מנגנון הפעולה של CBT – אז איך זה באמת עובד?

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא טיפול פסיכולוגי המבוסס על שילוב של רעיונות מהטיפול ההתנהגותי והטיפול הקוגניטיבי. CBT הוכח כיעיל ביותר בטיפול במגוון בעיות נפשיות. המטרה: לשנות דפוסי חשיבה בעייתיים שמזיקים לנו שוב ושוב. בניגוד לסוגים אחרים של פסיכותרפיה, שעוסקים בניתוח של נושאים מהעבר, CBT ממוקד יותר בהווה ומכוון לפתרון בעיות בזמן קצר.

מנגנון הפעולה של CBT – אז איך זה באמת עובד?

ישנם שלושה מרכיבים עיקריים עליהם הטיפול עובד ובהם הוא מתמקד:

  1. התייחסות למצבים ולטריגרים שונים בסביבה החיצונית בהם לפרט יש מעורבות.
  2. המחשבות לגבי המצבים הסביבתיים האלו
  3. הסבר ההשלכות הנובעות מהמחשבות. ההשלכות כוללות תגובות רגשיות ותגובות התנהגותיות.

על פי מודל ה CBT שלושת המרכיבים המתוארים למעלה נמצאים במצב של משוב קבוע. כאשר תמונת המצב: (מרכיב מספר 1) מייצרת את המחשבה: (מרכיב מספר 2) וזו מובילה להתנהגות מסוימת ולמצב הנפשי: (מרכיב מספר 3). אולם המעגל עדין לא נסגר משום שבו זמנית, דפוס ההתנהגות והמצב הנפשי שהם המרכיב השלישי, מזינים את המחשבות (מרכיב מספר 2)  ומעצימים אותן:

הדוגמא הבאה מציגה את הפידבק שבין שלושת המרכיבים באופן בהיר:

מרכיב מספר 1 – תמונת המצב: החברה מחליטה כחלק מתוכנית ההבראה וההתייעלות לצמצם את מספר עובדיה, אני מקבל מכתב פיטורים.

מרכיב מספר 2 – המצב החדש מסבך את המשך התנהלות החיים כפי שהיא נעשית בהווה. מחשבות ודאגות רבות מציפות אותי.

מרכיב מספר 3 – אני מרגיש מאוכזב, עצבני ומתוח יש לי בחילה ואני נשאר בבית מדוכא ורצוץ.

במקרה זה המרכיב הראשון משמע הפיטורים – הציתו את המחשבות המדאיגות (מרכיב מס’ 2) שהובילו למצב רגשי והתנהגותי של בחילה ודיכאון (מרכיב מס’ 3). מצב רגשות זה ועצם ההישארות בבית כמובן שרק הגבירו את המרכיב השני של המחשבות המדאיגות.

ככל שהדאגות גוברות, יותר ויותר מסובך לשנות את המצב הרגשי ואת ההתנהגות המשותקת. על פי עקרונות שיטת הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי CBT, מטרת הטיפול תהיה מצד אחד להתייחס לתפיסה המחשבתית: אם ניתן יהיה להחליף את המחשבות המדאיגות העכשוויות עם מחשבות קצת יותר אופטימיות כמו למשל: “אוכל לחפש עבודה טובה יותר” או “עכשיו יהיה לי יותר זמן איכות עם המשפחה”, אזי גם רגשות הדאגה האקוטית וההתנהגות ישתנו בהתאם.

אוכל להראות יותר מוטיבציה ואופטימיות ובמקום להישאר בבית משותק מדאגות, אצא לחפש עבודה חדשה ואולי אף טובה יותר. מצד שני ובו זמנית הטיפול גם מתייחס לדפוסי ההתנהגות: אם למרות היותי מודאג ודי מדוכא, עדין אוכל לשנות את דפוס ההתנהגות שלי ולהיות יותר אקטיבי, לחפש עבודה חדשה ולבצע פעילויות המעניקות לי סיפוק, אזי גם המחשבות השליליות שלי יתפוגגו והסיכוי לשפר את מצב רוחי הירוד יגדל.

שינוי דפוס ההתנהגות יעבוד בשני המישורים גם ישפר את המצב הנפשי וגם יקדם את הסיכוי  להעסקה חדשה שבסופו של דבר תפתור את שורש הבעיה. לבעיות מסוימות פותחו טיפולים ב-CBT מיוחדים וספציפיים, לכן, אם אתם מעוניינים בטיפול, מומלץ לחפש מטפל שמתמחה באותו תחום. במכון חיבורים מתמחים בטיפול ממוקד ב CBT והוכשרו לכך מטפלים ייעודיים בהתאם לבעיות הייחודיות. הצוות במכון בעלי תאר שני ו/או דוקטורט בפסיכולוגיה קלינית. לכל המטפלים, אישור ממשרד הבריאות/משרד החינוך. אנו נשמח להיפגש אתכם לפגישת היכרות ולבנות עבורכם תוכנית טיפול ממוקדת בהתאם לאבחון שיעשה במכון.

לשיתוף הכתבה >>
שיתוף ב facebook
שיתוף ב telegram
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print