fbpx

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

אנו נותנים שירות ב- תל אביב   חולון   רעננה   ראשל”צ   פתח תקווה   ירושלים

טיפול טבעי בOCD

כותב:
תוכן עניינים

OCD (הפרעה אובססיבית קומפולסיבית) משתייכת לקבוצת הפרעות החרדה וככזאת ברוב המקרים, היא פוגעת באיכות החיים, גוזלת הרבה אנרגיה מהאדם המתמודד איתה ונוטה לנהל את חייו. במקרי קיצון, התמודדות עם OCD ממש משביתה את האדם וגורמת סבל רב. הטיפול הנפוץ שמוצע במרבית המקרים של OCD כולל טיפול תרופתי, במאמר זה נתמקד בדרכים הטבעיות שאפשריות לטיפול בהתמודדות.

טיפול בOCD ללא תרופות

כאשר אדם מגיע לפסיכיאטר כיום ומלין על מחשבות כפייתיות, טקס חזרתי וכל המאפיין את ההתמודדות עם OCD ברוב המקרים יקבל מרשם לתרופות לרוב בעלות מנגנון שעובד על רמת הסרוטונין (מוליך עצבי האחראי על ייצוב מצב הרוח) במח או בשמם הידוע “נוגדות דיכאון”. בין הנפוצות- “פרוזאק”, “סימבלטה” או “ונלפקסין”. ברוב המקרים של נטילת התרופות הללו יתכנו תופעות לוואי והשפעות שליליות כגון- ירידה בחשק מיני, יובש בפה, כאבי בטן ועוד. כאשר אנו ניגשים ליטול תרופות עלינו לקחת זאת בחשבון.  אל אף שOCD מוגדרת כמצב רפואי, אין הכרח להשתמש בתרופות ולעיתים כדאי לשמור את התרופות כ”מוצא אחרון” ולנסות דרכי טיפול טבעיות.

מטרת הטיפול הטבעי בOCD

בראש ובראשונה אנחנו מבקשים להקל על המצוקה הנפשית הנגרמת כתוצאה מOCD  ולמצוא דרכים להפחית סבל. מטרה נוספת היא להפחית את הצורך בשימוש בטיפול כימי על ידי מתן מענה טיפולי המתייחס לשורש הקושי והמצוקה. כלומר, אם תרופות כימיות נותנות מענה כימי שלא מתייחס לבסיס ההפרעה אנו רוצים לתת מענה של ריפוי תוך נפשי,  בטיפולים רגשיים ניתן לעשות זאת באמצעות מגוון גישות ודרכים.

טיפול טבעי בOCD בעזרת תהליך מעמיק

טיפול פסיכולוגי מעמיק הוא המענה המומלץ ביותר עבור OCD. התמודדות עם החרדה שמניעה את האדם לדפוסים אובססיביים, היא הדרך היעילה ביותר לריפו והחלמה טבעית. בסיס ההפרעה הוא קוגניטיבי, גירויים מחשבתיים מעוררים חרדה וצורך לבצע פעולות מרגיעות חזרתיות באופן כפייתי ואובססיבי.

CBT

טיפול שהוכח כיעיל עבור סוג הפרעה הוא טיפול קוגניטיבי- התנהגותי, או בקיצור טיפול שמתמקד בדפוסי המחשבה- התנהגות-רגש ויחסי הגומלין ביניהם. בטיפול עובדים על פרשנויות של האדם למצבים ועל דפוסי מחשבה שמייצרים סבל ועל האפשרות להחליף אותם באחרים. טיפולי CBT  הוא שם כולל לזרם שלם של גישות הכוללות התייחסות לקוגניציה רגש והתנהגות ומתוכו התפתחו תת גישות שונות. סוג טיפול CBT שאנו נוטים לעבוד איתו ב”מכון חיבורים” לטיפול בOCD הוא טיפול ה- ERP הנחשב יעיל בטיפול בהפרעה. טיפול זה מתמקד בחשיפה ומניעת תגובה. ההנחה היא שכאשר עולה מצוקה באדם היא מתרחשת בתגובה לגירוי חיצוני או אירוע שהיווה טריגר לכך. האדם נוקט דפוסי הימנעות מהגירוי כדי לא לחוש את החרדה או לחשוב את המחשבות הכפייתיות, בטיפול זה הניסיון הוא לבטל את ההימנעות ו”לשבור” את הדפוס שלה ובכך לחזק את דימויו העצמי של האדם, ולאתגר את אמונותיו ותפיסותיו השגויות.

מיינדפולנס

התבוננות על המתרחש בגוף וברגשות האדם מתוך מקום שאינו שיפוטי. דגש על התחושות בגוף, בייחוד בזמן שהמחשבות הטורדניות מתעוררות. כמו כן, פיתוח יכולת לשהות בין גירוי ותגובה, כלומר, לא לבצע את הטקסים באופן מידי כאשר מתעורר הצורך הכפייתי, למשל, אלא להמתין ולהתבונן מה עולה בתודעה.

ACT

טיפול בקבלה ומחויבות. למעשה ACT הוא כותרת לאסופת טכניקות טיפוליות שניתן להתאים אישית למטופל. סוג טיפול זה משתייך למשפחת טיפולי CBT. בבסיס הטיפול קיימת ההנחה שקבלה היא תנאי הכרחי להחלמה. קבלה של המצב, של הרגשות, קבלה היא למעשה ההסכמה להיות עם הרגשות והמחשבות כפי שהן. המטרה היא לייצר גמישות פסיכולוגית ולרכך את הנוקשות בחשיבה של האדם ועומדת מאחוריי הגישה תאוריה שלמה המתייחסת לניתוח האישיות והחשיבה של האדם הסובל.

EMDR

טיפול באמצעות גירוי מוחי בילטרלי ותזוזות עיניים. עשוי להיות יעיל עבור OCD הנגרם כתוצאה מטראומה.

טיפול תרופתי טבעי- קיימים מדיסינות שונות המורכבות מצמחים שמיועדים לטיפול בחרדה ובפרט OCD. צמחים אלו יכולים להרקח בהתאמה אישית בהתייעצות וליווי של אנשי מקצוע מוסמכים לכך. לגביי יעילות הטיפול, הדעות חלוקות, חלק מהאנשים מדווחים על הקלה וחלקם לא. טיפול טבעי בצמחים לוקח בחשבון את כלל תפקודי הגוף ונוקט בגישה הוליסטית יותר מאשר הטיפול התרופתי הכימי.

OCD היא איננה מחלה או מכשול שצריך לדלג מעליו. להתמודד באופן יעיל עם OCD מצריך סבלנות, סלחנות וקבלה עצמית. טיפול טבעי יעיל בOCD הוא כזה שיש בו חמלה, של מטופל כלפי עצמו ושל המטפל כלפיו. חשוב שהחיבור עם המטפל יהיה נכון ומתאים וגם אופי וסוג הטיפול ומכאן “השמיים הם הגבול”. זיכרו תמיד, שאינכם לבד, הפרעת OCD נפוצה באוכלוסייה וניתנת להתמודדות בעזרת טיפול נכון ומתאים, שלא בהכרח כולל שימוש בתרופות פסיכיאטריות.

במכון חיבורים פסיכולוגים ומטפלים בעלי ניסיון עשיר בטיפול בOCD. טיפולי המכון מעניקים מענה מתאים ושלם לפונה הכולל כלים משמעותיים להתמודדות עם ההפרעה, כאלו שילוו את המטופל לאורך שנים רבות. טיפולי המכון עבור OCD הם מהמתקדמים, הנחקרים והמוכחים ביותר ביעילותם עבור הפרעת OCD בפרט וחרדות ככלל. מוזמנים להתייעץ באופן חופשי, אצלנו תפגשו צוות מומחים סבלני אדיב, חם ומקצועי ומהר מאד תבינו – שאנחנו סוג של משפחה.

 

בעלים ומנהלת מכון חיבורים, בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית. מעל 15 שנות נסיון בטיפול בחרדה בגישות ממוקדות.

שאלות ותשובות

במיוחד בימים מורכבים אלו המומחים שלנו כאן עבורך.

להתאמה אישית של טיפול ממוקד ומחזק

אנחנו כאן בשבילכם

אין סיבה לסבול, השאירו פרטים ואנו נחזור אלייך עם מידע על טיפול מתאים

התחל/י צ'אט
💬 כיצד אוכל לעזור לך?
היי, שמי דורי ממכון חיבורים. כיצד אוכל לעזור לך?
דילוג לתוכן