יציבות של קשרים חברתיים וזוגיים ובתגובות קיצוניות לעימותים או לכשלונות- שנובעים כולם מהקושי להתמודד עם רגשות שליליים.

יש מספר שאלונים שיכולים לעזור לקבוע אם אתם סובלים מחוסר-ויסות רגשי שטיפול DBT יכול להיות יעיל עבורו. בין השאלות המרכזיות שחוזרים בשאלונים אלה:

 

1.האם אתם מרגישים שמצבי הרוח שלכם פוגעים באיכות חייכם, בקשרים חברתיים ובהתקדמות המקצועית שלכם?

 

2.האם אתם מתקשים לקבל עזרה מאנשים אחרים שמנסים לעודד אתכם בזמן מצב רוח ירוד?

 

3.האם אתם מתקשים ליישם עצות של אנשים אחרים שמנסים לעזור למצבי הרוח שלכם?

 

אם עניתם ‘כן’ על חלק מהשאלות, מומלץ לשוחח עם מטפל מוסמך שיוכל לברר אם אתם אכן סובלים מחוסר ויסות רגשי שטיפול DBT יכול לשפר.

DBT עוזר לך לשבור את מעגל חוסר הוויסות הרגשי

הסובלים מחוסר-ויסות רגשי יכולים לפתח הימנעות מקשרים חברתיים וזוגיים ולהימנע מאתגרים אקדמאיים ומקצועיים כך שלא נממש את מלוא הפוטנציאל שלנו. זאת, בגלל ‘מעגלי חוסר הוויסות הרגשי’ שחוזרים וחמירים זה את זה.

איך נראה ממעגל של חוסר ויסות רגשי?

1.אירוע שלילי: עימות, כישלון בעבודה, ציון נמוך או סירוב לחיזור יכולים כולם לגרום לתגובה רגשית קיצונית וסבל רגשי רב, שיתבטא גם בתגובה שכלית וגם בתגובה גופנית.

2.תגובה שכלית (קוגנטיבית) וגופנית: במסגרת האירוע השלילי אנחנו מאמצים תגובה גופנית (דופק מואץ, הזעה, חוסר שקט) ושכלית (‘אני לא מוצלח’ או ‘אני שונא את מקום העבודה הזה ורוצה להתפטר’). 

3.תגובה התנהגותית הרסנית: תגובה התנהגותית חריפה (החרפת עימות, התפטרות, נשירה מהלימודים, הימנעות מניסיונות חוזרים) יכולה לפגוע באופן קשה בנו ולמנוע מאיתנו להנות ממסגרות חברתיות ומקצועיות מספקות. 

איך נראה טיפול DBT?

אחד הדברים הטובים ביותר בטיפול דיאלקטי-התנהגותי הוא שהוא בנוי כולו על כלים פרקטיים שיעזרו לך בעולם האמיתי. 

במסגרת הטיפול, שמשלב פגישות אישיות שבועיות, פגישות קבוצתיות ושיחות טלפון, נעסוק בלמידה אינטנסיבית של יכולות, אסטרטגיות וטכניקות שיעזרו לך להרגיש טוב יותר בהקדם האפשרי. 

בין האסטרטגיות שנלמד בטיפול:

 

  • הבנת רגשות וישום שלהם: זה נשמע פשוט, אבל אחד הכלים החזקים ביותר בארגז הכלים של DBT הוא זיהוי הרגשות שאנחנו מרגישים. עשרות שנות ניסיון לימדו אותנו שרק אחרי שנדע לזהות את הרגש נוכל ללמוד איך להתמודד איתו. 
  • הבחנה בין רגשות ראשוניים לשניוניים: נלמד להבדיל בין שני סוגים של רגשות: רגשות ראשוניים שנובעים באופן טבעי מאירוע קשה ורגשות שניוניים שהם תגובה לרגשות הראשוניים.
    בעוד שהרגשות הראשוניים הם טבעיים יותר, דווקא על הרגשות השניוניים (שגורמים לסבל רב) נוכל ללמוד לשלוט טוב יותר.
  • שחרור רגשות כואבים: אנחנו נוטים ‘להיתקע’ בעיבוד רגשות שליליים במקום פשוט לשחרר אותם. היכולת לשחרר רגשות כואבים היא קשה מאוד אבל היא שווה את ההשקעה ובמסגרת טיפולי DBT עוסקים בה לא מעט. 
  • טכניקות נקודתיות כמו STOPP: נלמד ביחד טכניקות נקודתיות שיוכלו לעזור לך בזמן אמת בהשראת הגישה הפסיכולוגית הידועה CBT (טיפול קוגנטיבי- התנהגותי). כך למשל, נלמד איך לגשת לאירוע שלילי בגישת STOPP:
  • S-Stop: עצור לרגע.
  • T-Take a breath: קח רגע, שים לב לנשימה שלך.
  • O-Observe: הבט על המצב ועל עצמך. מה אתה מרגיש עכשיו? אילו רגשות אתה מרגיש? מה אתה מרגיש בגוף שלך? למה אתה מגיב?
  • P- Perspective: מה התמונה הגדולה יותר? איך אפשר להבין אחרת את המצב שאתה נמצא בו? האם מה שהבנתי הוא עובדה או דעה? עד כמה המצב הזה חשוב? עד כמה הוא יהיה חשוב עוד שישה חודשים?
  • P- Proceed: איך אני מתקדם מכאן? מה הכי טוב בשבילי במצב הזה? איזה פיתרון מתאים לערכים שלי? 

מי מטפל ב-DBT במסגרת מכון חיבורים?

טיפול DBT הוא טיפול פסיכולוגי לכל דבר ועניין. לכן, מטפלי DBT יכולים להיות רק מי שהוסמכו לטיפול על ידי משרד הבריאות והם בעלי השכלה וניסיון מתאימים.

מטפלי ה-DBT בתל-אביב, חולון, ראשון-לציון ורעננה של ‘מכון חיבורים’ מחזיקים כולם בתואר שני לפחות בתחום בריאות הנפש ובהסמכה של משרד הבריאות לעסוק בטיפול נפשי ורגשי. 

המטפלים שלנו קובעים תוכנית טיפול מפורטת ומדויקת לכל מטופל, בהתאם לצרכים, הקשיים והחוזקות הייחודיים לכל אחד.

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support