fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

הרגלים כפייתיים מזיקים BFRB

הרגלים כפייתיים מזיקים או הרגלים ממשפחת ה-BFRB – Body Focused Repetitive Behavior הן קבוצה של התנהגויות כפייתיות הקשורות לפגיעה גופנית עצמית. הסובלים מהרגלים כפייתיים משתמשים בפגיעה הפיסית כמנגנון שליטה ברגשותיהם הן החיוביים והן השליליים, מצבים כגון מתח, חרדה, לחץ אך גם התרגשות ושמחה.

סוגים להתנהגות כפייתית מזיקה

כל סוג של הרגל הקשור בפגיעה גופנית חוזרת ונשנית עשוי להיחשב כחלק מקשת הפרעות ה-BFRB לדוגמא:

טריכוטילומניה (Trichotillomania)- תלישת שיערות

דרמטילומניה (Dermatillomania) – חיטוט בעור

דרמטופאגיה (Dermatophagia) – נשיכת עור

אוניצ’ופאגיה ( (Onychophagia- כסיסת ציפורניים

רינוטלקסומניה (Rhinotillexomania) – חיטוט באף

הפרעות כדוגמת אלו יכולות להופיע לבדן או להיות בצירופים שונים. כך למשל, תלישת שיערות אובססיבית מופיעה פעמים רבות בשילוב חיטוט בעור הקרקפת.

נשים מחייכות

ההבדל בין הרגלים כפייתיים מזיקים להפרעה כפייתית חרדתית – OCD

הפרעות ממשפחת ה-BFRB בדרגתן הנמוכה הן לא יותר מאשר הרגלים מזיקים. לדוגמא, אדם הסובל מכסיסת ציפורניים כהרגל מזיק יסבול מתחושת אי נוחות בקצות האצבעות, פגמים אסטטיים או אפילו אי נעימות חברתית מסוימת. ההרגל אמנם לא בריא, לא מעודד התמודדות נפשית נכונה עם מצבי לחץ או התרגשות אך הוא אינו משבש את מהלך חייו של האדם. ההרגלים המזיקים מופיעים במצבי לחץ או מתח וחרדה כחלק ממנגנון התמודדות, לרוב, בשארית הזמן, לא יופיעו מחשבות שווא או מחשבות אובססיביות והאדם חופשי להמשיך בחייו. בדרגות גבוהות יותר, ההרגל הופך לכפייתי ובלתי נשלט כמנגנון התמודדות יחיד לכל מצב של קיצוניות רגשית (רף הקיצוניות ילך וירד). כתוצאה מכך, מנגנון ויסות החרדה מתבסס לא על פתרונות מחשבתיים או רגשיים אלא עם ביצוע פעולה פיסית. בשל דפוס מחשבה זה הסובלים מהפרעות BFRB עשויים לפתח הפרעה חרדתית כפייתית Obsessive Compulsive Disorder – OCD. הפרעה חרדתית כפייתית יכולה להשתלט על מחשבותיו של האדם ולכפות עליו ריטואלים חוזרים ונשנים שבלעדיהם הוא אינו מסוגל להמשיך את יומו. חרדה רבה מלווה את ביצוע הריטואלים ואם אלו אינם מבוצעים בצורה ה”הנכונה” האדם הכפייתי יחוש לחץ קשה ומתח עד כדי התקף פניקה מלא, חשש לחייו, בריאותו, חיי ושלומם של הסובבים אותו.
עובדים

איך מטפלים בזמן

הפרעות ממשפחת ה-BFRB הן בין ההפרעות הקשות ביותר לטיפול בשל חוסר ההבנה של מנגנוני ההפרעה וסיבות ההפרעה.
לא אחת הפרעות מסוג זה מאובחנות לא נכון ועל כן הטיפול המתאים בהן מתעכב. כאשר נעשה אבחון פסיכולוגי כראוי, הטיפול האפקטיבי ביותר הוא טיפול קוגנטיבי בשילוב טיפול התנהגותי על ידי פסיכולוג. הטיפול מפחית את הרצון לבצע את ההרגל ומחליף אותו בהרגלים שאינם הרסניים, בדרכים בונות להתמודד עם הגורמים הסביבתיים והנפשיים שמעירים את הצורך לבצע את הפעולות המזיקות.

מטפלות

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן