הדרכת הורים: כיצד היא תוכל לסייע לכם ואיך מתחילים?

תוכן עניינים

האם אתם כהורים מוצאים עצמכם מתמודדים עם קושי בהצבת גבולות? קושי בהבחנה בין אמפתיה והגנה מועילה לכזו היוצרת תלות וחרדה אצל ילדכם? האם אתם מתקשים לעיתים למצוא קו אחיד ותואם המוסכם עליכם כדרך המתאימה ביותר להתמודד עם הקשיים של ילדכם? האם אתם נתקלים בבעיות התנהגות ולמרות שהצבתם גבולות לא מתרחש שינוי מהותי? במאמר זה נתאר מיומנויות שונות שנרכשות במהלך הדרכת הורים ונמליץ על מספר פעולות שהורים יכולים לאמץ בכדי לתמוך בילדיהם בזמן משבר.

מהי הדרכת הורים ודוגמאות לתוכנית טיפולית

להיות הורים טובים וקשובים היא שאיפה של כל אדם המביא ילד לעולם, אולם מדובר במשימה לא פשוטה כלל וכלל. לא אחת משולה ההורות לעבודה במשרה מלאה ובצדק, מדובר במשימה תובענית וארוכת שנים הדורשת מאיתנו לפתח שלל מיומנויות חיוניות חדשות. מיומנויות אלו ניתן לפתח על ידי בניית תוכנית מוגדרת ויעילה המאפשרת העצמה של ההורים בתמיכה וקידום של הילד/ה לעבר התפתחותו/ה הנורמטיבית והרצויה. הדרכת הורים כוללת פגישות פרטניות של זוג ההורים או הורה אחד עם מדריך /מטפל המוסמך לכך לצורך מתן כלים להתנהלות נכונה עם הילד/ים, הפגישות מתקיימות ללא נוכחותם.

דוגמא לתוכנית טיפולית: הורים לילד הסובל מחרדות יונחו כיצד לשלב אמפתיה, אמונה ביכולתו, הצבת גבולות נכונים ויצירת מערכת חיזוקים. נדבר איתם על מקורות החרדה ומה מעצים את תחושות החרדה אצל בנם ונבין יחד אלו כלים טיפוליים התנהגותיים יכולים לעבוד עבורם. בהדרכה שמועברת דרך הגישה הקוגניטיבית התנהגותית או דרך גישת ACT בונים יחד עם ההורים תוכנית טיפולית ברורה ומגובשת ובודקים את האפקטיביות שלה לאורך הטיפול. הורים לילדה עם טריכוטילומניה יונחו לפתח את התקשורת הרגשית, להבין כיצד להפחית לחץ וללמוד את עקרונות הגישה שמטפלת בשינוי הרגלים (HRT). לכל קושי רגשי או סימפטום ישנן טכניקות טיפוליות שניתן להנגיש להורים וללוות אותם בתהליך של היישום.

איך זה עובד?

  • נערכת הדרכה פרטית להורה/זוג הורים בה המטפל/ת מזמין את ההורה להביא דוגמאות מהבית אותן מנתחים יחד.
  • ניתן לערוך מפגשים ממוקדים בהתאם לצורך, מאוד אינדיבידואלי, יש כאלו שמבקשים שיחה כללית ויש כאלו שרוצים לעבור תהליך טיפולי. מרבית ההורים מבקשים עזרה בהתמודדות עם קושי ספציפי.
  • ניתן לערוך את ההדרכה באופן פרונטלי או אונליין – יש ל”מכון חיבורים” סניפים בכל רחבי המרכז, פ”ת, ת”א, רעננה, ראשל”צ וחולון. כמו כן ניתן לערוך פגישת “זום”.
  • הדרכה על פי שיטת ה CBT הוכחה כיעילה כשיטה ממוקדת ויעילה. “במכון חיבורים” ניתנת הדרכת הורים על פי גישת הCBT. בהדרכה יש דגש עיקרי על זיהוי דפוסי חשיבה של ההורה ושל הילד שמייצרים את הדינמיקה הנוכחית שאיננה משרתת את שני הצדדים ובוחנים איך ניתן לשנות את האמונות שהובילו אליה. ניתן לקרוא על הגישה עוד כאן.
  • בהדרכה ההורים המדריך המטפל מזמין את ההורים לחשוב ביחד את הילד. לא מדובר בטיפול פסיכולוגי להורים אלא מפגשים בעלי אופי הדרכתי כאשר המטפל/ת וההורים מנסים בכוחות משותפים לשפר את איכות הקשר עם הוריו ואיכות חייו של הילד.
  • מתייחסים לצרכים השונים ובונים תכנית טיפולית בהתאם לזה. במידה והמטפל או המטפלת רואים שצריך לשלב את הילד בהדרכה, מנסים להבין אם צריך מפגשים בנפרד יחד איתו או לעבור טיפול משפחתי/דיאדי (הורה-ילד).
  • ליווי בערוץ ישיר גם מעבר לשעות המפגשים – זה יתרון משמעותי… על פי הצורך כמובן ובתיאום עם המטפל.

אינכם אשמים, פשוט חסרים לכם הכלים המתאימים

העובדה שיש קשיים עם הילדים, ממש לא מצביעה על טיב ההורות שלנו.  אחת הדרכים הכי יעילות לשפר אותו היא באמצעות קבלת הכוונה מתאימה. אם נצליח לפעול קצת פחות באופן אמוציונאלי מתוך אוטומטים שלנו בתקשורת עם הילדים, ונקבל כלים לפעול באופן נכון, קשוב ומקרב נוכל לשפר את היחסים איתם מאד. קיימים מגוון של כלים שניתן לקבל על מנת להצליח לשנות דפוסי חשיבה ופעולה מול הילדים, דפוסים שגורמים להנצחת הקשיים, ריחוק והתדרדרות היחסים. במקרים אחרים, הקשיים בגידול הילדים דווקא נובעים מקושי לשתף פעולה ולפעול יחד כהורים. דוגמאות אפשריות למצבים:

  • “אני לא יודעת איך להתנהל בצורה נכונה בתהליך הגמילה עם הילד שלי”- שלב הגמילה מחיתולים הוא שלב מורכב בהרבה מקרים. האופן בו הילד יעבור את השלב הזה הוא קריטי לעיצוב אישיותו בהמשך, על כן, אם מתעוררים קשיים ואתם מזהים שהגמילה מתארכת יותר מדי או שהנושא מקבל משקל כבד בבית, כדאי מאד לקבל הדרכה מתאימה כדי להצליח להיות שם בשביל הילד באופן הכי מיטיב על מנת שיצלח את הגמילה בצורה בריאה.
  • “הילד שלי לא קשוב אליי וקשה לי להיות דמות סמכותית מולו” – נושא שעלול להיות כאוב עבור הרבה הורים. בהדרכת הורים ניתן ללמוד איך להוות דמות סמכותית יותר על ידי אימוץ דרכי חשיבה ואמונות חדשות, לפתח אסרטיביות וכושר מנהיגות חיובי אל מול הילד.
  • “מתעוררת בי המון חרדה סביב הילד”- חרדת הורים היא טבעית. לעיתים החרדה נהיית מוגזמת. הבנת הסיטואציות ומה עומד מאחורי התנהגות הילד עשוי להרגיע את החרדה, דבר שניתן לקבל בהדרכת הורים.
  • אנחנו מחזיקים תפיסות מנוגדות לגביי הדרך הנכונה לגדל את הילדים”- כאשר מביאים ילדים, לא תמיד עורכים תיאום ציפיות ולא ניתן לצפות אילו מחלוקות יצוצו עם הגעת הילד בין זוג ההורים. בהדרכת הורים, דרך תובנות על הילד והתנהגותו, ודם דרך חשיבה משותפת עם המטפל/ת על הילד באפן טבעי לעיתים קורית התקרבות, וכן יישור קו בנוגע לדרכי הפעולה מול הילד.

קיימות מגוון דוגמאות מן הקליניקה, ניתן להתנחם בכך שלכולם יש קשיים, אף אחד איננו הורה רע והבשורות הטובות שניתן לתקן, לשנות ולשפר את המצב, אך יש צורך במוטיבציה גבוה ושימת כוונה עמוקה לכך.

הדרכת הורים לגיל הרך

  • חרדת נטישה אצל ילדים– תקופת הילדות רצופה מעברים. מעברים מסמלים פרידה. מן הבית לגן או בית הספר. במקרים מסוימים בשל נסיבות שונות, מתפתחת חרדת נטישה ופרידה מההורים המהווים עוגן עבור הילד בתוך מה שלפעמים הוא חווה ככאוס. בהדרכת הורים ניתן לרכוש כלים לזיהוי החרדה אצל ילד ודרכים להרגעתה והקלה על סבלו. ניתן לקרוא עוד על התופעה כאן.
  • קושי בהצבת גבולות ועמידה בהםקשה להורה לראות את המתנה שהוא נותן לילד בכך שהוא שם לו גבול. לפעמים קיים בלבול אצל הורים רבים בין הצורך להיות הורה “טוב” ורגשות אשם כאשר הילד צורח כי ההורה סירב לתת לו את מבוקשו. בהדרכת ההורים ניתן לקבל כלים לאיזון בין אמפתיה לשימת גבולות, כי גבולות בריאים זו דרך לאהוב את הילד. ילדים שבביתם הושמו גבולות ברורים ועקביים גדלים להיות מתבגר ומבוגר עם יכולת ויסות טובה וגבולות פנימיים וחיצוניים שיודעים לשים לעצמם.
  • ליווי הורים במקרים של פחדים וחרדות אצל הילד. פחדים וחרדות הן חלק בלתי נפרד מעולמם של ילדים בגיל הרך ומהווה למעשה חלק נורמטיבי מההתפתחות התקינה שלהם. יחד עם כמה שתופעה זו נפוצה, במקרים מסוימים היא מקבלת משקל רב יותר בעולמו של הילד, בייחוד בתקופות בהן יש לו קושי איתו הוא מתמודד. בשלבים ראשוניים בילדות הצעירה, דמיון ומציאות באופן טבעי מתערבבים, וילדים רבים חשים פחד. בהדרכת הורים נלמד איך לראות את הדברים מנקודת מבט של הילד, לספק לו תנאים בהם יחוש בטוח ולהגיב אליו באופן שירגיע אותו.

הדרכת הורים לילדים ולמתבגרים

  • קשיים בתקשורת: הורים רבים לילדים ובפרט בגיל ההתבגרות מתקשים לייצר שיח פתוח עם ילדיהם. בהדרכת הורים ניתן לקבל כלים לתקשורת בונה ופתוחה שמקרבת את הילד באופן בו הוא יוכל לתת אמון בהורים ויוכל לתקשר איתם יותר בקלות, גם את המצוקות והקשיים.
  • קשיים חברתיים: הפן החברתי הוא קריטי. כבר ביל 4 מתחיל הילד הצעיר לתת יותר ויותר משקל לפן החברתי כאשר בגילאי יסודי מתעוררים לעיתים קרובות לא מעט קשיים חברתיים. בהדרכת ההורים נבדוק יחד איך ניתן לסייע לילד ליצור אינטראקציות חברתיות מועילות שיעזרו להעמיק (לפי יכולתו והשלב בו הוא נמצא) את הקשרים הקיימים ואף לייצר חדשים. חברות היא ערך חשוב מאין כמוהו עבור ילדים ומספיק שיש אחד או שניים כדי שהילד לא יחוש בודד. בהרבה מקרים הפרשנות של הילד היא זו הגורמת לו לקושי החברתי, בהדרכה ניתן לרכוש כלים דרכם ניתן יהיה לעזור לילד לזהות פרשנויות אלו ולשנות אותן.
  • קשיים בלימודים: קושי בלימודים יכול להתרחש בגילאי יסודי חטיבה או תיכון בשל מגוון נסיבות התלויות גיל שלב ואישיות. בשביל ללמוד היטב, צריכה להיות פניות רגשית, במקרים רבים קושי חברתי קשור לחוסר פניות ללמידה. לעיתים יש קושי בשל לקויות למידה או הפרעות קשב וריכוז. הדרכת הורים היא דרך טובה ללמוד איך לראות את הילד על המכלול שלו ולזהות את מקור הקושי ללמידה. כמו כן, בהדרכה ניתן למצוא יחד את הדרך לעריכת ההתאמות הנכונות שיתמכו בלמידה של הילד ויאפשרו לו למצות אותה.

תהליך הייעוץ ורכישת המיומנויות השונות בהדרכת ההורים כוללת בין השאר:

הגדרת המטרות והערכת הבעיות איתם מתמודדים ההורים והילד/ה

יצירת עמדה משותפת ואחידה של ההורים בכדי לחזק את הסמכות ההורית

זיהוי תפיסות ואמונות המגבילות את ההורים בהצבת גבולות נכונים

הבנה ולמידה של אמצעים המותאמים לצרכיו האישיים של הילד/ה

בנייה של תוכנית חיזוקים

הבנה של הסימפטומים השונים וכיצד הם נוצרים

חיזוק התקשורת המשפחתית

הבנת הערכים המשפחתיים וכיצד הם מובילים אתכם כהורים

כיצד להעלות את ערכו העצמי של ילדכם על ידי חשיפה התנהגותית

תקשורת רציפה ותומכת לאורך התהליך

ההתמודדות של ההורים הזקוקים להדרכה היא ברגעים היום יומיים, בשגרה, בהתנהלות השוטפת בבית. בין יתרונותיו הבולטים של תהליך הדרכת הורים ב”מכון  חיבורים” היא הזמינות הרציפה של המדריכ/ה עבור ההורים. ליווי ותמיכת המדריכ/ה איננה מתחילה ונגמרת בשעת המפגש וניתן להתייעץ איתו גם מעבר לשעות אלו. קיימת בנוסף קבוצת WATSAPP ייעודית למפגש פורה ומלמד עם הורים נוספים המתמודדים עם קשיים בהורות. איכות ההדרכה היא גבוהה וניתנת על ידי אנשי מקצוע מנוסים מאד בתחום.  בהדרכה מקבלים ערכים שילוו את תהליכי ההורות לטווח הארוך (גם לילדים הבאים).

ניסיון מקצועי בעבודה עם הורים לילדים על הספקטרום

כאשר ילד מאובחן על הספקטרום, ההתמודדות עם המצב היא כלל משפחתית ודורשת הערכות מחודשת תוך משפחתית. ברוב המקרים, כל המשפחה רוצה לעטוף את הילד, להתגייס ולסייע לו. כאשר מתרחש מצב משפחתי כזה ישנה חשיבות גבוהה לליווי חיצוני של דמות מקצועית ומנוסה, זאת על מנת לשמור על האיזון, לרכוש כלים טובים להתמודדות למתן תמיכה מרבית לילד תוך שמירה על כוחות ההורים ולהימנע ממצבי שחיקה ופיתוח חוסן משפחתי. מדריכ/ה הורים יוכל לסייע במציאת הדרכים הנכונות לתווך לילד את הדברים כפי שהם בדרך הבריאה והטבעית ביותר שתתן לו את מה שהוא צריך.  צוות הפסיכולוגים ב”מכון חיבורים” בעלי ניסיון של התמודדויות עם מצבים כאלו במשפחה והעבירו הדרכות הורים רבות להורים שחיים במציאות כזו.

מחיר של הדרכת הורים

הדרכת הורים היא כלי נפוץ שהורים רבים נעזרים בו בשלבי התפתחות שונים של ילדיהם. ניתן לקבל הדרכת הורים מסובסדת מטעם קופות החולים אך לרוב הדבר כרוך בזמני המתנה ארוכים. כאשר מדובר בקונפליקט מול ילדכם או כל קושי שבגינו אתם זקוקים להדרכה, זמן הוא מרכיב קריטי, גם בהקשר ההתפתחותי של הילד וגם על מנת לחסוך סבל מיותר.

“מכון חיבורים” מציע הדרכת הורים במחיר של 450 ₪ למפגש של 50 דקות. ברגע שמתחילים תהליך במכון חיבורים, מקבלים הרבה ערך נוסף מעבר למפגשים:

  • הדרכת הורים שניתנת על ידי פסיכולוג מוסמך ומנוסה בעל רזומה עשיר בתחום הדרכת ההורים והמלצות. במכון נבחרים אנשי המקצוע באופן קפדני, תוכלו להתרשם מהשיקולים שלנו לבחירת צוות בתמונה מטה.
  • קיימת זמינות גבוהה, הכוללת את האפשרות להתייעץ גם מעבר למפגשים בערוץ תקשורת מהיר.
  • קיימת אפשרות להתייעץ עם גורמים נוספים במכון לפי צורך.
  • מטפלים ופסיכולוגים עוברים השתלמויות והדרכות בהתאם להתמחות שלהם אשר שומרים אותם בהתפתחות ולמידה מתמדת, ערך עליון המאפיין את המכון.
  • נוחות מרבית: למכון פריסת סניפים רחבה בכל רחבי המרכז: פתח תקווה, תל אביב, רעננה, ראשון לציון וחולון. אפשרות לקיום פגישות מרחוק ב”זום”.

מתי מומלץ לבצע התערבות טיפולית מידית הכוללת גם הדרכת הורים?

קיימים מקרי קיצון, בהם הזמן הוא מרכיב אקוטי, מצבים בהם נשקפת סכנה אמיתית בריאותית לילד או מקרים בהם עיכוב בהגשת עזרה טיפולית עלול לגרום לנזק נפשי. בנוסף לכך, מקרים אלו דורשים גם התערבות טיפולית ישירה של פגישות פרטניות של הילד עם הפסיכולוג בנוסף להדרכת הורים. לרוב במקרים אלו הטיפול יינתן באופן אינטנסיבי יותר וממוקד. מקרים לדוגמא:

  • קשיים רגשיים כגון: דיכאון קליני, חרדה היוצרת הימנעות, אנורקסיה, בולימיה, , OCD פוסט טראומה, .ADHD
  • בעיות התנהגות קשות: אלימות של הילד כלפי ילדים אחרים, סירוב לאכול או לישון, היעדרות כרונית מבית ספר, פעילות עבריינית והתמכרות לסמים או אלכוהול.
  • סירוב של הילד/ה לשיתוף פעולה למרות שקיימים סימפטומים הפוגעים במצבו הנפשי והבריאותי כגון: אנורקסיה, השמנת יתר, סכרת, דיכאון קליני ואובדנות.

מעבר לכך, ישנם מקרים שאינם אקוטיים וקיצוניים שבהם יש לשים דגש דווקא על טיפול פרטני של הילד או לחלופין טיפול בפורמט משפחתי. כדי להבין איזה תהליך התערבות מתאים, תוכלו להתייעץ ישירות עם המכון להכוונה והתאמת תכנית טיפול מתאימה לכם.

מתי מומלץ לפנות להדרכת הורים?

כאשר אתם מבחינים שילדכם מתמודד עם קשיים וקיימת השפעה ניכרת על תפקודו בבית, בבית הספר או במסגרות חברתיות. כאשר הקושי איתו הוא או היא מתמודדים משפיע על בטחונו וערכו העצמי או כאשר אתם כהורים לא בטוחים כיצד להתמודד עם משברי חיים שונים המשפיעים על משפחתכם. אם אתם מרגישים צורך בהדרכה לגבי שינויים כגון מעברי דירה ובית ספר, התמודדות עם אובדן או גירושין, או כאשר ברצונכם לפתח את התקשורת עם ילדכם, לחזק את הסמכות והשפעתכם על ילדכם, ניתן ואף כדאי לפנות להדרכת הורים. כאשר ילדכם צעיר מידי או מסרב להגיע לטיפול, הדרכת הורים מאפשרת שינוי מהותי גם ללא השתתפות ילדכם בטיפול. מחקר מצא שהורים שלומדים במהלך הדרכת ההורים תאוריות למידה חברתית, מצליחים להפיק יותר והשינוי ההתנהגותי נשמר לאורך זמן רב יותר.

המלצות מקדימות להדרכת הורים

  • שימרו על סדר יום קבוע של שינה, אכילה ופעילות גופנית
  • דברו עם ילדכם על המחשבות המפחידות שלו/ה ונרמלו אותן
  • תתרגלו עם ילדכם טכניקות רגיעה כגון נשימה איטית
  • תתמכו בחשיפה למקורות הקושי ולא להימנעות ( בצורה הדרגתית כמובן)
  • תעודדו עם מילים חיוביות ותתמכו במסוגלותו ויכולתו של ילדכם להתמודד
  • אלו פעולות יכולות לעזור באופן משמעותי במקרה של הימנעות?
  • תהיו אסרטיביים, בטוחים בעצמכם ותומכים בילדכם ותעודדו אותו להיחשף למקור החרדה
  • תיצרו יחד עם ילדכם ” סולם חשיפות” ותתרגלו יחד איתו את החשיפה
  • תהיו עקביים בתרגול החשיפה (כל יום חצי שעה עד שניכר שינוי משמעותי)
  • תנו משוב חיובי וחם בכל חשיפה מוצלחת.
  • תוכלו לקרוא על המלצות נוספות במאמר זה הסוקר את סוגי החרדות השונות והחשיפות שהורים יכולים לבצע בכל אחת מהחרדות.

 

במכון חיבורים קיימת אפשרות להדרכת הורים ובמקביל טיפול ממוקד לילד/ה בגישות שונות : CBT, ACT, או מיינדפולנס אך השילוב מומלץ במקרים בהם הילד/ה מעוניין בטיפול ומוכן לשתף פעולה. במקרים שאין לילדכם מוטיבציה ,הדרכת הורים יכולה להוות פתרון מהיר ומאד יעיל. המטפלים שלנו מספרים על הצלחות טיפוליות רבות ושינוי דרמטי שעובר הילד/ה והמשפחה כולה בעקבות טיפול קצר מועד יחד עם ההורים.

 

מה חשוב לנו כשאנחנו מצרפים מטפל/ת למכון חיבורים?

  • שיהיה להם לב רחב ויכולת להתחבר אליך – מבוגר או ילד
  • שיהיו מומחים בתחומם ובעלי יכולת להגיש לך עזרה מדויקת ולתת לך פתרונות מעשיים
  • שיגיעו עם השכלה רחבה מהמוסדות המקצועיים ביותר הקיימים בארץ
  • שידעו לטפל בך, שתהיה להם תשוקה למקצוע, רצון להתפתח וללמוד כל הזמן
  • שידעו למנף את הידע העצום שקיים במכון חיבורים לטובתך
  • שיהיו אמפתיים, מסורים ונגישים עבורך ולטובתך, וקצת חוש הומור לא מזיק …

שאלות ותשובות

מקורות

Anxiety in Children and Youth – A Guide for Parents

 https://www2.gov.bc.ca/assets/gov/health/practitioner-pro/bc-guidelines/depressyouth_guide_parents_anxiety.pdf

Effects of knowledge of social learning principles on enhancing treatment outcome and generalization in a parent training program Journal of Consulting and Clinical

Psychology. 49(4):526–532, AUG 1981

Robert J. McMahon; Rex Forehand; Douglas L. Gries

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן