fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

חוסן נפשי בימי משבר קולקטיבי- איך נשמור על עצמנו מנטלית?

תוכן עניינים

“מנקודת המבט העולמית של בריאות הנפש, עלינו להכיר בעובדה בסיסית מאוד שאמפתיה ולכידות הן בסיסיות לביסוס ושימור כל מערכות היחסים המשמעותיות ביותר שלנו המבוססות על כבוד, אמון, הבנה, אי-שיפוט וסליחה, שותפות וידידות” [1]

בשנים האחרונות אנחנו חווים משברים קולקטיביים שלא משאירים כמעט אף אחד אדיש, תקופת הקורונה, לצד מצבים ביטחוניים מורכבים, מצב פוליטי מעורער שמדיר שינה מעיניי רבים, אין רגע דל.  ללא קשר לעמדה האישית,  כולם יכולים להרגיש באופנים ועוצמות משתנות את האינטנסיביות שהגלים האלה מביאים איתם.

אלו ימים בהם חשיבות החוסן הנפשי היא גבוהה, הרגישות עולה, האמוציות החזקות ולא פוסחות על רובנו- כל אחד מנקודת מבטו. אנשים מתארים תחושות של חוסר ודאות, זעם, פחד ודאגה כאשר תופעות קשות כמו פירוד, עוינות, וזעם נוכחים מאד במרחב הציבורי ואלו עשויות להיות מטלטלות. יש אנשים שחשים זאת בגופם, דרך תסמינים פיזיים של חרדה או סטרס, אחרים חווים ניתוק רגשי, כעס עצב או אנרגיה ירודה.

משבר אישי לצד משבר ציבורי

כל אדם יחווה בחייו לפחות פעם אחת מצב של משבר, יש משברים נפשיים, כלכליים, חברתיים או רפואיים ולפעמים שילוב של מצוקות בזירות שונות. כל מה שהכרנו וידענו פשוט מתפרק, קשה מאד לגייס תקווה ברגעים אלה.  חלק מהאנשים יכולים להרגיש שכל הכלים ששירתו אותם בעבר כבר לא רלוונטיים יותר ושום דבר לא עוזר, אובדן דרך, ייאוש, אחרים יכולים לחוש מוצפות, דאגה.

גם ברמה הקולקטיבית קורים משברים, משברים עולמיים ומדיניים, אלו רגעים בהם יכולים להתעורר קשיי אמון, או תחושה שכל מה שהכרנו כמו מתפרק, בדומה למשברים אישיים. כשיש משבר קולקטיבי, כל אחד יחווה את המצב בעוצמות ואופנים שונים, חלק יבחרו להתנתק רגשית ואחרים יחוו מוצפות וחרדה, אחרים יהיו פעילים וישמעו קול זעקה ויש אנשים שייטו להביע את זעמם בדרכים אגרסיביות מתוך כעס מאד גדול.   ההבדל המהותי בין משבר אישי לקולקטיבי היא ההשתתפות של אחרים יחד איתנו בתחושות ובחוויה.

במחקר שהתפרסם בעיתון הארץ

 

דרכי התמודדות

אלו הם כמה דרכים יעילות עליהם ממליץ צוות המכון שיכולות להגביר את תחושת החוסן הנפשי ולסייע לנו בזמני משבר, בין אם הוא פרטי או שאנו חולקים אותו עם ציבור שלם:

לשתף, להיות יחד

הפגנת אמפתיה כאמור מעלה, ידידות והתלכדות עוזרות להקל על קשיים ומחזקות את הבריאות הנפשית. לשמוע אחרים ולהשמיע- כשאנו מקבלים ונותנים תוקף למה שאחרים מרגישים, חולקים איתם את הקושי שלנו ומקשיבים להם זה עשוי לחזק אותנו מאד ואת רמת החוסן הנפשי.

 

להפגין חמלה כלפיי עצמנו והסביבה

סבל הוא חלק מהחוויה האנושית, לפעמים הסבל הזה קשור להתפרקות של מה שהכרנו, מבנים ששמרו עלינו. חוסן נפשי חזק קשור ליכולת של אדם לשאת אי ודאות, ולחיות מתוך תחושה של אמון בדרך ובחיים. אפשר לבנות את המסוגלות הזאת על ידי טיפול רגשי, מדיטציה וכלים של מיינדפולנס, או על ידי גישה ויחס שיש בו קבלה עצמית וחמלה לכל מה שעולה בי, קשה ככל שיהיה.

לזכור את הכוונה הטובה שלנו

כל אדם פועל לפי מערכת האמונות והערכים שלו, יש מאחורי כל אלה כוונה- מה חשוב לי? כאשר אנחנו פועלים לטובת מה שמשמעותי עבורנו, זה מחזק את תחושת המסוגלות והאמון שיש לנו בעצמנו וכך גם את החוסן הנפשי שלנו בעתות משבר. בנוסף זה יוצר אדוות חיוביות גם במעגלים הקרובים והרחוקים של האדם ומשפיע יותר ממה שאנו יכולים לדמיין. פעולה חיובית יכולה להיות קטנה כמו לומר שלום לשכן ועד להתנדבות וסיוע למי שזקוק כשאנו פועלים לטובת קידום מטרה חשובה לנו אנו חשים סיפוק ומלאות, חשוב לשים לב שאנו בוחרים פעולות מיטיבות על מנת לקדם את המטרה.  יש מקום לשאלות כמו: עבור מה אני חי? מה הייתי רוצה לייצר בחיי האישיים שייצור תנועה חיובית בחיי ובחיי הסביבה שלי? כאשר אנחנו יוצרים

לעזור לגוף להרגע

שינה טובה ותזונה הן הבסיס אך גם פעולות אקטיביות אחרות במהלך היום יכולות לקדם בריאות וחוסן נפשי כמו הליכה על אדמה יחפים, האזנה למוזיקה מרגיעה, חיבוק ומגע, חיות מחמד ושהייה בטבע. גם תנועה ופעילות גופנית תומכת רגיעה יוכלו לעזור משמעותית.

לקבל ליווי תמיכה מקצועית

אלו ימים בהם אנחנו יכולים להרגיש אנרגיה ירודה, סטרס או חרדה, בלבול וצורך עז לפרוק.

שיר מנהלת המכון מספרת על היתרונות וכוחו הגדול של תהליך טיפול לסייע לנו בימים אלה:

“הכח הגדול של טיפול זה שהוא מציע מקום בטוח שבו אפשר להתבטא באופן חופשי בלי חשש משיפוטיות. המיקוד של המטפל הוא בטובתו וברווחתו של המטופל בלבד, כל התייחסות למצב במדינה בתוך טיפול תעלה רק אם המטופל בחר לדבר על זה תוך כוונה של המטפל להחזיק ביחד עם המטופל את החוויה האישית שלו: הכאב, החרדה או הכעס- כל מה שעולה הוא לגיטימי.

בימים כאלה אחת המטרות הטיפוליות עבור מי שחווה חוויה של התפרקות חרדה או דאגות סביב חוסר ודאות יהיו קודם כל חיזוק ויצירת חוסן, קירבה ואהבה עצמית”. 

איך אנחנו יכולים לעזור?

מכון חיבורים מציע מגוון כלים וגישות שיכולות להיות מאד מועילות בהתמודדויות של ימינו,  למשל, טיפול ממוקד חמלה או-ACT (טיפול בקבלה ומחיוביות). אנו יכולים לסייע עם מגוון תסמינים ואתגרים שהתקופה מביאה איתה כגון:

גישות הטיפול הממוקדות איתן אנחנו עובדים במכון יכולות לעזור לנו לפגוש את עצמנו עם שנוכח כרגע, ומעודדות אותנו לפתח גישה גמישה סקרנית וחומלת כלפי מה שיש. אנו לומדים שפה פנימית חדשה ומיטיבה יותר, שיש בה אכפתיות ואפשרות להתבונן במרחק מסויים על הרגש תוך הפחתת ההזדהות איתו.

טיפול בגישות CBT מתקדמות שנתמכות מחקרית (הגל השלישי) עשוי לסייע לנו לראות את עצמנו וכתוצאה מכך את האחרים עם הרבה יותר סובלנות הבנה אמפתיה וחמלה.

שיר מוסיפה: מטפלי ACT  רואים בגישה הרבה מעבר לגישה טיפולית אלא דרך חיים, הם מתרגלים קשיבות וחמלה, מה שמאפשר להם להיות פנויים יותר למטופלים ולהעניק להם את כל מה שהזכרתי בצורה מאד עמוקה, הם ממש יחד איתם שם בתוך החוויה.”

רק אנחנו נוכל לקחת את האחריות על הרווחה של עצמנו ולדאוג לה.

ובנימה אישית…

אמא תרזה אמרה: “הבעיה עם העולם היא שאנחנו משרטטים את גבולות המשפחה שלנו קרוב מדי”,

היא קראה לבני האדם לאמץ יחס מיטיב וקרוב יותר כלפיי אחרים.  ככל שנסכים לשמוע ולהרגיש מה שהאחר מרגיש נוכל לחזק את החוסן פנימי הפרטי והקולקטיבי, נשפיע לטובה על הסביבה שלנו וזה יחלחל למעגלים החברתיים שלנו.

אלו ימים מטלטלים לכלל מטופלינו וקוראנו, אנו מבקשים לשלוח מסר מיטיב, לא משנה מה היא הדעה שלכם, זכרו שמאחורי כל הדעות ואשליית הנפרדות ישנם בני אדם, שאולי גם הם חשים חרדה וסטרס כלפי העתיד, שמצפים מתאכזבים שרוצים לסבול פחות, שכואבים וזקוקים שיראו אותם, עם רגישות ואכפתיות ממש כמונו.

משברים הם מצבים בהם אין לנו ברירה אלא לשנות, לשנות נקודת מבט לשנות הרגלים ודפוסים ישנים. מזמינים להיזכר בטוב הבסיסי שבכם, גם כשהגלים מתחזקים.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

מקורות

[1]Miro Jakovljevic: EMPATHY, SENSE OF COHERENCEAND RESILIENCE: BRIDGING PERSONAL, PUBLIC AND GLOBAL MENTAL HEALTH ND CONCEPTUAL SYNTHESIS Psychiatria Danubina, 2018; Vol. 30, No. 4, pp 380-3

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן