טיפול בגישת ACT

בעולם הפסיכולוגיה יש שינויים והתפתחויות, גישות חדשות שנשענות על מחקר מדעי פורצות לתודעה, אחת מהן היא גישת ACT ( טיפול בקבלה ומחוייבות). מהם העקרונות הבסיסיים של גישה טיפולית זו?

מהי המטרה המרכזית בטיפול?

 Acceptance and Commitment Therapy – ACT או טיפול בקבלה ומחויבות בעברית,  היא גישה טיפולית חדשה אשר משתייכת לזרם הגל השלישי במשפחת הטיפול הקוגניטיבייים התנהגותיים (CBT) .

גישה זו מתבוננת על קשיים אישיים ובעיות נפשיות כנובעים משני גורמים מרכזים: הראשון הוא הנטייה האנושית והטבעית לנסות להימנע מלהרגיש תחושות ורגשות לא נעימים; השני הוא הנטייה האנושית לפעול בהתאם למחשבות ותפיסות לא מועילות.

מסיבה זו, המטרה המרכזית בגישת ACT היא ללמוד להתייחס באופן אחר הן למחשבות והן לרגשות שלנו. המיומנויות המרכזיות הנלמדות בגישה זו הן נכונות לקבל את מכלול הרגשות והתחושות כפי שהם לצד היכולת לייצר מידה של מרחק והתבוננות על המחשבות. מיומנויות אלה יחדיו מאפשרות למטופל יותר חופש ומרחב תמרון לחיות את חייו בדרך שבה באמת היה רוצה לחיות אותם.

מרכיב נוסף בטיפול בגישת ACT הוא שכלול היכולת להיות במגע עם אותם דברים אשר יקרים לליבו של המטופל, אותם דברים שהיה רוצה שינחו את חייו ואת התנהגותו במרחבים השונים אשר בהם מתנהלים חייו.

  לדוגמא נניח כי אנו מתקשים לקבל משבר מסוים כמו חוסר קבלה לעבודה או פרידה מקשר זוגי, חושבים שוב ושוב על מה השתבש, ומתקשים להמשיך לתפקד. על פי הגישה נשאף להניח למאבק בתחושה הקשה, לאפשר לעצמנו לחוות את הרגשות הלא נעימים, יחד עם ריחוק מהמחשבות אשר אנו מצמידים לחוויה – כמו למשל “אני כשלון“, או “לא אוכל להסתדר כך“. מגע זה עם הרגש לצד הריחוק מהמחשבה – יאפשר לנו חופש גדול יותר לבחור ולנוע בכיוון משמעותי נוכח החוויה המשברית.

נשים מחייכות

רעיון הקבלה בגישת ACT

כאמור, עצם הנוכחות של רגשות ומחשבות לא נעימים אינה נתפסת כבעיה המרכזית בטיפול ACT . הקושי והסבל נתפסים כנובעים מהמאבק היום יומי והנורמלי אשר כולנו מנהלים כנגד תחושות ורגשות לא נעימים. הניסיון להימנע מלחוש ולהרגיש תחושות פחות נעימים, החרדה או העצב, שבבסיסם הם נורמליים לגמרי, הופכים לרגשות שמהם צריך להיפטר. אך לא ניתן לחיות חיים נטולי חרדה ופחד ולא ניתן לחיות חיים נטולי עצב – רגשות אלה הם מרכיב הכרחי בחיים, על אף אי הנעימות שהם מביאים עמם. בנוסף לכך, על אף רצוננו לשלוט בחוויה הפנימית שלנו ולהבטיח שנחוש ונרגיש רק חוויות נעימות הניסיון האנושי והמחקר מראים ששליטתנו על רגשות ומחשבות מוגבלת למדי. היכולת לקבל את התחושות והרגשות הלא נעימים תוכל לסייע לנו לחיות חיים עשירים ומלאים יותר במקום לבזבז אנרגיה מיותרת במאבקים פנימיים עקרים. בטיפול משלבים לעיתים מיומנויות  מיינדפולנס המאפשרות תירגול של רעיון הקבלה.

עובדים

דוגמאות לאסטרטגיות של קבלה:

  1. הבינו כי היכולת לשלוט באילו מחשבות ורגשות יופיעו או יחלפו בתוכנו היא מוגבלת למדי (נסו את התרגיל הידוע: שלא לחשוב במשך דקה על דב לבן ובדקו אם אתם מצליחים).
  2. בחנו עד כמה אתם מוכנים לאפשר לתחושה ולרגש אשר נוכחים פשוט להיות בתוככם כפי שהם. לעיתים ניתן לדמות זאת להרפיית המאבק בתוך מערבולת מים אליה נסחפנו. זו לא התנועה האינטואיטיבית עבורנו, אך למעשה זו הדרך היעילה יותר כדי לא לטבוע.
  3. נסו להתייחס אל מחשבותיכם כאל מה שהן, מעין משפטים אשר חולפים בראשנו אשר אליהם אנו יכולים לשים לב. עד כמה הייתם מעוניינים לתת לחייכם להתנהל על פי משפטים אלה?
מטפלות

רעיון המחויבות בגישת ACT

המטרה בטיפול בגישת ACT אינה הפסקה או העלמה של המחשבות והתחושות אלא לסייע למטופל לפעול בחייו באופן שמחויב לאותם דברים אשר חשובים ויקרים לליבו. אותם דברים חשובים ומשמעותיים מכונים ב-ACT ערכים. אומנם למילה “ערכים” יש קונוטציות מוסריות או דתית אבל אין העיסוק בערכים במסגרת ACT מבקש להפוך את המטופל למוסרי יותר. ערך על פי גישת ACT יכול להיות למשל להתנהג בצורה אוהבת כלפי ילדיך, לטפח את הבריאות על ידי עיסוק בספורט או לפעול בצורה מקצועית במקום העבודה. ערכים מהווים מעין מאפיין של התנהגות וגם מעין מצפן, אשר מצביע על הכיוון שלעברו יש לנוע בחיים. במהלך הטיפול מנסח לעצמו המטופל את ערכיו ומתחיל לבחון את חייו בהתאם להם ולפעול יותר ויותר על פיהם.

דוגמאות לאסטרטגיות של בחינת הערכים האישיים:

  1. כיצד באמת הייתי רוצה להתנהג כלפי בת/בן הזוג שלי, כלפי ילדיי, כלפי עמיתיי בעבודה, כלפי העשייה המקצועית שלי?

  2. אילו מהדברים אשר עשיתי לאורך יומי באמת היו שווים את הזמן שלי. מה היה שם אשר היה משמעותי עבורי? כאשר אסתכל על תקופה זו בעוד כמה וכמה שנים האם ובמה אהיה גאה?

  3. אילו דמויות (אמיתיות או בדיוניות) אני מעריך במיוחד. מדוע? אילו איכויות אשר יש בהן הייתי רוצה לבטא יותר בחיי?

איך התפתחה שיטת ACT?

מייסדו של טיפול הקבלה והמחויבות הוא בין השאר פרופ’ סטיבן הייז. מאמרו של הייז – Making sense of spirituality , אשר התפרסם ב 1984, בישר את הכיוון  לגישה אשר מהווה נקודת מפגש חדשה ומרתקת בין טיפולים התנהגותיים לעולם של הומניזם, קשיבות וקבלה רגשית. בעקבות פרסום ספרם של Hayes, Strosahl & Wilson  בסוף שנות התשעים החלה הגישה לפרוח.

הכיוון אשר מציעה שיטת ACT שונה במהותו מטיפולי הגל השני של ה- CBT  בכך שהוא מציע הסתכלות של קבלה ומגע עם הרגשות, במקום הניסיות להתגבר או להפחית אותם. גם ביחס למחשבות מציעה הגישה עמדה מתבוננת מרוחקת על פני התאמתות עם המחשבות. קבלה וריחוק אלו עומדים על פי הגישה בשירות הכיוון המשמעותי לאדם. כיוון אשר לו לא ניתן כמעט דגש בטיפולי הגל השני. באופן מסכם ניתן לומר כי גישת ACT מציעה לנו לראות כי אנו לא חייבים לנסות ולנצח את הקרב, כי אם באפשרותנו לעזוב את שדה הקרב ולבחור לא ללחום כלל את המלחמות המיותרות אשר מרחיקות אותנו מחיים בעלי משמעות.

באילו בעיות מומלץ לטפל בשיטת ACT?

 מייסדו של טיפול הקבלה והמחויבות הוא בין השאר פרופ’

 טיפול קבלה ומחויבות נחקר על פני הפרעות רבות ומגוונות, ונמצא כמענה יעיל בין השאר לטיפול בדיכאון, הפרעות חרדה שונות ואף סכיזופרניה. עם זאת יופייה של התפיסה ה ACT–ית הוא בגישת האנושיות המשותפת, אשר מבקשת להתעלות מעבר לתפיסה קטגורית של הסבל האנושי. המטופלים מרגישים כי האדם שיושב מולם לא מבקש לשפוט אותם, או לקטלג אותם. אלא להפך הוא שותף שלהם למסע האנושי שלנו כבני אדם בעולם הזה. מסע המזמן לעיתים כאב או תסכול, אך גם מאפשר כיוון של משמעות וערכים. מתוך תפיסה זו מבקש המטפל לסייע למטופל להתעלות מעבר להגדרות ולתפיסות המקובלות, ולאפשר לעצמו יותר מרחב וחופש בחירה.

על כן ברוח זו ניתן לומר כי “הבעיה“ המרכזית אשר לה מבקשת ACT להיות למענה – היא עצם היותנו בני אדם.

שלבי הטיפול בגישת ACT

קשה לנסח כללים ברורים לשלבי הטיפול מפני שגישת הטיפול בקבלה ומחויבות הינה מגוונת ומאפשר גמישות ומרחב. עם זאת בדרך כלל הטיפול  יכיל דגש על האפשרות לקבל את רגשותינו ומחשבותינו ולהרפות מהמאבק המתמיד לניסיון לשליטה בחוויותינו הפנימיות. שלב נוסף ומשמעותי יהיה ניסוח והתווית הכיוון המשמעותי לנו בחיינו, והשאיפה לצעוד לאור כיוון זה.  ניתן לומר כי השלב השלישי, אשר יהיה מאין גורם מתווך בתנועה בין קבלה למשמעות, יהיה תרגול ויישום מיומנויות מיינדפולנס ומגע עם הרגע הנוכחי. המטפל מהווה לעיתים מאין מורה דרך לרעיונות החדשים, ולעיתים שותף נוכח, מכיל, מנחה ומאפשר למרחב המאתגר של הקבלה הרגשית.

טיפול קבלה ומחויבות יכול להיות טיפול קצר מועד, או ארוך טווח. זאת בהתאם לצרכים ולבקשותיו של המטופל. לעיתים יבקש לסיים את התהליך לאחר שסיגל פרספקטיבה חדשה, או התווית כיוון. ולעיתים תהיה התחלה זו פתח להמשך חקירה וגילוי משמעותיים ברמה הרגשית והערכית.

 

  במכון חיבורים צוות מיומן ומקצועי בטיפול בגישת ACT. הגישה מוכחת מחקרית כיעילה בטיפול במגוון קשיים נפשיים לטווח הארוך. והצוות שלנו מוסמך ומיומן בטיפול בהתאם לעקרונות השיטה על ידי המורים המובילים. אנו מציעים טיפול מותאם אישית, אשר מבקש לפגוש את המטופל בהתאם לצרכיו ורצונותיו. זאת מתוך גישה פתוחה, מאפשרת ומקדמת.

סיכום

ההנחה בטיפול בגישת ACT כי הבעיה המרכזית בבעיות נפשיות היא עצם הניסיון שלא להרגיש, ולחוש רגשות ותחושות לא נעימים. מכאן שהמשימה הטיפולית ב-ACT היא פיתוח יכולת טובה יותר להרגיש גם רגשות לא נעימים, וללמוד לקבלם ולפעול ביחד עמם. לצד זה מסייע הטיפול בגישת ACT ללמוד לקחת מרחק מהמחשבות על מנת לאפשר חופש תמרון ובחירה גדול ביחס לאופן שבו היינו רוצים להתנהל בחיינו.

הטיפול בגישת ACT גם מזמין את המטופל לנסח את ערכיו ולפעול באופן שמחויב להם במרחבים השונים של חייו.

שילובם של מרכיבים אלה הופכים את הטיפול בגישה זו לכזה אשר תורם במידה רבה לרווחה הנפשית של המטופל ולכזה אשר מסייע למטופל להפוך את חייו לבעלי ערך ומשמעות גדולים יותר עבורו.

טיפול ACT יכול להיות טיפול קצר מועד או טיפול ארוך בהתאם לצרכים של המטופל ולנושאים השונים אשר עמם הוא מתמודד.

את המאמר כתב ד”ר רן אלמוג, מוביל את צוות המכון ומכשיר את המטפלים והמטפלות שלנו בגישת ACT.

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן