fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

ילד על הספקטרום האוטיסטי

טיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי

אם בנכם או בתכם אובחנו על הספקטרום האוטיסטי כדאי לדעת כי קיים מענה טיפולי רחב ומגוון שבאפשרותו לסייע באספקטים השונים שעשויים לאפיין את ההתמודדות. בעוד אכן מדובר בדרך כלל בדרך מאתגרת ומורכבת שיש לעשות, הן עבור הילד או הנער והן עבור הוריו, חשוב להבין כי קיימות אפשרויות לקבל תמיכה וליווי כדי לאפשר התאמה רבה יותר של הסביבה לילדים מחד והשתלבות מסתגלת ושיפור רמת התפקוד שלהם מאידך.

כיצד מאבחנים אוטיזם אצל ילדים?

הפרעה על הספקטרום האוטיסטי (ASD) ניתנת לאבחון במספר דרכים, ובדרך כלל יהיה מדובר בשילוב של כמה גורמים. מופעיו השונים של הליקוי ההתפתחותי, ודרכי הביטוי השונות שלו מביאים לכך שהאבחון עשוי להתרחש בדרך אחרת או בגיל שונה בין ילד אחד למשנהו, ולעיתים אף מזוהה האבחנה רק בגיל נערות או אף בבגרות. עם זאת אבחון עשוי להתקבל בימינו גם בגיל צעיר מאוד של שנה או שנתיים בלבד.

הפניה הראשונית לאבחון תעשה בדרך כלל ביוזמת ההורים שעשויים לשים לב לקשיי תקשורת, להתנהגות חברתית לא מותאמת, למקובעות יתר או לדפוסים קיצוניים, לקשיי ויסות ולהעדר ביטוי רגשי הולם במקרים מסוימים. בדרך כלל הפניה לאיש המקצוע תהיה לפסיכיאטר או נוירולוג אשר יהיה זה המרכז את האבחון. המענה הוא אינו תשובה חד משמעית של “כן או לא” בעקבות בדיקה גנטית, כי אם ריכוז של מבדקים ושאלונים המבקשים לייצר תמונה כוללת המאפיינת את הנבדק. בדרך כלל יכיל האבחון מספר מרכיבים כמו תצפית, מבדק התנהגותי, מבחנים מילוליים (במידת האפשר כמובן), וכן שאלונים ובדיקת אינטראקציות מול בני המשפחה ומול צוות חינוכי. לאורך המבדקים נאסף מידע כדי לאפיין את רמת תפקודו ומותאמותו של הילד באספקטים השונים כמו תקשורת בין אישית ובשלות רגשית. ניתן דגש להישנות הקשיים השונים לאורך זמן, כבר מגיל ינקות, וכן לביטויים בסביבות שונות. מספר אנשי מקצוע עשויים לקחת חלק באבחון, כמו למשל פסיכיאטרים, פסיכולוגים, קלינאי תקשורת ועוד.

שיטות טיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי

מאפיינה של ASD הם מגוונים ועשויים כאמור להשתנות בין ילד לילד, הן בקשיים השונים והן ברמת התפקוד. לכן ישנן שיטות טיפול רבות ומגוונות אשר מבקשות לתת את המענה כדי לקדם השתלבות רבה יותר מחד, ותמיכה והתאמה סביבתית מאידך. בדרך כלל יומלץ על שילוב של מספר טיפולים או התערבויות , שיבקשו לתת מעטפת טיפולית הולמת מול הקשיים העולים. לא פעם ניתן יהיה להיתמך במסגרות השונות (למשל בית ספר, קופת חולים, רווחה ועוד) כדי לקבל את ההפניות המתאימות, סיוע כלכלי או מיקוד מקצועי. ברצוננו להדגיש מספר שיטות טיפול אשר מתאימות לא פעם כדי לתמוך בשיפור ובהשתלבות.

טיפול פסיכולוגי – קוגניטיבי התנהגותי [CBT]:

בטיפול זה מבקש הפסיכולוג לסייע לילד או לנער בשינוי דפוסי התנהגות תוך פיתוח יכולת גבוהה יותר ליצירת קשר וראיית עמדתו של האחר. התנהלותו של הטיפול והדגשים השונים ישתנו בהתאם לקשיים השונים ולמידת התפקוד. עם זאת ניתן לומר באופן כללי כי מדובר בתהליך בו בעזרת כלים שונים נעשית עבודה על הגברת

המודעות ועבודה על ההרגלים והדפוסים. מעבר לעבודה הישירה יש חשיבות רבה לקשר בין המטפל למטופל שמאפשר תרגול של יחסים בין אישיים בוגרים בתוך סביבה ניטרלית ובטוחה.

טיפול קבוצתי:

במקרה זה מדובר במרחב בו מוזמנים הילדים, הנערים או אף המבוגרים לקחת חלק בשיח של שיתוף והקשבה עם קבוצת השווים, מתוך מטרה לשפר את מיומנויות התקשורת הבין אישית. הדבר נעשה בדרך כלל בשילוב של מנחים אשר מנווטים את השיחה, מעלים נושאים או מסייעים בפירוש ותיווך. לקבוצה שכזו עשוי להיות אפקט משמעותי עבור אלו אשר ביום יום מתקשים למצוא את מקומם בעולם בו רוב בני גילם רואים בהם יוצאי דופן.

טיפול רגשי:

 למעשה זהו שם כולל לטיפולים אשר מטרתם בעיקר יצירת מרחב עבור הילדים והנערים להביא מעולמם הפנימי, באופן בטוח ומשוחרר, תוך קבלת שיקוף מהמטפל מתוך עמדה אמפתית ולא שיפוטית. לא פעם מרחב זה חסר לילדים על הספקטרום בתוך סביבה דורשנית הנחווית עבורם כביקורתית ואף מאיימת , אשר לא מותאמת לקצב או לתפיסה הייחודית להם. מטפלים רגשיים עשויים להיות פסיכולוגים, עוס”ים, מטפלים בתנועה, באומנות או בהבעה ועוד. פעמים רבות מימדים מתוך הטיפול הרגשי משולבים בטיפול CBT, ובטיפול הקבוצתי.

הדרכת הורים:

 לא ניתן להמעיט בחשיבות המענה הניתן להורים אשר בנם או ביתם אובחנו כמתמודדים על הספקטרום האוטסטי. מצד אחד בהדרכה שכזו ייבחנו דרכי ההתמודדות היעילות ביותר, המענים המתבקשים, וכיצד להבין ולתמוך בילד או נער המתקשים למצוא את מקומם בעולם. כמו כן יינתנו מרחב ותמיכה עבור קשיים רגשיים שברוב המקרים עולים אצל ההורים שפוגשים תחושות תסכול, כעס, עצב ואף ייאוש לא פעם.

קלינאות תקשורת:

 אספקט מרכזי בלקות האוטיסטית הוא בדרך כלל קשיי התקשורת. קלינאי תקשורת שמים דגש על מימד זה ועובדים עם המתמודדים על פיתוח ושיפור יכולת התקשורת שלהם בהתאם למאפיינים השונים. החל מרמה בסיסית של דיבור, קריאה או כתיבה. ועד לתקשורת בין אישית מקדמת.

ריפוי בעיסוק:

 בטיפול זה עומד במרכז המימד התנועתי – חוויתי. המרפאים בעיסוק מבקשים לסייע בשיפור תנועתיות מוטורית, ביצוע מיומנויות שונות וכן בהסתגלות לעולם מבחינה סנסורית. ריפוי בעיסוק עשוי לנוע מביצוע משותף של תנועות בסיסיות ומטלות ראשוניות כמו צחצוח שיניים ועד לאימון בניהול יומן או תפקוד בראיון עבודה.

אבא לילד על הספקטרום

הגישה של מכון חיבורים לטיפול בילדים על הספקטרום

ההורות לילדים או נערים על הספקטרום היא מסע שלם. כזה המכיל בתוכו לא פעם תסכול, כעס ואף ייאוש. עם זאת מניסיוננו פעמים רבות הוא מאפשר גם לא מעט רגעי אושר, סיפוק, משמעות וצמיחה אישית. אנו במכון חיבורים מאמינים כי ניתן לסייע לכל ילד או ילדה, נער או נערה, בהתאם למקום בו הם נמצאים ולקשיים הייחודיים להם. פעמים רבות המענה, הליווי והתמיכה בהורים ואף במשפחה כולה הם נדבך משמעותי לא פחות. לכן הגישה שלנו היא מציאת המענה הייחודי והאישי ביותר באופן מותאם לכל פונה ופונה.

צוות המטפלים במכון חיבורים

לסיכום

הפרעה מהקשת האוטיסטית מביאה איתה ביטויים שונים וקשיים שונים, הדורשים מענה ייחודי ומותאם. אנו מציעים מספר מענים שעשויים להתאים לצרכים שונים, הן מצד הילדים והנערים, ולא פחות מכך מצד ההורים.

אם אתם מתלבטים, רוצים להתייעץ, לשמוע, לקבל הכוונה או הסבר – אל תהססו – פנו אלינו למכון חיבורים לקבלת טיפול, התייעצות או תמיכה.

מקורות

Bodfish JW. Treating the core features of autism: Are we there yet? (2004) Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews;10:318–326

Boyd, B. A., McDonough, S. G., & Bodfish, J. W. (2012). Evidence-based behavioral interventions for repetitive behaviors in autism. Journal of Autism and Developmental

Disorders, 42, 1236–1248.

Frith, U. & Happe´, F. (2005) Autism spectrum disorder. Current Biology 15:R786 – 90. [aBC]

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן