fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

כותב:
תוכן עניינים

קלפטומניה, המכונה גנבת, היא הפרעה נפשית המתבטאת בדחף אובססיבי בלתי נשלט לגנוב חפצים מסוימים, שלא מתוך צורך שימושי או חומרי. הסובלים מהפרעה זו אמנם חשים סיפוק והקלה בעת ביצוע האקט עצמו, אולם לאחר מכן מתלוות לכך תחושת אשמה ובושה גדולה.

קלפטומניה – מה זה?

המונח קלפטומניה הוזכר לראשונה בספרות הרפואית בתחילת המאה ה-19. אנשים הסובלים מקלפטומניה חשים דחף בלתי נשלט לגנוב חפצים, בין אם מבתי עסק או מאנשים פרטיים. אך בניגוד להפרעות נפשיות רבות הנובעות ממצבים פסיכוטיים קשים ומתפיסת מציאות לקויה, הקלפטומן מודע היטב למעשיו ולהשלכותיהם, אך אינו מסוגל לעצור מבעד עצמו כאשר מתעורר בו הצורך לגנוב.

גישות אחרות להפרעה מסווגות אותה להפרעות אישיות אנטי חברתיות או הפרעות התנהגות שונות. כמו כן, מדובר בתופעה נפשית נדירה יחסית המשפיעה על פחות מאחוז אחד מהאוכלוסייה.

אנשים רבים הלוקים בקלפטומניה חשים סבל רב וחרדה ומתקשים לתפקד ביום יום הן מבחינה מקצועית והן בפן החברתי. שכן, חלקם נוטים לפתח הפרעות נפשיות נוספות כמו דיכאון, חרדה או הפרעות אישיות. כמו כן, כאשר ההפרעה לא מאובחנת בזמן, רבים מהם מוצאים עצמם מתמודדים פנים אל פנים עם מערכת החוק הפלילית.

הגורמים והשכיחות

אמנם מדובר בתופעה מאוד מוכרת וידועה, עם זאת עדיין אין ודאות חד משמעית בנוגע לגורמים השונים המעוררים גנבת. עם זאת, לאורך השנים התגבשו מספר תיאוריות המסבירות את ההפרעה מהיבטים שונים. חוקרים בתחום הפסיכואנליזה טוענים כי אקט הגניבה מבטא דחפים מיניים או נטייה אלימה אגרסיבית חבויה. מהצד השני, חוקרים הנוטים לסווג את הקלפטומניה כהפרעה טורדנית כפייתית, טוענים כי תופעה זו קשורה להפרעות שונות כמו דיכאון, חרדה, או הפרעות הקשורות למצב הרוח. בנוסף, ישנם רבים הקושרים זאת לגורמים סביבתיים חברתיים בחייו האישיים של האדם, בין אם מדובר במשבר אישי עמוק, מתח נפשי, פרידה קשה, פיטורין, או מוות של אדם קרוב.

שכיחות הקלפטומניה באוכלוסייה נמוכה באופן יחסי להפרעות אחרות ועומדת על כ- 0.6% בלבד, כאשר היא נפוצה יותר בקרב נשים באופן משמעותי. רבים נוטים לקשור זאת לעובדה כי אנשים רבים הלוקים בקלפטומניה לוקים במקביל בהפרעות המזוהות בעיקר עם נשים, כמו בולימיה. עם זאת, מאחר שאנשים רבים הלוקים בהפרעה מתביישים בכך ולא פונים לטיפול, יתכן כי בפועל כמות הסובלים מקלפטומניה גדולה בהרבה מכפי שמדווח.

קלפטומניה מתרחשת גם בקרב ילדים, אולם לרוב היא נוטה להתפרץ בעיקר בקרב נערים וצעירים בוגרים.

סימפטומים של קלפטומניה

גנבת בדרך כלל מטופלת כמו הפרעת שליטה בדחף, דרך שילוב של טיפול פסיכולוגי עם טיפול תרופתי. באמצעות הטיפול הפסיכולוגי ניתן לאתר את הגורמים למצב, להקל עליהם ולהקנות לסובל מהמחלה כלים בכדי להתמודד עם הדחפים הרודפים אותו ועם הסימפטומים הנלווים כגון דיכאון, תחושות של כעס, אשמה ודחייה. שכן, על אף תחושת הריגוש שמתעוררת בקרב הקלפטומן בזמן ביצוע האקט, לרוב מתלווה לכך מתח רב, מאחר שהוא מודע לכך שמדובר במעשה אסור.

טיפול פסיכולוגי כגון טיפול מקצועי הניתן במכון חיבורים, יכול להיות טיפול התנהגותי קוגניטיבי שמסייע לאדם לשלוט בדחפיו, או טיפול פסיכולוגי פסיכותרפי שמתמקד יותר במציאת הגורמים המעוררים את הדחף לגנוב ומטפל בהם.
הטיפול התרופתי בקלפטומניה משלים את הטיפול הפסיכולוגי בכך שהוא מפחית סימפטומים נלווים כמו דיכאון ומאפשר למטופל קרקע נפשית יציבה ממנה הוא יכול להתחיל ולהתמודד עם הבעיה שלו.

אבחון

קלפטומניה מאובחנת על פי קריטריונים מסוימים המתקיימים דרך קבע. עם זאת, מאחר שאנשים רבים הלוקים בקלפטומניה מתביישים להודות בכך לאור תחושת האשמה והבושה הנלוות לכך, לעתים עובר זמן רב, אם בכלל, עד שהם פונים לטיפול מקצועי. כך שפעמים רבות האבחון ניתן כדרך אגב, בעת טיפול בתסמינים נלווים מהם סובל המטופל, כמו דיכאון או חרדה.

הליך האבחון מתבצע בדרך כלל על ידי פסיכיאטר, כאשר לרוב אין צורך בביצוע בדיקות נוספות מלבד איתור של אותם תסמינים מרכזיים המעידים על קיומה של ההפרעה. הסימפטום המרכזי המאפיין גנבת הוא דחף בלתי נשלט לגנוב חפצים מסוימים, אף על פי שאין בהם כל צורך. שכן, בניגוד לכייסות, הקלפטומן אינו מתעניין בערך הכספי של החפצים אותם הוא גונב. סימפטום נפוץ נוסף הוא- תחושת סיפוק וריגוש בעת ביצוע אקט הגניבה. שכן, לא מדובר במעשה המתבצע מתוך תחושת נקם או כעס. כמו כן, מאחר שהקלפטומן מודע להשלכות של מעשיו, לרוב הוא חש אשמה ובושה רבה לאחר מעשה. תחושות אלו עלולות ללוות אותו לאורך זמן ולפגוע באופן משמעותי בתפקודו היום יומי ובאופן בו הוא מתקשר עם סביבתו.

מעבר לכך, חשוב לציין, כי בניגוד להפרעות נפשיות מסוימות, במקרים של קלפטומניה פעולת הגניבה אינה מתבצעת כתוצאה מהזיות, אפיזודה מאנית או תפיסה לקויה של המציאות, כך שהאדם מודע למעשיו ולהשלכותיהם באופן מלא.

מה ההבדלים בין קלפטומן לגנב?

אמנם קלפטומן וגנב מבצעים לכאורה את אותה הפעולה, אך בעוד שכייסות מתבצעת באופן מכוון ומתוך מניע ברור לגנוב חפץ זה או אחר בעבור רווח אישי, הרי שבקלפטומניה פעולת הגניבה מתבצעת מתוך דחף בלתי נשלט, כאשר לגנב אין כל צורך בחפצים אותם הוא גונב. מה גם, שבניגוד לכייסים, לקלפטומנים לרוב אין רקע פלילי או מעורבות במעשי פשע כאלה ואחרים. זאת הסיבה שאנשים רבים הלוקים בקלפטומניה חשים תחושת אשמה, חרדה ובושה גדולה, שכן לרוב מעשים אלו מתבצעים באופן עצמאי וספונטני מתוך צורך בלתי נשלט וללא כל תכנון מראש. זאת בניגוד לעבודת כייסות מקצועית המתבצעת לרוב באופן מתוכנן ויזום ולעתים אף בסיוע של אנשים נוספים.

ההבדל בין קליפטומן לגנב

דרכי הטיפול בקליפטומניה

אנשים רבים הלוקים בקלפטומניה אינם פונים לקבלת טיפול לאור תחושת האשמה והבושה המלווה אותם מעצם מעשיהם, מה שעלול להוביל להחרפה במצבם. כך שפעמים רבות הטיפול מתבצע בשלב מתקדם של התופעה, בהוראת רשויות החוק. כמו כן, רבים מגיעים לטיפול על מנת לטפל באחד מהסימפטומים הנלווים להפרעה, בין אם מדובר בחרדה או בדיכאון. לאורך השנים נוסו מספר שיטות לצורך טיפול בתופעה, כאשר פעמים רבות מומלץ לשלב בין טיפול פסיכולוגי לבין טיפול תרופתי, על מנת לאפשר למטופל להתמודד עם ההפרעה באופן האפקטיבי ביותר.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול קוגניטיבי התנהגותי מאפשר התמודדות עם גנבת באמצעות שילוב מאוזן בין אספקט קוגניטיבי מעמיק לפעילות אקטיבית משימתית. באמצעות טיפול זה המטופל מקבל כלים רבים המאפשרים לו להחליף דרכי התנהלות שליליות בדפוסי התנהגות חיוביים יותר. שכן, במהלך הטיפול המטופל לומד להבין את הדפוסים שגורמים לו לבצע מעשים אלו, כמו גם לנתח לעומק את התחושות הנלוות לכך.

בניגוד לטיפול פסיכותרפי, טיפול זה מתמקד בבעיה הספציפית ולא בגורמים לה, מה שמאפשר טיפול יעיל וממוקד יותר, שכן לא תמיד ניתן לאתר את הגורמים להתפרצות ההפרעה במקרה של קלפטומניה. כך שלרוב מומלץ להתמקד יותר בדפוסי ההתנהגות המניעים אותה ולא לנסות להתחקות אחר עברו של המטופל. מעבר להתמודדות עם ההפרעה עצמה, טיפול זה מסייע לפתח אינטראקציות חברתיות חיוביות יותר, מה שעשוי לחזק באופן ניכר את בטחונו העצמי של המטופל.

טיפול תרופתי

מאחר שחוקרים רבים מאמינים כי קלפטומניה נובעת בין השאר מרמת סרוטונין נמוכה המובילה לתופעות נלוות כמו- דיכאון, טיפול תרופתי בגנבת מתבסס בעיקר על תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת SSRIs. עם זאת, יש להקפיד על מינון מבוקר בעת נטילת התרופות, שכן לעתים עליה חדה של רמות הסרוטונין באזורים מסוימים במח עלולה לגרום להתפרצות של תופעות נוספות הקשורות בחוסר שליטה בדחפים. מעבר לכך, על מנת לייצר השפעה מרבית, לרוב רצוי לשלב בין טיפול תרופתי לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

טיפול בשיטת ACT

שיטת טיפול זו  המכונה- תרפיית קבלה ומחויבות, המתבססת על עקרונות הפסיכותרפיה הקוגניטיבית ההתנהגותית, עשויה להיות יעילה גם היא עבור אנשים הלוקים בקלפטומניה, מאחר שהיא מאפשרת גמישות פסיכולוגית בשילוב מיינדפולנס. על פי גישה זו, בניגוד ל-CBT, מתבצעת השלמה וקבלה של תחושות ומצבים לא נעימים, לצד ריחוק מהמחשבות השליליות המזוהות עם סיטואציות אלו, מה שמאפשר גמישות מחשבתית רחבה יותר.

תמיכה קבוצתית ומשפחתית

קלפטומניה היא תופעה קשה המשפיעה על חייהם של האנשים הלוקים בה, כמו גם על סביבתם ומשפחתם הקרובה. לעתים טיפול משפחתי יעיל, עשוי לעורר בקרב קרובי משפחתו של המטופל מודעות גדולה יותר לתחושות ולמצבים אותם הוא חווה, ובכך לסייע לו להתמודד עם המצב בצורה יעילה יותר. כמו כן, כיום קיימות קבוצות תמיכה רבות המאפשרות התמודדות טובה יותר עם המצב,  באמצעות שיתוף של הבעיה והתייעצות עם אנשים נוספים הלוקים בה.

תמיכה לטיפול בקליפטומניה

לסיכום

למרות שמדובר בהפרעה נדירה, אנשים הלוקים בקלפטומניה מתמודדים עם לא מעט קשיים לאורך החיים הבאים לידי ביטוי במישורים שונים, בין אם ברמה החברתית או במישור התעסוקתי / מקצועי.  כמו כן, בניגוד להפרעות נפשיות אחרות, אנשים רבים המתמודדים עם ההפרעה, נמנעים לפנות לטיפול מתאים בשל הבושה הגדולה הכרוכה בכך, מה שעלול להוביל להחרפה במצבם ולהסתבכות צפויה עם רשויות החוק. לכן, חשוב לאבחן זאת בהקדם ולפנות לטיפול מתאים שיסייע לכם להתמודד עם המצב באופן הטוב ביותר. אנו במכון חיבורים, נשמח להציע לכם טיפול cbt מותאם שיאפשר לכם להתמודד עם הבעיה באמצעות יישום של דרכי פעולה יעילות ואפקטיביות יותר.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן