fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול CBT לילדים

כותב:
תוכן עניינים

טיפול CBT לילדים הינו טיפול אינטגרטיבי, המבוסס על ההנחה שגם תהליכים קוגניטיביים וגם תהליכים התנהגותיים מהווים מקור לקשיים רגשיים, כדוגמת בעיות חרדה, דיכאון או הפרעות התנהגות.

מהו CBT לילדים

מדובר בטיפול מבוסס מחקר וידע, המסייע בהתמודדות עם הקשיים הרגשיים וההתנהגותיים על ידי התמקדות בקשר ההדוק בין מה שהמטופל מרגיש, חושב ועושה.

מחקרים שבוצעו בתחום הוכיחו את יעילותו של טיפול סי בי טי לילדים ולבני נוער במגוון בעיות אישיות ובינאישיות – הפרעות חרדה, פוסט טראומה, התמודדות עם כאב ואובדן, התמודדות עם בעיות חברתיות ומשפחתיות, הסתגלות למחלה, הפרעות אכילה, הפרעה טורדנית כפייתית (OCD), קשי קשב וריכוז ועוד. ראוי לציין כי טיפול CBT לילדים ובבני נוער משלב, בדרך כלל, הדרכה הורית (וייעוץ לצוות בית הספר או הגן), במטרה לסייע בתרגול דפוסי ההתנהגות החדשים ועל מנת לאפשר הכללת המיומנויות שנרכשו בטיפול סי בי טי במסגרת הביתית והבית ספרית.

איך עובד טיפול קוגניטיבי התנהגותי לילדים? מרכיבי הליבה:

טיפול קוגניטיבי התנהגותי אצל ילדים כולל מספר אסטרטגיות שנועדו לבחון ולאתגר את דפוסי החשיבה המשמרים את החרדה או הקושי של הילד ולסייע לו ברכישת מיומנויות התנהגות יעילות, מציאותיות ורצויות יותר.

  • ארגון קוגניטיבי – כאמור, טיפול CBT מבוסס על ההנחה כי דפוסי התנהגות שאינם יעילים לנו הינם תגובה לרגשות ולמחשבות שליליות או רגשיות. שינוי המחשבות האוטומטיות יביא גם לשינוי בתגובה הרגשית הבלתי רצויה. ארגון קוגניטיבי מסייע לילדים בשלב הראשון, לזהות את המחשבות השליליות (“כולם חושבים שאני טיפש”, “אף אחד לא אוהב אותי”, “שום דבר לא מצליח”, “יקרה לי משהו רע” וכו’) במחשבות ואמונות אדפטיביות וחיוביות.
    תכנית הטיפול בהיבט הקוגניטיבי תכלול דיון והפרכת המחשבות השליליות (רשימות של “בעד” ו”נגד”, מחשבות גיוניות מול רגשיות וכו’), הכחדת אמירות שפוגעות בצרכים או ברצונות של הילד/ה, שימוש בהצהרות עצמיות חיוביות ועוד.
  • תרגול וחשיפה – אחת המטרות העיקריות בעת טיפול סי בי טי בכלל ובטיפול במכון חיבורים בפרט הינה לחשוף את הילד/ה בצורה הדרגתית ומבוקרת (בהתחלה באמצעות תרגילים דמיוניים ובהמשך באמצעות חשיפה לסיטואציות אמיתיות) לאותם מצבים מאיימים במטרה להפחית את הקשיים הרגשיים ולהכחידם. התערבות התנהגותית בטיפול בילדים כוללת, בדרך כלל, גם משחקים ויצירה המאפשרים הן להגביר הנאה מהטיפול ולעורר את המוטיבציה שלהם לשיתוף פעולה והן להפנים את הטכניקות והכלים, שיסייעו להם להתמודד עם המציאות, הלכה למעשה.
  • שיטות להרפיה עצמית – טיפול סי בי טי לילדים כולל טכניקות להרפיה ולפיתוח שליטה עצמית ויכולת התמודדות עם איומים חיצוניים ופנימיים כאחד (לדוגמה – איך להפסיק לחשוב על דברים שמפחידים או מכעיסים את הילד/ה)
  • הדרכת הורים – טיפול קוגניטיבי התנהגותי (סי בי טי) לילדים כולל עבודה מערכתית עם גורמים בסביבה (הורים, מורים או גננות) המשפיעים על דפוסי החשיבה וההתנהגות של הילד. פעמים רבות הורים לא יודעים לפרש באופן נכון את הקשיים הרגשיים של ילדיהם ואינם מצליחים להתמודד איתם. הדרכה הורית על ידי פסיכולוג ילדים, מקנה טכניקות התמודדות בסיסיות שתסייענה לילד בהתמודדות עם הקשיים הקיימים. לדוגמה – שימוש בחיזוקים חיוביים ושליליים, זיהוי הצרכים ותקשורת רגשית מיטיבה. כמו כן, היא מאפשרת להורים לסייע בתרגול מיומנויות ההתנהגות החדשות מחוץ לכותלי חדר הטיפול עצמו.

חשוב לציין כי שיטת הטיפול בילדים מותאמת לרמה ההתפתחותית שלהם, הן בפן הקוגניטיבי והן בפן החברתי. כך לדוגמה – בקרב ילדים קטנים יותר (גיל 6 או 7) ישתמשו בטכניקות קוגניטיביות מצומצמות יותר וישימו דגש על פעילות המבוססת על שינוי התנהגותי בעזרת משחק.

אפקטיביות הטיפול אצל ילדים

בניגוד לטיפול הפסיכו דינאמי ולגישות טיפול אחרות, טיפול CBT לילדים מתמקד בהווה ובעתיד ובהגדרת מטרות טיפול מפורשות וברורות (בשיתוף פעולה עם הלקוח/ה) להתמודדות עם הקשיים הרגשיים וההתנהגותיים.
הטיפול הינו תכליתי, קצר מועד (נמשך בממוצע כשלושה עד שישה חודשים) ומכוון מטרה. מחקרים שבוצעו בתחום, הוכיחו את יעילותו בהפחתת מחשבות אוטומטיות שליליות ובסימפטומים הנלווים להן וכן, בפיתוח שליטה עצמית ברגשות שלילים בכלל ובחרדה בפרט. הוכחות ליעילותו של טיפול CBT אצל ילדים ומבוגרים נמצאות בעמוד הרלוונטי באתר

פסיכולוג קליני מומחה מ"ר 27-37580

פסיכולוג קליני מומחה, מ"ר 81587.
מנהל מקצועי של מכון חיבורים.
מנהל אקדמי, המסלול ללימודי ACT במסגרת מכון מפרשים במכללה האקדמית של תל אביב יפו.
מרצה מהחוץ במחלקה לחינוך באוניברסיטת חיפה
מרצה בתוכנית CBT אינטגרטיבי אוניברסיטת חיפה
מרצה בבית הספר ל-CBT רעננה
ממקימי הסניף הישראלי של ACBS (הארגון העולמי של ACT)

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן