טיפול להתמודדות עם שברון לב

שברון לב הוא ככל הנראה (ולמרבה הצער) חלק בלתי נפרד מהחוויה האנושית. האמת, זו חוויה פשוט נוראית. כמעט כולנו חווים זאת, ומי מאתנו שעבר/ה שברון לב מסוגל/ת להבין את הצער והכאב של מי שמתמודדים עם שברון כזה, וגם את החשש הטבעי להימנע ממשבר דומה נוסף בעתיד. [1]

מהו שברון לב?

שברון לב יכול להתפתח בעקבות אובדן של מישהו או משהו שאהבנו או רצינו מאד – החל מקשר רומנטי או קרוב משפחה, חברות קרובה, בעל חיים אהוב או אפילו הזדמנות שמוחמצת במסגרת העבודה או הלימודים והייתה לנו חשובה.

שברון לב יכול לגרום לעליה ניכרת בחרדה, במיוחד אם האובדן הקשור בו היה פתאומי. החרדה והלחץ הללו יכולים להשפיע על מצבנו הרגשי והגופני, וההתאוששות יכולה לקחת שבועות, חודשים ולעתים גם שנים. [2]

בחלק מהמקרים ניתן ואף רצוי להתמודד באמצעות תמיכה מקצועית, כמו טיפול פסיכולוגי קצר וממוקד מסוג CBT שמציע מכון חיבורים, והוכיח את יעילותו בהקשר זה.

מדוע אנחנו סובלים משברון לב?

בבסיסו, מדובר במצב של אובדן רגשי עצום, בעל פוטנציאל הרסני. בעוד שכל אדם חווה את המשבר בצורה אחרת וייחודית, התחושה העוצמתית של עצב ואבל מעבר ליכולת ההכלה שלנו, יחד עם התחושה שלא נוכל לראות את האור בקצה המנהרה, הן משותפות ונפוצות יחסית.

 

חשוב לדעת שסבל שנובע משברון לב הוא אמיתי. למעשה, המוח שלנו מגיב למשבר הרגשי הזה בדומה לתגובה שלו לכאב פיזי והאזורים האחראים על תיווך הכאב במוחנו ׳נדלקים׳ באותה דרך שהיו אילו היינו נפצעים בגופנו. רבים מאתנו עם לב שבור מרגישים כאילו הלב ״נעקר ממקומו״ או שהמעיים שלנו ״עומדים לצאת״ או אפילו כאילו קיבלו ״סטירה בפנים״ – תיאורים שרומזים על הקשר הקיים בין מיקום הכאב הפיזי והכאב הנפשי במוחנו.[3]

 

כמו כן, שברון לב יכול לעורר פעילות מוחית הדומה לזו שרואים בתסמונות גמילה מסמים. מחקרים במדעי המוח מלמדים אותנו שאהבה יכולה להיחשב כסוג של התמכרות. התמכרות טבעית, שנועדנו לחוות – אך בהסרת המוקד, אנחנו יכולים למצוא את עצמנו מתמודדים עם סוג של ׳תסמיני גמילה׳, שיכולים להוות אתגר משמעותי בתהליך ההחלמה.[4]

 

הפיתוי שלנו להשיג ׳רק עוד מנה׳ – להתקשר לאקס, לנהל משא ומתן על תנאי החזרה, להתחנן, להיזכר ולהזכיר מה היה ומה איבדנו – יכול להראות גדול מכדי שנוכל לעמוד בו.

 

בחלק מהמקרים, ההתמודדות עם פרידה קשה יכולה להתבטא אצלנו בדומה להתמודדות עם אבל, כולל הכחשה, כעס, ניסיון לנהל משא ומתן, דיכאון ובסופו של דבר השלמה. לעתים בתהליך עצמו גם יש משברים נוספים וחזרה אחורה, וההשלמה מאחרת לבוא.

 

 

כמה זמן זה נמשך ומתי יש סיבה לדאגה?

אין טווח זמן קבוע שבו אנחנו צריכים להחלים משברון לב או מפרידה קשה. ההתמודדות יכולה לקחת שבועות וגם חודשים, ולעתים הפרידה מכילה גם מרכיב של טראומה – ולספר על הפרידה שוב ושוב במשך שבועות עוזר לנו לעצב ולעבד את האובדן.

 

עם זאת, אם אתם מוצאים את עצמכם מספרים את אותו סיפור ולאותם אנשים במשך כמה חודשים, אם אתם מרגישים שאתם יותר ׳מדוכאים׳ מאשר עצובים או חווים כאב רגשי שמונע מכם להמשיך בחיים הרגילים, יכול להיות ששברון הלב נמשך ׳יותר מהצפוי׳.

 

בהתמודדות עם פרידה ואובדן, חשוב לשים לב לתחושות ולהיות רגישים לסימנים של דיכאון קליני:

 

  • מצב רוח ירוד רוב היום וכמעט כל יום
  • עניין ירוד בפעילויות מהנות בכלל, כמעט כל יום וכל היום
  • שינוי ניכר במשקל ללא כוונה, או שינוי בתאבון כמעט כל יום
  • מיעוט פעילות או מחשבות (שנצפה על ידי אחרים)
  • תשישות וחוסר אנרגיה
  • תחושה של חוסר ערך או תחושת אשמה לא מותאמת כמעט כל יום
  • מחשבות חוזרות על מוות, פגיעה עצמית או התאבדות עם או בלי תכנית ברורה.

 

לב שבור

מה אפשר לעשות כדי להתמודד?

אחרי פרידה ושברון לב, אחד החלקים החשובים ביותר הוא לדעת לדאוג ולטפל בעצמנו, אפילו אם אנחנו לא מרגישים שאנחנו תמיד מסוגלים לכך. קיימות דרכים רבות להתמודדות עצמית עם שברון לב, אך סיכמנו עבורכם שלוש מהדרכים החשובות ביותר בעינינו:

 

תנו לעצמכם רשות להתאבל

 אבל והתמודדות עם אובדן הם שונים וייחודיים עבור כל אחד מאתנו, והדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות בהקשר זה הוא לאפשר לעצמנו להרגיש את כל שאנחנו מרגישים – עצב, כעס, בדידות ואשמה. לעתים התחושה הזו תאפשר לכם למצוא בדיוק את העצה לה אתם זקוקים, ואת השחרור שאתם צריכים.

 

צאו החוצה ותעשו משהו שיגרום לכם להרגיש טוב

זה קשה, ולב שבור הוא תירוץ מעולה להישאר במיטה – אבל אם תקדישו זמן בכל יום לעשות משהו שגורם לכם להרגיש טוב, בין אם מדובר בקריאה, במפגש חברתי, בצפייה בסדרה מצחיקה או אפילו טיול ארוך עם או בלי הכלב בפארק הקרוב או בשכונה יכולים לשפר משמעותית את מצב הרוח.

 

דאגו לעצמכם

 קל לשכוח לטפל בעצמנו, במיוחד בזמן משבר – אך אנחנו יכולים לעשות לעצמנו טוב מאד. הפסקה ביום שלנו לנשימות עמוקות ומדיטציה ואפילו פעילות וגפנית הן דרכים מעולות להשיב אנרגיה לגוף. אבל גם רק תשומת לב לאכול משהו שאנחנו אוהבים ולעשות מקלחת ארוכה ומרגיעה יכולה לעשות את זה. קחו את הזמן – ואל תפחדו לשתף חברים ולהזמין אותם לשפר לכם את מצב הרוח.

מתי לפנות לטיפול?

צריך תמיד לזכור שאין בושה להרגיש ולהודות שקשה לנו. שברון לב זו חוויה נוראית. טבעי לחלוטין להרגיש גם שלא מצליחים להתמודד, ושהמשבר הזה פשוט ׳גדול עלייך׳ ועל הכוחות הנפשיים שלך כרגע.

 

אם את או אתה מרגישים שהחרדה, הלחץ או העצב והכעס פשוט לא עוברים, שהחיים לא מצליחים לשוב למסלולם או שאתם דואגים ממצבכם הרגשי והגופני – זה הזמן להשיג עזרה מקצועית ממומחה בבריאות הנפש.

הזמן לעמוד חזרה על הרגליים

חשוב לדבר על שעובר עליכם עם אחרים ולא להדחיק את מה שמרגישים – ולעתים עדיף ונכון יותר לעשות זאת במסגרת מקצועית. בהקשר זה, הטיפול קצר המועד מסוג טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, CBT, נמצא כיעיל להפחתת העצבות, תסמיני הדיכאון ושיפור תחושת הביטחון העצמי.

טיפול CBT הוא טיפול ממוקד וקצר טווח, שאורך מספר קבוע וקטן של מפגשים, בהם לומדים לזהות דפוסי מחשבה שליליים ולאמץ דפוסי מחשבה בריאים. הטיפולים מתבצעים על ידי מטפלים מוסמכים עם רישיון משרד הבריאות.

 

במכון חיבורים, שמתמקד בטיפולי CBT מתקדמים, פועל צוות מובחר של מטפלים ומטפלות מוסמכים ומנוסים בטיפולי CBT, גם ללב שבור ולאובדן. אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר טלפוני או באמצעות טופס יצירת הקשר באתר.

 

 

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

דילוג לתוכן