אובססיביות

תוכן עניינים

כל אחד חש רמת חרדה מסוימת הנוגעת להתנהלות היום יומית, המתבטאת בחשש שמא שכחנו לנעול את הרכב, הבית או המשרד, או באם לא שכחנו את הכיריים דולקות או את המגהץ עובד. אלו חששות מקובלים שאינם משבשים לנו את מהלך החיים. אז מה ההבדל בין חששות לאובססיות? במאמר זה נבדיל בין אובססיות שמאפיינות OCD לבין אובססיות שקשורות לסוג אחר של הפרעה כפייתית טורדנית ונציע טיפול ממוקד ויעיל.

רובנו סובלים ממחשבות טורדניות כאלו ואחרות, בין אם כתוצאה מחוויות ספציפיות שעברנו לאורך החיים, או בעקבות מצבים מסוימים שאנו חווים בהווה. אך בעוד שבמקרים רבים המחשבות הללו מופיעות באופן מבוקר ואף נעלמות לאחר זמן מה, לעתים מדובר במחשבות חוזרות ולא רצוניות המופיעות באופן בלתי נשלט. וזה בדיוק ההבדל בין מחשבות טורדניות חולפות למחשבות אובססיביות.

אובססיה מתאפיינת במחשבות טורדניות ולא רציונלית המופיעות באופן תדיר ומתמשך, ללא יכולת לשלוט בכך, עד כדי פגיעה בשגרה היום יומית. כמו כן, לעתים מצב זה מלווה במצוקה קשה המתאפיינת לרוב בחוסר שקט, חרדה וחוסר אונים. אך במקרים אחרים, כאשר מדובר בהפרעה אובססיבית קומפולסיבית ((OCD , המחשבות האובססיביות אינן מובילות בהכרח לחרדה ומתאפיינות בהתנהגות קומפולסיבית נלווית, המתאפיינת בפעולות טקסיות בלתי רציונליות החוזרות על עצמן שוב ושוב.

מהן אובססיות?

מחשבות אובססיביות הן מחשבות פולשניות שנוטות להתקבע במחשבה ומתאפיינות לרוב בחוסר תכליתיות ובאינטנסיביות בלתי נשלטת, כאשר לרוב אין ביכולתו של האדם לשלוט על הופעתן. וכך, פעמים רבות מחשבות אלו עלולות להופיע במצבים לא מתאימים, בין אם מדובר באירוע משפחתי משמח או במהלך פעולה מסוימת המצריכה ריכוז כמו- פגישה עסקית, או בעת מבחן. זאת בניגוד למחשבות טורדניות טיפוסיות הניתנות לשליטה ולוויסות ומופיעות בתדירות נמוכה יותר.

מאחר שמחשבות אובססיביות מתאפיינות באינטנסיביות יתר, הרי שהן עלולות להוביל למצוקה רגשית גדולה הבאה לידי ביטוי באופנים שונים. כמו כן, בניגוד לחששות טיפוסיים המלווים אותנו לא פעם לאורך החיים, במצב של אובססיה ,אותן מחשבות טורדניות מקבלות לרוב משמעות הרבה יותר גדולה ושלילית, מה שעלול ליצור מעגל בלתי נשלט של מחשבות טורדניות.

פעמים רבות מחשבות אובססיביות מלוות ב פעולות קומפולסיביות בלתי נשלטות, במטרה להרגיע מעט את אותן מחשבות בלתי רצוניות. התנהגויות קומפולסיביות עשויות לבוא לידי ביטוי במגוון ביטויים, זאת בהתאם להלך המחשבה הטורדנית הנלווית להם. כך לדוגמא, אדם שלוקה במחשבות אובססיביות המבטאות חרדה וחוסר בטחון, עשוי לצאת ולחזור לביתו מספר פעמים מחשש ששכח את הגז דולק או שכח לכבות את הדוד. כמו כן, כאשר מדובר ב-OCD, התנהגות קומפולסיבית מתבטאת לרוב בפעולות טקסיות ורפיטטיביות חסרות כל הסבר רציונלי כמו – נטייה לסדר חפצים מסוימים באופן סימטרי, או חזרה על פעולה מסוימת מספר פעמים. אמנם פעולות קומפולסיביות מסוימות אכן עשויות להרגיע את אותן מחשבות טורדניות לאורך זמן מה, אולם אין ביכולתן להעלים אותן כליל, כך שאותן אובססיות ממשיכות להופיע שוב ושוב.

איך אדע לאבחן האם אני אובססיבי מידי?

אובססיות נמצאות על ספקטרום או רצף שמשתנה באופן תמידי. כך שלעתים הן מורגשות באופן עוצמתי יותר ולעתים פחות. השינויים בעוצמת האובססיה קשורים גם לתקופות שונות בחיים, בין אם מדובר בתקופות עמוסות המלוות בלחץ ובחרדה או בזמנים רגועים יותר. כך שניתן לומר שישנן אובססיות שמשפיעות על המצוקה שלנו יותר או פחות. “אובססיבי מידי” זה מצב יחסי ואינדיבידואלי. אך כאשר האובססיות מתחילות לנהל לנו את החיים, להסיט אותנו מביצוע הפעולות שחשובות לנו ולגרום לנו להרגיש שרמת החרדה עולה , עלולה להתרחש פגיעה משמעותית בתפקוד היום יומי ובמצב הרוח. בכל מקרה, אם את/ה סובלים מהחשיבה הטורדנית אז במקרים רבים יש מה לעשות בכדי למתן את החשיבה ולהפחית את הסבל.

יש לי מחשבות אובססיביות אבל אין לי OCD, האם זה יתכן?

בהחלט! OCD מתאפיינת בחשיבה אובססיבית אך קיים ספקטרום רחב מאד של קשיים או הפרעות בעלות מאפיינים דומים וביניהם החשיבה האובססיבית והפעולה הכפייתית.

עד לא מזמן היה נהוג לחשוב שOCD היא הפרעת חרדה. הכוונה היא שאדם בעל מחשבה אובססיבית שמייצרת חרדה מעוניין להפחית את התחושה הקשה ולכן מרגיע את עצמו על ידי ביצוע טקס ( קומפולסיה). אך מחקרים מהשנים האחרונות, מצביעים על כך ש או סי די קשורה לתחושת דחף שעולה בעקבות מעגלים נוירולוגים שפועלים בצורה שונה מהרגיל, שמעלים באופן משמעותי את תחושת הדחף. תחושת דחף זו מתוארת על ידי אנשים שסובלים מ OCD כצורך להרגיש שדברים הם “just right” או “שהכל ירגיש מאד מדויק “. תחושה זו מאד מעיקה ומציקה ולכן מיד פועלים כדי להרגיעה או להפסיק אותה. כך מתחיל מעגל של OCD. החשיבה האובססיבית, בעלת תכנים שונים ומגוונים, יכולה להיות גם מאפיין של הפרעות או קשיים אחרים כגון: BDD ( הפרעת גוף דיסמורפית), הפרעת אכילה, היפוכונדריה. שכן, הפרעות אלו אמנם מתאפיינות במחשבות אובססיביות, אך לא בהכרח מעידות על קיומה של OCD. מעבר למחשבות אובססיביות, ישנם הטקסים ( קומפולסיות) שמטרתם להרגיע ולהפחית את המצוקה והחרדה שנוצרת בעקבות תחושת ה” just right “.

אז מה ההבדל בין או סי די לבין הפרעות אחרות בספקטרום הטורדני כפייתי?

בסך הכל הדמיון הוא רב וישנם מרכיבי טיפול דומים. השוני הוא בעיקר בתובנה לגבי האמת הרציונאלית. או סי די היא הפרעה אגו – דיסטונית שמשמעותה הכרה בכך שהחשיבה אינה רציונאלית אלא רגשית, או מופעלת בעקבות דחף נוירולוגי. הבנה שהטקסים אינם הגיוניים ולא באמת ישפרו את המצב והרגיעה היא זמנית. הבדל זה חשוב על מנת לבנות תוכנית טיפולית מתאימה. בהפרעות אחרות על הספקטרום כגון הפרעת אכילה וBDD האמונה שהחשיבה היא הגיונית מקשה מאד על הטיפול ולכן בדרך כלל טיפול בOCD הוא מהיר ויעיל יותר.

לקריאה על אובססיות ספציפיות:

האם יש טיפול יעיל לאובססיות וכפייתיות?

טיפול שעיקרו מניעת תגובה כפייתית הוא טיפול התנהגותי מבוסס על חשיפה הדרגתית למקור הדאגה תוך הימנעות מהתגובה הכפייתית. התהליך מלמד איך ניתן להתעמת עם הפחדים ( המחשבות ) מבלי להגיב אליהם באופן אוטומטי וכפייתי כמו שטיפות חוזרות ונשנות, או בדיקות נוספות ליתר ביטחון למרות שהן חסרות הצדקה וההקלה היא זמנית בלבד והחרדה רק עולה ועולה עד למצב של חוסר תפקוד. המשמעות של הטיפול היא שהוא מתמקד בתחושת הדחף ומאפשר להכיל אותה ואת המחשבה המאיימת.

מהם שלבי הטיפול?

  • הכרת הקשר שבין האובססיה לתגובה הכפייתית ולחרדה – בבעיות של OCD, מחשבה אובססיבית גוררת חוסר נוחות ותגובה כפייתית מעניקה הקלה, אומנם זמנית מאוד, אבל מידית. לכן למרות שלאורך זמן התגובות הכפייתיות רק מחמירות את המצב – עדין הן מתבצעות הודות לסיפוק המיידי שהן מקנות בהקלה מתחושת החרדה.

קשה מאוד “להתווכח” עם האפשרות לזכות בהקלה עכשווית עם מצוקה נוכחית. מכאן מובן       מדוע האינסטינקט הברור בבעיות של OCD הוא להיכנע לתגובה הכפייתית.

  • חשוב והכרחי להבין שתגובות כפייתיות משמרות את תחושת החרדה! הן מחזקות את תחושות הספק שחוזרות ומופיעות שוב ושוב ואתן חרדות נוספות. אילו כמובן גוררים תגובות כפייתיות חוזרות ונשנות, והמעגל חסר המוצא הזה, רק הולך מתחזק.

ככלל בבעיות של OCD – הספקות הולכים ומתחזקים ככל שאתה נכנע יותר לתגובה הכפייתית והן דווקא הולכות ונחלשות ככל שנמנעים מהתגובות האלו.

  • השלב הבא הוא להתחיל להימנע מתגובות לחרדה (קומפולסיות). עושים זאת באופן הדרגתי, בוחרים תגובה אחת מנורית שיותר קל להתגבר עליה. ההצלחה תלמד אותך שכתוצאה מכך רמת החרדה דווקא ירדה ואתה גם ירד הצורך או הדחף בתגובה הכפייתית. התחושה תלך ותתחזק לאורך הזמן. טיפול זה מאפשר הבנה של היכולת להכיל דחף מבלי לפעול על פיו.
  • בתהליך החשיפה של טיפול ב OCD – נחשפים למקור החרדה באופן מבוקר תוך הימנעות מהתגובה הכפייתית כמו למשל נגיעה בידיות של דלתות מבלי לשטוף את הידיים מיד, למרות הצורך הנובע מפחד מפני חיידקים למשל. חזרה על תהליך מוצלח של הימנעות בסופו של דבר תקל על החרדה באופן הדרגתי ועד כדי מיגורה.

לסיכום

מחשבות אובססיביות טורדניות עשויות לפגוע בשגרת החיים וליצור תחושת תסכול קשה בקרב אנשים הלוקים בהן. עם זאת, חשוב לזכור כי הספקטרום הטורדני כפייתי מכיל הפרעות שונות, כך שיש להבחין בין הפרעה אובססיבית קומפולסיבית ((OCD לבין מחשבות אובססיביות המייצרות חרדה. כיום קיימות שיטות טיפול שונות להתמודדות עם אובססיות וכפייתיות, כאשר לרוב מומלץ להיעזר בטיפול התנהגותי המסייע להימנע מאותה תגובה כפייתית האופיינית לאנשים רבים הסובלים ממחשבות אובססיביות.

המטפלים המנוסים במכון חיבורים, המתמחים במגוון שיטות טיפול ספציפיות המסייעות בהתמודדות עם מחשבות אובססיביות ו – OCD, ישמחו לעמוד לרשותכם ולהתאים עבורכם טיפול אישי וממוקד, בהתאם להפרעה הספציפית ממנה אתם סובלים. למידע נוסף, ניתן לפנות לכל אחד מסניפי המכון ברחבי הארץ.

 

אישה מחזיקה את ראשה עם הרבה אותיות לועזיות מעליה

מאמרים בנושא:

רוצים לדבר איתנו?

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן