fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

התקפי זעם אצל מבוגרים

כותב:
תוכן עניינים

“הייתה לנו אהבה גדולה אבל גם הרבה אי התאמה ריבים ותסכול. הייתי בחורה שמבליגה ומתגמשת אבל מבפנים הייתי יכולה לצבור הרבה בלי שהוא ידע ואפילו מעצמי הסתרתי את מה שאני מרגישה. הרגשתי שהוא מקטין אותי הרבה פעמים ויורד עליי, כל הזמן איימתי שאפרד ממנו ופעם אחת הגענו לריב קולני, החרדת נטישה שלו התעוררה וממני יצא השד הנורא שצברתי כל הקשר, צרחתי, קיללתי, בכיתי והרגשתי שאני משתגעת. משכתי בשערות ושרטתי את עצמי. אבל מה שמעניין הוא שאני נזכרת בזה אני מרגישה ניתוק מהרגש. מאחורי הדרמה הגדולה הזאת היה הרבה כאב וחוסר יכולת להיות עם הרגשות המכאיבים ובסופו של דבר קריאה לעזרה.”

ככל שאנו מתבגרים, יש לנו פחות ופחות מקום להביע רגשות מתפרצים כמו בכי או זעם.  יש לנו יכולת לבטא את עצמנו בצורה מילולית ולווסת את מה שאנחנו מרגישים. כביכול אנחנו אמורים לדעת איך להתמודד ולעבד רגשות בצורה מיטיבה למשל כשאמרנו משהו שחשוב לנו והאדם לא הקשיב לנו, או שעשינו משהו יפה ולא אמרו לנו תודה.

כשסיר הלחץ כבר לא יכול להכיל הוא מתפוצץ ברעש גדול. התקפי זעם אצל מבוגרים יכולים להופיע בגלל מגוון של סיבות ונסיבות. איך נתמודד כשזה קורה ואיך נמנע מלהגיע למצבים האלה?

מה הוא התקף זעם?

התקפי זעם הם תופעה שאופיינית בעיקר לילדים ומתרחשת כאשר מצטבר תסכול או רגשות קשים אותם קשה לילד להביע במילים ולווסת את מה שהוא מרגיש.

התקף זעם מתרחש כאשר מתעוררת התפרצות בלתי נשלטת של כעס המלווה בתסכול. בהתקף זעם לרוב יופיעו בכי, צרחות, קללות בעיטות, תלישת שיער עצמית, השתטחות על הרצפה ונסיון ותוקפנות.

רוב הילדים חוו התקפי זעם ובשלבים מסוימים בחייהם זה נחשב לדבר טבעי (למשל בגילאי שנתיים-שלוש), עם ההתבגרות הילדים לומדים לתקשר את הקושי לבטא את הרגש בצורה מתאימה ונוטים להתפרץ פחות.

יש ילדים אצלם התקפי זעם הם הדרך להפעיל את ההורים בגלל שככה הם למדו, והמצב עלול להתפתח לדפוס הסכנה היא שהדפוס הזה ילווה את האדם בבגרותו. כאן לעיתים מומלצת התערבות טיפולית והדרכתית.

איך נראה התקף זעם אצל מבוגרים?

כל מבוגר עשוי לחוות התקף זעם בעוצמה ובאופנים משתנים, יש מבוגרים שאצלם יש סממנים דומים לאלו של ילדים כמו השטחות על הרצפה צרחות ויללות (רגרסיה), התקף זעם קלאסי יכול להיות עוצמתי ובלתי נשלט גם אצל מבוגרים.

אלו הם חלק מהסימנים הנפוצים:

  • שבירה והטחה של חפצים או טריקת דלתות
  • צעקות וקללות לעבר מושא הזעם או לאוויר
  • האטמות וחוסר יכולת לשמוע את האחר
  • העלבות וצעקות על מישהו אחר
  • בכי והבעת תסכול
  • קוצר נשימה והתנשפויות יבבות וגניחות
  • אגרסיביות ובמקרי קיצון אלימות פיזית ומילולית

יש מקרים בהם התקף הזעם של המבוגר עלול להראות כלפי חוץ כמו התקף חרדה אבל יש הבדל משמעותי בין השניים כאשר האחרון מונע מתוך בהלה או פאניקה ומלווה בתסמינים נפשיים ופיזיים שמגבירים את הפחד והראשון הוא תגובה רגשית עוצמתית לתסכול כעס מצבר וכאב. בשני המצבים עלולה להתרחש מעין חוויית ניתוק.

למה למבוגרים יש התקפי זעם?

מבוגרים עשויים לחוות התקפי זעם ממגוון סיבות ולא תמיד בגלל סיבה אחת ברורה.

אלו הן הגורמים הנפוצים של התקפי זעם אצל מבוגרים:

תמרון אחרים:

למידה התנהגותית מתקופת הילדות- האדם שלמד שהתקפי הזעם שלו מפעילים את הסביבה לטובתו וגורמים להורים למניפולציה רגשית עלול להמשיך להשתמש בזה (לא במודע) בבגרות שלו במערכות היחסים שלו כאשר הוא חש מתוסכל וכשהצרכים שלו לא נענים. צרכים אלו יכולים לכלול תשומת לב, או גרימה לאחר לעשות עבור האדם משהו שהוא לא מעוניין לעשות.

הצפה רגשית וקושי לווסת רגש:

אדם עשוי להיאבק ברגשותיו ולחוות קושי בפעולה הזאת גם בבגרותו. כאשר קשה לבטא את הרגש בצורה ישירה ומתאימה הוא עלול להתפרץ בצורתו הגולמית דרך התקף זעם.

מצבים נפשיים:

במסגרת מצבים נפשיים שונים האדם עשוי לחוות התפרצויות זעם שקשורות לחוסר האיזון הנפשי ופרשנויות לקויות של מצבים ומערכות יחסים למשל במסגרת הפרעת אישיות גבולית או מאניה דיפרסיה.

מצבים רפואיים אחרים:

מחקרים הראו כי בין 20-67% [1] מהאנשים שמתמודדים עם תסמונות של טיקים או טורט עשויים לחוות התקפי זעם. מי שנמצא על הרצף האוטיסטי עלולים גם הם לסבול מהתקפי זעם ותנטרום חוזרים בגלל קשיי ויסות חושי והתסכול שמצטבר בגלל קשיי ביטוי.

התקפי זעם המופנים פנימה:

אנשים רגישים עלולים לחוות הלקאה עצמית קשה שיפוט ושנאה עצמית עד כדי התקפי זעם הממוקדים בעצמם. השילוב של קושי בניהול כעסים מצבי לחץ וסטרס עם הנטייה להלקאה עצמית ורגישות גבוהה עלולים להוביל להתקפי זעם המופנים פנימה.

שימוש בחומרים ומצבי תודעה:

אלכוהול, או שימוש בסמים, כל אלה יכולים גם הם להוות טריגר של חוסר איזון שמעודד התפרצות של התקף זעם.

התקפי זעם אצל נשים

הופעה של כעס וזעם אצל נשים עשויה להשתנות בהתאם למחזור החודשי והמערך ההורמונלי שלה. נשים רבות חוות טלטלות רגשיות משתנות במהלך חייהן יותר מגברים בגלל התנודות ההורמונליות המשתנות בהתאם לגיל והשלב בו הן נמצאות במחזור החודשי. כעס וזעם אצל נשים עלולים לאפיין את תסמונת הPMS – קדם המחזור החודשי. יש נשים הסובלות מחוסר איזון הורמונאלי ותסמונת קדם וסתית קיצונית שנקראת PPMD במהלכה ייתכן יהיו חשופות לחוות גם התקפי זעם וכעס מוגבר. כמו כן נשים בגיל המעבר עלולות לחוות יותר זעם וכעס כחלק ממערך ההורמונים המשתנה שלהן.

התקפי זעם אצל גברים

גברים עשויים לחוות התקפי זעם הקשורים יותר לעצירות רגשית וחסך בביטוי רגשות ישיר בצורה של בכי או ביטוי מילולי. עצירות רגשית אצל גברים בביטוי הרגש עלולה לנבוע מתוך החשש להיתפס חלש על פי הנורמות והקודים החברתיים.

*מתוארים מצבים אופייניים לכל מין בהתפרצות של התקפי זעם אבל ייתכן ויהיו גם גברים שיחוו כעס על רקע הורמונאלי ונשים על רקע של חוסר ביטוי רגשי.

מתי חשוב לפנות לעזרה?

חשוב לציין שהתקף זעם אינו מחלה של בריאות הנפש, והרבה אנשים חווים התקפי זעם מדי פעם. התקפי זעם אצל מבוגרים שחוזרים בתדירות גבוהה עלולים להעיד על מצבים נפשיים נקודתיים וזמניים כמו התמוטטות עצבים וסטרס מתמשך או הפרעות נפשיות כמו למשל:

ועוד.

מעבר לכך, התקפי זעם אינם מגיעים באופן תלוש ותמיד יש להם מקור רגשי עמוק יותר. אותו ניתן לברר הטיפול. בהרבה מקרים אנשים מגיעים לטיפול עם בעיות של שליטה וניהול כעסים או התקפי זעם חוזרים ומגלים שהמקור הוא חרדה, הטיות קוגניטיביות של פרשנות ואמונות שונים, יחסים עם ההורים בילדות וקושי סביב מערכות יחסים ועוד.

התקפי זעם בזוגיות

ישנם מקרים בהם ריבים בתוך הזוגיות יוצאים משליטה ואחד או שני בני הזוג נכנסים להתקף זעם. חשוב לדעת לזהות מתי מדובר באלימות רגשית בזוגיות ולוודא שהגבולות שלכם נשמרים ואתם בטוחים פיזית ונפשית אל מול בן או בת הזוג.
אלו הם דגלים אדומים שחשוב להכיר:

  • שתלטנות וקבלת החלטות על ידי אחד מבני הזוג בלבד
  • דרך התקפי הזעם החוזרים הם שולטים בך במילים ובהתנהגות של הצד השני
  • מאיימים על ילדים/ חיות מחמד
  • הרס של חפצים
  • מאשימים אותך בהתנהגות הזאת
  • שליטה כספית.

ניתן לקרוא עוד במאמר המלא אם התופעות האלה מופיעות בזוגיות שלך.

דרכי התמודדות

כאשר החיים מלאים בתסכול ומופיעים התקפי זעם תכופים זה סימן למצוקה.

פנייה לעזרה היא לא משהו שצריך לחכות למצבים קיצוניים בשבילו. מספיק שהתקפי הזעם משתלטים על חיינו מכרסמים במערכות היחסים וגורמים לנו לבושה ואשמה אלו סיבות מספיק טובות לפנייה לעזרה.

  • חשוב להיות אמפתיים וסבלניים עם עצמנו, הלקאה עצמית לאחר התקף זעם לא תפתור את הקושי אלא עשויה דווקא להחמיר את הכאב והתסכול שיגביר את הסבל ויכול להביא להתקף נוסף.
  • חשוב להבין שההתקפים בפניי עצמם אינם “בעיה” אלא קריאה של הנפש שלנו לעזרה.
  • חשוב ללמוד אסטרטגיות להרגעה עצמית כמו הרפיה ונשימות
  • ובמקביל- לברר את מקור הקושי, אפשר לשאול את עצמנו שאלות כמו: מה אופי המחשבות שלי כשאני חווה את ההתקף? מה החוויה הגופנית? אילו מחשבות קדמו להתקף הזעם? מה הטריגרים שמפעילים את הזעם שלי?
  • כאשר הקושי מתעורר בתוך מערכות היחסים חשוב לשאול שאלות האם הגבולות שלי נחצים? האם עליי לתקשר את הצרכים והגבולות שלי בצורה ברורה יותר?

דרכי טיפול אפשריות למבוגרים עם התקפי זעם

טיפולים שיכולים להיות יעילים במקרים של זעם והתקפי זעם יכולים להיות פסיכותרפיה בגישות שונות ואמצעים. לכל אחד יתאים אופי אחר של טיפול.

מי שהתקפי הזעם שלו קשורים במערכות יחסים ומצבים נפשיים מורכבים עשוי להיתרם מהגישה הפסיכודינמית או טיפולים בהבעה ויצירה.

לאחרים יוכלו להתאים טיפולים ממוקדים יותר שעובדים דרך שינוי התנהגותי ומחשבתי. בטיפולי CBT מתקדמים כמו למשל בטיפול ACT באמצעות קבלה ומחוייבות יש התייחסות למכלול האדם והשינוי נוצר דרך הגמשת החשיבה וקבלה עצמית.

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

מקורות

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/life-after-50/201902/strategy-deal-adult-temper-tantrums

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן