OCD – הפרעה אובססיבית קומפולסיבית

OCD (Obsessive Compulsive Disorder) היא הפרעה טורדנית כפייתית, ממנה סובלים לא מעט אנשים באוכלוסייה, גם אם אינם מאובחנים. ההפרעה מתאפיינת לרוב במחשבות פולשניות ואובססיביות, ולצידן פעולות קומפולסיביות וטקסיות, המהוות עבור הסובלים מההפרעה, דרך להתמודדות עם המחשבות הללו. לרוב, המחשבות הטורדניות מובילות להיווצרות תחושת חרדה, מה שעשוי להשפיע באופן ניכר על אורח החיים התקני ועל מצב הרוח. עם זאת, טוב לדעת שישנם טיפולים יעילים להפרעה – על כך ועוד, נפרט במאמר שלפניכם.

מה זה OCD (הפרעה טורדנית כפייתית)?

לכל בני האדם, ילדים ומבוגרים כאחד, ישנן מחשבות מטרידות שאינן מרפות ולעיתים אף עיסוק באמונות טפלות שמטרתן למנוע מדבר רע להתרחש, אך עם זאת לא כולנו סובלים מאו סי די באופן המשבש את תפקודנו.

הפרעת OCD מוכרת ונפוצה בקרב כל שכבות האוכלוסייה, ילדים ומבוגרים כאחד, מכל הגזעים, הדתות והשכבות הכלכליות. ההפרעה מתבטאת במחשבות טורדניות ובלתי רציונאליות החוזרות על עצמן באופן אובססיבי וכן, במעשים כפייתיים (קומפולסיביים) בלתי רציונאליים, המבוצעים במטרה להפחית את החרדה. למעשה, בעולם יש מיליוני אנשים עם OCD, והיא נחשבת למחלת הנפש הרביעית בשכיחותה בארצות מערביות רבות.

בבריטניה מעריכים שכ 1.2% מן האוכלוסייה סובלים מ OCD, כלומר בכל זמן נתון ישנם כ741,000 אנשים עם OCD. עם זאת, יש לציין שאחוז גבוה מאוד מכלל המקרים, 50%, נכנסים לקטגוריה של מקרים קשים, ורק רבע מוגדרים כמקרים קלים.

אנשים רבים עם OCD עדיין סובלים בשקט, עקב המבוכה והחשש מתיוג. אנשים אחרים עם הפרעה זו אינם מודעים לכך שלקשיים שלהם יש הגדרה רפואית מוכרת, ולכן ארגוני OCD חייבים להתאמץ להעלות את המודעות בנושא ולהסיר את הסטיגמה מן ההפרעה הזאת.

פה נעצור לציין, שיש כמה טיפולים נפוצים, אך הטיפול הנחשב ליעיל ביותר בOCD  הוא טיפול  CBT שמתמקד בשינוי דפוסי חשיבה ושינוי דפוסי התנהגות, ועל כך נרחיב בהמשך המאמר.

סוגי OCD:

הפרעת OCD מתבטאת בכמה וכמה דרכים, כך שיכול מאוד להיות ששני אנשים סובלים מאותה ההפרעה, אך לא מאותו הסוג. למעשה, יש כמה סוגים בולטים:

סדר וניקיון – בדרך כלל, כשמזכירים את הפרעת OCD, רוב האוכלוסייה מקשרת זאת לסדר וניקיון, אך חשוב לומר שמדובר רק בסוג אחד של התופעה. הסובלים מסוג זה, מאופיינים כחרדתיים לסדר וניקיון וחוששים מאוד מפני זיהום וחיידקים. הפעולות המאפיינות אותם הן בדרך כלל שטיפת ידיים כפייתית ובתדירות גבוהה, סידור חפצים תכוף, ניקיון הבית באופן אובססיבי וכו’.

לבדוק ולוודא שוב ושוב – אחד מסוגי הOCD השכיחים נוגעים לבדיקות חוזרות ונשנות הנובעות מהפחד לשכוח לבצע פעולות מסוימות. למשל, לבדוק שוב ושוב שהדלת נעולה/הגז מכובה וכו’, ולו כדי לוודא שהפעולה בוצעה כראוי. בדרך כלל, הבדיקות הללו חוזרות על עצמן מהחשש שמישהו ייפגע בשל אי ביצוע הפעולה.

חזרתיות – בהמשך לסוג הקודם, ישנו סוג OCD המתבטא בחזרתיות, שכן הסובלים ממנו נוטים לחזור על פעולות, מילים וטקסים (כמו לא לדרוך על הקווים, ללכת בצד אחד של הרחוב וכו’), תוך אמונה שהחזרתיות הזו שומרת ששום דבר רע לא יקרה להם או לסובבים אותם.

מחשבות אובססיביות, ללא פעולות קומפולסיות – סוג OCD זה, מתבטא במחשבות אובססיביות, ללא פעולות קומפולסיות (פעולות בלתי רציונליות שמבוצעות באופן חוזה ונשנה). כלומר, מחשבות אובססיביות לגבי חולי או לגבי תרחישים רעים שעשויים להתרחש. המחשבות הללו עומדות בפני עצמן ואינן מלוות בפעולות קומפולסיות, שעשויות לווסת את המחשבות הללו ולהרגיע את המצוקה.

מחשבות פולשניות של היעדר מוסר – מדובר במחשבות פולשניות שחוזרות שוב ושוב בנושאים שנחשבים בחברה כלא מוסריים, כמו אלימות ומין, או כל אלמנט שנחשב למטופל כלא מוסרי. המחשבות הללו גורמות למטופלים לסלוד מעצמם, ובשל כך לבצע פעולות שונות במטרה להימנע מהמחשבות הללו (או להימנע מלבצע אותן).

אישורים מהסביבה – היעדר ביטחון עשוי להוביל אנשים רבים לתחושת חוסר ביטחון הנוגעת לפעולות יומיומיות או קבלת החלטות, ולו המינוריות ביותר, ועל כן הם זקוקים באופן תדיר לאישורים מהסביבה, כדי להפחית את היעדר הביטחון העצמי.

אגרנות כפייתית – יצר לאסוף, לאגור ולשמור חפצים, גם אם אינם באמת נחוצים או שאין להם שימוש. לרוב, המחשבה מאחורי הפעולה הזו מתמקדת ברצון לשמור לעת הצורך, וממצוקה המלווה את תהליך זריקת החפצים לפח.

הצורך בשלמות (פרפקציוניזם) – לא מעט אנשים הסובלים מהפרעת OCD, מאופיינים במחשבות פולשניות לפיהן דברים מבוצעים באופן שאינו מושלם, משמע, לא כמו שהם צריכים להתבצע. לרוב זה מתאפיין בניהול רשימות ומטלות, סידור פריטים ועוד.

איך יודעים אם סובלים מהפרעת OCD?

בשל העובדה שהפרעת OCD עשויה להתבטא בכמה וכמה דרכים (סוגי OCD), מוטב תחילה להבין אם אחת הדרכים הללו מאפיינת אתכם. כמו כן, ישנם שני פרמטרים מרכזיים להפרעה: מחשבות אובססיביות והתנהגות קומפולסיבית:

מחשבות אובססיביות:

מחשבות מטרידות וחוזרות על עצמן באובססיביות, שאינן רציונאליות אך יוצרות חרדה ותסכול רב מכוון שאינן ניתנות לגירוש. המחשבות מופיעות בצורה של משאלה (כגון משאלה על פגיעה או גרימת נזק לעצמי או אדם אחר), דחפים חזקים ( כגון דחף לנקות או לאסוף חפצים), חזיונות אובססיביים ( כגון ערום של אנשים ), קושי רב בקבלת החלטות והתלבטויות, פחד מאובדן שליטה או עיסוק מתמיד בתכנים שונים ומשתנים כגון תכנים מיניים, אלימים דתיים ועוד. עם זאת, חשוב להבין שישנו ספקטרום רחב של הפרעות, כך שגם אם אתם סובלים ממחשבות אובססיביות, זה לא בהכרח אומר שמדובר באו סי די.

התנהגות קומפולסיבית:

קומפולסיות – מעשים כפייתיים שנתפסים כבלתי רציונאליים אך מבוצעים בכדי להפחית את הדחף ולמנוע את התממשות התוכן האובססיבי. הפעולות הקומפולסיות הן בעצם טקסים “מרגיעים” כגון שטיפות ידיים, טיהור הגוף במקלחת, ניקיון הסביבה מכל דבר הנחשב מזוהם, בדיקות חוזרות ונשנות של חפצים או פעולות כגון: סגירה של גז, דלת או בדיקה של שעון. קומפולסיה גם מתאפיינת בחזרה או סידור של מספרים, משפטים או כל דבר אחר באופן סימטרי, סלידה ממספרים מסוימים, ספירה של פריטים, חזרה רפטטיבית של ביטויים כמנטרות או הימנעות מנגיעה או מאידך צורך בנגיעה בחפצים או בגוף ועוד ורסיות שונות של טקסי הרגעה. דוגמאות לקומפולסיות ואובססיות ניתן לקרוא במאמר זה.

ישנם קריטריונים ברורים לאבחן הפרעה אובססיבית קומפולסיבית: כאשר החשיבה האובססיבית היא מוגזמת וגוזלת זמן רב מידי, יוצרת סבל ומובילה לצורך עז להרגעה על ידי טקסים מנטאליים (חשיבתיים) או פיזיים (מעשים) המופיעים בטווח של שעה או פחות אחד מהשני. כמו כן, כאשר מעגל האובססיה וההרגעה על ידי טקסים משפיע על התפקוד היומיומי באופן ברור, יוצר לחץ וחרדה ומונע מאיתנו להתרכז בפעולות שגרתיות כמו לימודים, עבודה או גידול הילדים. כאשר ברור לנו שהאובססיות והטקסים אינם הגיוניים אך איננו מצליחים להפסיק את המחשבה או הפעולה, ניתן לאבחן שאנו סובלים מבעיית או סי די (OCD).

נציין כי אם אתם חושדים שהפרעת OCD מאפיינת אתכם, יש לפנות לרופא המשפחה או לשירות הפסיכולוגי באזורכם, ולו כדי שיוכלו לתת לכם הפניה לאיש מקצוע. פה נעצור להדגיש שחשוב לקבל טיפול מאיש מקצוע מוסמך ובעל ניסיון בטיפול בהפרעות OCD.

מה הם הגורמים ל OCD?

הפרעה טורדנית כפייתית נפוצה בקרב כ-2-3% מהאוכלוסייה ובמעל לשליש מהמקרים היא מופיעה בתקופת הילדות או ההתבגרות המוקדמת. נשים מפתחות OCD פי שניים מגברים, כאשר נשים מושפעות באופן בולט יותר מהחשיבה האובססיבית וגברים מושפעים יותר מהדחפים הכפייתיים (קומפולסים). הפרעה טורדנית כפייתית מורכבת וככלל ישנה הסכמה כי גורמים גנטיים וגם סביבתיים משחקים תפקיד.

ישנם הסברים ביולוגיים רבים כגון קישור למוליך העצבי סרוטונין  (Serotonin) שמשחק תפקיד גם בדיכאון. נמצא כי אנשים שיש להם היסטוריה של או סי די במשפחה הם בקבוצת סיכון גבוהה יחסית.

טיפול ב-OCD

הבשורות הטובות הן שיש לא מעט דרכים לטפל ב OCD, החל מטיפולי CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי), דרך טיפולי ERP (חשיפה ומניעת תגובה), ועד לטיפולי ACT (תרפיית קבלה ומחויבות). אנחנו במכון חיבורים, מתמקדים בטיפולי CBT, מסוג ERP, הנחשבים ליעילים ביותר בטיפול בפרעות OCD.  למעשה, על פי רוב, מטפלים בחרדה על ידי טיפולים ממוקדים כגון טיפול קוגניטיבי התנהגותי או טיפול ACT.

חשוב לציין כי טיפול בOCD מתרכז באופן ממוקד בזיהוי המחשבות הבלתי הגיוניות, מסביר על הדחף ועל מעגל החרדה הנלווה, ומשנה את התגובה ההתנהגותית שמטרתה הרגעה. טיפולים הממוקדים במניעת תגובה הם יעילים במיוחד, ומשנים את ההתמודדות עם ההרגלים הקשורים להפרעה הטורדנית כפייתית, מתרגלים דפוסי חשיבה שונים ופונקציונאליים יותר אשר אינם מושפעים מפרפקציוניזם, פחד מאיבוד שליטה וחוסר וודאות.

טיפול CBT – טיפול CBT עובד על שינוי דפוסי חשיבה ושינוי דפוסי התנהגות. במהלך הטיפול מזהים את סוגי המחשבות הטורדניות ואת הקשר שלהן למעגל החרדה. לומדים לזהות מתי המחשבות הגיוניות ומתי לא וכך משככים את המחשבות הטורדניות ולומדים להחליפן במחשבות שונות ופונקציונליות יותר. למעשה, בטיפול הקוגניטיבי התנהגותי משנים את דפוסי ההתנהגות על ידי חשיפה הדרגתית למצבים מעוררי לחץ וחרדה, לומדים כיצד להימנע מפעולות כפייתיות ומתרגלים דרכי התמודדות המפחיתות את רמת החרדה וה OCD. בטיפול התנהגותי זה נהוג לבצע טיפול בחשיפה בליווי המטפל בכדי ליצור הסתגלות.

חשיפה ומניעת תגובה (ERP) הוא סוג הCBT האפקטיבי ביותר לטיפול בOCD, ולו כי המטפל מאפשר למטופל להתמודד עם מחשבות חוזרות ונשנות, ועם דחפים שמובילים לתחושת חרדה (תחושה המתלווה להפרעת OCD).

הדרכת הורים – היה ומדובר בOCD בקרב ילדים, חשוב לציין כי במקרים רבים ההורים הם סוכני השינוי הראשונים והמשמעותיים ביותר. למאמר מפורט על הדרכת הורים לחץ כאן.

טיפול תרופתי – במצבים בהם רמת התפקוד נמוכה מאד, ניתן לשלב טיפול באו סי די בשיטה התרופתית (הגישה הנוירולוגית) כדי לאזן את רמות הסרטונין. קיים מגוון רחב של תרופות כגון ציפרמיל, ציפרלקס, פרוזאק, פקסיל, זולופט, לובוקס ועוד. הטיפול התרופתי נמצא כבעל השפעה של עד 60% אך לעיתים תרופות אלו יוצרות תופעות לוואי.

מכשולים העלולים להקשות על טיפול OCD

למעשה, לוקח כ14 עד 17 שנים מתחילת הופעת סימפטומי או סי די ועד שמוצאים את הטיפול הנכון להפרעה. אלה כמה מן הקשיים או המכשולים המפריעים לטפל ב OCD:

הסתרת הסימפטומים – כשאנשים בוחרים להסתיר את ה OCD עקב בושה או סטיגמה, זה מעכב את הפניה לעזרה. העיכוב מקשה על הטיפול.

מודעות ציבורית לא מספקת – רק לאחרונה המונח  או סי די הפך לנפוץ ומוכר. אם אנשים אינם יודעים שלמצבם יש הגדרה וטיפול, ייתכן שלא יפנו לבקש עזרה.

מחסור באנשי מקצוע – אנשים המגיעים לטיפול אצל אנשי מקצוע שלא קיבלו הכשרה מתאימה עלולים לקבל דיאגנוזה שגויה ולקבל טיפולים לא מתאימים.

מחסור במטפלים מקומיים המטפלים ב OCD –  לעיתים קרובות אנשים מתקשים למצוא מטפל סמוך למקום מגוריהם.

הטיפול יקר – אנשים רבים  אינם יכולים להרשות לעצמם את הטיפול, אם בגלל שאין להם ביטוח רפואי ואם בגלל היעדר אמצעים כספיים.

שלבי הטיפול במכון חיבורים

טיפול באו סי די, חייב להתבצע על ידי מטפלים מקצועיים ומומחים בתחום, כשהטיפול עצמו כולל כמה שלבים עיקריים:

  • הכרת הקשר שבין האובססיה לתגובה הכפייתית ולהתקפי חרדה– בבעיות של OCD, מחשבה אובססיבית גוררת חוסר נוחות ותגובה כפייתית מעניקה הקלה, אומנם זמנית מאוד, אבל מידית. לכן למרות שלאורך זמן התגובות הכפייתיות רק מחמירות את המצב – עדין הן מתבצעות הודות לסיפוק המיידי שהן מקנות בהקלה מתחושת החרדה.

קשה מאוד “להתווכח” עם האפשרות לזכות בהקלה עכשווית עם מצוקה נוכחית. מכאן מובן מדוע האינסטינקט הברור בבעיות של OCD הוא להיכנע לתגובה הכפייתית.

  • חשוב והכרחי להבין שתגובות כפייתיות משמרות את תחושת החרדה! הן מחזקות את תחושות הספק שחוזרות ומופיעות שוב ושוב ואיתן חרדות נוספות. אלו כמובן גוררות תגובות כפייתיות חוזרות ונשנות, והמעגל חסר המוצא הזה, רק הולך מתחזק.

ככלל בבעיות של OCD – הספקות הולכים ומתחזקים ככל שאתה נכנע יותר לתגובה הכפייתית והן דווקא הולכות ונחלשות ככל שנמנעים מהתגובות האלו.

  • השלב הבא הוא להתחיל להימנע מתגובות לחרדה (קומפולסיות). עושים זאת באופן הדרגתי, בוחרים תגובה אחת מינורית שיותר קל להתגבר עליה. ההצלחה תלמד את המטופל שכתוצאה מכך רמת החרדה דווקא ירדה ואיתה גם ירד הצורך או הדחף בתגובה הכפייתית. התחושה תלך ותתחזק לאורך הזמן. טיפול זה מאפשר הבנה של היכולת להכיל דחף מבלי לפעול על פיו.
  • בתהליך החשיפה של טיפול ב OCD– נחשפים למקור החרדה באופן מבוקר תוך הימנעות מהתגובה הכפייתית, למשל נגיעה בידיות של דלתות מבלי לשטוף את הידיים מיד, למרות הצורך הנובע מפחד מפני חיידקים. חזרה על תהליך מוצלח של הימנעות בסופו של דבר תקל על החרדה באופן הדרגתי ועד כדי מיגורה.

לסיכום

אין ספק כי טיפול בOCD הוא חיוני, ולו כדי לאפשר לסובלים מההפרעה לנהל אורח חיים שגרתי ולהתמודד עם המחשבות האובססיביות באופן מבוקר ומושכל. במכון חיבורים קיים צוות רחב של מומחים לטיפול ב OCD, כשכמובן ניתן לפנות אלינו לייעוץ ראשוני, בייחוד אם ישנו מצב של ספק בנוגע להפרעה עצמה (והאם היא מאפיינת אתכם או לא). ניתן לפנות אלינו לשיחת ייעוץ ובירור עם המומחים שלנו, אנחנו זמינים בשבילכם לאורך כל שעות היום.

צפו בג’ני ממכון חיבורים מסבירה על הקשר בין OCD ל-Packman >>

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print