fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

כותב:
תוכן עניינים

שרי (שם בדוי) הייתה בת 34 כשהגיעה לטיפול CBT. היא עבדה כעורכת דין והיה לה מנהג מאז ילדותה לתלוש את שיער ראשה וגם לעיתים לבלוע אותו. בהמשך היא אובחנה כמתמודדת עם טריכוטילומניה. שרי דיווחה שהטריכוטילומניה גרמה לה לתלוש לפחות 200 שיערות ביום והיו לה כ-6 פרקי תלישה ביום אותם היא מצליחה לזכור. שרי לא ידעה למה זה קורה לה ולפעמים הייתה תולשת בלי לשים לב בכלל, היד הייתה נשלחת לשיער אוטומטית ללא שליטה, בעיקר סביב רגעי לחץ אבל לא רק.

שרי הייתה ספקנית לגביי יכולת הטיפול לעזור לה עם ההתמודדות הנפשית הכרוכה בטריכוטילומניה. למרות זאת, כבר לאחר הפגישה השלישית, הצורך לתלוש פחת עד למצבים של הפוגות ארוכות לפעמים של יום שלם ללא תלישה. בהמשך שרי דיווחה שהצליחה להגיע ל-8 ימים שלמים ללא תלישה!

טריכוטילומניה (TTM) היא הפרעה פסיכיאטרית שמובילה לתלישה חוזרת ונשנית של שיער, והגורמת לאיבוד שיער כרוני ודילול שלו.     הקשיים המלווים להפרעה מתבטאים בעיקר בתחום החברתי, יש הרבה בושה סביב הפעולה הבלתי רצונית ופגיעה מהותית באורח החיים.   מה גורם לתלישה הלבתי נשלטת ? איך אפשר להתמודד והאם יש טיפול ? 

מהי טריכוטילומניה?

טריכוטילומניה (Trichotillomania) היא אחד ההרגלים הכפייתיים המזיקים ממשפחת ה-BFRB – Body Focused Repetitive Behavior. זוהי הפרעה בשליטה על דחפים, ובאופן ספציפי יותר – שליטה על הדחף לתלישת שיער עצמית שמובילה לאובדן שיער באופן ניכר, מצוקה, קשיים רגשיים, ליקויים חברתיים או תפקודיים, ובמקרים מסוימים עשויה אפילו למנוע צמיחה מחודשת של השיער.

טריכוטילומניה תהיה לעתים קרובות כרונית וקשה לטיפול, משום שתלישת השיער היא הדבר שמרגיע ויוצר סיפוק במצבי מתח נפשי. לעתים המעגל של המתח והתלישה הוא כל כך אוטומטי ומהיר שהאדם כלל לא מרגיש שהוא נמצא במתח לפני התלישה. טריכוטילומניה עשויה להיות נוכחת בתינוקות, אבל גיל השיא של ההתפרצות הוא בין תשע ל-13 שנים. הטריגר לטריכוטילומניה עשוי להיות דיכאון או לחץ נפשי. בגלל ההשלכות החברתיות טריכוטילומניה לעתים קרובות לא מדווחת וקשה לאמוד עד כמה היא נפוצה באופן מדויק.

שכיחות התופעה

קיים מחסור אפידמיולוגיים על טריכוטילומניה, עם זאת שיעורי השכיחות של ההפרעה נחקרו במסגרת מחקרים בסדר גודל קטן יותר.

בארצות הברית, התבצעה הערכה סדר גודל הופעתה של  טריכוטילומניה בעזרת שאלונים אצל סטודנטים ואלה הצביעו על כ-  0.6%. המדגם של מחקרים אלה נע בין 200 לכ-2,500 משתתפים.

חוקר בשם קינג ועמיתיו ערכו מחקר על תלישת שיער אצל 794 נערים ישראלים בני 17 בפרק הזמן של טרום הגיוס. תוצאות המחקר עמדו על כ-1% מכלל הנערים, עם זאת כשבדקו האם אותם נערים עונים על קריטריונים של ספר האבחנות הפסיכיאטרי 5DSM אף לא אחד מהם עמד בקריטריונים של טריכוטילומניה.

אצל ילדים שאובחנו בטריכוטילומניה אין הבדלים משמעותיים בין המינים ואילו אצל מבוגרים אצלם ההפרעה הופיעה בגיל מאוחר או אובחנה בוגר היה יחס של בין 4:1 לטובת הנשים, פער שנחשב גדול בעולם האבחנות הפסיכיאטריות.

חשוב לקחת בחשבון שישנה בעיה של מחסור בדיווחים על טריכוטילומניה בגלל הבושה שיש לאנשים לספר לאחרים.  על כן, הנתונים מבוססים בחלקם על הערכות.

סיבות לדחף לתלישת שיער

טריכוטילומניה בדרך כלל מוגבלת לאחד או שני מיקומים שונים. המקום הנפוץ ביותר הוא הקרקפת ולאחר מכן הגבות, הריסים, הפנים, הזרועות והרגליים. האזורים הכי פחות נפוצים לתלישה בטריכוטילומניה הם אזור הערווה, בתי השחי, הזקן והחזה. באופן קלאסי מזהים אותה כקרחת על הקרקפת באזור ה”כיפה” אך למעשה תלישת השיער לא חייבת להיות עד הקרקפת ועשויה לשבור את השערה באמצע, מה שיוצר מראה שיער לא אחיד באורכו. ילדים הסובלים מטריכוטילומניה בדרך כלל תולשים שיערות מהקרקפת, בעוד שאצל מבוגרים האזורים מגוונים יותר. תלישת השיער נעשית בדרך כלל ברמה של שערה בודדת בכל פעם. זמן התלישה יכול לארוך גם שעות, אך לא בהכרח באופן תדיר. לעתים האדם לא יחווה רצון לתלוש שיער במשך ימים, שבועות, חודשים ואפילו במשך שנים.

איך מבדילים בין טריכוטילומניה לבין OCD  (הפרעה קומפולסיבית אובססיבית)?

אחת ההשערות הן שטריכוטילומניה נחה על הרצף של הפרעה טורדנית כפייתית – OCD. טריכוטילומניה משתייכת לקטגוריית הפרעות הטורדניות כפייתיות, עם זאת קיימים מספר הבדלים בינה לבין OCD. למעשה הסימפטומים, הסיבות הגנטיות והתפקוד המוחי בין טריכוטילומניה לOCD הוא שונה.

  • בעוד שב-OCD האדם מודע לכך שהוא עושה משהו, בטריכוטילומניה האדם עושה זאת במעין מצב דמוי טראנס, כלומר בפעולה אוטומאטית.
  • . כשמדובר בOCD האדם סובל מאובססיות לגביי מושאים שונים, בטריכוטילומניה יש בעיקר את נושא הכפייתיות.
  • אחת ההשערות הן שטריכוטילומניה נחה על הרצף של הפרעה טורדנית כפייתית – OCD. אך למעשה הסימפטומים, הסיבות הגנטיות והתפקוד המוחי בין טריכוטילומניה לOCD הוא שונה.
  • בטריכוטילומניה, פעולת המשיכה מביאה תחושת סיפוק או תגמול באותו רגע, וזה מה שגורם לאדם להמשיך ולתלוש. לפעמים מדובר בסוג של הקלה שמסיחה את הדעת מכאב נפשי או לחץ, כשמדובר שבOCD אינו כרוך בתגמול חיובי רגשי באותו אופן. גם בOCD יש פעולות שמקלות על חרדה אבל ההרגשה נחווית אחרת.

 

השלכות רפואיות ופסיכולוגיות

טריכוטילומניה היא סימפטום של מצוקה פסיכולוגית כלשהי, אך היא גם מעוררת ומשמרת אותה. האדם המתמודד עם טריכוטילומניה ותולש שיער בטוח כי הוא היחידי שמתנהג כך ולכן חווה בושה. כמו כן הוא יחוש בושה גם עקב המראה החיצוני שנוצר.לטריכוטילומניה ישנן גם השלכות רפואיות כגון זיהום, פצעים, אובדן שיער לצמיתות, ואפילו בעיות במערכת העיכול בגלל מצב שנקרא טריכופאגיה (Trichophagia), מצב בו האדם גם בולע את השערות שהוא תולש, מה שעלול להוביל ל”כדורי שיער” בקיבה ובמעיים. מצב קיצוני של טריכופאגיה נקרא תסמונת רפונזל, זה הוא מצב בו נשאר מעין “זנב” של שיער שמנסה להתעכל במעיים ועלול אף להיות קטלני.

טיפול בטריכוטילומניה

הטיפול בטריכוטילומניה מבוסס על גיל הילד או האדם הבוגר. רוב ילדים מתגברים על טריכוטילומניה בטיפול התנהגותי והדרכת הורים. במבוגרים בדרך כלל טריכוטילומניה מופיעה יחד עם מצוקות נפשיות נוספות, ולכן יש לפנות לפסיכולוג או לפסיכיאטר כדי לטפל בהפרעה. הטיפול המוצלח בטריכוטילומניה בדרך כלל הוא טיפול קוגנטיבי התנהגותי עם דגש על למידה כיצד לזהות את הדחף לתלוש, ולכוון אותו למקום אדפטיבי יותר. במידה ופונים לטיפול תרופתי, ההכוונה תהיה בעיקר לטיפול בנוגדי דיכאון. יחד עם זאת, גם לסביבה מרגיעה ישנה השפעה חשובה על התמודדות עם טריכוטילומניה. אחד המקרים הקלאסיים של טריכוטילומניה הוא תלישת שיער במיטה בניסיון להירגע ולהירדם. ישנם אנשים בעלי טריכוטילומניה שתולשים שיער בזמן השינה.

לסיכום

חשוב לנו להדגיש שוב שטריכוטילומניה לא מטופלת אינה עוברת מעצמה לרוב, ויכולה לגרום למצב להחמיר כתוצאה מהבושה והנושא האסתטי שעלול להקשות על הנושא החברתי. במקרים מסוימים ההפרעה עלולה להוביל למצבים רפואיים חמורים. כדאי מאד לבחור לפנות לאבחון פסיכיאטרי, או לאיש מקצוע השייך לבריאות הנפש עליו אתם סומכים, ולבחון אסטרטגיה טיפולית שתוכל לעזור לכם להגיע למצב של החלמה.

צוות המומחים במכון חיבורים מתמחה באבחון ילדים ומבוגרים ומסייע בהתמודדות עם הפרעות נפשיות שונות ביניהן גם טריכוטילומניה.  באמצעות האבחון, נוכל להמליץ על הטיפול היעיל ביותר עבורך או עבור ילדך בהתמודדות עם טריכוטילומניה מתוך מגוון הטיפולים שלנו.  במכון חיבורים אנחנו משתמשים בגישות טיפול מתקדמות מעולמות הCBT ואלו נמצאו יעילים בטיפול בהפרעת התלישה. מטפלי המכון בעלי תארים אקדמיים מתקדמים הכשרות מעמיקות ונסיון עשיר.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן