fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הפרעת אישיות גבולית

כותב:
תוכן עניינים

מכון חיבורים אינו מטפל בגישת DBT וממליץ על פניה למכונים המתמחים בתחום זה. ניתן ליצור קשר עם מכון שלום או מכון אופק.

הפרעת אישיות גבולית, היא סוג של הפרעת אישיות נפוצה יחסית המתאפיינת בחוסר ויסות רגשי, הבא לידי ביטוי במגוון רחב של התנהגויות המבטאות חוסר יציבות, בין אם מדובר בחרדת נטישה, אימפולסיביות, רגישות קיצונית או פגיעה עצמית.

מהי הפרעת אישיות גבולית?

הפרעת אישיות גבולית (Borderline personality disorder) היא סוג של הפרעה נפשית הבאה לידי ביטוי בחוסר יציבות רגשית, בעיות בדימוי העצמי, כעס, חרדה, דיכאון, פחד מנטישה, נטייה אובדנית ונטייה להתמכרויות. מקור שמה של הפרעת האישיות הגבולית הוא היסטורי ושימש את הפסיכיאטריה בעבר בכדי לאבחן אנשים שלא נפלו במדויק בקטגוריות המקובלות של הפרעות נפשיות.

BPD נפוצה יחסית ומשפיעה על 1-4% מהאוכלוסייה והיא נפוצה יותר בקרב נשים מאשר גברים באופן משמעותי. הדעות חלוקות לגבי השאלה האם סיבותיה של הפרעת אישיות גבולית הן ביולוגיות או סביבתיות והדעה הרווחת היא כי הפרעת אישיות גבולית, בדומה לדיכאון, היא שילוב בין פוטנציאל גנטי לבין נסיבות חיים העשויות להוביל להתפרצות של ההפרעה הנפשית.

לעיתים קרובות ניתן לייחס אותה להשפעות פוסט טראומה של אירועים כמו התעללות מינית או רגשית, אובדן או נטישה המובילות בין השאר לחרדה ודיכאון.

שכיחות ההפרעה

הפרעת אישיות גבולית נחשבת להפרעה נפוצה יחסית ופוקדת כ-1-4% מהאוכלוסייה, כאשר היא נפוצה בעיקר בקרב נשים. עם זאת, רבים חולקים על נתון זה, בטענה כי תסמינים רבים המאפיינים את המחלה מזוהים בעיקר עם התנהגות נשית, כמו רגשנות יתר והענשה עצמית. כמו כן, גם בקרב האוכלוסייה הפסיכיאטרית מדובר בהפרעה נפוצה, שכן על פי נתונים שונים, כ-10% מבין האנשים הפונים לטיפול פסיכיאטרי לוקים בהפרעת אישיות גבולית.

הגורמים להפרעת אישיות גבולית

אמנם עדיין אין הסכמה גורפת בנוגע לגורמים הספציפיים המעוררים אותה, אולם לאורך השנים התפתחו מספר תיאוריות שונות לגבי גורמים שונים העשויים להוביל להתפרצות ההפרעה, כאשר כל תיאוריה מסתמכת על גישת מחקר אחרת.

גנטיקה וביולוגיה

על פי מחקרים שנעשו לאורך השנים, נמצא כי לאנשים רבים הלוקים בהפרעת אישיות גבולית יש בני משפחה הלוקים בה, אולם עדיין לא נמצא לכך בסיס גנטי מחקרי. עם זאת, ברמה הביולוגית נמצא כי יש מאפיינים ביולוגיים מסוימים כמו מחסור בסרוטונין אשר עשויים לעורר סימפטומים מסוימים המזוהים עם ההפרעה.

טראומות ופוסט טראומה

אנשים רבים המאובחנים עם הפרעת אישיות גבולית סוחבים עמם טראומות ופוסט טראומות מהעבר, בין אם מדובר בהתעללות מינית מתמשכת, או התעללות פיסית קשה. מקרים אלו עשויים לעורר תסמינים המזוהים עם הפרעה זו, בעיקר כאשר מדובר באירועים שהתרחשו לאורך זמן. עם זאת, לעתים לא בהכרח מדובר בהפרעת אישיות גבולית אלא בפוסט טראומה כבדה, כך שחשוב לשים לב לתמונה הכוללת ולתסמינים השונים הנלווים לכך.

גורמים מולדים

לעתים, מאפייני אישיות מולדים כמו אימפולסיביות ויכולת ויסות רגשית לקויה, עשויים להוביל להתפתחותה ברבות השנים. עם זאת, לעתים הדבר תלוי בסביבה המשפחתית והחברתית בה גדל האדם. שכן, לעתים, חיזוק ותמיכה מצד הסביבה וכן יכולת הכלה גבוהה, עשויים להשרות תחושה של בטחון בקרב אותו ילד ובכך למתן בהדרגה את אותם תסמינים בעייתיים.

הפרעת אישיות גבולית תסמינים

כאמור, BPD מתאפיינת בחוסר יציבות רגשית בכל מישור בחיים, בין אם מדובר בפן החברתי או במישור התעסוקתי. מצב זה מלווה במספר סימפטומים עיקריים וביניהם, אימפולסיביות, התפרצויות לא צפויות, חרדות קשות לרבות חרדת נטישה מתמדת ופחד מפני דחייה, חוסר השלמה עם  ביקורת, ריקנות לא מוסברת, או יחסים אישיים לא יציבים המתאפיינים במעבר חד בין רגשות חיוביים לרגשות שליליים.

מאפיינים המזוהים עם הפרעת אישיות גבולית

אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית מתארים תחושה של טביעה מתמדת, של ניסיון בלתי פוסק להחזיק את הראש מעל המים ולמצוא קרקע יציבה לעמוד עליה. כאמור, להפרעה זו יש מספר מאפיינים בולטים, בין אם מדובר בחרדת נטישה, חרדות קשות, דימוי עצמי נמוך ותנודתי, נטייה להתמכרויות או פגיעה עצמית ואובדנות. כעת נפרט מעט על מספר מאפיינים בולטים העשויים להעיד על קיומה של ההפרעה.

חרדת נטישה 

חרדת נטישה מתבטאת בפחד מפני עזיבה ופרידה, לצד תחושות קשות של עלבון וכעס, גם אם מדובר בקשר לא משמעותי במיוחד שנמשך לאורך זמן קצר. שכן, אנשים רבים הלוקים בהפרעה זו חוששים להיות לבד וזקוקים לחיזוק מתמיד מצד הסביבה.

חוסר יציבות רגשית

אנשים רבים הלוקים בהפרעה, לוקים במצב רוח תנודתי הבא לידי ביטוי במעברים קיצוניים בין כעס חזק ובלתי נשלט לשלווה ורוגע יחסי.

דימוי עצמי נמוך ותנודתי

אנשים רבים הלוקים בהפרעה סובלים מדימוי עצמי בעייתי ותנודתי. כמו כן, חלקם סובלים מתחושת ריקנות מתמשכת, כך שלעתים הם חשים כי לנוכחות שלהם אין שום משקל, גם כאשר הם מוקפים בחברים ובמשפחה.

יחסים אישיים לא יציבים

הפרעה זו מתאפיינת לעתים ביחסים אישיים לא יציבים ובתחלופה גבוהה של חברים. כמו כן, אנשים רבים הלוקים בהפרעה מתאפיינים בתנודתיות קיצונית של רגשות, כך שלעתים האדם האידיאלי בעיניהם עשוי להפוך באחת לדמות נוראית ולא רצויה.

פגיעה עצמית ואובדנות

פגיעה עצמית והתנהגות אובדנית בקרב אנשים הלוקים בהפרעת אישיות גבולית, נובעות פעמים רבות כתוצאה מתחושת דכאון קשה. כמו כן, חוסר הבטחון והדימוי העצמי הנמוך המאפיין אנשים רבים הלוקים בהפרעה, עשויים להוביל למצבים של פגיעה עצמית קשה, בין אם מדובר בכיבוי סיגריות או בפעולות מזיקות אחרות כמו פציעה עצמית מכוונת וכד’.

הפרעת אישיות גבולית דרגות חומרה

הפרעת אישיות גבולית מתאפיינת בדרגות חומרה שונות, בהתאם לתסמינים השונים מהם סובל אותו אדם. שכן, ישנם תסמינים מסוימים שעשויים להוביל למצבים קשים יותר, לרבות מצבים פסיכוטיים קשים. מצב זה נובע לרוב כתוצאה מתסמיני דיכאון וחרדה ועלול לפגוע באופן משמעותי בתפקודו היום יומי של האדם. לעומת זאת, אנשים רבים הלוקים בהפרעה מצליחים לשמור על קשרים חבריים ומקצועיים לאורך זמן ומתאפיינים בתסמינים פחות קשים. עם כי, חוסר היציבות המאפיין את ההפרעה, עשוי לבוא לידי ביטוי ברגעים מסוימים בצורה של התפרצות כעס פתאומית ולא צפויה.

הפרעת אישיות גבולית אבחון

הפרעת אישיות גבולית ניתנת לאבחון על ידי פסיכיאטר במקרה שהמטופל מפגין חוסר יציבות רגשית המתבטאת באופנים שונים, בין אם מדובר באימפולסיביות והתפרצויות כעס בלתי מוסברות, במערכות יחסים לא יציבות או בערך עצמי נמוך. על מנת לבסס אבחנה זו יש לוודא כי מדובר בדפוס התנהגות קבוע המלווה את המטופל החל מתקופת נעוריו ושמופיעים אצלו לפחות חמישה תסמינים מבין הסימפטומים המאפיינים את ההפרעה כמו- חרדת נטישה, פגיעה עצמית ואובדנות, תחושת ריקנות תמידית, אי וויסות רגשי, תפיסה עצמית מעוותת, תסמינים פסיכוטיים, או מערכות יחסים המתאפיינות במעברים רגשיים קיצוניים בין אהבה והאדרה לכעס ודחייה.

איך מטפלים בהפרעת אישיות גבולית?

הפרעת אישיות גבולית היא אחת מההפרעות הנפשיות המורכבות יותר מבחינה טיפולית, אך כיום ישנן מספר דרכים שיכולות לשפר משמעותית את איכות חייו של הסובל ממנה.

פסיכותרפיה

טיפול נפשי כמו פסיכותרפיה, יכול לאפשר לסובלים מהפרעת אישיות גבולית למצוא איזון יחסי או לרכוש כלים בכדי להתמודד עם מצבם הרגשי ולקיים חיים פחות או יותר נורמליים.

 DBT– טיפול דיאלקטי

גישה זו המתבססת על עקרות הטיפול ההתנהגותי – קוגניטיבי, נמצאה יעילה מחקרית עבור אנשים המתמודדים עם הפרעת אישיות גבולית. באמצעות גישה זו המטופל לומד לווסת את רגשותיו באופן יעיל ואפקטיבי יותר. במהלך הטיפול, המטופל לומד להבין ולנתח את דרכי ההתנהלת שלו ולהחליף אותן בהדרגה בדרכים חיוביות ואפקטיביות יותר. מעבר לפן הניתוחי, גישה זו כוללת תרגול פרקטי של דרכי התנהגות חדשות. בנוסף, טיפול זה מתבצע גם באופן פרטני וגם בקבוצות.

CBT

טיפול קוגניטיבי התנהגותי המוגבל לכמות מפגשים מסוימת ומכיל תרגול מעשי במקביל, עשוי לסייע למתמודדים עם ההפרעה לווסת את הרגשות שלהם כך שיוכלו להתמודד עמן ללא תחושת המצוקה המלווה אותם דרך קבע. גישה יזו יוצאת מנקודת הנחה כי חוסר היציבות הרגשי המאפיין אנשים הסובלים מהפרעה זו, מקורו בפרשנות לא נכונה של מצבים שונים. שכן, הפרעה זו מתאפיינת לרוב בבעיות בדימוי העצמי, בחרדות ובחרדת נטישה קשה. באמצעות טיפול CBT  מובנה ומותאם אישית, המטופל מקבל כלים קוגניטיביים אפקטיביים שיאפשרו לו לאמץ דרכי התנהגות חיוביות יותר. במכון חיבורים אנחנו מטפלים בגישות מבוססות מיינדפולנס וגל שלישי CBT.

טיפול תרופתי

במקרים רבים, טיפול נפשי מסוגים שונים כמו טיפול קוגניטיבי ועוד, המלווים בטיפול תרופתי, מאפשרים לסובל מההפרעה הנפשית לאזן בצורה כימית את רגשותיו ולווסת את החרדה והדיכאון כך שיוכל להתמודד עימן ללא תחושת המצוקה שמשבשת את יכולתו לעזור לעצמו. טיפול כזה יעיל במיוחד במקרים בהם הפרעת האישיות הגבולית היא תוצאה של פוסט טראומה. לעיתים התהליך יהיה תרופתי בלבד עם תרופות נוגדות דיכאון או חרדה ללא טיפול נפשי משלים.

לסיכום

הפרעת אישיות גבולית מתאפיינת בחוסר ויסות רגשי הבא לידי ביטוי בתחומים שונים בחיים, בין אם מדובר בפן המקצועי או במישור החברתי. מדובר בהפרעה נפוצה יחסית המתחילה לתת אותותיה כבר בשלבי ההתבגרות המוקדמים של האדם. הפרעה זו מתאפיינת בדרגות חומרה שונות, בהתאם לסימפטומים השונים, כאשר לעתים היא עלולה להיות מלווה בתסמינים פסיכוטיים קשים המצריכים טיפול ממושך.

אם אתם סובלים מתסמינים שונים המעידים על קיומה של הפרעת אישיות גבולית, אל תתמודדו עם זה לבד. ישנם מכונים בעלי התמחות בטיפול DBT הכולל טיפול פסיכיאטרי, טיפול פסיכולוגי, משפחתי או הדרכת הורים וטיפול קבוצתי.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן