fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

התקפי זעם בילדים – 6 טעויות נפוצות בהתמודדות עם ילד עצבני

כותב:
תוכן עניינים

כמעט כל הורה מתמודד עם החוויה הזו בשלב כזה או אחר: הילד מאדים מכעס, מגיב באלימות וצווח בקולי קולות • התקפי זעם או התקפי טנטרום אצל ילדים עשויים לתפוס אתכם ההורים ללא תגובה הולמת • הנה מספר טעויות נפוצות שרק יחמירו את התקף הזעם הבא של הילד שלכם

התקפי זעם בילדים

ייתכן וזו החוויה ההורית המורכבת מכולם, בעיקר כאשר היא מתרחשת במקום הומה אדם. הילד שלכם, שעד לפני כמה רגעים היה שליו למדי, צווח, מקלל, נשכב במחאה על הרצפה, או משליך חפצים באלימות. בסך הכל אמרתם לו “לא”, והתגובה המוגזמת של הילד, בוודאי מביאה אתכם לתדהמה.

זה טבעי. הבעות זעם וכעס הם חלק מההתפתחות הרגשית התקינה של כל ילד, אך חזרת ההתקפים ותדירותם מושפעת ישירות מדרך ההתמודדות והטיפול שלכם, המבוגרים האחראיים.

מטפלים של מכון חיבורים אספו עבורכם שש טעויות נפוצות בהתמודדות עם ילדים זועמים, כדי שלעולם לא תתפסו שוב לא מוכנים. מוכנים?

6 טעויות נפוצות בהתמודדות עם ילד עצבני

1. אם אתעלם זה יעבור

אתם רוצים להבהיר לילד שלכם שהתגובה הרגשית האלימה בה הוא נוקט לא תשיג לו תוצאות, אך התעלמות מוחלטת כאשר הילד חש במצוקה, תביא את הילד שלכם לתחושת בדידות שעשויה להיטמע בו וללוות אותו גם לאחר שההתקף יפסק.

2. כעס יענה בכעס

קל מאוד, כהורים, להיגרר לתגובה רגשית נזעמת כאשר הילד “עושה הצגות”. גם אנחנו כועסים, ובאותו הרגע, אנחנו מאוד רוצים להבהיר את זה לילד שלנו. דווקא ברגעים הללו, כאשר גם אתם מתמודדים עם משבר, הילד שלכם לומד מהתבוננות בכם. על כן, חשוב לשמור על קור רוח ולהוות דוגמא נכונה להתמודדות עם כעס: הגיבו במסר ברור בקול רגוע ותקיף.

3. לא נורא חמוד

הבעת התסכול המוגזמת, כתוצאה מבעיות הנתפסות בעינכם כזוטות, עשויה להעלות בכם גיחוך. בראייתו של הילד שלכם מדובר במצוקה של ממש. בזמן כעס, השתדלו שלא להגיב אליו בחיוך או במשפטי ביטול, “זה לא נורא”, “זה יעבור”, אשר בעיניו יתפרשו כביטול.

4. מה שאפשר לדחות לאחר כך

בוודאי שלא בחרתם להיכנס לסיטואציה הזו כרגע, אך אתם מרגישים שביכולתכם להרגיע את הרוחות ולדחות את ההתמודדות לשלב מאוחר יותר. כאשר אתם אומרים לילדכם “נראה מאוחר יותר” או “אולי אחר כך”, הילד מקבל את הרושם שתגובתו הקיצונית השיגה את מטרתה ועל כן צפוי לחזור על טקטיקה זו גם בעתיד.

5. כשהוא יגדל זה יעבור

התקפי זעם של ילדים עשויים להיתפס על ידינו המבוגרים כ… ילדותיים. לא תמיד תזהו מיד את מקור הכעס ואתם מאמינים שההתנהגות המוגזמת תעבור מעצמה עם הגיל. חשוב לזכור, שבגיל הילדות מתעצבת תפיסת עולמנו. דרכי התגובה וההתנהלות בהם הוא מתנסה כעת, הם אלו שילוו אותו גם בבגרותו.

6. זה האופי של הילד

לכל ילד יש את הניצוץ עמו הוא נולד, התכונות הייחודיות אותן ניתן לזהות כבר מתחילת הדרך. ישנם ילדים בעלי מזג רוח שליו ויש ילדים בעלי “פתיל קצר”. עם זאת, בתקופת הילדות האופי עדיין אינו שלם ומעוצב, וילדים מסגלים את ההתנהגות שלהם בהתאם למשוב אותו הם מקבלים מהסביבה.

התקף טנטרום- מה קורה לילד?

התקפי הטנטרום הם למעשה התקפי זעם ממושכים בהם הילד נכנס למעין “טרנס” ולפעמים הוא כבר לא זוכר מה הסיבה הראשונית לכעס. התקפי טנטרום יכולים לקרות כשהילד עייף או רעב, וזה נראה שהוא פשוט “איבד את זה”.

ילדים בהתקף טנטרום עלולים: להשתטח, איבריהם מתקשים, מגיעים למצבי היפר ונטילציה בהם כבר קשה להם לנשום, בעיטות ואגרופים, הקאה ועד לפגיעה עצמית ובסביבה.

הם יכולים לכלול התפוצצויות מרהיבות של כעס, תסכול והתנהגות לא מאורגנת – כאשר הילד שלך ‘מאבד את זה’.

יכולות להיות סיבות וגורמים שונים לכניסה להתקף טנטרום כמו תסכול וקושי להביע את עצמם בגיל צעיר כשעוד לא רכשו שפה, רעב ועייפות, קושי בניהול וויסות רגשי ועוד. ישנם ילדים עליהם הזעם משפיע בצורה חזקה ועוצמתית יותר בגלל המזג איתו נולדו או רגישות מיוחדת שיש להם.

במקרים של ילדים שמאובחנים על הספקטרום האוטיסטי התקפי טנטרום הם דבר יחסית נפוץ שקורה להם בגלל קשיים רגשיים של וויסות חושי ותסכולים הקשורים לקשיי התקשורת.

איך בכל זאת נכון להגיב להתקפי זעם?

הבעת זעם היא תגובה לרגש. כאשר הילד מרגיש מתוסכל האינסטינקט הטבעי שלו הוא להגיב בעצבנות. גם לאחר שאירוע הזעם הסתיים, חשוב לחזור ולזהות את מקור הזעם ולא להתעלם ממנו. יש להדריך את הילד לזהות את השלב המקדים בו מתעורר הזעם, ולהציע דרכים יעילות יותר לפורקן הכעסים, באופן של תקשורת טובה, מכובדת וגלויה.

מהי הדרכת הורים וכיצד היא יכולה לסייע?

הורות היא משימה תובענית, כזו הדורשת מאתנו משאבים אמוציונאליים רבים ושלל מיומנויות הנרכשות תוך התנסות ולמידה מניסיונם של אחרים. במסגרת הדרכת הורים במכון חיבורים, תוכלו ללמוד ולפתח מיומנויות להעצמת הסמכות והאסרטיביות שלכם כהורים, תוך בניית תכנית מוגדרת ומותאמת לכם ולתפיסת העולם אותה תרצו להקנות לילדכם.

מכון חיבורים מורכב מצוות רב תחומי המומחה בטיפול בילדים
, מתבגרים והורים. אנו מתאימים את סוג הטיפול לצרכיו הספציפיים של כל מטופל.

מעוניינים להתייעץ עמנו או לדעת יותר על התמודדות עם התקפי זעם בילדים?  כתבו לנו או צרו עמנו קשר עוד היום.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן