התקף חרדה תסמינים, סימפטומים והטיפול בהם

להתקפי חרדה יש פיתרון והוא מהיר ומאד יעיל! התקף חרדה הוא תחושת פחד מועצמת עד כדי אימה, שעלולה להופיע באופן פתאומי לחלוטין וללא סימנים מקדימים • קשיי נשימה, דפיקות לב מואצות, הזעה מוגברת, רעד וצמרמורת הן רק חלק מהתופעות של התקפי חרדה • למה זה קורה ואיך ניתן להתגבר? מהם התסמינים וכיצד ניתן להבדיל בין התקף חרדה לבעייה רפואית כמו התקף לב?

כך מתארים מטופלים/ות במכון התקף חרדה:

התקפי חרדה  או התקפי פאניקה מתוארים על ידי הסובל/ת מהם כאמונה מוחשית “שאני עומד/ת למות או להשתגע”. משפטים שאנחנו שומעים הרבה לאורך המפגש הראשון בטיפול הם:  “הגוף יוצא משליטה”, ” לא מצליחה לתפקד ובפחד אדיר שההתקף יחזור שוב במקום שלא אוכל להתמודד איתו”. ” אני לא חושב שזה יעבור לי מתישהו” וכו’.

לאמתו של דבר, התקפי חרדה הם תחושת פחד מועצמת עד כדי תחושת אימה במצבים שאינם מאיימים כלל.

התקף חרדה עלול להופיע באופן פתאומי לחלוטין ואף מתוך שינה וללא סיבה ברורה. התקף חרדה מתואר בספרות המקצועית כ”הזעקת שווא”של הגוף. התסמינים הפיזיולוגים רבים ושונים מאדם לאדם גם בתדירות ומשך ההתקף. יש מטופלים/ות במכון שמתארים התקפים חוזרים ונשנים שמופיעים לאורך כל שעות היום ויש כאלו שמתארים התקף אחת לשבוע שמגיע בפתאומיות.

התקפי חרדה או התקפי פאניקה בדרך כלל גורמים להימנעות ממצבים בהם נוצר ההתקף לראשונה, לדוגמא: כאשר ההתקף הראשון מופיע בחדר סגור, נמנעים ממקומות סגורים (קלסטרופוביה) או התקף שהתרחש בזמן נהיגה יוצר חרדה והימנעות מנהיגה. במאמר אקדמי זה תוכלו לקרוא על הקשר ההדוק שבין התקפי פאניקה וחרדת נהיגה. בהמשך המאמר נתאר את התוכנית הטיפולית במקרה של המנעות.

מהם הגורמים להתקפי חרדה?

ישנו הסבר פסיכולוגי והסבר שנגזר מתחום הרפואה. ההסבר הרגשי הוא שלכולנו יש פחדים, וכמעט כל אדם, ללא יוצא דופן, עלול לחוות התקפי חרדה לפחות פעם אחת במהלך החיים. ניתן לזהות כמה גורמים רגשיים אופייניים שעלולים להוביל להתקף חרדה – הפחד העיקרי שמשמר ומיצר מעגלי חרדה חוזרים ונישנים הוא הפחד מאובדן שליטה, ועל כן אנשים שצריכים להרגיש “בשליטה” כל הזמן, נחשבים לכאלה בעלי סבירות גבוהה יותר לפתח התקפי חרדה. יש מגוון של תסמינים רגשיים ומחשבות אוטומטיות שמרמזים על בואו של התקף חרדה וחלק מהעבודה הטיפולית שלנו היא ללמד לזהות אותם כדי לדעת כיצד לפעול בעתיד. הסיבה הרפואית כפי שמתוארת במחקרים עדכניים מתארת קשר בין מצב רפואי הנקרא היפוקפניה – ירידה בדו תחמוצת הפחמן לבין התקפי פאניקה. היפוקפניה מיצרת היפרונטילציה ותגובת השרשרת שבאה אחריה גורמת לתסמינים רבים המיצרים התקף.

איך מבדילים בין התקף חרדה והתקף לב?

הסימפטומים הפיזיולוגיים של שני המצבים הרפואיים הללו הם דומים מאד, לכן זה מובן לחלוטין שמרבית האנשים שמתמודדים עם התקף פאניקה ראשון מגיעים בבהלה למיון ( ומאד מומלץ לעשות זאת בהתקף כאשר לא בטוחים האם זה התקף לב או חרדה)

סמפטומים נפוצים של התקף לב:

  • כאב או חוסר נוחות בחזה
  • קושיי נשימה
  • דפיקות לב מואצות
  • כאב בחלק עליון של הגוף
  • כאבי בטן
  • סחרחורת
  • חרדה
  • זעה קרה/חמה
  • בחילה
  • הקאה
  • עילפון
  • תשישות

 

סימפוטומים נפוצים של התקף פאניקה:

  • תחושת איבוד שליטה
  • מחשבות טורדניות ושליליות
  • תחושות גופניות כגון: קשיי נשימה עד כדי תחושת חנק, דפיקות לב מועצות, קשיים בבליעה, הזעה מוגברת, רעד וצמרמורת, גלי חום, סחרחורות, חולשה, כאבי שרירים לא ברורים ועוד.

כפי שניתן לראות קשה להבדיל בין השניים וכאשר תחושות אלו נתפסות בזמן התקף חרדה כבעלות סיכון בריאותי ממשי, עוצמת ההתקף גוברת ואף מחמירה את תדירות התקפי החרדה. מעבר לסמפטומים האלו שהתקף החרדה חולק עם התקף לב, לחרדה ישנם כמעל ל100 סימפטומים גופניים נוספים.

אז האם יש רמזים דרכם ניתן להבדיל בין שני ההתקפים?

בהתקף חרדה מופיעים גם סימפטומים שאין בהתקף לב, לדוגמא:

  • תחושה שהעור בוער
  • דופק חזק באוזניים
  • פיק ברכיים ותחושה שהרגליים כבדות
  • ידיים ורגליים קרות.
  • לרשימה מלאה של תחושות פזיולוגיות תוכלו למצוא במאמר זה.

בדרך כלל אנשים לא מתעלפים בזמן התקף חרדה ( למרות שהם מרגישים כאילו הם עלולים להתעלף).

בזמן התקף חרדה הגוף נמצא במצב של היפר ונטילציה ( כפי שהסברנו בתחילת המאמר) כך שלאחר מספר דקות של האטה בנשימות על ידי תרגול של נשמה איטית וסרעפתית ניתן להפחית את הסימפטום. בזמן התקף לב האטת הנשימה לא יעזור ולא תהיה הקלה.

 

כמובן שההמלצה של אנשי טיפול מתחום הרפואה והפסיכולוגיה היא ללכת למיון או לרופא ברגע שמופיעות תחושות אלו ואין לכם/ן יכולת להבדיל בין השניים.

התקף חרדה תסמינים – מהו הטיפול הממומלץ ביותר?

על פי רוב המטפלים בהתקף חרדה על ידי טיפולים ממוקדים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי.  מטרת הטיפול היא ללמד כיצד לעצור את ההתקף, ליצור מודעות גבוהה יותר לסוגי החשיבה הבלתי יעילים אשר מגבירים ומשמרים את החרדה ( לדוגמא: האמונה שהתקפי חרדה מסוכנים או אם אמנע מהגורם לחרדה, החרדה תפחת וכו’)  לפתח ולתרגל דפוסי חשיבה אלטרנטיביים ובריאים יותר, להיחשף באופן התנהגותי לרגשות ולתחושות הקיימות מבלי שהן יבהילו או ישתקו, ולהיחשף ואף ליצר התקף פאניקה יזום בכדי להחזיר את תחושת השליטה לגוף ( אל תדאגו החשיפה הדרגתית ובנוכחות המטפל/ת).                                                                    במידה ואתם מעוניינים לנסות באופן עצמאי להוריד את רמת החרדה, תוכלו לתרגל התחלה של דיאלוג פנימי יותר רציונאלי ופחות רגשי. תוכלו גם לומר לעצמכם משפטים שיעזרו בהרגעה של המחשבות השליליות.במכון חיבורים אנחנו מטפלים במאות אנשים עם חרדות והתקפי חרדה, מתמחים בטיפולי CBT ויודעים בדיוק איך לעזור לך ומהר. פנה אלינו לקביעת פגישה ראשונה ונוכל להסביר לך על הטיפול הממוקד.מקורות:

Clinical Characteristics of Driving Phobia ANKE EHLERS, PH.D., STHFAN G. HOFMANN, DIPL. PSYCH., CHRISTOPH A. HERDA, DIPL. PSYCH., AND WALTON T. ROTH, M.D. Journal of Anxiety Disorders, Vol. 8, No. 4. pp. 323-339, 1994

https://www.anxietycentre.com/anxiety-symptoms.shtml#symptomslist

Hyperventilation in Panic Disorder and Asthma: Empirical Evidence and Clinical Strategies

Alicia E. Meuret and Thomas Ritz, Int J Psychophysiol. 2010 Oct; 78(1): 68–79.

לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print