• 072-2172234
  • תל אביב | חולון | רעננה | ראשל"צ
  • 072-2172234
  • תל אביב | חולון | רעננה | ראשל"צ

מה ההבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי?

בשנים האחרונות גברה המודעות להשפעה שיש ללקויות למידה שונות (דיסלקציה, דיסגרפיה וכו') ו/או למצבים רגשיים על הישגיו האישיים של התלמיד. כתוצאה מכך, יותר ויותר הורים לילדים עם קשיים לימודיים, מבקשים לפנות לייעוץ ולאבחון מקצועי במטרה לאפשר להם לגשר על הפערים.

בשנים האחרונות גברה המודעות להשפעה שיש ללקויות למידה שונות (דיסלקציה, דיסגרפיה וכו’) ו/או למצבים רגשיים על הישגיו האישיים של התלמיד. כתוצאה מכך, יותר ויותר הורים לילדים עם קשיים לימודיים, מבקשים לפנות לייעוץ ולאבחון מקצועי במטרה לאפשר להם לגשר על הפערים.

נשאלת השאלה – האם לפנות לאבחון דידקטי או לאבחון פסיכודידקטי?

במאמר הבא נציג בפניכם את ההבדלים המהותיים ונמליץ לכם איך לבחור את סוג האבחון הראוי והמתאים לילדיכם.


אבחון דידקטי:

אבחון דידקטי מתמקד בכישורים וביכולות הקוגניטיביות של הנבדק ומנסה לאתר את נקודות החוזק והחולשה ואת לקויות הלמידה שלו (באם קיימות). האבחון הדידקטי מספק מידע חיוני הן לגבי מיומנויות נרכשות (קריאה, חשבון, אנגלית כתיבה, אסטרטגיות למידה) והן על הכישורים והיכולות בתחום השפה, התפיסה החזותית, הבחנה שמיעתית, זיכרון לסוגיו השונים, תפיסה כמותית, מוטוריקה עדינה, קשב וכו’. האבחון מבוצע יל ידי מורה להוראה מתקנת (שעברה קורס אבחון דידקטי). תוצאות האבחון מלמדות על לקויות למידה, המשפיעות על הישגי התלמיד.

מתי כדאי לפנות לאבחון דידקטי?

מומלץ לפנות לאבחון דידקטי, כאשר יודעים, ללא ספק, כי הפערים הלימודיים אינם נובעים מבעיות הבנה, אינטליגנציה נמוכה או בעיה רגשית מסוימת. כמו כן, כדאי לפנות לאבחון כאשר נדרשת הבנה מעמיקה לגבי הקושי של התלמיד בתחום ספציפי – הבנת הנקרא, כתיבה, מתמטיקה וכו’. 

חשוב לציין כי מבחן זה אינו מספק מידע על השפעות של מצבים רגשיים ו/או על הפרעות קשב וריכוז.

אבחון פסיכודידקטי:

אבחון פסיכודידקטי הינו אבחון משולב, המורכב מאבחון דידקטי, הכולל את המרכיבים הקוגניטיביים ואבחון פסיכולוגי, הטומן בחובו את החלקים הנפשיים-רגשיים. האבחון נערך על ידי פסיכולוג חינוכי וכולל הן מבחנים להערכת היכולות האינטלקטואליות, מנת המשכל והתפקוד הלימודי והן מבחנים השלכתיים, המאפשרים למידה על מרכיבים מרכזיים באישיותו של הילד (דימוי עצמי, הפרעות חרדה וכו’).

מתי כדאי לפנות לאבחון פסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי מומלץ כאשר חושדים כי רמת האינטליגנציה של הנבדק נמוכה מהממוצע והיא, למעשה, משפיעה על הישגיו. כמו כן, כדאי לבצע את המבחן הפסיכודידקטי כאשר יש חשש לאי התאמה של התלמיד למסגרת החינוכית, בה הוא לומד (במקרים בהם שוקלים להחליף את המסגרת החינוכית).

המבחן מומלץ גם כאשר נדרשת הבנה מעמיקה לגבי מקור הקושי אצל התלמיד (האם נובע ממנת משכל נמוכה, מבעיות רגשיות, קשיים בבית וכו’) או כאשר חושדים כי היבטים רגשיים ו/או מוטיבציונים משפיעים על הישגיו (דחייה חברתית, בעיות משפחתיות, היעדר ביטחון עצמי, הפרעות חרדה וכו’).
חשוב לציין כי אבחון פסיכולוג פחות מתאים לאיתור לקויות למידה, הדורשות בניית תכנית לימודים בהוראה מתקנת (הארכת זמן במבחנים, שכתוב מבחנים וכו’).

בכל מקרה של ספק, מומלץ לפנות למכון המתמחה הן באבחון דידקטי והן באבחון פסיכודידקטי ומתאים את המטפל לצרכיו האינדיבידואליים והייחודיים של כל ילד וילד.

 

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support