fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אדם כועס

שליטה בכעסים – כיצד נוצרים הכעסים?

כמו רגשות אחרים שאנו חווים גם לכעס יש תפקיד. זוהי הדרך של הגוף שלנו להתמודד עם מצבים קשים ומאתגרים, שנתפסים על ידו כאיומים. הקושי עולה כאשר אנו מאפשרים לכעס לנהל את התנהגותנו באופן חסר שליטה.

מהו כעס?

הכעס, בפני עצמו, הוא תופעה טבעית שיכולה להיות לנו מעין “מצפן” פנימי ולאותת לנו כאשר מאורע פנימי או חיצוני מבקש התייחסות מצידנו, ובכך לתרום לאיזון בריא בחיינו. אמנם, כאשר הכעס מחמיר ומשתלט על כל הרגשות האחרים, כדאי לדעת כיצד לעבוד איתו. כאשר הכעס מצטבר, לא מנותב לפורקן בריא ולא עובר עיבוד, עשויים להיווצר התקפי זעם שיכולים לפגוע באיכות החיים ובמערכות היחסים של האדם שסובל מהם.

אישה כעוסה

ממה כעס נובע?

לכל אדם קיימים “גבולות” פנימיים של מה שהוא יכול לשאת ולהכיל, כאשר הגבולות הנפשיים נחצים או נמתחים, עשויה להתעורר תחושות שונות מאי נוחות ועד לכעס. דוגמא למצבים בהם הכעס עשוי להתעורר הם אובדן סבלנות, תחושה של חוסר צדק או פגיעה פיזית. מעבר לגורמים המצביים האלו, גם ההיסטוריה האישית של כל אדם והאופן שבו מצופה ממנו להתנהג עשויים לתרום לתחושת הכעס ולהקשות על שליטה בכעסים. לדוגמא אירועים טראומתיים או פוגעניים ודאגה או חרדה בנוגע לקשיים אישיים עשויים להיות גורמים להתפרצויות. מצד שני של המטבע אם האדם לומד מהחברה שעליו להימנע מכעסים ולהבליג לחלוטין, הכעס עשוי להצטבר בתוכו ובסופו של דבר להתפוצץ בצורת התקפי זעם.

אם מעניין אתכם לדעת עוד על התקפיי חרדה, שעשויים להיות גורמם משמעותי גם לכעס וחוסר סבלנות, תוכלו לקרוא על כך בקישור זה.

תופתעו לגלות שגם לכימיה ולגנטיקה יש השפעה על התקפי כעס. תורשה, האיזון הכימי במוח או בעיות רפואיות כאלו ואחרות עשויים כולם להשפיע על הנטייה כלפי התפרצויות והתקפי כעס. כפי שעשויה להיות לנו נטייה גופנית ופיזית לכעס, הוא עשוי בתורו גם לפגוע בבריאות הגופנית שלנו. מחקרים מסוימים מציעים כי הצטברות כעסים וביטוי בלתי פרופורציונאלי של כעס עשויים להזיק לבריאות ולהחמיר כאבים כרוניים (לדוגמא קרנס ועמיתיו, 1994). בנוסף לכך, מחקרים מעידים כי באופן כללי כעס ועוינות קשורים למחלות לב, לחץ דם גבוה וסיכוי מוגבר לשבץ (עוד על הקשר בין כעס לבעיות בריאות במאמרה של סטרונג, 2015).

כיצד להתמודד עם כעס?

כעת, כאשר אנחנו מבינים מה ההבדל בין הרגשת כעס להתקפי כעס, וכיצד אלו עשויים להזיק לבריאותנו ולאיכות החיים שלנו, כדאי מאוד ללמוד כיצד להתמודד עם כעסים. איש מקצוע המתמחה בהתקפי כעס ובשליטה בכעסים יוכל לסייע לכם לסגל התנהלות יעילה ומעשית להתמודדות עם התקפי כעס. 

 

חשיבות של טיפול בהתמודדות עם כעסים

 

מודעות ועיבוד של רגשות בתהליך של התמודדות עם כעסים היא קריטית להמשך תפקוד ואורך חיים איכותי ובריא. כאשר “מאווררים” את המחשבות והרגשות ומשתפים אותם עם אדם ניטרלי מתאפשרת תחושת הקלה. כמו כן, בטיפול ניתן להתחקות אחר המחשבות והדפוסים הבין- אישיים שמהווים טריגרים לכעסים או התפרצויות הכעס. כאשר הכעס בחיינו נהיה כרוני משתלט רגשות ונהיה לתופעה, חשוב מאד לקחת את האחריות על אותם רגשות, ולטפל בנושא. השלכות של אי טיפול בכעסים עשוי להתדרדר למצבים של פגיעה חמורה בתפקוד, במערכות היחסים ואף לאלימות מילולית או פיזית, כמו כן, פגיעה בדימוי העצמי.

 

בגישה קוגניטיבית – התנהגותית אנו לומדים כיצד לזהות את אותם הגורמים והטריגרים להתפרצויות, את התהליך הפנימי שעובר האדם בסיטואציות אלו, ואת ההתנהגות שהיא תוצר של תהליך זה.

בצד אחד של המשוואה ננסה לזהות מה בהתנהלות היום יומית של אדם מוביל אותו לסיטואציות שמהוות גורמי סיכון להתפרצויות. ננסה לחשוב אילו דרכי התנהלות יכולות לסייע בצמצום “מוקשים” אפשריים אלו, וכיצד יצור את השינוי. למשל נלמד לזהות ששיחות לאחר יום עבודה על נושא משמעותי הן נפיצות יותר, ולכן כדאי לחשוב על זמנים אחרים לשיחות כאלו.

מהצד השני נשאף לזהות ולהבין את התחושות והמחשבות שמתעוררות מול הסיטואציות מעוררות הכעס. הבנה שכזו יכולה לסייע בשינוי התגובה. למשל נצליח לזהות כי אנו מרגישים פגועים בסיטואציה כלשהיא, חושבים שזלזלו בנו ולכן חשים צורך להגיב. הבנת מעגל הכעס יכולה לסייע לנו לבחור להגיב באופן שונה למרות תחושת הפגיעה.

 

רויטל מטפלת ומנחת סדנאות לניהול כעסים במכון מספרת על תפקיד הכעס בחיינו:

” אנחנו יכולים להתייחס לכעס כאל רגש מקדם דווקא. כאל רגש שבא להגיד לנו – הי תעצרו רגע, משהו פה לא בסדר. בואו תשימו לב מה קורה בסיטואציה ותחליטו איך אתם רוצים להתנהל איתה. זאת להבדיל מהתנהלות אוטומטית. זה אפשרי לעבוד עם הכעס באופן שמקדם אותנו ולא באופן שלוקח אותנו למחוזות שאנו פחות אוהבים בחיינו”.

 

על מספר דרכים יעילות להתמודדות עם כעסים תוכלו לקרוא בקטע הזה.

אנו מזמינים אתכם להגיע אלינו, “מכון חיבורים” מונה אנשי מקצוע מתחום הפסיכולוגיה המתמחים בתחום השליטה בכעסים. אצלנו ניתן לקבל ליווי רגשי מותאם אישית, יחס נעים ומקבל ויציאה משותפת למסע להחזרת השליטה בכעסים לידיים שלכם.

אישה שולטת בכעסים

מקורות

Arslan C (2010). An investigation of anger and anger expression in terms of coping with stress and interpersonal problem solving. Educ. Sci. Theory Pract., 10(1): 7-43.

Beck, R., & Fernandez, E. (1998). Cognitive-behavioral therapy in the treatment of anger: A meta-analysis. Cognitive Therapy and Research, 22, 63 – 74

Kerns, R. D., Rosenberg, R., & Jacob, M. (1994). Anger expression and chronic pain. Journal of Behavioral Medicine, 17, 57-67

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן