fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

ילד קטן טרוד

חרדות אצל ילדים

חרדה הוא מושג שמתאר תחושת חשש, מתח או אי-נוחות הנובעים מתוך ציפיה לסכנה [1].


חרדות אצל ילדים הן שכיחות ועלולות להופיע בשלבי גדילה והתפתחות שונים באופן טבעי. למרות זאת, חרדה יכולה לחרוג מגדר הרגיל, לפגוע בילד או בילדה ולהצריך טיפול והתייחסות מיוחדים.

גורמים רבים עלולים לעורר חרדה בילדים, כתלות רבה בגיל ובאירועים שהם חווים. כיבוי אורות וחושך, דמיון מפותח (כמו דמיון מפלצות מתחת למיטה) וחשש בטחוני, בריאותי, פחד מנטישה וחרדות חברתיות הם רק חלק קטן מגורמי החרדה האפשריים. פעמים רבות, החרדות נובעות מפחדים של ההורים ומשקפים אותן.

בשל המגוון הרחב של הגורמים וצורות הביטוי של חרדות בילדים, יש להתאים את התגובה בצורה שונה לכל ילד. אז איך מתמודדים עם חרדות של ילדים? איך לא מעבירים את החרדות שלנו לילדים? אך נדע להבדיל בין חרדה לפחד אצל הילד? ומתי דרושה התערבות מקצועית?

האם כל פחד הוא חרדה אצל ילדים?

רב הילדים מבטאים פחדים ודאגות מסוגים שונים ובסיטואציות שונות. הרבה פעמים, לתחושת הפחד יש מטרה ברורה ועל כן היא נורמלית – היא גורמת לילדינו להתנהג בצורה בטוחה וזהירה יותר. לדוגמה, ילד המפחד מאש יימנע מלשחק עם גפרורים [2]. חשוב להדגיש ולשים לב שעצם הפחד אינו מונע מהילדים לנהל את אורח חייהם כרגיל, לשחק ולהתפתח, וכן שניתן להרגיע יחד מפחד או להסיח את דעתו [3].

לעומת פחד המתעורר בעת חשש מסכנה ברורה או נצפית, חרדה היא תגובה מורכבת יותר. החרדה מכילה היבטים קוגניטיבים, פיזיולוגים, פסיכולוגים והתנהגותיים והיא מקושרת להכנה נפשית עבור אירוע הנתפס כמאיים, גם אם אינו כזה [4].

איך מזהים חרדות אצל ילדים?

ישנם  סימנים רבים שעשויים להעיד על כך שהילד סובל מבעיות חרדה. יש ללמוד לזהותם וגם לבחון את התדירות שבה הם מופיעים והאם הם מתמתנים לבד או מחריפים עם הזמן [5]. כמובן שתסמינים אלו כשלעצמם אינם מגדירים חרדה אצל ילדים באופן חד משמעי. לכן, בכל מקרה של זיהוי סימני חרדה אצל ילדים, על איש מקצוע מתחום הנפש להתרשם מהילד\ה באופן פרטני.

 

  • תסמינים גופניים: נוכל לראות ילדים המרגישים חסרי מנוחה, מעוררים או “על הקצה”. לעיתים ילדים החשים חרדה יתלוננו על הרגשה גופנית רעה, על כאבי בטן או כאב ראש.
  • תסמינים מחשבתיים: פעמים רבות ילדים להם חרדות רבות יכולים להתאפיין במחשבות שליליות ובתחושת דאגה מתמדת.
  • תסמינים רגשיים: מבחינה רגשית, ילדים אלו יכולים לבכות הרבה, להרגיש לחוצים ועצבניים ולהפוך לתלותיים יותר מאשר היו קודם לכן.
  • תסמינים התנהגותיים: ילדים המרגישים חרדה מתמדת לעיתים יאופיינו בקושי להתרכז, כמו גם בקושי להירדם או ביקיצות מרובות במהלך הלילה. סימן נוסף הוא שימוש תכוף בשירותים. כמו כן, ניתן לראות שינויים בתיאבון הילדים ואף שינויים באישיותם, המתבטא בין היתר בילד\ה המתרגזים בקלות והיוצאים מכדי שליטה בעת התפרצויות. 

האם החרדה שהילד חווה היא טבעית או דורשת טיפול?

כפי שהזכרנו, חרדות אצל ילדים יכולות להיות דבר תקין, המהווה חלק מהגדילה וההתפתחות הטבעית שלהם. פעמים רבות ניתן לזהות חרדות מסוימות המאפיינות שלב מסוים בהתבגרות, כמו חרדת נטישה המוגדרת כנפוצה בפעוטות או לחילופין, חרדה המתעוררת לקראת מעבר לבית ספר חדש או לפני מבחנים בילדים גדולים יותר – ממש כמו שמתרחש לעיתים במבוגרים [6].

 

גם דפוס החרדה הוא חשוב. על פי מחקרים, חרדה אינה מצב קבוע אלא כזה שמגיע וחולף לאחר זמן מה. עם זאת, ילדים יכולים להציג פחד מתמיד וקבוע מעצם החרדה שהם עלולים לחוות, כמעין מנגנון הגנה. מכאן, ישנו אתגר לנסות להבחין בין מקרים מבודדים של פחד או חרדה שעלולים לקרות לכל הילדים באופן נורמלי, לבין מצבים חרדתיים משמעותיים הדורשים את תשומת הלב ואף את ההתערבות ההורית.

 

חרדה עלולה לגרום לילד או לילדה לפתח הימנעות: דפוס התנהגות שבו הילדים נמנעים ממצבים שיכולים לעורר בהם חרדה, גם אם נורמליים והכרחיים. כך, ילדים יכולים לפתח הימנעות מביקור במסגרת החינוכית, ממפגש עם חברים ומפעילויות חשובות אחרות. ההימנעות יכולה למנוע מהילדים להתמודד עם החרדה שלהם ולהתגבר עליה, כמו גם לפגוע בהתפתחות שלהם [7] [8].

כיצד נזהה מתי החרדה אצל ילדים דורשת טיפול מקצועי?

בניגוד למצבים ה”נורמלים”, יש לשים לב שבחלק מהילדים החרדה יכולה להופיע בצורה קיצונית המשפיעה על בריאות הילד ועל נפשו ועל כן דורשת התייחסות וטיפול חינוכי או פסיכולוגי.

 

 

במקרים רבים של חרדה בילדים, ההורים יכולים בעצמם לעזור ולהקל על תחושותיו\ה של הילד\ה, באמצעות כלים נכונים, ללא הכרח בטיפול פסיכולוגי. הנקודות הבאות יוכלו לעזור לך להחליט אם יש צורך  לפנות לעזרה של פסיכולוג ילדים המתמחה בבעיות של חרדה בילדים [9].

  • כאשר הפחדים וההתנהגות שמציגים ילדיך אינם מתאימים לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים. נשים לב שחרדות ופחדים מסוימים נפוצים עם ההתפתחות התקינה של הילד והם לרוב נוטים להיפתר עם הזמן.
  • כאשר הפחדים שמציגים ילדינו נראים לנו כלא פרופורציונלים לסיטואציה הנוכחית, יש לחפש סיבות נוספות לחרדה ולהתייחס אליה כאל מעין בקשה לעזרה.
  • כאשר החרדות והפחדים שמרגישים ילדייך משפיעים על אישיותם, הקשרים החברתיים והתפקוד הלימודי שלהם מדובר ב”דגל אדום”. אם ביכולתך לזהות את הגורמים המעוררים את הפחדים הללו, יש להפחיתם ורצוי להיוועץ לשם כך עם איש או אשת מקצוע בנושא.

 

חשוב לציין שיעוץ עם איש מקצוע לא בהכרח דורש מהילד לפגוש איש מקצוע ופעמים רבות אנחנו יכולים להרגיע ולייעץ בשיחה עם ההורים בלבד.

אילו פעולות יכולות להקל על ילדכם במצב של חרדה או לחץ?

  • שימרו על סדר יום קבוע של שינה, אכילה ופעילות גופנית. ילדים רבים זקוקים לסדר יום ברור ונוטים להילחץ ואף לחוות חרדה כאשר סדר היום אינו צפוי. במידה וילדכם מגיב בצורה קיצונית לשינויים והדבר פוגע ביכולתו לחוות חוויות חדשות ומשפיע על תפקודו יש מקום לברר יותר על תחושותיו ורגשותיו עם בעל מקצוע.
  • דברו עם ילדיכם על המחשבות המפחידו שלו\ה ונרמלו אותן. חשוב מאוד להימנע משימוש במחשבות ובפחדים של הילד כנגדו – משפטים המשפילים את הילד (כמו “רק תינוקות מפחדים מחרקים”) או מעצימים את הפחד עלולים להחמיר את החרדה של הילד\ה.
  • תרגלו עם ילדכם טכניקות רגיעה כמו נשימה איטית.
  • תמכו בחשיפה למקורות הקושי ואל תמנעו מהם (בצורה הדרגתית ובטוחה). הימנעות מוחלטת מהגורם לפחד יכולה לאשש את חששותיו של הילד שזהו אכן איום או סכנה אמיתית וכך להגביר את תחושת החרדה שלו [10].
  • עודדו את ילדכם עם מילים חיוביות ותתמכו במסוגלותו ויכולתו של להתמודד בכוחות עצמו.

אילו פעולות יכולות לעזור באופן משמעותי במקרה של הימנעות?

  • היו אסרטיביים, בטוחים בעצמכם ותומכים בילדכם ותעודדו אותו להיחשף למקור החרדה בצורה בטוחה ומעצימה.
  • צרו יחד עם ילדכם ” סולם חשיפות” ותתרגלו יחד איתו את החשיפה.
  • היו עקביים בתירגול החשיפה (בכל יום או מספר ימים עד שניכר שינוי משמעותי).
  • תנו משוב חיובי וחם בכל חשיפה מוצלחת.

מהו הטיפול המקצועי המומלץ לחרדות אצל ילדים?

טיפול מומלץ להפרעות חרדה אצל ילדים על פי מחקרים השוואתיים הוא טיפול קוגניטיבי התנהגותי – CBT. טיפול זה עוזר לילד\ה לפתח כלים ומיומנויות לשינוי דפוסי המחשבה שלו במצבים מעוררי חרדה. הטיפול כולל חשיפה מבוקרת והדרגתית למעוררי חרדה במטרה ללמוד לנהל את רגשותיו. למרות שהטיפול הוא ממוקד וקצר טווח, יתרונות השיטה הוכחו כמחזיקים זמן רב וכמשפרים את איכות חייו של הילד\ה לטווח ארוך. פרט לכך, לעיתים רחוקות יותר יש צורך במתן תרופות נוגדות חרדה מקבוצת הסרוטונין שנמצאו אפקטיביות בטיפול בחרדה אצל ילדים. מחקרים מעלים שהן עובדות טוב במיוחד כאשר ניתנות בשילוב עם הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי- CBT.

במכון חיבורים קיימת אפשרות להדרכת הורים ובמקביל טיפול ממוקד לילד/ה בגישות שונות : CBT, ACT, או מיינדפולנס אך השילוב מומלץ במקרים בהם הילד/ה מעוניין בטיפול ומוכן לשתף פעולה. במקרים שאין לילדכם מוטיבציה, הדרכת הורים יכולה להוות פיתרון מהיר ומאד יעיל. המטפלים שלנו מספרים על הצלחות טיפוליות רבות ושינוי דרמטי שעובר הילד/ה והמשפחה כולה בעקבות טיפול קצר מועד יחד עם ההורים

כיצד אפשר להגן על ילדינו ולא להדביק אותו בחרדות שלנו כהורים?

לנו כהורים יש תפקיד חשוב – לא לחשוף את הילדים לחרדות ולפחדים השונים שעמם אנו מתמודדים  בעצמנו. כלומר, יש לנסות למנוע את החשיפה של ילדינו למידע קשה וכואב, גם אם הוא מעסיק אותנו. במקרים בהם הילדים כבר נחשפו למידע, חשוב לנסות להתייחס בטוחה ומרגיעה לגורם החרדה, כך שתקטן רמת החרדה סביב הנושא המפחיד [11]. אנחנו יודעים שזה קשה כשגם אתם מתמודדים עם חרדה.

למעשה, מחקרים רבים הוכיחו כי לחרדה הורית יש קשר ישיר לחרדות אצל ילדים. יותר מכך, כאשר אנחנו מצליחים לפתור את החרדה ההורית, פעמים רבות הדבר יגרום לשיפור בחרדה אצל הילד\ה [12]. חשוב להבין כי כפי שחרדות יכולות לפגוע בתפקוד היום-יומי בילדים, כך גם קורה במבוגרים. לכן, יש לנסות ולהבין האם ומתי החרדה שלנו כמבוגרים דורשת התייחסות וטיפול מקצועי.

עולמו הנפשי של הילד הוא שונה מזה של המבוגר, ועל כן ניתן להבין מדוע החרדות בילדים נבדלות מאלו המופיעות במבוגרים. כך, גם האסטרטגיות הפסיכולוגיות לטיפול בהם משתנות. בין חברי צוות המומחים של מכון חיבורים ישנם פסיכולוגים בעלי שם שמנוסים בטיפול בחרדות אצל ילדים ויודעים כיצד לגשת לילדיכם מתוך התחשבות בגילו ובייחודו האישי. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו דרך האתר, הטלפון או להיפגש עמנו בקליניקות בתל-אביב, ראשון לציון, רעננה וחולון. נשמח להקשיב, לעזור ולהדריך אתכם כיצד להתמודד עם החרדה אצל ילדיכם.

לשיתוף הכתבה >>

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב print

דרג את הטיפול

No ratings yet.

פסיכולוג קליני מומחה מ"ר 27-37580

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן