על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT?

טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול בשיחה, המעניק חשיבות מיוחדת למחשבות ולרגשות של המטופלים. חשבו על כך: האופן שבו אנו חושבים על עצמנו, על העולם ועל אנשים אחרים משפיע על רגשותינו ומחשבותינו. האופן שבו אנו חושבים ומרגישים משפיע על הצורה שבה אנו מתנהגים.

על מה אנחנו מדברים כשאנחנו מדברים על טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT?

נסו לשים לב לתופעות הבאות: אם תחשבו מחשבות מעציבות או מכעיסות, סביר להניח שתחושו כועסים או עצובים, וכל דבר שהסובבים אתכם יעשו יגרום לרגשות האלו להחמיר. מדובר במעגל קסמים אכזרי והרסני.

טיפול בסי בי טי עאך אם המחשבות שלנו מכניסות אותנו למעגל הקסמים הזה, הן יכולות גם להפר אותו. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתמקד באופן שבו המטופלים יכולים לערוך שינויים מסוימים בחייהם, על מנת לשנות את הפן הקוגניטיבי של חייהם – האופן שבו הם חושבים, וכתוצאה מכך, גם את הפן ההתנהגותי. השינויים האלו עשויים לשפר את הרגשתם של המטופלים לאין ערוך.

בשיטות הטיפול המסורתיות, המטופלים דנים בעברם, ובאופן שבו התרחשויות שקרו בעבר השפיעו על חייהם ועוררו את הבעיות שהם חווים בהווה. אין ספק כי הגישה הזו חשובה, אך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתמקד בנקיטת צעדים חיוביים יותר, ומסייע לצוות המטופל-מטפל לאתר את האפשרויות לשיפור הרגשתו ואיכות חייו של המטופל כאן ועכשיו.

האופן שבו אנו חושבים משפיע על כל שלב ביום שלנו. כאשר אדם הסובל מדיכאון מתעורר בבוקר, עומדות בפניו מספר אפשרויות. הוא יכול להניח שהיום אליו הוא מתעורר יהיה נורא כמו הימים הקודמים לו; לחשוש מכך שהתנהגותו לא תהיה מספיק טובה באותו היום; או לוותר מראש, ולפקפק בכך שיש טעם לקום מהמיטה. כל האפשרויות האלו עשויות לגרום לו להתכסות בחזרה בשמיכה ולהישאר במיטה לשארית היום – התנהגות שלילית, שנובעת ממחשבות שליליות. המחשבות השליליות מעודדות את הדיכאון, מקשות עליו לצאת מהמיטה, ומחזירות אותו לאותו מעגל קסמים אכזרי. אם יבחר באפשרות חיובית יותר, וישנה את התנהגותו באופן מודע, הוא עשוי לשפר את רגשות הדיכאון והחרדה.

כמו כן, טיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מבהיר לנו כי האירוע שאנו חווים הוא לא החשוב – הפרשנות שלנו לאותו אירוע היא החשובה. אם מישהו שאתם מכירים יעבור לידכם ברחוב מבלי לומר לכם שלום או להכיר בקיומכם, אתם עשויים לחוות מספר רגשות: דיכאון, כתוצאה מההנחה שההתעלמות של אותו אדם נובעת מחוסר חיבה כלפיכם; חרדה מכך שהוא עשוי לעצור ולדבר אתכם, ולא תדעו מה לומר; כעס, כיוון שתשערו כי הוא מתנהג באופן מתנשא בצורה מכוונת, ולכן התעלם מקיומכם. האפשרות הנכונה והבריאה תהיה להבין שהוא פשוט לא ראה אתכם. הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי ילמד אתכם כיצד לבחור באפשרות הזו באופן מודע.

טיפול CBT - מכון חיבורים

למחשבות ולרגשות שלנו יש גם השפעה גופנית, וזו עשויה להדגיש את השפעתם אף יותר. כאשר אנו רואים חלקים מסוימים מהמעגל הזה באופן ברור, אנו יכולים להפר אותו ולכן לשנות ולשפר את האופן שבו אנו מרגישים.

במכון חיבורים, חשוב לנו להעניק לכל גישה טיפולית את המקום הראוי לה, ולהתאים את הטיפול באופן מקצועי לכל מטופל שמגיע אלינו. אנו מודעים לכך שכל מטופל הוא שונה, ומתמודד עם קשיים אחרים – זו הסיבה שבגינה אנו עובדים עם צוות רחב של מטפלים, שכל אחד מהם מתמחה בתחומו שלו.

צרו קשר על מנת לגלות עוד על מערך הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי המקצועי של מכון חיבורים.

ראו גם: טיפול בחרדות | פסיכולוג ילדים | CBT 

לשיתוף הכתבה >>
Share on facebook
Share on telegram
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print