fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

דיכאון וטיפול בדיכאון

כותב:
תוכן עניינים

דכאון, כלשונו, חוויית דיכוי, בנפש, ובגוף. מתמודדים עם דכאון  מתארים הרגשה של מחלה ממש. “לא מדובר בעצב ומי שלא חווה את התחושה, לא יכול לדמיין את ההרגשה, דיכאון הוא כאב וייסורים עמוקים בנפש שאי אפשר להתמודד איתם” (המקור) בעת הדיכאון יש הצפה של רגשות ומחשבות שליליים, מתמודדים עם דיכאון לעיתים מתארים מחשבות אובדניות, כל יציאה מהמיטה היא מאבק, מחשבות “שחורות” ולעיתים חרדה. כמובן שכפועל יוצא מכך, התפקוד נפגע לעיתים עד כדי השבתה מוחלטת.  מה ניתן לעשות? איך ניתן להקל?

האם אני בדכאון?

“אני בדיכאון”. כמה פעמים אמרנו את זה כבדרך אגב אחד לשני… כולנו סובלים מדי פעם מירידה במצב הרוח ותחושת עצב כבד אל מול כל מיני תרחישי חיים: אובדן אדם קרוב או אפילו חיית מחמד, פרידה ממערכת יחסים, כישלון במבחן, מחלה, איבוד מקום עבודה וכן הלאה. אולם יש להבדיל בין דיכאון חולף – כבד ככל שיהיה, לבין דיכאון קליני שלא רק שאינו חולף – הוא עלול להחמיר ובסופו של דבר אף לפגוע בתפקוד השוטף, שלא לדבר על איכות החיים. במקרים קיצוניים דיכאון עלול להוביל למחשבות אובדניות אם אינו מאובחן ומטופל נכון.

אז איך אדע אם אני סובל מדיכאון קליני? האם אני זקוק לטיפול? איך יוצאים מדיכאון?

כמובן שבכל מצב בו ישנו חשד, חשוב ביותר לפנות לאבחון מקצועי על מנת להבין האם דרוש טיפול ואיזה סוג טיפול יכול לעזור. כהתחלה, ישנם מספר סימפטומים היכולים לסייע בזיהוי עצמי של האפשרות לדיכאון. בין התסמינים העיקריים:

  • רגשות קשים של חוסר תקווה, פסימיות, גישה שלילית לכל נושא ואל כל אדם, עצב תהומי.
  • ירידה משמעותית באנרגיה, עייפות מתמשכת, חוסר עניין בפעילות אהובה או תחביבים.
  • קשיים בשינה – נדודי שינה, שינה קלה או אף שינה מוגזמת.
  • קושי גדול בקבלת החלטות ובאופן כללי קשיים בריכוז.
  • פגיעה בתיאבון או בתפקוד מיני (חוסר חשק בעיקר).
  • סימפטומים פיזיים כרוניים – כאבי ראש או שרירים, כאבי בטן ובעיות עיכול שאינם עוברים גם בטיפול.

ההערכה תתבצע בהתחשב בעוצמה ובתדירות הסימפטומים. היה וזיהיתם את עצמכם בתוך הסימפטומים הללו, רובם או כולם, בתקופה המתמשכת יותר ממספר ימים (שבועיים ויותר) – נראה שהשלב הבא יהיה לפנות לאנשי מקצוע שיוכלו להקל על הרגש הקשה של דיכאון באמצעות הטיפול המתאים לכם.

מתי חשוב להתחיל טיפול בדיכאון?

אם מקנן אצלכם הספק לגביי פנייה לעזרה, כנראה שכדאי לפנות, אפילו רק לייעוץ. אלו המצבים בהם צריכה “להדלק נורה אדומה” שמעידים על התדרדרות המצב וכשהם מופיעים מומלץ מאד לפנות לעזרה:

  • הסתגרות ממושכת או מוחלטת בחדר.
  • עלייה או ירידה קיצונית במשקל הגוף.
  • חוסר חשק תמידי לראות אנשים, ללכת לעבוד ולבלות, אפילו בני משפחה.
  • פגיעה בתפקודים בסיסיים, קשיי שינה, חוסר תאבון.
  • תחושות קשות לאורך היום- התקפי זעם, בכי, ריקנות ועוד.
  • פגיעה בזוגיות, עבודה וביחסים בין אישיים.
  • אם המצב נמשך לפחות שבועיים באופן הזה ללא הטבה.

נמליץ לא לחכות עם פנייה לעזרה, לעיתים ה”בור” בו אנו נמצאים עמוק לנו מדי כדי לטפס ויש צורך ב”יד מושטת”.

מה עושים כאשר אדם הנמצא בדיכאון לא מעוניין לקבל טיפול?

ישנם מספר שלבים של התמודדות עם מצב דכאוני חריף. השלבים הראשונים מאופיינים בדרך כלל בהכחשה של הבעיה או תחושה שאין צורך כרגע בעזרה, לאחר מכן רוב האנשים מתחילים להרהר במצב שנשאר ללא שינוי ומכירים בבעיה אך אינם נוטים לפנות עדיין לעזרה. השלב שלאחר מכן הוא שלב בו מתחילים לברר לגבי טיפול ומתייעצים עם יותר אנשים בסביבה הקרובה והרחוקה, זה שלב שיכול לקחת זמן ורק אחריו פונים לטיפול.

השלבים השונים לוקחים בדרך כלל תקופה לא קצרה ועל המשפחה או האנשים הקרובים ישנה תחושת בהילות ואחריות כבר מהשלב הראשון, כך שעבורם תקופה זו מהכחשה עד לפעולה, היא מורטת עצבים ומאד לחוצה.

אחת הדרכים לעזור זה להגיע כמשפחה לייעוץ ורצוי במקרים מסויימים אף טיפול, גישה זו הנקראת טיפול ממוקד משפחה, מבקשת לחזק את המשפחה, ללמד אותם כיצד להעלות את המוטיבציה ולהתמודד טוב יותר עם השלבים השונים עד ההכרה המלאה בצורך בטיפול.

פעמים רבות המיקוד המשפחתי מעלה את המוטיבציה כשלעצמו מכוון שהאדם שבדיכאון רואה שמנסים לעזור לו, מתעניין לגבי מה שנעשה בטיפול ומרגיש שיש מטפל.ת שיכולים לתרום לו כפי שהוא תורם למשפחה.

מה קורה כאשר לא מטפלים בדיכאון?

דיכאון שאינו מטופל עלול להחמיר עם הזמן. מתקיים כאן אפקט של שימור המצב הקיים כמעגל סגור כאשר הסתגרות גורמת להחמרה והנצחת המצב ולהפך. אדם שמתמודד עם דיכאון שאינו מטופל עשוי להפוך למוגבלות של ממש, לפגוע בתפקוד באופן כרוני ובמקרים קיצוניים להתאבדות. תופעות נלוות שעשויות לנבוע מדיכאון שאינו מטופל הן- חרדות, התמכרויות לסמים או אלכוהול, מחלות לב ובעיות פיזיות שונות, קשיי בתוך המשפחה, הימנעות והתבודדות מחברה, קשיים ליצור ולשמר מערכות יחסים ועוד.

טיפול בדיכאון: זה הזמן להתחיל

איך לצאת מדיכאון? – מהו הטיפול המומלץ?

ובכן ישנם מספר טיפולים שמטרתם להקל על עוצמת הרגש, המחשבות והתחושות הקשות ואף לשאוף להטבה כללית, חזרה לתפקוד ואפילו ריפוי והחלמה. מאחר שכל אחד חווה אחרת את תחושת הדיכאון והסיבות להופעתו משתנות מאדם לאדם, כך חשוב להתאים את סוג הטיפול הנכון לכל אדם.

שני סוגי הטיפול הנפוצים ביותר בנושא דיכאון הינם טיפול פסיכיאטרי המשלב תרופות הפועלות על ידי המרצת חומרים כימיים במערכת העצבים, וטיפול פסיכולוגי (טיפול רגשי, פסיכותראפויטי, המתבצע ע”י שיחות). בתוך הטיפול הפסיכולוגי השימוש בגישה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT) נמצא כטיפול המועיל ביותר, בהתבסס על מחקרים רבים.

CBT

CBT  (טיפול קוגניטיבי התנהגותי) הינו טיפול קצר טווח וממוקד הפונה לחלקים הקוגניטיביים במטרה לזהות דפוסי מחשבה מעכבים ומכבידים ולהחליפן בחשיבה מאוזנת ופרודוקטיבית. החלק ההתנהגותי בטיפול, מתמקד באיתור וזיהוי התנהגות מחלישה המבססת ומחזקת את האמונות השליליות מתוך מטרה להקטין את עצמתן ואף להעלימן ע”י למידה של חוויות רגשיות חדשות. דיכאון מתקשר לרוב לערך ודימוי עצמי נמוכים, על ידי שינוי ההתנהגות ואמונות מגבילות נשאף להעלות את תחושת הערך העצמית ובכך נקדם הטבה והחלמה. ייחודו של הטיפול טמון בגישה האקטיבית. טיפול זה לא מסתכם בשיחה בלבד, המטופל נדרש לקחת אחריות ולהיות שותף פעיל בקידום הריפוי שלו, במהלך התהליך מטופל ממלא אחר משימות שעולות מתוך השיח הטיפולי אותם מחליטים יחד מטפל ומטופל. משימות המטופל סובבות ונוגעות למקור הקושי שלו וכוללות התמודדות שלו איתו באופן מותאם ובהדרגה. בנוסף, במהלך הטיפול מעניק המטפל למטופל כלים להתמודדות הכוללים תרגולים פיזיים ורגשיים.

DBT

DBT(טיפול דיאלקטי – התנהגותי) סוג טיפול שהתפתח מתוך טיפול הCBT במסגרת התפתחות הגל השלישי שלו. DBT נחשב לטיפול גמיש יותר מ CBT- הוא נפוץ עבור מי שמתמודד עם הפרעת אישיות גבולית והוכח כטיפול יעיל מאד עבור אוכלוסייה זאת. נעשה שימוש בכלים שונים טיפול כמו לימוד של ויסות רגשי, מיינדפולנס, שליטה בהצפה רגשית ופיתוח אסטרטגיות להתמודדות עם לחץ וחרדה ובמערכות יחסים.

EMDR

EMDR (הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תזוזות עיניים) היא שיטת טיפול שפותחה על מנת להקל ולרפא סבל שנגרם כתוצאה מחשיפה לאירוע חיים קשים וטראומתיים. טיפול זה מבוסס על תאוריה על פיה אירועים טראומתיים שאנו חווים (ממדרג גבוהה כגון אלימות קשה או ממדרג נמוך כגון השפלה או חרם) מציפים אותנו בקלט שאנו לא מסוגלים לעבד באותו רגע בשל המצוקה. חוסר היכולת לעבד את הקלט הזה יוצר אצלנו אחסון של אותם זיכרונות מהחוויות הקשות במקום נפרד במוח שאינו פונקציונאלי וגורם לנו לשחזור שלהם. על כן, טיפול זה עושה שימוש בגירויים בילטראליים- כלומר של שתי ההמיספרות ובכך לפי התאוריה, להשלים את עיבוד המידע שלא עובד כראוי, כמו “נתקע” במערכת שלנו ומפריע לתפקוד היום יומי. גירויים דו צדדים של המח יכולים לכלול השמעת צלילים בשתי האוזניים לסירוגין או תזוזות עיניים. טיפול זה חותר להבאת המטופל להפחתת העוצמה של הטראומה ופיתוח של מנגנונים טובים יותר להתמודדות איתה.

טיפול קבוצתי

טיפול קבוצתי הוא טיפול הניתן במסגרת של קבוצת אנשים המתמודדים עם מצוקה דומה. מטפל קבוצתי הוא זה שמנחה את הקבוצה ומנהל את הדיון המתקיים בה. במקרה של דיכאון, הפן החברתי עשוי להיות משמעותי, לשמוע אנשים אחרים ועל התמודדותם לעיתים מסב הקלה והשתתפות בכאב, טיפול קבוצתי אינו תחליף בהכרח לטיפול פרטני, לעיתים מומלץ לשלב ולעיתים כדאי לעבור תהליך פרטני ורק לאחר מכן להתנסות בטיפול קבוצתי- הכל תלוי במצבו ואישיותו של האדם. ניתן לקרוא עוד ולברר פרטים נוספים על טיפולים קבוצתיים בקישור הזה.

בכל מקרה ובכל טיפול שתבחרו, זכרו שמדובר בתהליך ושהנפש לעיתים היא איטית, טפחו חמלה כלפיי עצמכם וסבלנות. כל אחד מהטיפולים כאמור עשוי להתאים יותר או פחות לסוגי אישיות שונים, העדפות וכן יכולת כלכלית ולוגיסטית. אולם יש לציין כי מחקרים בעולם מצביעים על הצלחה גדולה ביותר באופן יחסי של טיפולי CBT בדיכאון. יש אסכולות שדוגלות אף בשילוב של טיפול תרופתי עם טיפול קוגניטיבי התנהגותי. אז איך לצאת מדיכאון? בכדי לצאת מדיכאון זה מורכב אך אפשרי וצריך לדעת לעשות את זה בצורה המקצועית והבטוחה ביותר.

טיפול בדיכאון במכון חיבורים

אצלנו במכון חיבורים, יש מטפלים עם ניסיון טיפולי רב, בפרט בטיפול בגישות של גל שלישי CBT ACT), מיינדפולנס, DBT, EMDR ) אצלנו הצוות עובד בשותפות, וקיימת גישה מערכתית. כלומר שיתוף של כל הגורמים המטפלים והמעורבים, כמובן באישור המטופל (פסיכיאטר אם יש, משפחה) גישה זו מקדמת את הטיפול בכך שיש שיתוף פעולה טיפולי במרכזו נמצאת טובת המטופל והוא כמובן מנצח על הכל, בעוד הוא שותף פעיל לכל התהליך.

*חשוב לציין שאנחנו לא מטפלים בדיכאון שמלווה במחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים.

אצלנו ניתן גם לקבל טיפולים באונליין (זום או סקייפ) ממיטב המומחים בתחום, כך שמי שמתקשה להגיע לסניפינו יוכל לקבל מענה טיפולי מקיף מביתו. אל תהססו לפנות.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן