fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

OCD – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית

כותב:
תוכן עניינים

OCD (Obsessive Compulsive Disorder) היא הפרעה טורדנית כפייתית, ממנה סובלים לא מעט אנשים באוכלוסייה, גם אם אינם מאובחנים. ההפרעה מתאפיינת לרוב במחשבות פולשניות ואובססיביות, ולצידן פעולות קומפולסיביות וטקסיות, המהוות עבור הסובלים מההפרעה, דרך להתמודדות עם המחשבות הללו. לרוב, המחשבות הטורדניות מובילות להיווצרות תחושת חרדה, מה שעשוי להשפיע באופן ניכר על אורח החיים התקני ועל מצב הרוח. עם זאת, טוב לדעת שישנם טיפולים יעילים להפרעה – על כך ועוד, נפרט במאמר שלפניכם.

מה זה OCD (הפרעה טורדנית כפייתית)?

לכל בני האדם, ילדים ומבוגרים כאחד, ישנן לעיתים מחשבות מטרידות שאינן מרפות ולעיתים אף עיסוק באמונות טפלות שמטרתן למנוע מדבר רע להתרחש, אך עם זאת לא כולנו סובלים מכך באופן המשבש את תפקודנו.

הפרעת OCD מוכרת ונפוצה בקרב כל שכבות האוכלוסייה, ילדים ומבוגרים כאחד, מכל הגזעים, הדתות, המינים והשכבות הכלכליות. ההפרעה מתבטאת במחשבות טורדניות ובלתי רציונאליות החוזרות על עצמן באופן אובססיבי וכן, במעשים כפייתיים (קומפולסיביים) בלתי רציונאליים, המבוצעים כמו מתוך דחף, בדרך כלל במטרה להפחית את החרדה. למעשה, בעולם יש מיליוני אנשים הסובלים מההפרעה, והיא נחשבת למחלת הנפש הרביעית בשכיחותה בארצות מערביות רבות.

בבריטניה מעריכים שכ 1.2% מן האוכלוסייה סובלים מהתנהגות הכפייתית, כלומר בכל זמן נתון ישנם כ741,000 אנשים עם OCD. יש לציין שאחוז גבוה מאוד מכלל המקרים, 50%, נכנסים לקטגוריה של מקרים קשים, ורק רבע מוגדרים כמקרים קלים.

אנשים רבים עדיין סובלים בשקט, עקב המבוכה והחשש מתיוג בהפרעה הנפוצה. אנשים אחרים עם הפרעה זו אינם מודעים לכך שלקשיים שלהם יש הגדרה רפואית מוכרת, ולכן ארגוני OCD חייבים להתאמץ להעלות את המודעות בנושא ולהסיר את הסטיגמה מן ההפרעה הזאת.

פה נעצור לציין, שיש כמה טיפולים נפוצים, אך הטיפול הנחשב ליעיל ביותר ל-OCD הוא טיפול CBT שמתמקד בשינוי דפוסי חשיבה ובעיקר בשינוי דפוסי התנהגות, ועל כך נרחיב בהמשך המאמר.

 

האם אני סובל/ת מ- ocd?

בשל העובדה שההפרעה עשויה להתבטא בכמה וכמה דרכים  עליהם מורחב בהמשך, מוטב תחילה להבין אם אחת הדרכים הללו מאפיינת אתכם. כמו כן, ישנם שני פרמטרים מרכזיים להפרעה: מחשבות אובססיביות והתנהגות קומפולסיבית:

מחשבות אובססיביות:

מחשבות מטרידות וחוזרות על עצמן באובססיביות, שאינן רציונאליות אך יוצרות חרדה ותסכול רב מכוון שאינן פוסקות. המחשבות מופיעות בצורה של חשש (כגון חשש מפגיעה או גרימת נזק לעצמי או אדם אחר), דחפים חזקים ( כגון דחף לנקות או לאסוף חפצים), חזיונות אובססיביים ( כגון ערום של אנשים ), קושי רב בקבלת החלטות והתלבטויות, פחד מאובדן שליטה או עיסוק מתמיד בתכנים שונים ומשתנים כגון תכנים מיניים, אלימים דתיים ועוד. עם זאת, חשוב להבין שישנו ספקטרום רחב של הפרעות, כך שגם אם אתם סובלים ממחשבות אובססיביות, זה לא בהכרח אומר שמדובר באו-סי-די.

התנהגות קומפולסיבית:

קומפולסיות – מעשים כפייתיים שנתפסים כבלתי רציונאליים אך מבוצעים בכדי להפחית את הדחף ולמנוע לכאורה את התממשות התוכן האובססיבי. הפעולות הקומפולסיות הן בעצם טקסים “מרגיעים” כגון שטיפות ידיים, טיהור הגוף במקלחת, ניקיון הסביבה מכל דבר הנחשב מזוהם, בדיקות חוזרות ונשנות של חפצים או פעולות כגון: סגירה של גז, דלת או בדיקה של שעון. קומפולסיה גם מתאפיינת בחזרה או סידור של מספרים, משפטים או כל דבר אחר באופן סימטרי, סלידה ממספרים מסוימים, ספירה של פריטים, חזרה רפטטיבית של ביטויים כמנטרות או הימנעות מנגיעה או מאידך צורך בנגיעה בחפצים או בגוף ועוד ורסיות שונות של טקסי הרגעה.

ישנם קריטריונים ברורים לאבחן הפרעה אובססיבית קומפולסיבית: כאשר החשיבה האובססיבית היא מוגזמת וגוזלת זמן רב מידי, יוצרת סבל ומובילה לצורך עז להרגעה על ידי טקסים מנטאליים (חשיבתיים) או פיזיים (מעשים) המופיעים בטווח של שעה או פחות אחד מהשני. כמו כן, כאשר מעגל האובססיה וההרגעה על ידי טקסים משפיע על התפקוד היומיומי באופן ברור, יוצר לחץ וחרדה ומונע מאיתנו להתרכז בפעולות שגרתיות כמו לימודים, עבודה או גידול הילדים. כאשר ברור לנו שהאובססיות והטקסים אינם הגיוניים אך איננו מצליחים להפסיק את המחשבה או הפעולה, ניתן לאבחן שאנו סובלים מהפרעה אובססיבית קומפולסיבית.

אם אתם מזדהים עם הנכתב לעיל וחוששים שאתם סובלים מאותה בעיה, יש לפנות לרופא המשפחה או לשירות הפסיכולוגי באזורכם, ולו כדי שיוכלו לתת לכם הפניה לאיש מקצוע. פה נעצור להדגיש שחשוב לקבל טיפול מאיש מקצוע מוסמך ובעל ניסיון בטיפול בהפרעה זו.

סוגי OCD

ההפרעה מתבטאת בכמה וכמה דרכים, כך שיכול מאוד להיות ששני אנשים סובלים מאותה ההפרעה, אך לא מאותו הסוג. למעשה, יש כמה סוגים בולטים:

סדר וניקיון

הסובלים מסוג זה, מאופיינים בחרדה סביב סדר וניקיון וחוששים מאוד מפני זיהום וחיידקים. הפעולות המאפיינות אותם הן בדרך כלל שטיפת ידיים כפייתית ובתדירות גבוהה, סידור חפצים תכוף, ניקיון הבית באופן אובססיבי וכו’.

לבדוק ולוודא שוב ושוב

אחד מהסוגים השכיחים של ההפרעה נוגעים לבדיקות חוזרות ונשנות הנובעות מהפחד לשכוח לבצע פעולות מסוימות ומהדחף לבצע אותן שוב. למשל, לבדוק שוב ושוב שהדלת נעולה/הגז מכובה וכו’, ולו כדי לוודא שהפעולה בוצעה כראוי. בדרך כלל, הבדיקות הללו חוזרות על עצמן עקב החשש שמישהו ייפגע בשל אי ביצוע הפעולה.

חזרתיות

בדומה לסוג הקודם, מדובר בהפרעה המתבטאת בחזרתיות. הסובלים ממנו נוטים לחזור על פעולות, מילים וטקסים (כמו לא לדרוך על הקווים, ללכת בצד אחד של הרחוב וכו’), תוך אמונה שהחזרתיות הזו שומרת על כך שלא יקרה דבר רע להם או לסובבים אותם.

מחשבות אובססיביות, ללא פעולות קומפולסיות

מתבטא במחשבות אובססיביות, ללא פעולות קומפולסיות (פעולות בלתי רציונליות שמבוצעות באופן חוזה ונשנה). כלומר, המחשבות האובססיביות לגבי חולי או לגבי תרחישים רעים שעשויים להתרחש עומדות בפני עצמן ואינן מלוות בפעולות קומפולסיות. פעולות אלו עשויות היו לווסת את המחשבות הללו ולהרגיע את המצוקה בטווח הקצר.

מחשבות פולשניות של היעדר מוסר

מדובר במחשבות פולשניות שחוזרות שוב ושוב בנושאים שנחשבים בחברה כלא מוסריים, כמו אלימות ומין, או כל אלמנט שנחשב עבור המטופל כלא מוסרי. המחשבות הללו גורמות למטופלים לסלוד מעצמם, ובשל כך לבצע פעולות שונות במטרה להימנע מהמחשבות הללו (או להימנע מלבצע אותן).

אישורים מהסביבה

היעדר ביטחון בסיסי עשוי להוביל אנשים רבים לתחושת חוסר ביטחון הנוגעת לפעולות יומיומיות או קבלת החלטות, ולו המינוריות ביותר, ועל כן הם זקוקים באופן תדיר לאישורים מהסביבה, כדי להרגיש רגועים יותר בהחלטותיהם, ולפצות על היעדר הביטחון העצמי.

אגרנות כפייתית

דחף לאסוף, לאגור ולשמור חפצים, גם אם אינם באמת נחוצים או שאין להם שימוש. לרוב, המחשבה מאחורי הפעולה הזו מתמקדת ברצון לשמור לעת הצורך, וממצוקה המלווה את תהליך זריקת החפצים לפח.

הצורך בשלמות (פרפקציוניזם)

מאופיינת במחשבות פולשניות לפיהן דברים מבוצעים באופן שאינו מושלם, משמע, לא כמו שהם צריכים להתבצע. הביטוי ההתנהגותי לאובססיות אלו עשוי להיות ניהול רשימות ומטלות באופן מוגזם, סידור פריטים קיצוני ועוד.

מאמרים בנושא

מה הם הגורמים להפרעה?

בקרב כ-2-3% מהאוכלוסייה ובמעל לשליש מהמקרים היא מופיעה בתקופת הילדות או ההתבגרות המוקדמת. נשים מפתחות OCD פי שניים מגברים, כאשר נשים מושפעות באופן בולט יותר מהחשיבה האובססיבית וגברים מושפעים יותר מהדחפים הכפייתיים (קומפולסיות). הגורמים העומדים מאחורי הפרעה טורדנית כפייתית מורכבים וככלל ישנה הסכמה כי גורמים גנטיים וגם סביבתיים משחקים תפקיד.

ישנם הסברים ביולוגיים רבים כגון קישור למוליך העצבי סרוטונין (Serotonin) שמשחק תפקיד גם בדיכאון. נמצא כי אנשים שיש להם היסטוריה של OCD במשפחה הם בקבוצת סיכון גבוהה יחסית.

כמו כן הסברים סביבתיים כמו למשל סביבה ביתית ראשונית המאופיינת בלחץ והתנהגות נוקשה או טקסית, או התמודדות עם אי ודאות ומתח בחיי היום יום יכולים להיות גורמים משמעותיים.

טיפול ב-OCD

הבשורות הטובות הן שיש לא מעט דרכים לטפל בבעיה, החל מטיפולי CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי), דרך טיפולי ERP (חשיפה ומניעת תגובה), ועד לטיפולי ACT (תרפיית קבלה ומחויבות). אנחנו במכון חיבורים, מתמקדים בטיפולי CBT, מסוג ERP, הנחשבים ליעילים ביותר בטיפול בהפרעות OCD. למעשה, על פי רוב, מטפלים בחרדה על ידי טיפולים ממוקדים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול ACT.

חשוב לציין כי הטיפול מתרכז באופן ממוקד בזיהוי המחשבות הבלתי הגיוניות, מסביר על הדחף ועל מעגל החרדה הנלווה, ומשנה את התגובה ההתנהגותית שמטרתה הרגעה. טיפולים הממוקדים במניעת תגובה הם יעילים במיוחד, ומשנים את ההתמודדות עם ההרגלים הקשורים להפרעה הטורדנית כפייתית, מתרגלים דפוסי חשיבה שונים ופונקציונאליים יותר אשר אינם מושפעים מפרפקציוניזם, פחד מאיבוד שליטה וחוסר וודאות.

טיפול CBT

טיפול CBT עובד על שינוי דפוסי חשיבה ושינוי דפוסי התנהגות.

בנוגע לדפוסי החשיבה – במהלך הטיפול מזהים את סוגי המחשבות הטורדניות ואת הקשר שלהן למעגל החרדה. לומדים להפחית את היחס והמשמעות שניתנת למחשבה ולהיווכח כי יש בחירה גם נוכח המחשבות. כך שהמחשבות לא חייבות “לנהל את ההתנהגות”.

בנוגע לדפוסי ההתנהגות – בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי משנים את הדפוסים על ידי חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי לחץ וחרדה, למידה כיצד להימנע מפעולות כפייתיות ותרגול דרכי התמודדות חדשות יעילות יותר עם תחושת הדחף – בטווח הארוך התנהלות זו מסייעת להפחית את רמת החרדה המיידית כך שההרגלים החדשים הופכים קלים יותר ליישום. בטיפול התנהגותי זה נהוג לבצע טיפול בחשיפה בליווי המטפל בכדי ליצור הסתגלות.

חשיפה ומניעת תגובה (ERP) הוא סוג ה CBT האפקטיבי ביותר לטיפול בOCD, וזאת מפני שהמטפל מאפשר למטופל להתמודד עם מחשבות חוזרות ונשנות, ועם דחפים שמובילים לצורך להגיב ו / או לתחושת חרדה מבלי להשתמש בהתנהגות הקומפולסיבית כדי להירגע או לחוש שליטה.

הדרכת הורים לילדים עם OCD

היה ומדובר הבעיה בקרב ילדים, חשוב לציין כי במקרים רבים ההורים הם סוכני השינוי הראשונים והמשמעותיים ביותר. לכן קיימת חשיבות ללמידה של התנהגות הורית אשר לא משתפת פעולה עם המעגלים האובסיביים של בנם או ביתם. האתגר הוא גילוי אמפתיה והבנה לקושי מחד אך גם עמידה נחושה מול הצורך בהתנהגות מרגיעה שאינה רציונלית מאידך.

טיפול תרופתי

במצבים בהם רמת התפקוד נמוכה מאוד בעקבות התמודדות עם OCD, ניתן לשלב טיפול בשיטה התרופתית (הגישה הנוירולוגית) כדי לאזן את רמות הסרטונין. קיים מגוון רחב של תרופות כגון ציפרמיל, ציפרלקס, פרוזאק, פקסיל, זולופט, לובוקס ועוד. הטיפול התרופתי נמצא כבעל השפעה של עד 60% אך לעיתים תרופות אלו יוצרות תופעות לוואי.

עולם זה הולך ומתקדם בקצב מהיר, וככל שעובר הזמן נראה כי יש יותר ויותר טיפולים חדשניים, חלקם טיפולים תרופתיים, חלקם פסיכולוגים וקוגניטיביים וחלקם משלבים את שניהם יחד, כלומר טיפול תרופתי לצד טיפול קוגניטיבי. עד לשנות ה-70 לא היו די טיפולים תרופות לטיפול בבעיות אלו, מה שגרם לאי מודעות בציבור. כיום, עם העידן המתקדם והמודעות הרבה שיש לתופעות אלו, ישנן תרופות חדשות לטיפול בחרדה ותופעות ה – OCD שהן בעיקר תרופות ממשפחת SSRI.

בנוסף לטיפולים התרופתיים אותן מציעה הרפואה הקונבנציונלית, ניתן למצוא מגוון שיטות טיפול פסיכולוגי חדשות כגון – טיפולים קונטיביים שהם – טיפולי CBT המתמקדים בגורמים לתופעה ומתבצעים על ידי מטפלים מוסמכים. טיפולים אלו ידועים ביתרונותיהם הרבים, כיוון שהם מאפשרים למגר את התופעה משורשה, אך הם דורשים שיתוף פעולה מלא בין המטופל למטפל.

מכשולים העלולים להקשות על הטיפול

למעשה ולצערנו, במקרים רבים לוקח זמן רב (כ14 עד 17 שנים) מתחילת הופעת הסימפטומים ועד שמוצאים את הטיפול הנכון להפרעה. אלה כמה מן הקשיים או המכשולים המפריעים בתהליך:

הסתרת הסימפטומים – כשאנשים בוחרים להסתיר את ה OCD עקב בושה או סטיגמה, זה מעכב את הפניה לעזרה. אי פניה לעזרה מקשה כמובן על מתן טיפול ומענה מתאים.

מודעות ציבורית לא מספקת – רק לאחרונה המונח OCD הפך לנפוץ ומוכר. אם אנשים אינם יודעים שלמצבם יש הגדרה וטיפול, ייתכן שלא יפנו לבקש עזרה.

מחסור באנשי מקצוע – אנשים המגיעים לטיפול אצל אנשי מקצוע שלא קיבלו הכשרה מתאימה עלולים לקבל דיאגנוזה שגויה וטיפולים לא מתאימים.

מחסור במטפלים מקומיים המטפלים בבעיה – לעיתים קרובות אנשים מתקשים למצוא מטפל סמוך למקום מגוריהם.

חוסר מיקוד בפניה לטיפול – עקב חוסר מודעות להפרעה, אנשים רבים פנו למספר רב של טיפולים מסוגים שונים ולכן ביזבזו סכומים לא מועטים על טיפולים שאינם ממוקדים בהפרעה עצמה. עד שהגיעו לטיפול CBT ממודד הם סקפטיים וגם עם פחות אמצעים.

OCD – שאלות נפוצות


👈 האם אפשר להחלים מ – OCD?

כן. אך חשוב להבין שהחלמה מ – OCD מהווה דרך בה המטופל שותף פעיל. דרך זו טומנת בחובה תהליך של בחירה בשינוי עבור המתמודד עם ההפרעה.

בחירה זו כוללת פתיחות למגע חדש עם מחשבותינו ורגשותינו, נכונות להתמודד עם תחושות לא נעימות ועבודה התנהגותית מול הדחפים לפעול ולהגיב.

👈 מהם סוגי ה – OCD הנפוצים?

סוגי OCD נפוצים בתחום המחשבות עשויים להיות חשש מזיהום, לכלוך או מחלה (היפוכונדריה). פחד סביב פגיעה בקרובים לי או פגיעה בעצמי. מתח סביב הזנחה של פעולות חשובות כמו נעילת דלתות או כיבוי הגז בבית.

בתחום הפעולות – הטקסים שנראה לא פעם עשויים להיות שטיפה כפייתית, או ניקיון כפייתי, בדיקה חוזרת ונשנית של דברים כמו דלתות או חלונות, מלמול או דקלום תפילות מסוימות, או חזרה על מילים, משפטים או מספרים, לעיתים מספר קבוע של פעמים. לעיתים תחום המחשבות ותחום הפעולות יהיו קשורים הגיונית זה לזה, אך לעיתים גם לא.

👈 מהו מבחן ה OCD?
הקריטריון העיקרי והחשוב לקיומה של הפרעה טורדנית כפייתית הוא פגיעה בשגרת החיים ובאיכותם. אם אדם מרגיש כי מתקשה בתפקודו, מתקשה לפעול או להקדיש זמן לאנשים או לדברים אשר משמעותיים וחשובים עבורו, מפני שהוא עסוק בדאגות או מחשבות חוזרות, ואף בטקסים או הרגלים אשר תפקידם להעלים את המחשבות ולהרגיע את הדאגות אז ייתכן בהחלט שהוא מתמודד עם OCD.
👈 כיצד מטפלים בבעיה?
הטיפול ב OCD יכולול מספר רבדים או חלקים. לא פעם גם סגנון הטיפול והדגשים ישתנו משיטה לשיטה או אף ממטפל למטפל. העקרונות הבסיסיים והחשובים כוללים:
• הבנה של המעגל שבבסיס ההפרעה
• פיתוח נקודת מבט חדשה על המחשבות שלנו ועל התחושות שמתעוררות בנו סביב דאגות ולחצים
• חשיפה לגורמים המאיימים, בדרך כלל מחשבותינו
• מניעת התגובה הטקסית אשר תפקידה להרגיע ו”לתקן” את המחשבות . לעיתים מומלץ לשלב טיפול תרופתי עם הטיפול הנפשי כדי לאפשר עבודה מיטבית מול המעגלים הקשים.
👈 האם ההפרעה נחשבת מחלת נפש?

לא בדיוק. על פי ה- DSM, הוא המדריך לאבחון של הפרעות נפשיות, OCD מוגדרת כהפרעת חרדה או שליטה בדחפים. על כן מהיבט זה ניתן לומר שההפרעה עשויה להיות מוגדרת כמחלה נפשית. לצד זאת, חשוב להבין שמאפיינים אשר פוקדים את המתמודדים עם ההפרעה הם שכיחים אצל רוב בני האדם במידה כזו או אחרת. מה שהופך את השילוב בין המחשבות להתנהגות להפרעה זה בעיקר משך הזמן והעוצמה שלהם. אנחנו במכון חיבורים מתייחסים לOCD כקושי בשליטה בדחפים ולא כמחלה נפשית.

👈 כיצד לנהל הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) תחת COVID-19?

ייתכן ובתקופת מגפת הקורונה חרדות מסוימות יתעצמו, ובעקבות כך גם הטקסים ייגברו וישתלטו יותר על החיים עבור המתמודדים עם ההפרעה. על כן בתקופה זו חשוב שמי שמרגיש שהקשיים שלו מתגברים יזהה את ההתנהלות המוגזמת ויציב לעצמו עוגנים ותמיכה מתאימה. למשל מינון נכון של הקשבה לחדשות, קביעת זמנים רציונליים לשטיפת ידיים, התנהלות חברתית מותאמת, וזמינות משפחה או חברים שיכולים להיות מקורות טובים לשיח ושיתוף במידת הצורך. ובמידת הצורך כמובן מומלץ לפנות לאיש מקצוע.

👈 מה קרה לחולים עם הפרעה טורדנית כפייתית במהלך המגפה COVID-19 ?

לשאלה זו אין תשובה אחת. יש אשר מצאו בתקופה זו דווקא הקלה לקשייהם. זאת מכיוון שהמציאות כמו התאימה את עצמה לעולמם הפנימי – וזו חוויה שעשוי להיות בה משהו מרגיע ומתקף. לצד זאת לא מעט מהמתמודדים עם טורדנות כפייתית מצאו כי דאגותיהם גברו, והתנהגותם הפכה חזרתית יותר או מסוגרת יותר. ועבור אלו ניתן לומר כי תקופת המגיפה העצימה את הקשיים הנובעים מההפרעה.

👈 האם ניתן לקבל טיפול אונליין מהבית?

בהחלט כן. בעזרת טיפול אונליין יפגוש המטפל את המטופל באופן מרוחק ויוכל להוות עבורו מקום לתמיכה שיתוף והתקדמות מול הקשיים. זאת גם אם המטופל מתקשה או לא יכול לצאת מהבית. מכון חיבורים מציע טיפול אונליין אשר יאפשר לסובלים מ OCD מרחב אישי ומקדם בו יתאפשר לעבוד על קשייהם גם בתקופה מאתגרת זו.

👈 מהם הסימפטומים של ההפרעה בתקופת הקורונה?

עשויים להיות מספר כיוונים או התנהגויות שיהוו סימפטומים כפייתיים – טורדניים בעקבות תקופה זו. הדבר העיקרי שנוכל לשים לב אליו הוא הופעות של התנהגות ניקיון חזרתית ומוגזמת, חשש ממגע בסיסי עם חפצים, או הצורך בטקסים מוגזמים של ניקיון וחיטוי לאחר מגע. בנוסף נוכל לראות התנהגויות של ריחוק קיצוני, החורג בהרבה מההנחיות, שעשוי להגיע לידי הסתגרות מוחלטת, וכפיית הסתגרות גם על הקרובים למתמודדים.

👈 מהם טריגרים וכיצד להתמודד איתם בטיפול אונליין ב – OCD בתקופת COVID-19

עשויים להיות טריגרים רבים להופעת הטקסים או ההתנהגות החזרתית. ייתכן ואלו קשורים בהפחתת ההגנות סביב ניקיון וחיטוי, יציאה למקומות מסוימים (או אף יציאה מהחדר), ואפילו שיח על תוצאות אפשריות של קירבה לחולים בקורונה ואף הדבקות בקורונה. כל אלו עשויים להיות טריגרים לעליית תחושות החרדה והדחף לבחור בהתנהגויות טקסיות, חזרתיות. אנו נתמודד איתם בטיפול דרך חשיפה ומניעת התגובה. המטפל ילווה את המטופל, באופן הדרגתי, בביצוע של הדברים שמעוררים את הטקסים (באופן בטוח כמובן ובהתאם להנחיות), ובבחירה להימנע מההתנהגות שתפקידה להרגיעו. מרחב משותף זה של המטפל עם המטופל בשיחת הוידאו יאפשר למטופל חוויה חדשה מול תחושות קשות ומוכרות.

👈 איך לעזור למטופלים אונליין עם OCD בזמן וירוס הקורונה?

כשאנו רוצים לחשוב מה באמת עוזר בטיפול אנחנו לא מחפשים מיד להרגיע או לשכח כאב או קושי. התערבות כזו עשויה להיות מתאימה במצבי חירום קיצוניים, והיא דומה לשימת פלסטר על פצע עמוק. כדי לטפל באופן משמעותי אנחנו נשאף לסייע למטופל להתמודד לאט לאט עם מה שקשה לו להרגיש. כמובן שנעשה זאת באופן הדרגתי ובטוח, וכדי לעשות זאת באופן המקצועי ביותר יש חשיבות לנוכחותו של המטפל מצידו השני של המסך. שיח על מה שקשה, או בחירה לעשות צעד שמעורר גל של טקסים, ואז הבחירה להגיב אחרת, עשויים להיות חלק משמעותי ביותר בתהליך ההחלמה. לעיתים הרבה יותר מכל מילת עידוד או הרגעה.

כיצד עובד הטיפול אונליין?

ראשית נשאף לסייע למטופל לשנות את היחס אל המחשבות. חלק משמעותי ביותר הוא ההבנה כי מחשבה היא איננה מציאות, וכי עלייתן של המחשבות המטרידות, והרגש שמתלווה להן, הן אינן “תקלה הדורשת פתרון”, אלא יותר כמו “מזג אויר שמופיע לעיתים”. שינוי יחס זה יכול לאפשר למטופל לשנות את הדגש הרב שמקבלות מחשבות אלו. וכך בעזרת שינוי היחס למחשבות לאט לאט גם עוצמתן ושכיחותן של אלו תדעך.

שלבי הטיפול במכון חיבורים

הטיפול חייב להתבצע על ידי מטפלים מקצועיים ומומחים בתחום, כשהטיפול עצמו כולל כמה שלבים עיקריים:

  • הכרת הקשר שבין האובססיה לתגובה הכפייתית ולהתקפי חרדה– מחשבה אובססיבית גוררת חוסר נוחות ותגובה כפייתית מעניקה הקלה, אומנם זמנית מאוד, אבל מידית. לכן למרות שלאורך זמן התגובות הכפייתיות רק מחמירות את המצב – עדין הן מתבצעות הודות לסיפוק המיידי שהן מקנות בהקלה מתחושת החרדה.

קשה מאוד “להתווכח” עם האפשרות לזכות בהקלה עכשווית עם מצוקה נוכחית. מכאן מובן מדוע האינסטינקט הברור בבעיות של OCD הוא להיכנע לתגובה הכפייתית.

  • חשוב והכרחי להבין שתגובות כפייתיות משמרות את תחושת החרדה! הן מחזקות את תחושות הספק שחוזרות ומופיעות שוב ושוב ואיתן חרדות נוספות. אלו כמובן גוררות תגובות כפייתיות חוזרות ונשנות, והמעגל חסר המוצא הזה, רק הולך מתחזק.

ככלל: הספקות הולכים ומתחזקים ככל שאתה נכנע יותר לתגובה הכפייתית והן דווקא הולכות ונחלשות ככל שנמנעים מהתגובות האלו.

  • השלב הבא הוא להתחיל להימנע מתגובות לחרדה (קומפולסיות). עושים זאת באופן הדרגתי, בוחרים תגובה אחת מינורית שיותר קל להתגבר עליה. ההצלחה תלמד את המטופל שכתוצאה מכך רמת החרדה דווקא ירדה ואיתה גם ירד הצורך או הדחף בתגובה הכפייתית. התחושה תלך ותתחזק לאורך הזמן. טיפול זה מאפשר הבנה של היכולת להכיל דחף מבלי לפעול על פיו.
  • בתהליך החשיפה: נחשפים למקור החרדה באופן מבוקר תוך הימנעות מהתגובה הכפייתית, למשל נגיעה בידיות של דלתות מבלי לשטוף את הידיים מיד, למרות הצורך הנובע מפחד מפני חיידקים. חזרה על תהליך מוצלח של הימנעות בסופו של דבר תקל על החרדה באופן הדרגתי ועד כדי מיגורה.

לסיכום

אין ספק כי הטיפול בהפרעה הוא חיוני וחשוב, ולו כדי לאפשר לסובלים מההפרעה לנהל אורח חיים שגרתי ולהתמודד עם המחשבות האובססיביות באופן מבוקר ומושכל. במכון חיבורים קיים צוות רחב של מומחים לטיפול ב OCD, כשכמובן ניתן לפנות אלינו לייעוץ ראשוני, בייחוד אם ישנו מצב של ספק בנוגע להפרעה עצמה (והאם היא מאפיינת אתכם או לא). ניתן לפנות אלינו לשיחת ייעוץ ובירור עם המומחים שלנו, אנחנו זמינים בשבילכם לאורך כל שעות היום.

צפו בג’ני ממכון חיבורים מסבירה על הקשר בין OCD ל-Packman >>

פסיכולוג קליני מומחה מ"ר 27-37580

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן